Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 265976 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #660 skrivet: april 23, 2015, 19:09 »
Citera
Jag tror inte alls att detta handlar om magnettfält eller matematik. Då skulle det gå att pejla med moderna instrument. Det har visat sig svårt.  Det handlar om något annat som finns naturligt på vår jord. som vi kan pejla in. Det är inte alls något hokuspokus ....det är naturligt !
Jag noterar att det är effekter som bör stå i relation till magnetfälet i klotet. Inte att effekten ÄR magnetism. Matematiken är ju bara ett medel för att beräkna riktning rep avstånd mellan punkt a resp.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #661 skrivet: april 23, 2015, 22:03 »
Jag, liksom många andra, kan bara konstatera att detta fenomen finns där. 

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #662 skrivet: april 24, 2015, 12:26 »
Håller med! Men man borde forska mer om vad det handlar om.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #663 skrivet: april 24, 2015, 13:03 »
Har väl gjorts en del forskning på slagruteanvändande i olika utföranden och för olika syften. En del finns sammanfattat och refererat till här:
Grave Dowsing Reconsidered
Artikeln handlar i första hand om sökande efter mänskliga kvarlevor under jord, inte "kraftlinjer" men kanske ändå kan vara till glädje.

edit:
Lägger till
Om försöken i München, försök med flödande vatten.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #664 skrivet: april 24, 2015, 13:34 »
Det är inte underligare med jordklotet än de energifält som omger allt levande,  för det är just det Jorden är,  en levande varelse.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #665 skrivet: april 24, 2015, 13:57 »
Håller med! Men man borde forska mer om vad det handlar om.

Jag håller med om det. För mig har det varit en fascinerande resa att jag upptäckt och upplever detsamma som våra intelligenta förfäder har gjort i alla tider. En statlig undersökning har ju faktiskt gjorts som bekräftar fenomenet, men det är uppenbarligen inte i många läger accepterat som god vetenskap. Framtiden kommer nog att ändra på det. Forskning pågår över hela världen.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #666 skrivet: april 24, 2015, 19:30 »
Tycker att tråden spårar ut helt, vad har Slagrutor med vad som hände i slutet av 400-talet?? Mig veterligen så är de första uppgifterna om slagruta användande drygt 1000 år senare. Tråden skulle kunna vara väldigt intressant om alla som har hypoteser eller idéer om vad som hände bemödade sig om att hitta och delge fakta som styrker det hela, och tar åt sig av den kritik som kommer och antingen argumenterar för sin teori och talar om vad som är fel i kritiken, eller omprövar sin hypotes/åsikt/teori.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #667 skrivet: april 24, 2015, 19:40 »
Tyck vad du vill ! Svaret finns tidigare i denna tråd , men som vanligt verkar du inte läsa annat än vad du kan vända till kritik mot mig. Finns det något som jag skrivit som har varit läsvärt ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #668 skrivet: april 24, 2015, 20:34 »
history freak, finns svaret tidigare? Länka i så fall det svaret... Jag känner inte dig och har heller inget emot dig som person. Jag är dock väldigt intresserad av att få mer kunskap av varan historia, och då är det naturligt att ifrågasätta uppgifter, om de inte kan styrkas. Visst har du skrivit läsvärda saker, men  tyvärr alltför ofta inte kunnat styrka dem, och då får du kritik..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #669 skrivet: april 24, 2015, 22:59 »
Som du vet från en annan tråd, inget svar till dig !

Låt oss nu diskutera vidare om ämnet.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #670 skrivet: april 25, 2015, 19:57 »
Vi talar om en tid då skriftliga källor och arkeologi måste tolkas.

En del förnekar det mesta och då har vi ingen historia som går att bevisa. Vi har en falang på detta forum som gång på gång roar sig med att förneka allt och kräva ovedersägliga bevis, vilket i dagens forskningsläge är nära nog omöjligt.

Det är därför som jag tycker det är så viktigt att arbeta tvärvetenskapligt och samla små och stora pusselbitar som sakta ger en tydligare bild om vår förhistoria. Sådana hypoteser tycker jag ligger i forskningens frontlinje, men är nödvändiga för att föra forskningen framåt. Man kan inte i detta sammanhang uttrycka sig i påstående form utan min och många andras avsikt är att ge oss chansen att tänka i nya banor. Jag har heller inte uttryckt mig i påstående form, men valpflocken som plågar oss som vågar tänka alternativt i frontlinjen använder sin "vetenskaplighet" som argument för sin kritik. Man kan inte annat än skratta åt eländet.

Dessa valpar har visat sig besitta små kunskaper och har ingen förmåga att tillföra något i diskussionen. Man bara kritiserar för att förstöra "motståndarens" trovärdighet och tillför absolut ingenting ! Denna flock har en förunderlig förmåga att förstöra intressanta trådar, föra dem in på villospår och sabotera våra goda intentioner. De har starkt bidragit till att förstöra forumet och många kunniga har i frustration beslutat sig för att lämna forumet.

