Författare Ämne: Arkeologiforum stänger ner  (läst 66466 gånger)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #60 skrivet: april 25, 2015, 17:22 »
Jag vet inte, annat än att jag fått höra att en viss åsiktsriktning regerar på Skalman. Men jag vill inte säga något negativt förrän vi  vet i praktiken hur Skalman fungerar. Vad man är rädd för är att Skalman, genom sina moderatorer som måste godkänna inlägg innan de publiceras, inte släpper in mer nytänkande hypoteser som ligger i forskningens frontlinje. Är detta fallet faller Skalman i intresse för mig, men vi får se hur vi blir mottagna. Vi har ju nu tyvärr inget alternativ då det fantastiska AF, med fria diskussioner, tydligen inte går att rädda.

Kanske någon med mycket tid ändå kunde starta Arkeologiforum II ? Värst är ända att även kunskapsbanken går i graven !  :(

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #61 skrivet: april 25, 2015, 20:01 »
Jag vet inte, annat än att jag fått höra att en viss åsiktsriktning regerar på Skalman. Men jag vill inte säga något negativt förrän vi  vet i praktiken hur Skalman fungerar. Vad man är rädd för är att Skalman, genom sina moderatorer som måste godkänna inlägg innan de publiceras, inte släpper in mer nytänkande hypoteser som ligger i forskningens frontlinje. Är detta fallet faller Skalman i intresse för mig, men vi får se hur vi blir mottagna. Vi har ju nu tyvärr inget alternativ då det fantastiska AF, med fria diskussioner, tydligen inte går att rädda.

Kanske någon med mycket tid ändå kunde starta Arkeologiforum II ? Värst är ända att även kunskapsbanken går i graven !  :(

Vadå? Prova du Skalman, har kört in min tämligen oortodoxa teori om Grendel på Mön plus en annan om lindormar utan att bli tvungen att gå i landsflykt. Mothugg piggar alltid upp. Klart att man måste ha moderator.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #62 skrivet: april 25, 2015, 20:28 »
Ja, jag kommer att prova Skalman och jag hoppas verkligen att det kommer att fungera som ett fritt forum. Naturligtvis måste man ha starka moderatorer som har tid att moderera. På AF tycks det ha varit si ock så med detta på senare tid, vilket jag kan förstå. Livet för Johan och Camilla består ju av mer än AF. Dock vill jag lyfta på kepsen för deras fantastiska insats som givit oss det bästa fackforum som någonsin funnits !

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #63 skrivet: april 26, 2015, 18:01 »
Har använt Skalman i tio år och aldrig märkt någon "viss åsiktsinriktning". Tonen är dock snällare och diskussionerna mindre yviga. Dessutom är tyngdpunkten på nyare historia på Skalman, men skulle många härifrån börjar använda Skalman, så finns chansen att fokuset på äldre historia och arkeologi ökar!

Även om jag hoppas att så många som möjligt följer med härifrån till Skalman, hoppas jag att Arkeologiforum återuppstår i någon form. Det viktigaste är dock att materialet här på Arkeologiforum bevaras för eftervärlden. Det finns så otroligt mycket kunskap här som inte får försvinna!! Kan inte materialet doneras till något museum?!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #64 skrivet: april 27, 2015, 10:27 »
Kan bara instämma.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #65 skrivet: april 27, 2015, 12:16 »
Hellre då till Kungliga biblioteket.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #66 skrivet: april 29, 2015, 11:12 »
Jag har inte varit här på ett bra tag, så jag har missat alla intriger - men vad jag förstår så är det moderering (och tid till moderering) som saknas. Nog måste det finnas någon som är motiverad att ta över? Det verkar väldigt drastiskt att helt enkelt stänga forumet. (jag kan utan problem ta över hosting och det tekniska om det finns frivilliga som vill syssla med att administrera/moderera forumet, och om J&C skulle vilja överlåta domän+databas.)

Detta är bekymmersamt. Det är bara några dagar kvar innan forumet stängs för inlägg. Zedrick har anmält sitt intresse för att ta över det tekniska. Det behövs alltså bara moderatorer. Om kunskapsbanken läggs ner är det en tragedi, men vi kan inte göra något åt det. Det är Camilla och Johans beslut.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi har ett öppet forum som inte på något sätt är åsikts- eller politiskt styrt. Kan vi få det innan 6/5 ?

Nu är det bråttom !

