Författare Ämne: Arkeologiforum stänger ner  (läst 66433 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #40 skrivet: april 09, 2015, 12:16 »
Jeg foreslår at der oprettes et topic under Allment med titlen: Mit Sidste Suk (men på svensk, hvilket jeg ikke kan klare). Meningen skulle være at de, der ønsker det, kan konkludere deres tid på forumet. Det ville også være en anledning til at sige sin uforbeholdne mening om de andre.
Med hensyn til spørgsmålet om upphovsrätten, så takker jeg for oplysningerne. Sagen er nu nogenlunde klar for mig.
Det er interessant at kende de juridiske grænser, men her, som overalt, er det juridiske naturligvis ikke synonymt med det moralske.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #41 skrivet: april 09, 2015, 15:00 »
Hej!
Mycket beklagligt. Om det inte är för sent skulle man kunna avspänningsglödga forumet genom att förbjuda vissa titlar. Några exempel:

Hur blev svearna götar?

Var Uppsala högar träl- eller brytegravar?

Var herulerna kvinnokrigare?

Agamemnons mask hittad i Vendel?

Tog Uppland rygg på germanerna som en del av romariket?

Låg götarna på i baksuget av svearna?

Var Grendel en bortbyting och/eller sladdbarn?

Var Buckaroo Banzai i själva verket Balder i modern skepnad?

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #42 skrivet: april 09, 2015, 15:12 »
Synd på bra forum dock får man respektera men personligen blir jag nyfiken på det där med negativ energi. Som jag tolkar det har det med andra ord gjort moderatorerna illa vilket gör mig något ledsen.
Erik

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #43 skrivet: april 09, 2015, 16:42 »
Ja, det vore väldigt trevligt om någon är intresserad av att starta upp ett Arkeologiforum 2. Det finns en hel del gratisvarianter där ute. Om de är något att ha vet jag inte. Man bör väl även ha ett bra spam filter. Själv är jag dock för dålig på datorer för att klara av det. Uppstarten bör ju dock ske ganska snart så att det går att skriva om det här på forumet innan det stänger ned. Då kan de som vill bli medlemmar i det nya forumet, annars blir det nog svårt att få kontakt med alla här på forumet.

Jag kommer att sakna Arkeologiforum och alla intressanta människor som bidrar med inlägg här!
En annan lösning är om alla här på forumet blir medlemmar i Skalman forum. Då kan vi fortsätta ha samma typ av trådar som vi har här.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #44 skrivet: april 09, 2015, 22:43 »
Fast Skalman saknar en hel del rubriker som arkeologiforum hade, som kulturarvsfrågor, arkeologiska aspekter mm, däremot rubriker som Nordisk forntid och medeltidMen det är bättre än inget forum

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #45 skrivet: april 09, 2015, 23:10 »
Fast Skalman saknar en hel del rubriker som arkeologiforum hade, som kulturarvsfrågor, arkeologiska aspekter mm, däremot rubriker som Nordisk forntid och medeltidMen det är bättre än inget forum

Men vi förlorar kunskapsbanken ! Det vore verkligen illa !
« Senast ändrad: april 09, 2015, 23:41 av history freak »

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #46 skrivet: april 10, 2015, 00:35 »
Skalman lär vara anknuten till organisationer med politiska syften, varför det tyvärr inte kommer i närheten av det öppna debattforum AF har varit.

Då hade det varit betydligt bättre om t.ex. KF och någon annan kunde dela på moderator-ansvaret för en fortsättning av detta forum. I så fall kan man skärpa forumsreglerna så metakommentarer, jämte osakliga eller personriktade inlägg, automatisk stryks. Då borde man slippa spaltmeter med högst personliga synpunkter presenterat som yviga teorier eller sanslös kritik.

Vad jag förstått är det just det stigande behov för moderation som fått ägarna - som moderatorer - att tröttna på hela forumet. Det kan man givetvis förstå.  Sen kan man ju träffa effektiva åtgärder mot dessa inslag, utan att behöva stänga ner det hela och destruera en kunskapsbas och ett diskussionsforum som - trotts alla trollerier - har varit unikt även i Skandinavien.

Av den orsak borde man väl kunna fråga någon av forumets äldre medlemmar - som till exempel KF - om att göra en revision av forumsreglerna och sen ta ansvar för modereringen?

I så fall behöver inte nuvarande ägare släta alla register/filer innehållande personuppgifter - vilket får göras om forumet skal läggas ner och tas av nätet.  Då kan man häller markera en ny fas av AF, där moderationen får vara skarpare - och skötas av andra, garvade akademiker. Som vanligt är på liknande fora behöver web-sidans tekniska ägare inte ansvara för annat än det tekniska - medan tillsatta moderatorer bär ansvar för att forumet inte missköts eller missbrukas.

