Författare Ämne: K-runor i Ryssland.  (läst 18629 gånger)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
K-runor i Ryssland.
« skrivet: april 18, 2015, 22:10 »
Var vid Anunds hög och Gamla Uppsala idag. Hade med mig en god vän som är Ukrainare som är lika tokig i historia som jag. Har är mycket intelligent, mycket grundlig och mycket tillförlitlig. Han berättade om ett runsystem som han kallade K-runor som bestod av c:a 160 tecken som användes fordom i hans land. Han lämnade mig en lista på dessa runor och berättade att de var mycket gamla. Känner ni till något om detta ?

Kanske var Stora Svithiod mycket mer utvecklat än vi tror ?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #1 skrivet: april 18, 2015, 23:35 »
En ny studie av skriftliga symboltäcken från 146 europeiska grottmålningar visar på 26 specifika täcken som återgår. Detta har nu rest frågan om det kunde ha funnits ett skriftligt språk i Nord-Europa redan under istiden - som föregängare till Vinca-kulturen och dom skrifttäcken och skriftsystem som underitden utvecklas - från fjärran och nära Osten till Medelhavet och Mellan-Amerika:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1683.msg10734.html#msg10734

Mer om runors och bokstävers förebilder:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4361.0.html

Övrigt om skrifttyper och skriftsystem:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6119.msg64331.html#msg64331
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4361.msg36439.html#msg36439


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #2 skrivet: april 19, 2015, 01:29 »
Här finns en gammal  (avvisande) kommentar :

http://runeberg.org/histbib/6/0670.html

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #3 skrivet: april 19, 2015, 08:23 »
Han berättade också att urgamla arkiv skrivna med  K-runor hade låsts in av sovjetregimen så ingen skulle kunna ta del av dem. Under Perestrojka i slutet på 90-talet öppnades arkiven slutligen för allmänhet och forskare. Jag är ju en kritisk person så jag vill just nu inte avslöja mer förrän jag prata mer med honom och tagit reda på mer. Låt oss nöja oss med K-runorna just nu. Jag skall scanna in K-runorna bara min scanner vill vara med.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #5 skrivet: april 20, 2015, 12:08 »
Det blev märkligt tyst. Ni är nog lika chockade och undrande som jag. Detta är inget aprilskämt utan en realitet bland historiker i öst. Detta gäller alltså en tid före futharken. Är detta ursprunget till våra runor ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #6 skrivet: april 20, 2015, 13:02 »
Du får nog komma med lite kontrollerbar fakta om du vill ha kommentarer om din ukrainska väns påståenden om ett okänt skriftspråk..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #7 skrivet: april 20, 2015, 13:20 »
Min fråga var:  Känner ni till något om detta ?

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #8 skrivet: april 20, 2015, 14:01 »
Det har tydligen varit känt bland västerländska forskare länge, att man i Östeuropa hävdat existensen av ett slaviskt skriftspråk före det glagolitiska, se länk i mitt inlägg 2.

Nedan en länk till några inlägg på ett forum på engelska där östeurope'er diskuterar frågan, men man verkar inte ha kommit längre än till att man diskuterar existensen av ett sådant skriftspråk.
En intressant kommentar är att det i öst hävdats att det varit kyrkan som bränt alla hedniska dokument och börjat om med nytt skriftspråk.

http://www.slavorum.org/forum/discussion/6255/runes-of-old-slavs

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #9 skrivet: april 20, 2015, 14:25 »
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #10 skrivet: april 20, 2015, 14:58 »
Jag har gjort lite reseach om förkristna skriftspråk. Det tycks ha funnits flera som verkar ha varit besläktade. Varför skulle det enorma Ryssland ha varit en vit fläck på denna språkkarta ? Tycker man det så idiotförklara man ju de förkristna ryssarna. Jag tror inte att vanliga ryssar behärskade ett skriftspråk men det var ju samma sak i Skandinavien. Det tycks ha varit endast ganska få som fullständigt behärskade runor fram till åtminstone vikingatiden.

