Författare Ämne: Arkeologiforum stänger ner  (läst 66670 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiforum stänger ner
« skrivet: april 06, 2015, 12:02 »
Efter en längre tids eftertanke och diskussioner har vi fattat beslutet att stänga ner Arkeologiforum.  Forumet har funnits i 11 år och vi har hela tiden varit ett aktivt forum vilket givetvis i sig är positivt. De senaste åren har det dock forumet, för oss, mest varit en källa till negativ energi med en hel del konflikter. Kanske kunde vi hanterat det annorlunda, men det är svårt när varken tiden eller orken räcker till.

Tankarna har funnits under en längre tid men vi har hela tiden fortsatt att jobba med forumet eftersom det varit förhållandevis välbesökt. Då vi som driver forumet jobbar heltid kommer vi istället att lägga vår fritid på något som tillför positiv energi. Ibland måste man helt enkelt välja det som man mår bäst av vilket vi hoppas det finns förståelse för.

Såhär kommer det att gå till:
1. Fr o m idag går det inte att skapa nya konton.
2. Fr o m den 6 maj kommer det inte längre att gå att logga in, skriva inlägg eller skicka PM på forumet.
3. Efter detta kommer forumet att ligga kvar på nätet tills vidare men det kommer på sikt att stängas ner helt.

Vi vill rikta ett stort tack till er som diskuterat på forumet under alla år, det är ni som har gjort forumet till vad det blev, på gott och ont.

Hälsningar
Johan och Camilla - Administratörer
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #1 skrivet: april 06, 2015, 13:06 »
Väldigt tråkigt att höra då forumet har gett mig mycket glädje, även om jag förstår varför ni gör det. Synd dock att det kommer att försvinna helt från nätet då det finns många intressanta trådar att läsa (särskilt de äldre). Jag förstår dock att allt kostar.
Tack för allt Gorm och Camilla. Lycka till med de projekt ni tar er an efter Arkeologiforum.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #2 skrivet: april 06, 2015, 13:19 »
Jag instämmer med föregående, det är tråkigt men jag förstår att det blir övermäktigt, det finns annat i livet som ska hinnas med!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #3 skrivet: april 06, 2015, 13:31 »
Tack för de gångna åren!
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #4 skrivet: april 06, 2015, 14:13 »
Finns det ingen som är intresserad att ta över så att allt ert arbete inte försvinner?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #5 skrivet: april 06, 2015, 14:35 »
Först vill jag hylla Johan och Camilla som för 11 år sedan skapade ett forum som visade sig bli oerhört bra. Forumet har blivit en mycket bra och väldigt intressant källa till kunskaper för många. Många trådar har blivit väldigt intressanta och säkert öppnat ögonen på många

Jag förstår också att det tar mycket tid att sköta ett forum om man skall hinna med att läsa allt. Förmodligen har tiden inte räckt till på senare år och det har ju fått konsekvenser då vissa element fått härja alltför fritt. Enligt min åsikt har det förstört forumet.

Jag hade just bestämt mig för att lämna forumet just p.g.a. dessa element, men nu behöver jag inte begära utträde.

Slående är att samtliga som starkt bidragit till att förstöra forumet var de första som kommenterade nedläggningen.

Om det är möjligt för er att fortsätta att låta alla trådar ligga ute på nätet även i fortsättningen som kunskapsbank tror jag att det blir väldigt uppskattat. Men jag förstår att allt kostar pengar.

Lycka till  och tack !

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #6 skrivet: april 06, 2015, 14:36 »
Det var ett tråkigt besked.

Tack för den tid och det arbete ni lagt ned på forumet!

Jag önskar er  lycka och välgång i framtiden!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #7 skrivet: april 06, 2015, 14:48 »
Gorm und Camilla,
Vielen Dank für all Eure Initiative und Arbeit!
Bedauerlich aber verständlich.
Alles Gute!

Utloggad Zedrick

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
    • http://www.exilregeringen.se
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #8 skrivet: april 06, 2015, 14:51 »
Jag har inte varit här på ett bra tag, så jag har missat alla intriger - men vad jag förstår så är det moderering (och tid till moderering) som saknas. Nog måste det finnas någon som är motiverad att ta över? Det verkar väldigt drastiskt att helt enkelt stänga forumet. (jag kan utan problem ta över hosting och det tekniska om det finns frivilliga som vill syssla med att administrera/moderera forumet, och om J&C skulle vilja överlåta domän+databas.)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #9 skrivet: april 06, 2015, 17:30 »
Det gör ont i själen om den kunskap som finns här på forumet bara skulle försvinna från nätet. Därför kan jag tänka mig att ställa upp som moderator om intresse finns. Jag har dock några krav för att ställa upp.
  • Jag är väldigt dålig på datorer, så någon får i så fall visa mig hur jag skall göra.
  • Jag ställer endast upp på ett år till att börja med eftersom jag inte vet hur mycket jobb det kräver. Sedan får jag se om jag fortsätter.
  • Det skall finnas minst en moderator till under detta år, så jag slipper göra allt jobbet själv.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #10 skrivet: april 06, 2015, 18:04 »
Instämmer i att det är tråkigt.  Har själv bara deltagit ett par år och kommer att sakna forumet. Finns det i systemet någon samlingsfunktion i likhet med många "äldre" diskussionsfora, så att man kan spara ned valda delar av textmassan på ett enkelt sätt?