Att lägga ner ett etablerat och rätt populärt företag anses ju alltid vara en sista utväg. Innan Arkeologiforum decimerar sitt medlemsregister och tar ner sin unika kunskapsbas borde det väl vara möjligt att söka bättre lösningar - först?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #47 skrivet: april 10, 2015, 05:01 »
Boreas. Det tycker jag var ett lysande förslag. Bara Johan kan tänka sig att sköta den tekniska biten som jag tror inte är särskilt tidskrävande, så kan AF överleva och kanske överleva i en bättre och i en mer väl fungerande skepnad. Som jag har fattat det så har sorgen över att se sitt forum degenerera och kräva alltmer av Johans och Camillas tid varit den stora orsaken till att de inte vill vara med längre. Men med Boreas lösning så frigörs Johan och Camilla från det som skapat negativ energi för dem och de kan se sitt forum leva upp igen till fornstora dagar.

Men då krävs två väl fungerande moderatorer med hårda nypor.Kan vi få två sådana att ställa upp ? Jag tror inte att det behöver bli så betungande. Vad som krävs är att när forumet startar upp på nytt, så anger man nya hårdare regler för hur man får bete sig. Möjligen måste någon eller några uteslutas innan ordningen är återställd. Därefter kommer forumet att fungera mycket bättre än nu. Med strikta regler som innebär uteslutning efter bara en varning om beteendet upprepas lär vi få ordning på torpet. Och då tror jag många duktiga återkommer och standarden höjs förhoppningsvis till vad den var en gång i tiden.

Då slipper folk bli förbannade p.g.a. att man jagas med blåslampa av en falang med andra åsikter och till slut uttrycker sig vasst i sitt försvar. Det är vad som hänt mig. Jag är en bildad människa och jag vill inte uttrycka mig vasst, men jag är också typen som inte finner mig i vad som helst från trolltyg.......och jag är inte ensam.

Det gäller alltså nu att finna två bra moderatorer som vill ta på sig ansvaret att hålla trollen i herrans tukt och förmaning. Finns de ?.

Dessutom finns det alltid en ekonomisk sida. Någon måste betala kalaset. Kanske kan vi införa en liten gäld för varje medlemskap.Kanske 50:-/år som självmant, utan att behöva skicka inbetalningskort,  betalas in till forumets konto. Jag tror att det skulle bli en mycket god investering.

Naturligtvis skall forumet vara poltiskt oberoende !

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #48 skrivet: april 10, 2015, 11:51 »
Politiskt obundet ja, men helt opolitiskt kan det aldrig bli, beroende på deltagarnas ibland divergerande åsikter och bakgrund. Jag kan tänka mig att det som skapar negativ energi i första hand är rädslan för att låta folk ta ut svängarna i någon slags missriktad välvilja om "allt gott till alla" kombinerat med ett slags kulturrelativism som illa tjänar syftet att lyfta fram det nordiska kulturarvet och oss som arbetar och brinner för det.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #49 skrivet: april 11, 2015, 08:55 »
Jeg har deltaget her i det håb at andre kunne bruge nogen af de tanker som jeg videregiver… Det gælder stadigvæk.

Endvidere: Når man overvejer at indføre en betaling på forumet, så bør man vel først og fremmest spørge Gorm, om han ville være interesseret i selv at modtage denne betaling ?

Desuden: Jeg selv er blevet hårdt kritiseret og foreslået til udelukkelse fra forumet, men jeg ved ikke om kritikerne var mange eller få. Jeg ville gerne vide det.

Og til slut: Tillykke med fødselsdagen Gorm !

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #50 skrivet: april 11, 2015, 10:55 »
Jag skulle också gärna vilja veta vem/vilka som anmält mig till moderator.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #51 skrivet: april 11, 2015, 12:33 »
Jeg præciserer at jeg forstår at Gorm ikke vil nævne navne. Det er bare størrelsesordenen, jeg gerne ville have en forestilling om. Jeg frygter at f. eks. mit topic om nazistiske arkæologer har medført flere protester.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #52 skrivet: april 11, 2015, 13:43 »
Jag instämmer med dig Mio, antalet anmälningar borde framgå. Att de sen får förbli anonyma känns för krig självklart, där har anonymiteten ett syfte.