Jag har länge tänkt att någon form av minnestecken måste ha använts mycket långt tillbaka. Då talar jag om väldiga tidsrymder. Det skulle inte förvåna mig om man redan under istiden hade tecken för att kunna minnas.  För varje generation förfinades sedan detta system, vilket så småningom ledde fram till ett skriftspråk.

När man grävde för Öresundsbron Hittade man på den svenska sidan, under flera meter lera, en lång träbit full med tecken som inte har kunnat identifieras. Vill minnas att dateringen var stenålder.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #11 skrivet: april 20, 2015, 23:23 »
history freak, självklart så kan det funnits skriftspråk, kanske flera, i det stora område som idag är Ryssland, Ukraina, Vitryssland, och ett antal andra länder som ingick i Sovjetunionen. Vad det gäller ditt dokument så vet vi inte när det är skrivet, och du har heller inte presenterat några exempel på fynd där dessa tecken finns i en skrift, ristat i sten trä eller något annat material.. Futharken lär ju ha sitt ursprung från latin och grekiska, enligt Wikipedia, har tyvärr ingen annan källa just nu..Varför skulle Sovjetunionen ha låst in skrifter med dessa skrivtecken?? Låter ju faktiskt lite som en teori från någon som sett filmen om DaVinchi-koden(hur det nu stavas..). Tror ingen är chockad av ditt "avslöjande", vi väntar nog på lite mer fakta..

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #12 skrivet: april 20, 2015, 23:32 »
Futharken lär ju ha sitt ursprung från latin och grekiska, enligt Wikipedia,

Vilken lär vara ovetande om att man numer har ett antal prov på fonetiska skrifttecken från central-Europa som är några TUSEN år äldre än såväl latinet som grekiskan och feniciska.

Nu kan ju vem som helst med egna ögon se att såväl nordiska som turkiska och turkmenska runor - som alla är fonetiska - har sina förebilder i stenålderns central-Europa, som demonstrerat i den s.k. Vinca-kulturen, vilken hade klara relationer till Östersjöns LBK- och Grop och Kamkeramik-kulturer, jämte Svarta havets och Don-Donets första jordbrukskulturer. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cucuteni-Trypillian_culture

Bland dom som studerat Indus-dalens tidigaste skrifttäcken lär man nu se paralleller till samma, stenåldriga kulturkrets.

Länkar som ovan.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #13 skrivet: april 21, 2015, 00:19 »
Det borde numer vara känt att antikens gamla skriftsystem blev förbjudna under medelåldern - då alla gamla kulturvärden skulle bort och "den nya tid" införas, eftersom dom romerska regimerna återvände till norra Europa, klädd i "heliga" kläder. Under tiden lyckades Öst-Rom och öst-kyrkan överta handeln ikring Svarta havet och därifrån omforma handels- och administrationsspråken i sydöstra Europa och på norra sidan Svarta havet, under Bulgar-rikets tid. Efter storfurst Vladmirs underkastelse till Konstantinopel, 987, fick även Rysslands många byar och tätorter lägga om.

Av den orsak fick hela folkgrupper byta språk, såväl muntligt som skriftligt. Ambitionen under medeltiden imperiala framgångar var ju att dom erövrade folkslag skulle kapa sina historiska rötter, glömma sina kulturella identiteter och lägga om - såväl språk som kulturella minnen och värden - för att anpassa sej till "den nya maktens" teosofiska demagogiska lagar och lydigt uppfylla deras önskan, krav och behov. 

