Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 265950 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #680 skrivet: april 26, 2015, 10:50 »
Utmärkt förslag. Det tycker jag att ni skall göra så kan vi andra diskutera vidare seriöst.!
Är det seriöst att inte ange källor?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #681 skrivet: april 26, 2015, 10:57 »
Är det seriöst att inte godta några källor ? Källor och mycket mer finns i denna långa tråd. Dags att läsa på lite !  ;)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #682 skrivet: april 26, 2015, 11:05 »
Är det seriöst att inte godta några källor ? Källor och mycket mer finns i denna långa tråd. Dags att läsa på lite !  ;)
Ordet "pusselbitar" är inte synonymt med källor. ;)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #683 skrivet: april 26, 2015, 14:24 »
Pusselbitar kan vara hämtade från många håll !  8) ;) Bl.a. skriftliga källor........om de godkänns.  ;) Godkänner du de skriftliga källor som refereras till i denna tråd ?

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #684 skrivet: april 26, 2015, 14:48 »
Du menar som när du skrev att Snorre skriver om heruler trots att han aldrig nämner heruler. Är det sådana skriftliga källor du menar?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #685 skrivet: april 26, 2015, 16:04 »
För att sammanfatta: History Freak hade två påståenden:
1. Att Herulerna (ett folk) kämpade i Caesars armé
2. Att de lärde sig seglarkonsten i Sydeuropa och tog med kunskaperna hem.
Vi kan jämföra med källor och litteratur om Herulerna:
http://www.gedevasen.dk/heruls.pdf
Tydligen dyker herulerna upp under tidig folkvandringstid, jag har inte hittat någon tidigare referens i skriftliga källor.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #686 skrivet: april 26, 2015, 17:02 »
Skall vi tro på Snorre så berättar han följande

”När Herulerna kom till Uppland möttes de av kung Gylfe När han fick höra att asiamännen, som kallades asar, var på väg for han dem till mötes och bjöd Odin att få så mycket i hans rike som han själv ville.”
Det jag vänder mig emot hos historyfreak är "källor/pusselbitar" som den ovan. Något Uppland fanns inte ens när Snorre levde, utan då var det de olika folklanden som gällde. Några heruler nämner inte Snorre heller. Sådana här förfalskade citat gör mig riktigt förbannad! Därför har historyfreak tappat all trovärdighet i mina ögon.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #687 skrivet: april 26, 2015, 17:33 »
Snorre kallar ju Herulernas ledare Oden, men jag har aldrig trott att den var guden Oden. Namnet var nog ett värdighetstecken synonymt med den Högste världslige ledaren.
Här har du ytterligare ett påstående från historyfreak. Försök hitta denna uppgift i Snorres texter.

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #688 skrivet: april 26, 2015, 18:03 »
Detta är vi många som har påpekat och har försökt få fram källor till dessa påståenden, men varje gång möts vi av oförskämdheter från historyfreak.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #689 skrivet: april 26, 2015, 18:23 »
HF, jag frågade dig om alla skeppssättningar i Badelunda pekade i samma riktning.

Du svarade att du hade kontrollerat - och att alla pekade i samma riktning.

Jag påpekade då att en av skeppssättningarna pekade i en helt annan riktning.

Nu skriver du att du såg att en av skeppssättningarna pekade i en helt annan riktning....

Du utlämnande alltså den som avvek - och skrev att alla pekade åt samma håll.... Trots att du visste att uppgiften var fel...du utelämnade alltså medvetet den fjärde skeppssättningen som inte passade in i din hypotes.

Fakta är att i Anundshögs omedelbara närhet finns fyra skeppssättningar. Tre av dem "pekar" i samma riktning, den fjärde "pekar" i en helt annan riktning.

Thomas





Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #690 skrivet: april 26, 2015, 19:23 »
HF, jag frågade dig om alla skeppssättningar i Badelunda pekade i samma riktning.

Du svarade att du hade kontrollerat - och att alla pekade i samma riktning.

Jag påpekade då att en av skeppssättningarna pekade i en helt annan riktning.

Nu skriver du att du såg att en av skeppssättningarna pekade i en helt annan riktning....

Du utlämnande alltså den som avvek - och skrev att alla pekade åt samma håll.... Trots att du visste att uppgiften var fel...du utelämnade alltså medvetet den fjärde skeppssättningen som inte passade in i din hypotes.

Fakta är att i Anundshögs omedelbara närhet finns fyra skeppssättningar. Tre av dem "pekar" i samma riktning, den fjärde "pekar" i en helt annan riktning.

Thomas

Om det nu var en skeppssättning som låg på avstånd i skogsbrynet så fattades väldigt många stenar. Har jag sagt att alla skeppssättningar måste peka i samman riktning ? Vad jag undersökte var de skeppssättningar som låg i anslutning till Anunds hög. Badelunda är ett väldigt stort gravfält täckt med skog. Jag hade inte tid  att undersöka hela gravfältet då jag hade gäster med mig och även skulle hinna med Gamla Uppsala på samma dag..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #691 skrivet: april 26, 2015, 19:42 »
Här har du ytterligare ett påstående från historyfreak. Försök hitta denna uppgift i Snorres texter.