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #67 skrivet: april 29, 2015, 13:13 »
Har använt Skalman i tio år och aldrig märkt någon "viss åsiktsinriktning". Tonen är dock snällare och diskussionerna mindre yviga. Dessutom är tyngdpunkten på nyare historia på Skalman, men skulle många härifrån börjar använda Skalman, så finns chansen att fokuset på äldre historia och arkeologi ökar!
Jag håller med. Skalman är ett utmärkt forum, det enda som saknas är fler som vill diskutera äldre historia.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #68 skrivet: april 29, 2015, 18:23 »
Detta är bekymmersamt. Det är bara några dagar kvar innan forumet stängs för inlägg. Zedrick har anmält sitt intresse för att ta över det tekniska. Det behövs alltså bara moderatorer. Om kunskapsbanken läggs ner är det en tragedi, men vi kan inte göra något åt det. Det är Camilla och Johans beslut.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi har ett öppet forum som inte på något sätt är åsikts- eller politiskt styrt. Kan vi få det innan 6/5 ?

Nu är det bråttom !

Lycka till!
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #69 skrivet: april 29, 2015, 18:45 »
Stakodder: Jag hoppas att ditt lycka till var positivt menat och inte sarkastiskt. Jag börjar nämligen bli luttrad efter alla påhopp och dubbelmeningar. Jag tar det positivt !  :)

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #70 skrivet: april 29, 2015, 19:16 »
Stakodder: Jag hoppas att ditt lycka till var positivt menat och inte sarkastiskt. Jag börjar nämligen bli luttrad efter alla påhopp och dubbelmeningar. Jag tar det positivt !  :)

Jag menade i allmänna termer, ta inte åt dig så mycket.

Historien lär ju oss att allt har ett slut, även ett arkeologiforum. 
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #71 skrivet: april 29, 2015, 21:29 »

...Historien lär ju oss att allt har ett slut....


Och att allt har hänt förut och därmed kommer att hända igen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #72 skrivet: april 29, 2015, 21:37 »
Det jag tycker är synd är att "vi" gör en frivillig nedläggning/borttagning av kunskap. Jag jämför med slottet Tre Kronor, då försvann också massa kunskap i den branden. Då kunde man ju inte agera.

Det som händer nu är samma sak! Kunskap borta!

 :(

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #73 skrivet: april 29, 2015, 23:03 »
Det jag tycker är synd är att "vi" gör en frivillig nedläggning/borttagning av kunskap. Jag jämför med slottet Tre Kronor, då försvann också massa kunskap i den branden. Då kunde man ju inte agera.

Det som händer nu är samma sak! Kunskap borta!

 :(

Ja, jag måste hålla med dig. Jag har många gånger undrat vad som brann upp när "riksarkivet" blev lågornas rov när Stockholms Slott brann. Kanske också Sverige hade sin forntida historia nedskriven, liksom Danmark och Norge, ett "Gesta Sveorum".

Att AF går i graven är inte lika illa, men tillräckligt illa.


Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #74 skrivet: april 30, 2015, 08:00 »
Här är en lite rekonstruktion

Brev ur askan
Hans Gillingstam 1996

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #76 skrivet: april 30, 2015, 21:36 »
Det var med sorg jeg opdagede at Arkeologiforum nedlægges.
Jeg (Niels Bandholm) vil gerne benytte lejligheden til at takke de mange i forummet, der har beriget min historiske/arkæologiske viden. Specielt husker jeg Mio Nielsen, Boreas, Bornholm og Emund Slemme i tråden Geometrisk Arkeologi. Tak for sparring og et indblik i hvordan geometrien som metode ser ud fra den anden side af kulturkløften.
Kender I til andre fora hvor denne metode er benyttet?

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #77 skrivet: april 30, 2015, 22:05 »
Det var med sorg jeg opdagede at Arkeologiforum nedlægges.
Jeg (Niels Bandholm) vil gerne benytte lejligheden til at takke de mange i forummet, der har beriget min historiske/arkæologiske viden. Specielt husker jeg Mio Nielsen, Boreas, Bornholm og Emund Slemme i tråden Geometrisk Arkeologi. Tak for sparring og et indblik i hvordan geometrien som metode ser ud fra den anden side af kulturkløften.
Kender I til andre fora hvor denne metode er benyttet?
Men det finns en fortsättning där du kan diskutera Geometrisk arkeologi.
http://skandinavisktarkeologiforum.org/index.php?sid=4e09c51478581fd3c9cf59b6c1be8e91

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #78 skrivet: maj 01, 2015, 17:22 »
Håll åtminstone denna tråd fri från OT-inlägg. Raderade ett gäng.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforum stänger ner
« Svar #79 skrivet: maj 01, 2015, 17:46 »
Nu har jag migrerat till Skandinaviskt Arkeologiforum och släcker ner här!


Vill passa på att tacka alla, särskilt Johan och Camilla, för ett bra forum och många givande stunder!




Allt gott till alla!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"