Författare Ämne: skepifletta - stenslunga?  (läst 4417 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
skepifletta - stenslunga?
« skrivet: april 11, 2015, 20:28 »
Nu vill jag passa på om forumet håller på att stängas ner. Jag har satt mig in i stenslungor (handslungor av rep/snöre) som kunde ha använts på vikingatiden. Bl a fynd i Hedeby. Nu är det inte riktigt detta jag frågar efter och inte heller stavslunga med tillhörande snöre. Det jag undrar över är en så kallad "skepifletta" som lär vara en sorts stenslunga liknande en lång träsked (används liknande nuförtiden till att slunga tennisbollar som apport åt hundar). I ett stenslungarforum nämns att Saxo Grammaticus nämnt att skepiflettan skulle ha använts i slaget vid Bråvalla. Jag har inte läst Saxos texter och kan inte heller hitta uppgifter om skepiflettan någon annanstans? Någon som vet om den förekom vikingatid (eller för all del någon annan tid också)? Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2015, 10:31 »
Hej, ett par ställen där jag funnit orden "slyngkaster" i Saxos åttonde bok (slaget vid Bråvalla )  översättning i utgåva 2007/1898:

" Bagest stod Slyngkasterne".

" Og Slyngkasterne udrettede heller icke lidt i Slaget. Men da de med Händerne eller med Blider havde bortskudt alle deres Kastevaaben, sloges de i Närkamp med Svärd och järnbeslagne Köller, (klubbor) og  ...."


Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2015, 06:06 »
Ok, tack! Det kan man ju tolka som helt vanliga stenslungor? Jag undrar var de har hittat uppgiften om skepifletta i forumet (slinging.org) som jag läste? Tycker att de borde ju inte bara ha hittat på det?

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #3 skrivet: april 13, 2015, 10:42 »
Nja, det framgår ju inte vilket vapen de haft i händerna vid beskjutningen. Blidor håller man inte i händerna vad jag förstår.
Jag har skickat en fråga till Det Kongelige Bibliotek om det du frågar om, med citat från din källa, så får vi se vad man svarar.

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #4 skrivet: april 13, 2015, 14:02 »
Utdrag av svar från Det Kongelige Bibliotek:

"   men nedenstående synes jeg ikke vi skal påtage at svare andet end en høflig afvisning - hvis jeg må være fri. Hvis vi skal gå ind i det, skal jeg vide mere om sammenhængen og hvor han har sit citatet præcist fra. Ellers kræver det en større gennemlæsning af Saxo, hvilket jeg ikke har til hensigt! Dernæst er meget af Saxo jo myter med kun begrænset historisk og arkæologisk fundament, men bestemt gode historier."

Gaut, det ser ut som du får vända dig till uppgiftslämnaren på (slinging.org) om du vill komma vidare !

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #5 skrivet: april 13, 2015, 16:49 »
Jag kan inte hjälpa dig med handhållna stenslungor tyvärr - men det kanske är kul att veta att minst en större kastmaskin användes så sent som 1678 mot Bohus. Man kastade då in korgar med sten samt "stinkepotter" i Bohus.

Det är, vad jag vet, sista gången kastmaskiner användes i Skandinavien.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: skepifletta - stenslunga?
« Svar #6 skrivet: april 13, 2015, 20:38 »
Ok, tack för era ansträngningar. Ska kolla i forumet igen. Tror inlägget var ganska gammalt. Kanske påhittat eftersom jag inte hittar uppgiften någon annanstans. Men tack igen! :-)