Jag har redan sagt att detta var en felskrivning i trötthetens tecken. Jag har också sagt att det hemvändande folk som både Prokopios och Snorre skriver om sannolikt var Herulerna.I mina hypoteser lanserar jag ett tänkbar scenario för vidare diskussioner på ett seriöst forum. Jag skriver aldrig i påstående form.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #692 skrivet: april 26, 2015, 19:57 »
För att sammanfatta: History Freak hade två påståenden:
1. Att Herulerna (ett folk) kämpade i Caesars armé
2. Att de lärde sig seglarkonsten i Sydeuropa och tog med kunskaperna hem.
Vi kan jämföra med källor och litteratur om Herulerna:
http://www.gedevasen.dk/heruls.pdf
Tydligen dyker herulerna upp under tidig folkvandringstid, jag har inte hittat någon tidigare referens i skriftliga källor.

1) Jag har skrivit att Herulerna var ett stridande folk som länge kämpade i romarnas arméer under romersk järnålder. Caesar levde tidigare. Herulerna beskrivs i många skriftliga källor.
2) Herulerna var också ett sjöfarande folk som hade kunskap om den tidens senaste teknik om segling. Var det Herulerna som var de hemvändare som var orsaken till stora förändringar första halvan av 500-talet så kom de med kompletterande kunskaper om segling. Det förefaller onekligen som om nordbornas kunskaper om segling tog ett avgörande steg vid denna tid och de seglande vikingaskeppen utvecklades.Jag har sagt att jag tror att seglingskonsten i enkel form uppfanns redan på stenåldern. Den uppfattningen styrks av mycket som har skrivits av många på seglingstråden.
« Senast ändrad: april 26, 2015, 20:29 av history freak »

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #693 skrivet: april 26, 2015, 20:24 »
Pusselbitar kan vara hämtade från många håll !  8) ;) Bl.a. skriftliga källor........om de godkänns.  ;) Godkänner du de skriftliga källor som refereras till i denna tråd ?


Anganatyr, Dersa och Bäckahästen: Godkänner ni Prokopios, Jordanes och Snorre som pålitliga skriftliga källor i detta sammanhang ? ;)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #694 skrivet: april 26, 2015, 20:35 »
Jag har redan sagt att detta var en felskrivning i trötthetens tecken. Jag har också sagt att det hemvändande folk som både Prokopios och Snorre skriver om sannolikt var Herulerna.I mina hypoteser lanserar jag ett tänkbar scenario för vidare diskussioner på ett seriöst forum. Jag skriver aldrig i påstående form.
Hur i h....e kan man skriva ett citat så fel även om man är jättetrött? ???

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #695 skrivet: april 26, 2015, 20:38 »
Citatet där du skrev att Snorre skrivit att herulernas ledare var Oden som jag tog upp i tidigare inlägg är skrivet kl 20:20. Var du trött då också?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #696 skrivet: april 26, 2015, 21:27 »
Citatet där du skrev att Snorre skrivit att herulernas ledare var Oden som jag tog upp i tidigare inlägg är skrivet kl 20:20. Var du trött då också?

Ja, jag var väldigt trött ! Det är sällan jag gör sådana misstag, men jag agerade utifrån min hypotes som jag redan påpekat. Men sådana misstag får man inte göra då det finns hackspettar på forumet.

Varför svarar du inte på min fråga ?
Anganatyr, Dersa och Bäckahästen: Godkänner ni Prokopios, Jordanes och Snorre som pålitliga skriftliga källor i detta sammanhang ? ;)


Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #697 skrivet: april 26, 2015, 22:43 »
hf, alla källor är viktiga när man diskuterar, speciellt de som bekräftas av arkeologin, tyvärr så har du ju ett flertal gånger  förfalskat källorna när du har citerat dem tex när jag frågade om var Snorre skrev om Heruler och fick ett suck till svar, och det finns fler exempel i tråden. Skall man använda en källa som stöd så bör man citera rätt och inte hitta på egna skrivningar..Kan konstatera att du inte tål kritik, och att du istället för att ta åt dig av kritiken väljer att anklaga kritikern för personangrepp och sedan tala om att du inte svarar personen i fortsättningen.. Moget agerande??  ::)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #698 skrivet: april 26, 2015, 23:17 »
hf, alla källor är viktiga när man diskuterar, speciellt de som bekräftas av arkeologin, tyvärr så har du ju ett flertal gånger  förfalskat källorna när du har citerat dem tex när jag frågade om var Snorre skrev om Heruler och fick ett suck till svar, och det finns fler exempel i tråden. Skall man använda en källa som stöd så bör man citera rätt och inte hitta på egna skrivningar..Kan konstatera att du inte tål kritik, och att du istället för att ta åt dig av kritiken väljer att anklaga kritikern för personangrepp och sedan tala om att du inte svarar personen i fortsättningen.. Moget agerande??  ::)

Anganatyr, Dersa och Bäckahästen: Godkänner ni Prokopios, Jordanes och Snorre som pålitliga skriftliga källor i detta sammanhang ?

Nu är det jag som omväxling, som börjar ställa frågor. Det är ingen mening att fortsätta denna diskussion om ni vägrar svara på relevanta frågor som ni gjort hittills och som vanligt försöker smutskasta mig.

Är ni seriösa har ni inga svårigheter att svara på min fråga !


Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #699 skrivet: april 27, 2015, 00:06 »
Svarade på din fråga, men som vanligt så accepterar du inget svar som inte ger dig rätt. Undrar lite varför du fortsätter..  ::) Din hypotes om att Heruler kom hit är inte helt fel, men genom att försöka bevisa det genom förfalskade citat så är din trovärdighet numera lika med noll..  >:(