Författare Ämne: Germaner  (läst 10344 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Germaner
« skrivet: maj 29, 2004, 14:24 »
I brist på passande kategori så postar jag här. Är det någon som vet vart man, förutom i Tacitus Germania, kan inhämta information om de germanska stammarna? Helst samtida skriftliga källor men vad som helst annat går också bra.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Germaner
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2004, 16:23 »
Har inte caesar också skrivit något? Jag har minsann för mig det. I Alf Önnerfors översättning av Germania från 1969 står det ganska bra efterinformation om vilka man då trodde att de germanska stammarna var, var dom bodde, etc. Men som sagt, den är från 69. Skall leta reda på vilken bok av Caesar som han skriver om germaner. Det är iallfall i Kriget i Gallien, vilken utav dom vet jag dock inte. Det kanske kan stå något nyttigt här: http://www.fou.uib.no/fd/1996/h/506001/kap02.htm

Utloggad barzam

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Germaner
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2004, 16:05 »
Jordanes kanske, men jag tror nog att han var ganska påverkad av äldre grekiska skrönor. Men lite matnyttigt finns kanske.

Utloggad Kergeulen

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Germaner
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2005, 12:56 »
Jordanes "Gethica" (Om geternas ursprung och bedrifter) är ju alltid bra  :D

Annars kanske det finns lite matnyttigt här:
http://www.fordham.edu/halsall/sbook1f.html

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Germaner
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2005, 14:28 »
Paulus Diaconus (o 720 - e 780-t), langobardisk författare och historieskrivare, på 780-t hos Karl den store. Skrev därefter en langobardernas historia - Historia langobardorum - omfattande tiden från 400-t till kung Liutprands död år 744.

Hittade den på ett antikvariat... tror den även finns nyutgiven.
/SA
Qui tacet, consentit

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Germaner
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2005, 14:52 »
Monumenta Germaniae? Verkar dels vara en sorteringspost i Libris, dels samlingsvolym om germaner m.fl.

Paul Oskar Kristeller, "Latin books before 1600 etc."?

Har själv inte direkt använt dessa, men sett dem förekomma i en del sammanhang. Själv brukar jag titta i Gudmund Schüttes historio-filologiska volymer om germaner. Då används beteckningen Gothonic istället för Germanic.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Acko

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Germanerna och Rom
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2005, 17:58 »
En bok som jag precis läst och som jag tycker är jättebra är "Germanerna och Rom" skriven av K Andersson och F Herschend, OPIA 13. Vet dock inte hur man får tag i den, tror att den är utgiven av Uppsala universitet och Institutionen för arkeologi och antik historia, men finns att låna iallafall.  

Såg att inlägget hade några månader på nacken, men historia blir ju inte för gammalt.  :)

Hälsningar / Acko

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Germaner
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2005, 22:37 »
Karl Fredrik Wasén på Fotevikens Museum har på mitt uppdrag arbetat i mer än fyra år med bl.a. genomgång av de äldsta källorna som berättar om norra Europa och Norden. Han är historiker och läser flytande gammalgrekiska, latin och franska etc. Jag ville helt enkelt ha reda på vad det egentligen stod i vissa avsnitt i originalkällorna, inte bara se de vanliga översättningar som det ständigt hänvisas till. Han har sammanfattat sitt arbete under
www.foteviken.se/historia/kallor/start.htm
Klicka på "De äldsta skrivna källorna". Under knappen "Källor" finns dessutom en troligtvis komplett förteckning över de källor som berättar om norra Europa under järnåldern. Här finns också uppgift om var och när de eventuellt är tryckta.

Bl.a. har Karl Fredrik för första gången översatt det troligtvis äldsta omnämnandet av Östersjöregionen. Han skriver:
"På 700-talet f.Kr. omnämns "folket bortom nordanvinden" för första gången hos Hesiodos. Han talar om "flockar med vackra hästar" som tillhör "folket bortom nordanvinden". Märkligt nog har detta textfragment aldrig tidigare översatts från gammalgrekiska."  Se mer under knappen: "Arkaisk och klassisk tid 800 f.Kr - 330 f.Kr".

Var bodde detta folk? I en annan av de äldre texterna berättas att man härifrån får bärnsten, varför Östersjöregionen bör vara rimlig plats för "folket bortom nordanvinden". 2 unga kvinnor från detta folk kom till templet i Delos och fick här sin grav och citat ur originalskriften: "Flickor avskär före bröllopet en fläta, virar eden om en slända och lägger den på gravvården". Graven är identifierad och utgrävd och är daterade till mykensk tid, alltså vår bronsålder. Offrade kvinnoflätor känns från samma tid här hemmavid.

Karl Fredrik skriver vidare: "På 300-talet f.Kr. finns det emellertid flera berättelser om "folket bortom nordanvinden". Här kan nämnas Antimachos, Herakleides Pontikos och Hekataios från Halikarnassos. Ingen av dessa texter har någonsin översatts från gammalgrekiska."

Något som är fraperande är att det var engelsmän och fransmän som först översatte och publiserade de äldre skrivna källorna. Man var emellertid bara intresserad att ta med sådant som var av intresse för egna landet och hoppade därför över flera textavsnitt, bl.a. ovanstående.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Germaner
« Svar #8 skrivet: oktober 30, 2005, 07:46 »
Altgermanische Religionsgeschichte (gammalgermansk religionshistoria), Reallexikon Germanischer Altertumskunde (reallexikon för germansk forntid)(om du kan tyska). I Tyskland finns en hel del material på engelska (eftersom att de nu tvingas översätta sina arbeten) med men det finns MASSOR om man tyska. Tyvärr är den hierarkiska uppdelningen uttalad, varför vissa professorer bara svarar om du är doktor eller mer. Men en guldgruva om du ger dig tid. Sök gärna på Archäologie- online.de Eller på Hausarbeiten.de (uppsatser) MVH Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Germaner
« Svar #9 skrivet: oktober 31, 2005, 13:28 »
Nu är det ju Tacitus som skrev Germania och inte Caesar (väl?). Dvs Tacitus är en bra källa troligen. Har för mig att Herodutus också snackar om germaner.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Germaner
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2007, 13:09 »
Var nämner Herodotos ordet "germaner?" Han berättar mycket riktigt om nordeuropeiska folk, men jag har aldrig hittat ordet "germaner"
Karl-Fredrik

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Germaner
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2007, 13:21 »
Herodotos nämner inte ordet germaner. Jag vill minnas att det dyker upp första gången hos Posidonius apropå kimbrer och teutoner i början av det sista förkristna århundradet.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Germaner
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2007, 16:47 »
Posidonius

Som kuriosum kan ju nämnas om denne Posidonius att han vid ett tillfälle reste till Spanien för att utröna om solen fräser när den sjunker i Atlanten. Han mätte även havsströmmar i Atlanten.
Han var också en pionjär när det gällde djupmätningar i havet. Bland annat angav han havsjupet vid Sardinien till 1000 famnar.

Källa: Engel, Leonard, 1962: I havet. Bonniers.
Ju äldre desto bättre.