Vem vet,
Om ett rike bildades av Birger Jarl ca 1260. Vad fanns då före 1260? Ett annat rike? Två riken? Fler än två riken?
Före 1260 hade vi flera parallella kungar. Vi har flera omnämnanden av tre kungar samtidigt. Vi har källor om Landkungar, landskapskungar, Kung över östgötar, kung över västgötar, kung över Södermanland, osv, osv.
I en annan tråd skrev jag som ett exempel om Karl Sverksersson - som var parallell kung med Erik den helige i minst 2 år. Dessutom finns det mängder av "medregenter" (fram till 1260), Medregenter har, enligt min uppfattning, kommit till eftersom vi har många fler kungar än vad som får plats i vår historia - och i vår kungalängd som enbart tar upp en kung åt gången.
Att så är fallet bestämdes av äldre historiker som hade bestämt sig för att det fanns en suverän Uppsalakung som styrde ett rike från ca 500 talet. Få tror på dessa Uppsalakungar idag eftersom det inte finns något stöd i källorna och inga arkeologiska stöd heller. En av gravhögarna i GU innehåller en pojke och en kvinna, enligt Sveaskolan var detta en Kungagrav. Ottsarhögen likdant.
Den gamla Sveaskolan med Uppsalakungar och svear enbart i Uppland är inte död, några få anhängare finns kvar än idag - och troligen kommer anhängare att finnas under mycket lång tid framöver. Gammal kunskap lever kvar under mycket lång tid.
Konsensus kommer därmed inte att kunna uppnås under överskådlig tid skulle jag tro. Vi kommer med andra ord att ständigt köra fast i våra diskussioner - så som det körts fast i alla diskussioner under flera sekler.
Det viktiga är, som jag ser det, att vi kommer fram till så rätt historia som möjligt - så nära sanningen som möjligt - oavsett hur vår historia såg ut.
Thomas