Författare Ämne: Arkeologiforum stänger ner  (läst 66257 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #80 skrivet: maj 01, 2015, 18:18 »
Yngwe: Hade det gått att klicka på "gilla" hade jag gjort det. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #81 skrivet: maj 03, 2015, 11:53 »
Gorm, jeg vil lige insistere en sidste gang. Jeg er enig i at det skal være konfidentielt hvilke der anmelder til administrator. Men det jeg har spurgt om to gange er noget andet: Nemlig hvor mange der har anmeldt. Det nye skandinaviske arkæologiforum overtager omtrent den samme formulering som her, men jeg synes da stadig, at man bør få det at vide, hvis mange medlemmer er utilfredse med et medlems skriverier.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #82 skrivet: maj 03, 2015, 12:55 »
Det syns mig tämligen ointressant hur många,  hellre då på vilka bevekelsegrunder som folk blivit avstängda på.  Det sistnämnda enligt mitt förmenande alltför godtyckligt och rent ut småaktigt ängsligt.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #83 skrivet: maj 03, 2015, 13:49 »
Jo Adils, men mit spørgsmål refererer til en person - mig selv - som ikke er blevet udelukket - avstängd. Er det ikke en slags demokratisk ret at man kan få at vide, om man er i mindretal? Og flertal-mindretal skal naturligvis ses i sammenhæng med hvor mange der læser et indlæg. Hvis f. eks. et af mine indlæg bliver læst af 5 medlemmer og 4 af disse klager… så skulle jeg måske tage konsekvensen ...

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #84 skrivet: maj 03, 2015, 17:21 »
Mange deltagere på dette forum mener nok at man bør begrænse sine private teorier til et minimum og næsten udelukkende videregive facts der er godkendt af universitetsuddannede videnskabsmænd- og kvinder.
 
Men andre tænker at et forums værdi især består i at sætte spørgsmålstegn ved etablerede sandheder.

Min egen mening er, at videnskaben ofte tager fejl og især i forbindelse med politisk pression. Det er en vigtig grund til min deltagelse i et forum. Men hvis et flertal mener, at al den slags er paranoia og konspirationsteori… så ville jeg genoverveje min deltagelse.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #85 skrivet: maj 03, 2015, 19:27 »
Jag anser att skolhistorien inte alltid har rätt utan vi bör granska den kritiskt och fundera på alternativ. Alltså bör vi vara öppna i tanken och inte fastlåsta i de tankegångar som är mode just idag. Skolhistorien har ju ändrats många gånger och så kommer det att förbli.

F.ö. tycker jag att ni skall gå över till det nya forumet Skandinaviskt Arkeologiforum. Det kan bli riktigt bra.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #86 skrivet: maj 03, 2015, 19:48 »
En bedömning måste göras i varje enskilt fall, oavsett om inlägget blivit anmält eller inte. Antalet anmälningar är en hjälp för moderatorn som i o m det blir uppmärksammad på något som communityn inte tycker är ok. Det har dock alltid varit upp till moderatorn att dra gränsen, inte sällan efter en diskussion med andra administratörer och moderatorer. Hur många anmälningar blir då irrelevant att informera om.


Anledningen till modereringar och avstängningar kommuniceras givetvis med dem det berör.

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #87 skrivet: maj 03, 2015, 20:53 »
Det er naturligt at mange i et forum som dette har en videnskabelig grundholdning. Men jeg hører ikke til dem og derfor spørger jeg mig selv om jeg er på et forkert sted.
Nu er arkæologi og historie jo ikke eksakte videnskaber. Selve navnet historie leder endda tanken hen på litteratur og fiktion. Ikke desto mindre tror jeg at mange medlemmer af dette forum forstyrres når jeg eller andre introducerer poetisk-litterær tankegang og tolkning.
Det er naturligvis ofte sådan, at det er den der forstyrrer, der redder situationen, stemningen og værdierne. Men det afhænger naturligvis af om nogle hører på forstyrreren. I nogle tilfælde er antallet af klager over en person en positiv faktor.




Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #88 skrivet: maj 03, 2015, 22:56 »
Tackar för att forumet har funnits och all tid Gorm lagt ned på det, och övriga.. Forumet har lärt mig en hel del, och det är jag tacksam för!


Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #89 skrivet: maj 04, 2015, 18:35 »
Ett varmt tack till Johan et al som har hållit igång Arkeologiforum under så många år. Allt har ett slut, så även detta forum. Men nya frågor finns det alltid anledning att ställa, och information och idéer eller förslag finns det också anledning att sprida. På nya sätt, liksom även på gamla sätt. Men var alltid snälla mot varandra, det kommer man långt med.
Lycka till framöver!
/Jan

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #90 skrivet: maj 04, 2015, 19:48 »
Nu har jag migrerat till Skandinaviskt Arkeologiforum och släcker ner här!

Vill passa på att tacka alla, särskilt Johan och Camilla, för ett bra forum och många givande stunder!

Allt gott till alla!!!

Vill också passa på att tacka!

Jag hoppas att materialet från Arkeologiforum kommer att vara fortsatt tillgängligt, helst på nya forumet, men att det åtminstone på något sätt räddas för eftervärlden. Det finns så mycket kunskap samlat här!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #91 skrivet: maj 04, 2015, 20:54 »
Tack Gorm!

Tittade in på det nya forumet och kommer avstå från medverkan.

Ett försynt tips i all välmening till den nya moderatorn är att även denna skall ange källor om hen  "styr" upp någons inlägg. Som källa bör man då inte ange sig själv och sina egna teorier.


Lycka till
Marty

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #92 skrivet: maj 04, 2015, 21:05 »
Tack Gorm!

Tittade in på det nya forumet och kommer avstå från medverkan.

Ett försynt tips i all välmening till den nya moderatorn är att även denna skall ange källor om hen  "styr" upp någons inlägg. Som källa bör man då inte ange sig själv och sina egna teorier.


Lycka till
Marty
Vilken av moderatorerna har gjort detta? För det har jag missat.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #93 skrivet: maj 05, 2015, 06:08 »
Skulle nog hellre skriva bevekelsegrunder än teorier i det fallet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #94 skrivet: maj 05, 2015, 11:48 »
Tack Gorm!

Tittade in på det nya forumet och kommer avstå från medverkan.

Ett försynt tips i all välmening till den nya moderatorn är att även denna skall ange källor om hen  "styr" upp någons inlägg. Som källa bör man då inte ange sig själv och sina egna teorier.


Lycka till
Marty


Ett förmodat sista inlägg då det känns befogat.


Det känns märkligt att något så väl etablerat som angivande av källa ska kännas främmande. Och än märkligare att man inte skulle få ange sig själv som källa. Det verkar nästan som att man inte riktigt förstått varför man anger källa...


Vi tror ändå de flesta förstår fördelarna, och vi har också fått en hel del uppskattning för det! Trots allt är ju de flesta vana med att det är så det ska fungera!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #95 skrivet: maj 05, 2015, 16:53 »
Tak til Gorm for den tid, der er gået.

Med venlig hilsen

Karsten Krambs => Emund Slemme => Historikus

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #96 skrivet: maj 05, 2015, 18:03 »

Ett förmodat sista inlägg då det känns befogat.


Det känns märkligt att något så väl etablerat som angivande av källa ska kännas främmande. Och än märkligare att man inte skulle få ange sig själv som källa. Det verkar nästan som att man inte riktigt förstått varför man anger källa...


Vi tror ändå de flesta förstår fördelarna, och vi har också fått en hel del uppskattning för det! Trots allt är ju de flesta vana med att det är så det ska fungera!
Visst är det så. Titta i nästan vilken historisk eller arkeologisk bok som helst. Kolla i referenserna så har de nästan alltid med egna verk som de refererar till.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #97 skrivet: maj 05, 2015, 18:33 »
Det förutsätter att man har egna verk , men visst. Såg dock vid otaliga tillfällen hur man på HF refererade till egna tidigare inlägg som i sin tur var rent svammel.

Men det blir säkert slut på denna typ av argumentation på det nya forumet...


Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #98 skrivet: maj 05, 2015, 19:14 »
Det förutsätter att man har egna verk , men visst. Såg dock vid otaliga tillfällen hur man på HF refererade till egna tidigare inlägg som i sin tur var rent svammel.

Men det blir säkert slut på denna typ av argumentation på det nya forumet...
Jag vet fortfarande inte vilket/vilka inlägg du menar?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #99 skrivet: maj 05, 2015, 23:11 »
Det förutsätter att man har egna verk , men visst. Såg dock vid otaliga tillfällen hur man på HF refererade till egna tidigare inlägg som i sin tur var rent svammel.

Men det blir säkert slut på denna typ av argumentation på det nya forumet...


* Det här inägget behöver styrkas*

 >:D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"