Tackar Johan och Camilla för gången tid.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #11 skrivet: april 06, 2015, 19:11 »
Tack Johan o Camilla! Tråkiga nyheter, hoppas någon annan tar upp utmaningen med ett seriöst arkeologiforum. Beklagligt dock om allt info som här finnes går förlorat.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #12 skrivet: april 06, 2015, 20:11 »
Kommer innehållet att arkiveras eller raderas. Jag kan förstå att det inte kan ligga ute på nätet, men det vore ett pluss om det fanns en kopia, digital eller tryckt, för forskare och intresserade att låna.

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #13 skrivet: april 06, 2015, 21:32 »
Kommer innehållet att arkiveras eller raderas. Jag kan förstå att det inte kan ligga ute på nätet, men det vore ett pluss om det fanns en kopia, digital eller tryckt, för forskare och intresserade att låna.

 Instämmer med tidigare beklagande, men jag har viss förståelse.  Önskar också  att materialet fortsätter att vara  tillgängligt så att man kan läsa och söka i det. 

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #14 skrivet: april 07, 2015, 09:25 »
Gorms beslutning minder mig om den berømte anekdote fra Kafkas Slottet: (citeret efter mit eget hovede)

Manden, der higer efter sandheden, har ventet foran Sandhedens Port hele sit liv, men portneren har ikke villet give ham adgang. Da manden er nær ved at dø, spørger han portneren: Jeg har ventet her foran Porten hele mit liv ! Hvorfor har ingen andre forsøgt at komme ind til Sandheden i al den tid ?

Det skal jeg sige dig, svarer portneren. Denne Port var kun bestemt til dig. Nu går jeg hen og lukker den !


Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #15 skrivet: april 07, 2015, 09:36 »
Jahaja, det varju synd. Som flitig läsare men inte så aktiv skribent, kan bara beklaga. Men det är inte så att andra beslut ligger bakom?? Gorm, vem betalar din lön? Har du fått sparken? All ära åt ditt arbete här inne, men har du jobbat gratis???

Eller ligger det kulturpolitiska frågeställningar bakom beslutet?? Arkeologi och historia är högaktuellt idag och kan mycket väl tänka mig att vissa trådar och/eller inlägg är kontroversiella.

Och för hela fridens namn, försök och få sparat "vilka var svearna-tråden":s all info. Det var den mest fascinerande tråd jag någonsin läst härinne.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #16 skrivet: april 07, 2015, 09:44 »
Min anekdote stammer naturligvis fra Processen, ikke fra Slottet. En lapsus.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #17 skrivet: april 07, 2015, 10:57 »
Tråkigt var ordet, men ni kanske öppnar det igen om det blir för tråkigt att sjunga i kör och gå ut med hunden? ;)
Synd att ni upplevt negativ energi och konflikter, något som jag inte märkt något av, men det är ju en subjektiv bedömning; vi är ju helt enkelt olika personligheter och det är det jag har uppskattat mest. Allt gott!

Alf Ragnfast Anders Stefan Adils Spets Arleij
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #18 skrivet: april 07, 2015, 11:04 »
Gyrks indlæg kommer helt uventet for mig. Jeg havde ikke selv kunnet få sådanne tanker. Men nu tænker jeg, at det vel ikke er tilfældigt at forumet lukkes nu, næsten samtidigt med at den professionnelle arkæolog Sven har fået lukket sin konto?
Zedrick skriver jo at han kan overtage både hosting og det tekniske. Er du interesseret i det tilbud, Gorm?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #19 skrivet: april 07, 2015, 19:22 »
Anledningen till att vi stänger forumet står i det första inlägget, vänligen fantisera inte ihop annat än det som står där. Vill ni uppleva spännande konspirationer i historisk miljö så kan vi rekommendera tv-seriena The Borgias eller varför inte The Tudors ;). Nedläggningen har inte något med forumets ekonomi att göra. Vi startade detta under vår studietid och har aldrig tjänat en krona på forumet, men det medför inte heller några större kostnader.

Vi tänker inte lämna över driften för forumet eller databasen till någon annan. Det handlar om att databasen innehåller information kring användare som kan vara av en personlig karaktär och vi upplever att vi har ett visst ansvar att inte lämna det vidare utan att säkert veta att det sköts på ett korrekt sätt. I dagsläget finns det ingen vi har det förtroendet för.

Forumet kommer att finnas kvar att läsa i tillsvidare och vi håller på och ser över alternativa lösningar för ett bevarande. På sikt kan dock inget garanteras som så mycket annat på internet.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :