Författare Ämne: Har professorer alltid rätt?  (läst 12461 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Har professorer alltid rätt?
« skrivet: mars 29, 2015, 17:15 »
Det här med auktoritetstro har varit uppe några gånger på forumet. Har man en annan uppfattning än forskarna bör man också ha en hållbar alternativ förklaring till de indicier som läggs fram, annars blir det endast ren spekulation.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2015, 19:50 »
Man får ju ställa samma krav till empiri och logik till envar hypotes eller teori - oavsett vem eller vilka som bildat den. Samma sak med reson, viktning och bevisbörda, givetvis.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2015, 20:26 »
Här har vi kanske ett exempel på kritikens rätta plats och nödvändighet:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6609.0.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2015, 21:27 »
Det här med auktoritetstro har varit uppe några gånger på forumet. Har man en annan uppfattning än forskarna bör man också ha en hållbar alternativ förklaring till de indicier som läggs fram, annars blir det endast ren spekulation.


Forskarna i pluralis eller forskaren i singularis? I så fall vilken forskare?  Man lär ju i de flesta frågor som behandlas här kunna hitta forskare av vitt skilda åsikter.  Vem ska man tro på då?  Den som är äldst, det  som låter högst eller den som har störst skägg?


Givetvis är det så att man inte ska tro på forskare, utan man ska se om vad det dom säger är väl underbyggt. Varje utsaga skall behandlas lika oavsett om den framförs av en professor eller en spårvagnschaufför. Det är en av vetenskapens grundpelare.




" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2015, 14:39 »
Jag menade här de frågor som forskarna är överens om. Många amatörforskare har fantastiska teorier som är svagt underbyggda.  Ta von Dännikens hypotes om "Hezekiels "helikopter":
Eftersom  det ofta saknas information finns ju även en mängd hypoteser som mer eller mindre är gissningar

http://bibeltemplet.net/bibelnonline/
Eftersom  det ofta saknas information om historiska skeenden  finns ju även en mängd hypoteser som mer eller mindre är gissningar

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2015, 16:29 »
Jag menade här de frågor som forskarna är överens om. Många amatörforskare har fantastiska teorier som är svagt underbyggda.  Ta von Dännikens hypotes om "Hezekiels "helikopter":
Eftersom  det ofta saknas information finns ju även en mängd hypoteser som mer eller mindre är gissningar

http://bibeltemplet.net/bibelnonline/
Eftersom  det ofta saknas information om historiska skeenden  finns ju även en mängd hypoteser som mer eller mindre är gissningar


För mig som ändå läser mycket och väldigt aktivt söker "second view" är det väldigt väldigt svårt att kunna säkerställa vilka frågor där forskarna är eniga. Visst är det så att det påstås finnas såväl konsensus som etablerade uppfattningar, men de råder lånt ifrån alltid inom hela forskarkåren, utan inom en begränsad grupp som man anser vara tillräckligt stor eller viktig.




Jag instämmer helt i att det finns en mängd mycket vidlyftiga hypoteser , även här på forumet. Men jag menar att det är fel väg att granska en hypotes om man vänder sig till en forskare för att få dennes uppfattning utan att också få denna väl redogjord. Givetvis så är det rimligt att vända sig till en forskare eftersom man inte kan fråga alla. men likväl är det sak och empiri man efterfrågar, inte titel, social ställning eller auktoritet. Titeln är alltså en vägledning till vem man ska fråga, inte nödvändigtvis vem man ska tro på!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2015, 19:07 »
Jag menade här de frågor som forskarna är överens om.

Tycker du Däniken och dylikt representerar ett seriöst exempel på den "auktoritetstro" du problematiserar  - enligt ditt startinlägg? Hur många UFO-fantasier och dylikt hittar man egentligen på detta forum?

Nu tog jag fram ett klart, konkret och aktuellt exempel som berör saken i fråga - där det verkar som om "forskarna är överens".
 
