Författare Ämne: Oden och Asarnas invandring - källor?  (läst 15961 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Oden och Asarnas invandring - källor?
« Svar #20 skrivet: april 21, 2015, 18:29 »
i Carmonicadalen i Italien finns hällristningar som ser ut som våra bronsåldersristningar. Kanske var det nordbor som bosatt sig där ?  En handelsstation kanske ?
Det här har diskuterats i forumet under bronsålder. Vet inte varför du tar upp det i den här tråden, eller ser du någon koppling mellan Italien, under våran bronsålder, och invandring av asarna??

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Oden och Asarnas invandring - källor?
« Svar #21 skrivet: april 21, 2015, 20:19 »
Som vanligt vill jag belysa helheten mellan handelsvägar och andra kontakter mellan Skandinavien och Svarta Havet-Medelhavet. En ganska allmän uppfattning är att Carmonicadalen var slutpunkten för bärnstenshandeln. Är det då underligt om en enklav av skandinaver fanns där ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Oden och Asarnas invandring - källor?
« Svar #22 skrivet: april 21, 2015, 22:57 »
Absolut inte, vilket du kan läsa under rubriken bronsåldern. Min fråga var ju vad ditt inlägg har med tråden att göra, den handlar om källor om Oden och asarnas invandring. I en annan tråd hävdar du att asarna var Heruler som kom in i slutet av 400_talet, så det är väl inte så konstigt om man blir konfunderad över dina inlägg?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Oden och Asarnas invandring - källor?
« Svar #23 skrivet: april 21, 2015, 23:05 »
Du är bara ute efter att anmärka på och förvränga allt som jag skriver. Jag har tidigare sagt att jag är trött på detta och att jag därför slutade att svara dig. Jag tyckte ändå att jag i dessa forumets sista dagar kunde försöka svara alla, men nu återgår jag till att strunta i dig. Jag tror nog att nästan alla på forumet numera förstår vad du sysslar med.