Författare Ämne: Arkeologiforum stänger ner  (läst 66211 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #20 skrivet: april 07, 2015, 19:59 »
Forumet kommer att finnas kvar att läsa i tillsvidare och vi håller på och ser över alternativa lösningar för ett bevarande.
Tack! Det uppskattas verkligen.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #21 skrivet: april 07, 2015, 20:23 »
Det vore mycket positivt om det går att bevara Arkeologiforum!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #22 skrivet: april 07, 2015, 20:32 »
Instämmer med CT. Kunskapsbanken är ovärderlig.

Kan du inte radera känslig information innan du överlämnar ?

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #23 skrivet: april 07, 2015, 20:40 »
Ved man hvem der har forfatterrettighederne til de 75000 indlæg? Er det administratorerne eller de enkelte bidragydere?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #24 skrivet: april 07, 2015, 20:41 »
Det borde gå att starta Arkeologiforum 2 med nya medarbetare, inget behöver väl lämnas över av Johan & Camilla.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #25 skrivet: april 07, 2015, 20:43 »
Tack för all denna tid och alla dessa fantastiska diskussioner. Jag kommer att sakna forumet mycket, det har ju funnits där i så många år. Visst har det spårat ur ibland, men det har ju alltid funnits hopp om att man kan vrida det rätt igen.

Allt är förgängligt.

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #26 skrivet: april 07, 2015, 22:33 »
Godkväll!

Jag har inget med stenar och grävningar att göra, men jag sitter på kvällar och läser. Ibland fattar jag till och med vad trådarna handlar om  ::). Men det har skapat ett intresse kring det ni sysslar med, och för det får jag tacka forumet med dess deltagare. Det som är "skrivet i sten verkar bestå, medans det på internet skola förgå".

Så nu vet jag inte hur jag får information om det arkeologiska arbetet.

Människor komma och gå, men låt kunskapen i databasen bestå!

Tack!  :(

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #27 skrivet: april 08, 2015, 06:37 »
Dersom forumets indhold er open-source, så har enhver jo ret til at kopiere et antal filer og så starte et forum med det som udgangspunkt. Men hvis Gorm har den juridiske ret til indholdet… så skal han give sin tilladelse.


Jeg synes Gyrks tanker om penge er helt absurde. Men hans tanker om kulturpolitik er pertinente. Din egen beslutning, Gorm, kan vel ikke være uafhængig af din egen tro på forumet ? Med andre ord: Om du synes det går i den rigtige retning.

Og Arkeologiforum har jo netop mistet nogle bidragydere, der mente, at det gik i en så forkert retning, at de måtte afslutte deres konti. Vi har sikkert allesammen spekuleret over, om disse mennesker havde ret eller ej.


Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #28 skrivet: april 08, 2015, 11:28 »
Det borde gå att starta Arkeologiforum 2 med nya medarbetare, inget behöver väl lämnas över av Johan & Camilla.

Jag har redan tagit hem mina inlägg, vilka jag förbehåller mig rätten att göra som jag vill med.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #29 skrivet: april 08, 2015, 14:15 »
Men skall forumet startas upp med ny regim måste det få moderatorer med hårda nypor som returnerar inlägg som inte håller måttet eller försöker förlöjliga andra. Sven Lagman och KarlFredrik vore en nåd att stilla bedja om.

Då slipper vi den typ av "privata moderatorer" som missbrukar forumet, förlöjligar meningsmotståndare  och sakta har förstört det på senare tid.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #30 skrivet: april 08, 2015, 16:10 »
Gorm bör vara den ende som har rätt att radera innehåll, allt eller del.

Däremot bör det inte finnas hinder att kopiera sådant som man öppet kommer åt.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #31 skrivet: april 08, 2015, 16:59 »
Johan bör radera allt av privat natur som ev. kan missbrukas om han väljer att överlämnar forumet till någon annan. Hade jag varit Johan skulle jag tycka att det vore roligt om alla inlägg och hans och Camillas möda i 11 år kunde bevaras till eftervärlden. Vi är nog alla eniga om forumet stora värde som kunskapsbank. Kunde det också få fungera som tidigare vore det ännu bättre.

Hade jag haft tid själv hade jag tagit över, men jag har tyvärr inte den tiden. Det är ett ansvarsfullt åtagande som man inte kan ta lätt på.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #32 skrivet: april 08, 2015, 18:13 »
Gorm ger mig antagligen inte tillträde till systemet och databasen för att botanisera över kopieringsmöjligheter. Men annars brukar systemen erbjuda några möjliga "bakvägar".

a. Export-/importfunktion?
b. Backupfunktion!
c. Urval direkt i databasen



Efter att ha forskat lite i vad den öppna delen av systemet erbjuder för möjligheter, så kan jag bara se att följande förfarande står till förfogande för den som vill ta kopia:

1. Logga in på http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php
2. SÖK under resp begrepp, Allmänt, Teori, Metod, Stenålder, Bronsålder, Järnålder/Vikingatid, Medeltid, Nutid etc (en i taget).