Däremot tror jag möjligheten att vara anonym på forumet är det största enskilda problemet. Jag är helt övertygad om att dåligt uppförande skulle hindras av att alla kunde se vem man är och jag har svängt helt från min tidigare åsikt att anonymitet kunde främja en prestigelös diskussion. med all tydlighet ser man ju både här och på andra platser på nätet att folk uttrycker sig på ett vis som man i stort sett aldrig stöter på i det verkliga livet.


Så då får jag väl igen passa på att säga att mitt namn är Andreas Yngwe, jag är 43 år och bor i Gränna. Från mitt sovrumsfönster ser jag alltså Svea rikes vagga! ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #53 skrivet: april 11, 2015, 14:56 »
Min förhoppning är att Gorm hittar en väg där AF kan leva vidare. Om AF skall leva vidare är ett beslut som Gorm och Camilla måste ta helt själva.

Om vi vill att AF skall leva vidare bör vi hjälpa och stödja Gorm och Camilla i deras beslut. Vår hjälp kan vara olika positiva förslag till administrativa och ekonomiska lösningar som underlättar deras beslut.

Ekonomiskt kan jag tänka mig en fast månads eller årsavgift för medlemsskap. Denna avgift kan vara hög. Jag tror att en sådan avgift kan vara bra på flera olika sätt, dels blir AF ingen ekonomisk belastning för ägarna, dels tror jag att en avgift kan vara preventiv. En sådan avgift skall ge ett överskott. Hur detta överskott skall användas är upp till ägarna.

Jqg kan till och med tänka mig att AF drivs vidare i bolagsform.

Att vara anonym eller inte bör vara varje enskild medlems sak att besluta, jag tror att det är viktigt - men det är positivt om man deltar under sitt eget namn. Jag heter Carl Thomas Löfvenmark och bor stax norr om Östersund i det härliga Jämtland. Jag blir snart 69.

Thomas










Historia är färskvara.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #54 skrivet: april 11, 2015, 18:13 »
Mit brugernavn er ikke et pseudenym og jeg er ikke opkaldt efter Astrid Lindgrens sentimentale roman - da jeg er mindst 10 år ældre. Jeg er 73 år og stadig dansker, selvom jeg ikke har været i Norden i 8 - 9 år. Jeg bor langt ude på landet, alene med min kone i en ældgammel landsby med huse der er tunge af store sten og som har kæmpestore ildsteder. Jeg er gartner og har bl. a. bestyret Kongens Have i København.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #55 skrivet: april 12, 2015, 13:56 »

Vilka som modererats och vilka som anmält inlägg har alltid varit, och kommer alltid att vara, hemligt. Detta för att man ska känna att man kan anmäla inlägg utan att det läcker ut.


Vänligen undvik att skylla på varandra eller andra angående varför forumet läggs ner. Som jag tidigare skrivit, beslutet är fattat efter en lång tankeprocess och den senaste tidens bråk är en ytterst liten del av den bidragande orsaken. Jag har dock inga problem att stänga ner forumet i förtid om beskyllningar och raljanta kommentarer fortsätter.


Det är trevlig att läsa era idéer om hur forumet kan leva vidare men jag kan försäkra om att beslutet inte är fattat över en natt utan något som växt fram under en längre tid. Det var ett svårt beslut att fatta men det kvarstår. Det finns inga ekonomiska orsaker till att forumet läggs ner så ett ekonomiskt tillskott skulle inte ändra något. 
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #56 skrivet: april 12, 2015, 16:23 »
Vi har i alla fall visat god vilja att rädda forumet. Men vill ni inte det är det inte något mer vi kan göra åt saken annat än att någon annan tar över, vilket ni inte verkar vilja.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #57 skrivet: april 16, 2015, 17:13 »
Har blivit medlem i Skalman. Där tillämpar man systemet att inlägg, innan det släpps ut på forumet, måste godkännas av moderator. Onekligen ett sätt att hålla ordning på hetlevrade personer. Men det kräver mer av moderatorerna.

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #58 skrivet: april 24, 2015, 21:38 »
Mycket tråkigt!  :'(

Jag hoppas för allt i världen att materialet förblir tillgängligt! Det finns så otroligt mycket kunskap samlad här och det är på nätet snarare än på biblioteket nya intressen skapas och utvecklas nuförtiden.

Jag kan också rekommendera Skalman, som jag själv har använt i cirka tio år.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #59 skrivet: april 25, 2015, 15:11 »
Har blivit medlem i Skalman. Där tillämpar man systemet att inlägg, innan det släpps ut på forumet, måste godkännas av moderator. Onekligen ett sätt att hålla ordning på hetlevrade personer. Men det kräver mer av moderatorerna.
Ett slags censur? Eller vad modereras?
Amatör! Skåning i Norrland!