Så gick det som det gick !

Man måste fråga sig varför detta har hänt !

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #671 skrivet: april 25, 2015, 20:53 »
 history freak, igår skrev du följande:
Som du vet från en annan tråd, inget svar till dig !

Låt oss nu diskutera vidare om ämnet.
Idag skriver du återigen ett inlägg som inte hör hemma i tråden,sedan tråden påbörjades så har det ställts ett antal påståenden av några skribenter som inte kunnat källbeläggas och därför har kritiserats, eller tom motbevisats, med källhänvisningar, och du har då valt att gå till personangrepp och förklarat att du inte diskuterar mer med den person som kritiserar dig, det har börjat bli många. Vill vi diskutera 400-500talet och vad som hände då så måste vi vara öppna och ta till oss det som går att bevisa vare sig det stöder en hypotes eller inte..Så som du skrev igår, låt oss diskutera ämnet!!!! :)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #672 skrivet: april 25, 2015, 21:00 »
Som du väl vet......ingen kommentar !

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #673 skrivet: april 25, 2015, 22:01 »
Jodå history freak, har lärt mig att du tar kritik mot dina personliga hypoteser som personangrepp, och uppenbarligen vill du hellre konfrontera än belägga dina synpunkter, förmodligen på att du inte kan göra det, men det är snart historia, då forumet snart stänger..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #674 skrivet: april 25, 2015, 22:03 »
Ingen kommentar !

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #675 skrivet: april 25, 2015, 22:39 »

Lite norr om Anundshögen (60 meter) finns en skeppssättning, den pekar åt ett helt annat håll.... Glömde du den?


Jag såg den, men som du säger låg den i en helt annan riktning. Varför vet jag inte. Frågan är om det var en skeppsättning då stenarna låg lite huller om buller. Det fattas ju en hel del stenar i skeppsättningarna och stenraden.

Den lilla skeppsättningen  c.a  25 meter från de båda stora skeppen och den långa stenraden låg parallella med huvudlinjen. Huvudlinjen gick genom centrum på Anunds hög och alla stävstenarna på de stora skeppen i riktning mot Gamla Uppsala. Kan man på den tiden ha uppnått en sådan precision utan att ha pejlat in linjen ? Det är ju c.a 6 mil mellan platserna.
« Senast ändrad: april 25, 2015, 23:10 av history freak »

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #676 skrivet: april 26, 2015, 08:38 »
Vi talar om en tid då skriftliga källor och arkeologi måste tolkas.

En del förnekar det mesta och då har vi ingen historia som går att bevisa. Vi har en falang på detta forum som gång på gång roar sig med att förneka allt och kräva ovedersägliga bevis, vilket i dagens forskningsläge är nära nog omöjligt.

Det är därför som jag tycker det är så viktigt att arbeta tvärvetenskapligt och samla små och stora pusselbitar som sakta ger en tydligare bild om vår förhistoria. Sådana hypoteser tycker jag ligger i forskningens frontlinje, men är nödvändiga för att föra forskningen framåt. Man kan inte i detta sammanhang uttrycka sig i påstående form utan min och många andras avsikt är att ge oss chansen att tänka i nya banor. Jag har heller inte uttryckt mig i påstående form, men valpflocken som plågar oss som vågar tänka alternativt i frontlinjen använder sin "vetenskaplighet" som argument för sin kritik. Man kan inte annat än skratta åt eländet.

Dessa valpar har visat sig besitta små kunskaper och har ingen förmåga att tillföra något i diskussionen. Man bara kritiserar för att förstöra "motståndarens" trovärdighet och tillför absolut ingenting ! Denna flock har en förunderlig förmåga att förstöra intressanta trådar, föra dem in på villospår och sabotera våra goda intentioner. De har starkt bidragit till att förstöra forumet och många kunniga har i frustration beslutat sig för att lämna forumet.

Så gick det som det gick !

Man måste fråga sig varför detta har hänt !
Som vanligt spyr du galla över alla dem som efterfrågat källor som stöder dina påståenden. Det är ständigt detta snack om pusselbitar. Då kan du delge oss dessa pusselbitar för du har inte visat oss dem tidigare och så har du stöd för dina påståenden. Svårare än så är det inte.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #677 skrivet: april 26, 2015, 09:09 »
Bäckahästen: Du har uppenbarligen dålig läsförståelse. Gör åtminstone ett försök att läsa vad jag och alla andra verkligen har skrivit. I övrigt inga kommentarer.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #678 skrivet: april 26, 2015, 09:32 »
Att ni bara orkar hålla på. Det är väl ganska uppenbart för de flesta att dessa "pusselbitar" inte existerar. Är det inte bättre att bara ignorera dessa "hypoteser" och lägga tiden på något vettigare?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #679 skrivet: april 26, 2015, 10:31 »
Utmärkt förslag. Det tycker jag att ni skall göra så kan vi andra diskutera vidare seriöst.!