Ikring år 1000 blev runorna förbjudna i den katolska världen, vartefter bokbålen började. I öster lär samma styrning ha varit ännu strängare, vilket förde till att en rad finsk-språkliga folkgrupper fick lägga om till slaviska, såväl muntligt som skriftligt. Det stämmer ju rätt väl med dom uppgifter HF här förmedlar.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #14 skrivet: april 21, 2015, 00:26 »
history freak, självklart så kan det funnits skriftspråk, kanske flera, i det stora område som idag är Ryssland, Ukraina, Vitryssland, och ett antal andra länder som ingick i Sovjetunionen. Vad det gäller ditt dokument så vet vi inte när det är skrivet, och du har heller inte presenterat några exempel på fynd där dessa tecken finns i en skrift, ristat i sten trä eller något annat material.. Futharken lär ju ha sitt ursprung från latin och grekiska, enligt Wikipedia, har tyvärr ingen annan källa just nu..Varför skulle Sovjetunionen ha låst in skrifter med dessa skrivtecken?? Låter ju faktiskt lite som en teori från någon som sett filmen om DaVinchi-koden(hur det nu stavas..). Tror ingen är chockad av ditt "avslöjande", vi väntar nog på lite mer fakta..

Läs vad jag skriver för en gång skull ! Jag skrev att jag inte kan svara på mer ingående frågor förrän jag fått svar av min ukrainske vän. Varför sovjetunionen låste in denna dokumentation kan naturligtvis ingen svara på idag. Jag skulle tro att de såg det som ett hot mot den historieskrivning som de slog i sina medborgare. Fakta kommer när jag själv kan ge dem.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #15 skrivet: april 21, 2015, 01:13 »
Dersa, läs vad jag skriver för en gång skull ! Jag skrev att jag inte kan svara på mer ingående frågor förrän jag fått svar av min ukrainske vän. Varför sovjetunionen låste in denna dokumentation kan naturligtvis ingen svara på idag. Jag skulle tro att de såg det som ett hot mot den historieskrivning som de slog i sina medborgare. Svar kommer när jag själv kan ge dem.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #16 skrivet: april 22, 2015, 16:10 »
Här kommer de ryska K-runorna. text på ryska, men använd Google translate.

https://onedrive.live.com/redir?resid=a88338b28a4903ab!3151&authkey=!AM1hq4GecmGJRIc&ithint=file%2cpdf

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #17 skrivet: april 23, 2015, 11:43 »
Det skulle vara intressant att få reda på vilka de föremål är som dessa skrivtecken ska ha påträffats på.

Utan att avfärda dem på lösa grunder ser det nämligen för mitt otränade öga ut som blandade tecken från olika skriftsystem (germanska runor, iberiska alfabet, brahmi etc.) som tillförts den horisontella genomlöpande linjen från Devanagari eller besläktad skrift. Jag tycker inte att tecknen sammantaget ser enhetliga ut.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #18 skrivet: april 23, 2015, 12:11 »
Jag kan hålla med dig, men jag tror att det mestadels är Google translate som översätter dåligt. Jag har sett ord från flera språk vilket blir förvirrande. Dessa runor är naturligtvis besläktade med andra runor. Därav likheter.

Mig veterligt finns många dokument med en nedskriven historia. men sannolikt har de använts liksom i Skandinavien i olika sammanhang för nyttobruk, dock oftast på förgängligt material. Jag skall försöka få reda på mer.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: K-runor i Ryssland.
« Svar #19 skrivet: april 23, 2015, 22:48 »
Vilken lär vara ovetande om att man numer har ett antal prov på fonetiska skrifttecken från central-Europa som är några TUSEN år äldre än såväl latinet som grekiskan och feniciska.

Nu kan ju vem som helst med egna ögon se att såväl nordiska som turkiska och turkmenska runor - som alla är fonetiska - har sina förebilder i stenålderns central-Europa, som demonstrerat i den s.k. Vinca-kulturen, vilken hade klara relationer till Östersjöns LBK- och Grop och Kamkeramik-kulturer, jämte Svarta havets och Don-Donets första jordbrukskulturer. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cucuteni-Trypillian_culture

Bland dom som studerat Indus-dalens tidigaste skrifttäcken lär man nu se paralleller till samma, stenåldriga kulturkrets.

Länkar som ovan.
Nja, visst påminner vissa tecken som nordiska runor, men samtidigt så måste man fråga sig om inte ristade symboler/tecken på något sätt ser mer eller mindre likadana ut oavsett var de har brukats, ristar man i trä eller hugger i sten så lär det inte finnas alltför många variationer som används..