Här har vi kanske ett exempel på kritikens rätta plats och nödvändighet:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6609.0.html

Menar du exemplet är irrelevant - eller anser du att kritiken inte ger "en hållbar alternativ förklaring till de indicier som läggs fram"...?  :-\
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2015, 23:03 »
Boreas exempel är ju inte en sådan fråga jag hade i tankarna. Eftersom jag själv inte vet svaret kommenterade jag det inte, men förvisso finns här möjligheter till olika tolkningar.
Jag går inte in på  forumets frågor eftersom jag då får leta upp trådarna.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2015, 23:20 »
Det finns ju rätt mycket som den etablerade forskningen är överens om, att kungalängden från Olof Skötkonung är belagd, exempelvis.  Just när det gäller tilltro till skrivna källor finns det ett relativ stort samsyn. Ibland är främst media lättlurade, som "Hitlerdagboken" och andra tveksamma fynd. Förfalskade fynd är särskilt vanlig i
grekisk och israelisk arkeologi.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2015, 23:30 »
Vad jag faktisk skrev var att om man förkastar en etablerad teori måste man ha en trovärdig alternativ tolkning av de indicier som läggs fram - främst i gravfynd och liknande. Som museiman vet jag att man ofta får frågor av folk som tror på svagt underbyggda teorier.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #10 skrivet: mars 30, 2015, 23:55 »
Det finns ju rätt mycket som den etablerade forskningen är överens om, att kungalängden från Olof Skötkonung är belagd, exempelvis.  Just när det gäller tilltro till skrivna källor finns det ett relativ stort samsyn. Ibland är främst media lättlurade, som "Hitlerdagboken" och andra tveksamma fynd. Förfalskade fynd är särskilt vanlig i
grekisk och israelisk arkeologi.


Den svenska kungalängden är knappast klar efter Olof, det förekommer därefter flera motstridiga uppgifter om hur det ser ut under både 1000 och 1100-tal.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #11 skrivet: mars 31, 2015, 00:01 »
Vad jag faktisk skrev var att om man förkastar en etablerad teori måste man ha en trovärdig alternativ tolkning av de indicier som läggs fram - främst i gravfynd och liknande. Som museiman vet jag att man ofta får frågor av folk som tror på svagt underbyggda teorier.


Nej du Karlfredrik. Det måste man verkligen inte. Att inget annat mer trovärdigt kan framläggas hjälper på inget sett en teori. Teorin står och faller med sin egen empiri. Det är grundläggande kunskap för forskning! 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #12 skrivet: mars 31, 2015, 00:47 »
I ett samhälle finns det saker och ting som förändras mycket långsamt. Ett exempel på detta är kunskap. Gammal kunskap lever mycket länge kvar i samhället - även om den är bevisad felaktig.

Vår Kungalängd är ett sådant exempel enligt min uppfattning. Vår Kungalängd säger att vi bara har haft en Kung åt gången sedan Olof Skötkonung - ändå vet vi att Riket enades under en Kung 1260.

Om du känner någon som arbetar med kollektivtrafik i en stad, fråga denna när det reser mest kunder. Du får garanterat till svar att det reser mest kunder under högtrafiken på morgonen, näst mest under högtrafiken på eftermiddagen - och minst kunder under lågtrafiken mitt på dagen. Detta svar från du från 100% av alla som har kollektivtrafik som yrke - oavsett var i världen du är.

Hur ser verkligheten ut?

Jo, det reser MINST kunder i högtrafiken på morgonen (men det går åt MEST fordon att frakta dem).

Det reser MEST kunder under lågtrafiken - 250 % fler kunder jämfört med högtrafiken på morgonen (men det går bara åt halva mängden fordon att frakta dem - jämfört m,ed antalet fordon som kör under högtrafiken på morgonen).

Att flest kunder reser under högtrafiken på morgonen är någonting alla får i sig med modersmjölken när de är nya i yrket.

Och, här har du förklaringen till att kollektivtrafiken går med förlust. Verkligheten är alltså tvärtom mot alla tror - och många beslut, grundade opp felkatig kunskap blir därmed helt fel. Speciellt ekomomibeslut och taxe-beslut.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #13 skrivet: mars 31, 2015, 07:08 »

Vår Kungalängd är ett sådant exempel enligt min uppfattning. Vår Kungalängd säger att vi bara har haft en Kung åt gången sedan Olof Skötkonung - ändå vet vi att Riket enades under en Kung 1260.


Vilka är vi? Vi har haft diskussionen i en annan tråd och det finns knappast någon konsensus.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #14 skrivet: mars 31, 2015, 11:12 »
Vilka är vi? Vi har haft diskussionen i en annan tråd och det finns knappast någon konsensus.


Precis.  Att förlita sig på konsensus är en genväg där vi överger noggrannheten. För vilka är egentligen "vi som uppnått konsensus"?  Är det en överskådlig och bedömningsbar grupp?


 Egentligen är det bara en auktoritetstilltro som bygger inte bara på titlar utan också på antal. Det innebär ingen garanti alls eftersom vi knappast kan bedöma hur gruppen nått konsensus, eller ens om den verkligen gjort det.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #15 skrivet: mars 31, 2015, 16:44 »
Vem vet,

Om ett rike bildades av Birger Jarl ca 1260. Vad fanns då före 1260? Ett annat rike? Två riken? Fler än två riken?

Före 1260 hade vi flera parallella kungar. Vi har flera omnämnanden av tre kungar samtidigt. Vi har källor om Landkungar, landskapskungar, Kung över östgötar, kung över västgötar, kung över Södermanland, osv, osv.

I en annan tråd skrev jag som ett exempel om Karl Sverksersson - som var parallell kung med Erik den helige i minst 2 år. Dessutom finns det mängder av "medregenter" (fram till 1260), Medregenter har, enligt min uppfattning, kommit till eftersom vi har många fler kungar än vad som får plats i vår historia - och i vår kungalängd som enbart tar upp en kung åt gången.

Att så är fallet bestämdes av äldre historiker som hade bestämt sig för att det fanns en suverän Uppsalakung som styrde ett rike från ca 500 talet. Få tror på dessa Uppsalakungar idag eftersom det inte finns något stöd i källorna och inga arkeologiska stöd heller. En av gravhögarna i GU innehåller en pojke och en kvinna, enligt Sveaskolan var detta en Kungagrav. Ottsarhögen likdant.

Den gamla Sveaskolan med Uppsalakungar och svear enbart i Uppland är inte död, några få anhängare finns kvar än idag - och troligen kommer anhängare att finnas under mycket lång tid framöver. Gammal kunskap lever kvar under mycket lång tid.

Konsensus kommer därmed inte att kunna uppnås under överskådlig tid skulle jag tro. Vi kommer med andra ord att ständigt köra fast i våra diskussioner - så som det körts fast i alla diskussioner under flera sekler.

Det viktiga är, som jag ser det, att vi kommer fram till så rätt historia som möjligt -  så nära sanningen som möjligt - oavsett hur vår historia såg ut.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #16 skrivet: april 01, 2015, 20:05 »
Carl Tomas,
ditt senaste inlägg känns väldigt off topic. Mitt syfte var inte att starta en debatt om Sveriges vagga utan att få veta vilka du avser med "vi".

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Har professorer alltid rätt?
« Svar #17 skrivet: april 02, 2015, 00:05 »
Det här med auktoritetstro har varit uppe några gånger på forumet. Har man en annan uppfattning än forskarna bör man också ha en hållbar alternativ förklaring till de indicier som läggs fram, annars blir det endast ren spekulation.

Den rena spekulationen kan i bland vara ett fruktbart sätt att finna svar på obesvarade frågor. Men man måste var öppen för att det kan finnas flera olika alternativ. Ju mer man vet desto rimligare blir ens antaganden. Håller man sig inom rimlighetens gränser så upplevs inte ens teorier som ren spekulation, särskilt inte om man är tydlig med att framhålla vad som är antaganden och vad som är tämligen säkert. Professorer och andra akademiker brukar vara duktiga på det.