Författare Ämne: K-runor i Ryssland.  (läst 18537 gånger)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #20 skrivet: april 23, 2015, 23:41 »
Jag måste säga att K-runorna ser väldigt komplicerade ut om man jämför med futharken. Man anar att de har utvecklats under lång tid och att nya detaljer har tillagts för att förtydliga. Samtidigt är nästan samtliga K-runor sammansatta av korta och långa raklinjer son är lätta att rista eller skära med kniv i mjukare material eller rista i sten. En annan sak är ju om man hade tillgång till t.ex. någon form av pergament t.ex. garvade hudar och någon form av bläck. Men sådant är ju förgängligt över ett långt tidsperspektiv.

Med Google translate får man fram översättningar som verkar mycket förvirrade. Mycket får nog skyllas på att Google translate inte klarar att översätta från ryska. Översättningen är ju en salig blandning av olika språk.

Samtidigt anar man att dessa runtecken har olika innebörder. Mycket intressant !

Jag vill ännu en gång påminna om att jag tror att man redan i tidig forntid använde tecken för att minnas och för att andra skulle kunna ta del av det skrivna. Boreas funderar ju på om det kunde ha funnits redan under senaste istiden. Ja, jag finner det inte osannolikt att ett enkelt skriftspråk då skapades, som sedan utvecklats och blivit alltmer komplicerat under årtusenden. Människan är ju ett intelligent och uppfinningsrikt djur !  :)

Fick just svar från min vän Vladimir. Jag bifogar det nedan:

Ka-runorna   har funnits på plattor av ädelmetall. Plattorna var kopplade ihop med tre ringar.  Varje rad innehöll 16 runor om texten var ursprungligen skriven på karuna och 32 runor i en rad om det var en översättning från en annat hieroglyfiskt språk.  Det finns 2 skrifter (böcker ca 50 A4 sidor) + översättningar publicerade. 

Originalen av skrifterna bevaras av hedningarna och har aldrig visats upp för allmänheten inte ens bilder. Det som jag har skickat dig är ett kompendium som bygger på tillgängliga föreläsningar.

Officiellt finns några få inskriptioner  på sten  och keramik med liknande tecken samt en väldigt känd bok "Veles bok" som är skriven med blandning av runiska och fornslaviska tecken.

Man kan förstå att man var angelägna om att gömma undan den hedniska  "rosettastenen" under Rysslands historiska tid då allt som inte passade kyrkan, tsaren eller den kommunistiska regimen förstördes.

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #21 skrivet: april 24, 2015, 08:43 »
Ah, Veles bok har en artikel på Wikipedia (länk). Tycks inte finnas så mycket om den på engelska men utifrån vad som står i artikeln talar det mesta starkt för att det är en modern konstruktion. Finns det möjligen andra föremål att påvisa med text ur samma skriftsystem?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #22 skrivet: april 24, 2015, 11:04 »
Det mesta från gamla tider som dyker upp plötsligt och orsakar sensation bedöms ofta som falsarier. Betr. den ryska hedniska världen har som jag nämnde tidigare allt hedniskt kvarvarande material förstörts om det hittats, eller låsts in som på 1900-talet. Därför har det gömts undan av de hedniska grupper som fortfarande finns kvar. Alltså kan man förvänta sig att det fortfarande finns krafter som ifrågasätter och vill radera ut sådant. Som ni förstår finns två stridande parter som slåss om publikens uppmärksamhet även i öst.  Ni får själva dra era slutsatser.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #23 skrivet: april 24, 2015, 19:10 »
Måste bara fråga vilka dessa hedningar är och var de finns? Wumer har ju hittat ett ställe på internet och delat länken, så om uppgifterna där stämmer så är det hela ett falsarium. Har du några andra uppgifter eller länkar så dela gärna dem history freak. de uppgifter som vi på forumet har att ta ställning till är en wikipedia artikel som namnger ett antal  forskare som beskriver det hela som ett falsarium, och så har vi andra hands uppgifter från en anonym Ukrainare som hävdar att de är äkta. Vilken källa man vill tro på är upp till var och en, jag är övertygad om min åsikt men är beredd att ändra den om det dyker upp fakta som visar på att k-runorna är äkta.. Kan heller inte se varför någon myndighet i det gamla Sovjetunionen skulle ha en anledning till att försöka hemlighålla det hela.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #24 skrivet: april 24, 2015, 19:17 »
K-runorna är naturligtvis inget falsarium.  Veles bok är ifrågasatt av några. Kan du verkligen inte förstå varför kyrkan, tsaren och kommunistregimen hade anledning att hemlighålla K-runor och hedniska dokument ? Läs vad jag har skrivit !  Jag har delgivit er de uppgifter jag själv har.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #25 skrivet: april 24, 2015, 20:20 »
HF, som du skriver så är boken ifrågasatt av några forskare,  men inte av dig och din Ukrainska vän Vladimir, finns det några forskare som tror att den är äkta?? Jag kan faktiskt inte förstå varför sovjtregimen skulle hemlighålla denna information. Kan möjligen förstå att den kristna kyrkan ville det.. Återstår min fråga vilka är dessa hedningar, hur många är de och var finns de??

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #26 skrivet: april 24, 2015, 20:26 »
Läs vad jag redan skrivit !!!

I övrigt inga fler kommentar till dig......någonsin ! Är det förstått !

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #27 skrivet: april 24, 2015, 20:35 »
Det var ovanligt att du blir arg så fort någon ifrågasätter det du skrivit Historyfreak.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #28 skrivet: april 24, 2015, 20:42 »
Jag blir arg när samma människor gång på gång inte läser vad jag verkligen skriver ! Känner du dig träffad ?

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #29 skrivet: april 24, 2015, 21:06 »
Nej, inte ett dugg. Det är inte jag som inte kan ange källor till mina påståenden.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #30 skrivet: april 24, 2015, 21:38 »
Är du verkligen läskunnig ? Vad har jag verkligen sagt ? Du känner dig uppenbarligen träffad !

Visa lite stil dessa forumets sista dagar och låt oss diskutera utan illasinnat tjafs !

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #31 skrivet: april 24, 2015, 21:49 »
Nej för andra gången, jag känner mig inte ett dugg träffad.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #32 skrivet: april 24, 2015, 21:51 »
Varför svarar du då ?  :D

Lägg ner ! Nästan alla förstår vad ni sysslar med. Ni gör er bara löjliga. Du förtjänar inte fler svar. Är det uppfattat ?

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #33 skrivet: april 24, 2015, 21:57 »
Vilka vi? Jag är en person. Och du dikterar inte vad jag skall eller inte skall göra. Är det uppfattat.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #34 skrivet: april 24, 2015, 22:01 »
Ingen kommentar.

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #35 skrivet: april 25, 2015, 07:02 »
Varför svarar du då?  :D
Lägg ner! Nästan alla vet att du inte har några källor till dina påstående.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #36 skrivet: april 25, 2015, 07:59 »
Ingen kommentar.