Skriv/Markera för varje sökning:
SV:
<Användarnamn>
Markera "Visa resultat som inlägg"

Sök i trådar du medverkat i (jag har t ex 30 st i Allmänt) alternativt välj manuellt bland trådarna vilka du vill kopiera texten från.
3. Välj "Skriv ut", längst ner eller upp och t h.
4. En sekventiell text på browserns sida erhålls.
5. Gör "edit/redigera" och "sellect all/markera allt"
6. Gör "CTRL+C"
7. Öppna en textbehandlare, t ex Word
8. Gör "Ctrl+V"
9. Markera trådens namn och gör "Ctrl+C".
10. Välj mapp att spara filen i
11. Välj "arkiv/spara som" och gör "Ctrl+V" (för filnamn)

12. börja om för nästa önskade tråd....
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #33 skrivet: april 08, 2015, 20:01 »
Några förtydliganden:


* Du äger givetvis rätten att kopiera dina egna inlägg och göra vad du vill med dem. Du har dock inte rätt att återpublicera någon annans inlägg utan personens tillstånd, upphovsrätten gäller som vanligt.


* Den senaste gången vi stängde av någon från forumet var i februari 2012. Alla konton som avslutats efter det är på begäran från respektive medlem.


* Vad som är att betrakta som personlig information är svårt för oss att identifiera på något enkelt sätt och skiljer sig dessutom från person till person och är dessutom skriven under en period på 11 år.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #34 skrivet: april 08, 2015, 23:14 »
Gorm, du skriver at upphovsrätten gäller som vanligt.. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det er administrator, der har upphovsrätten - og som alene kan give den videre. Og jeg tror, at du har juridisk ret til at lukke forumet uden varsel. Tager jeg fejl ?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #35 skrivet: april 08, 2015, 23:57 »
Detta är ett publikt fora och kan jämföras med twitter, facebook etc. Om ingen behörighetssovring görs, så bör det heller inte finnas något hinder för att publicera innehåll, möjligen att "källa bör anges", som vilken medlem som helst skrivit. Behörighet krävs enbart för att skriva in inlägg, däremot är åtkomsten helt publik. Möjligen kan de i ett godkännande i anslutning till en medlemsansökan finnas en avtalstext som reglerar vad en medlem får och inte får göra med sin och andras texter. Jag har dock inget sådant i minnet.

Citera
Gorm ger mig antagligen inte tillträde till systemet och databasen för att botanisera över kopieringsmöjligheter. Men annars brukar systemen erbjuda några möjliga "bakvägar".

a. Export-/importfunktion?
b. Backupfunktion!
c. Urval direkt i databasen
Min kopiering slutade i 43 filer om tillsammans ca 21Mb. Förmodligen skulle alla trådkopior sluta på 150-200 Mb, vilket inte är någon större last för nutida datorer. Det borde bara gå så mycket snabbare om någon av metoderna a-b-c kunde användas?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #36 skrivet: april 09, 2015, 00:05 »
Citera
Gorm, du skriver at upphovsrätten gäller som vanligt.. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det er administrator, der har upphovsrätten - og som alene kan give den videre.
Jag hävdar att Gorm inte har någon upphovsrätt enligt lag. Gorm är "ägare" av tjänsten vilket är en annan sak. Begränsningar av åtkomst/spridning sker normalt via behö resp avtal, men i detta fall har tjänsten alltid varit publik.

 
Citera
Og jeg tror, at du har juridisk ret til at lukke forumet uden varsel. Tager jeg fejl ?
I den delen bör Mio ha rätt. Ägaren kan stänga när som helst och utan att förklara närmare. Det ger dock ett dåligt intryck att stänga abrupt. Gorms förvarning är rimlig (ca 1 månads "uppsägning")
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #37 skrivet: april 09, 2015, 06:26 »
Det borde gå att starta Arkeologiforum 2 med nya medarbetare, inget behöver väl lämnas över av Johan & Camilla.
Ja, det vore väldigt trevligt om någon är intresserad av att starta upp ett Arkeologiforum 2. Det finns en hel del gratisvarianter där ute. Om de är något att ha vet jag inte. Man bör väl även ha ett bra spam filter. Själv är jag dock för dålig på datorer för att klara av det. Uppstarten bör ju dock ske ganska snart så att det går att skriva om det här på forumet innan det stänger ned. Då kan de som vill bli medlemmar i det nya forumet, annars blir det nog svårt att få kontakt med alla här på forumet.

Jag kommer att sakna Arkeologiforum och alla intressanta människor som bidrar med inlägg här!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #38 skrivet: april 09, 2015, 07:07 »
Jag och Camilla förfogar över databasen och kan t ex radera den om vi vill. Vi äger dock inte rätten att sprida och återpublicera forumet inlägg hur som helst utan tillstånd från respektive författare. I användarvillkoren (som man godkänner när man blir medlem) förbinder vi oss dessutom att inte sprida innehållet till tredje part utan samtycke för att tydliggöra detta ytterligare.

Hade vi velat tillåta återpublicering (i stil med hur t ex Wikipeida göra) hade det behövt stå nedskrivet i villkoren (vilket det inte gör). Däremot finns det givetvis inget som hindrar dig att spara ner information för privat bruk så länge den inte återpubliceras. Skrivs inget om vad en användare får och inte får göra i användarvillkoren är det upphovsrätten som gäller. Givetvis har vi sett till att få koll på detta under 11 år. :)

Du har rätt att citera mindre delar av en text för att belysa och bemöta (förutsatt att det görs enligt god sed, t ex med källa) men har inte rätt att återge hela texter rakt upp och ner.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #39 skrivet: april 09, 2015, 08:01 »
Det är tråkigt att forumet läggs ned men samtidigt känns det som att forumet överlevt sig självt. Har upplevt att det spårat ur rejält de senaste veckorna.

Ett stort tack till Gorm och alla medlemmar som gjort arkeologiforum till en intressant och spännande plats.