Jag tror att man på sin höjd kanske kan kalla det för en sorts semidemokrati - för någon riktig demokrati var det ju inte.
Det handlade om folkets (de fria männens) makt och att folket fattade beslut - och att detta troligen är mycket gammalt, kanske "urgammalt".
Ja, Sveakungen var "överbefälhavare" i krig och alla var tvungna att lyda honom. (Benämningen Gode är din, inte min.)
Egentligen är inte min hypotes speciellt kontroversiell tycker jag. Tar man konsekvensen av folkstyre genom tingen och att tingen kan både välja och vräka Kungar - så blir det logiskt.
Tror man på starka enväldiga Kungar så blir det kontroversiellt - men då tar man inte konsekvensen av vad vi vet om tingen.
Min hypotes beskriver en helt annan historia än vår officiella historia eftersom det är folket som styr genom tingen - inte Kungarna. Det kan säkert upplevdes både provokativt och kontroversiellt av en del
Ett problem vi har, som jag ser det, är vår Kungaländ och tidiga Kungar - (samt fokuseringen på Kungar). Vi vet att det funnits många parallella Kungar - till och med tre parallella Kungar - samt en stor mängd "medregenter". I vår Kunalängd finns bara kungarna en och en.
Vi vet att Kungar blivit offrade, ihjälslagna, avsatta, osv - men tar inte konsekvenserna av detta i vårt tänkande. Vi broderar ut vår historia med antaganden, logiska kortslutningar, mm
Thomas