Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 266041 gånger)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #620 skrivet: april 20, 2015, 12:17 »
Fast frågan är var man drar gränsen mellan fantasi och verklighet. Indicierna är inte framletade utan finns där likaså religionen. Vi kan se liknande fenomen på andra siter. Tolkningens förklaringsvärde på fenomenet blir det avgörande.
Erik

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #621 skrivet: april 20, 2015, 13:30 »
Vad är det som diskuteras?

1.Är det någon som tror att sagornas Asgård har den fysiska platsen Uppsala (i Uppland) som förebild? I så fall är man nog ute på en mycket spekulativ resa.

2.Tror man att centralplatser som Uppåkra, Tissö, Gudme och Uppsala kan ha utformats för att "likna" mytologiska platser så är man nog kanske något spännande på spåren.

Diskussioner enligt punkt 2 ligger inom modern forskning. Vill man spekulera enligt punkt 1 så får man allt vara beredd på en total avsaknad av intresse från akademin och en hel del kritik från "övriga".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #622 skrivet: april 20, 2015, 13:44 »
Tvärtom Marty, att landet kring Uppsala arrangerats för att avbilda Asgård som en slags mytisk arena.




http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/nyheter/2014/Pages/valsgarde-=-valhall.aspx







" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #623 skrivet: april 20, 2015, 14:23 »
Hann tyvärr inte rätta mitt felskrivna inlägg


Nästan Marty, skulel det vara.- Det är landet som arrangerats som Asgård.


Vad har man för incitament till en sådan tolkning?  Vad är det som antyder att så skett?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #624 skrivet: april 20, 2015, 14:36 »
Pelarvägen sträcker sig i nord-nordöstlig riktning sett från GU, eller hur? Vintergatan, d.v.s. Bifrost utbreder sig över himlen i samma riktning (i.a.f. det längsta räta avsnittet angivet på stjärnkartan).

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #625 skrivet: april 20, 2015, 14:52 »
Mkt intressant med tanke på att Bifrost är en bro som vaktas av Heimdal som bor i Breidablick, Vi har en bro över samnan och den urgamla gården Bredåker norr därom.
Erik

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #626 skrivet: april 20, 2015, 15:08 »
Vad är det som diskuteras?

1.Är det någon som tror att sagornas Asgård har den fysiska platsen Uppsala (i Uppland) som förebild? I så fall är man nog ute på en mycket spekulativ resa.

2.Tror man att centralplatser som Uppåkra, Tissö, Gudme och Uppsala kan ha utformats för att "likna" mytologiska platser så är man nog kanske något spännande på spåren.

Diskussioner enligt punkt 2 ligger inom modern forskning. Vill man spekulera enligt punkt 1 så får man allt vara beredd på en total avsaknad av intresse från akademin och en hel del kritik från "övriga".

Ingen vettig människa kan tro att Gamla Uppsala skulle ha varit förebilden av ett Asgårtd som kopierades på andra ställen.

Men anar man att centralplatser som Uppåkra, Tissö, Gudme och Uppsala kan ha utformats för att "likna" mytologiska platser så är man nog något spännande på spåren.



Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #627 skrivet: april 20, 2015, 15:18 »
Mkt intressant med tanke på att Bifrost är en bro som vaktas av Heimdal som bor i Breidablick, Vi har en bro över samnan och den urgamla gården Bredåker norr därom.
Ser ut som att pelarraden slutar alldeles intill det som idag är Bredåker: karta.
edit: vet ej om den verkligen slutar där eller om man bara inte grävt ut längre än dit.
edit2: enligt Rydbergs undersökningar ska Heimdal vakta den norra änden av Bifrost, som därifrån når Asgård beläget ovanför Midgård och sedan fortsätter söderut tillbaka till underjorden. Vid norra änden bor rimthursarna, varför Heimdal behövs som vakt. Vid södra änden finns inte behov av vaktpost, den södra vägen tar asarna när de dagligen beger sig till Mimers brunn och till ting där döda ska dömas vid Urds källa. De döda ämnade för Valhall lämnar underjorden till Valhall i Asgård via den södra änden av Bifrost.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #628 skrivet: april 20, 2015, 19:30 »
Citera
Ja, lade man sten under pelarna så hindrade man fukten att gå upp i stolparna.
Nu räcker det inte med sten. Stenarna måste vara så höga att vattenstänk INTE når det trä, som är underst, vilket från medeltioden är syllstockarna (stenarna kallades syllsten). Men sten i sig ger inte särskilt mer skydd från röta än om träet ligger direkt mot mark. Sten har en yta vilken har kapiläregenskaper, vilken allstå suger fukt från fuktig mark uppåt. Detta är en ständigt pågående process, dock inte alltid påtagligen synlig.

Tricket är att lägga ett antal bitar torkad näver (3-4 lager) mellan sten och trä på så sätt att en handsbredd ligger utanför den gemensamma ytan mellan sten/trä. Det är faktiskt bäst effekt att syllstocken fasas av så att den har mesta möjliga anläggningsyta mot stenarna. Visserligen åldras även näver, men den kommer att ligga i storleksordningen 100 år innan den behöver bytas ut. När fukt klättrat upp längs stenens yta eller det regnat, så sugs den upp av nävret. När det torkar upp eller luften värmer nävrets yta sugs fukten bort från de dolda ytorna mellan trä och sten (också en kapilärfunktion).

Citera
Tanais
I alla texter jag känner till, så är Tanais ett namn på den flod, som vi idag kallar Don. I mynningen till Don fanns en gång en av grekernas viktigaste handelsstäder för handel med Norden OCH med östasien, kallad Tanais. Har t ex för mig att detta är vad som även kan utläsas av Snorres geografiska beskrivning.

Övriga alternativa Tanais nedan borde vara villspår. Vad är den äldst kända benämningen för vad jag anser vara villspår?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #629 skrivet: april 20, 2015, 19:38 »
Vetgirig, vad jag vet tar näver inte åt sig någon fuktighet från vatten, det är därför som näver alltid går att tända eld med, det brinner alltid, även när det är blött etersom det bara är blött på ytan.

Stenar har ingen kaipläreffekt. De är massiva och helt torra inuti. Stenar är antingen av sediment eller av lava, eller en kombinationnav båda.

Lös Sandsten kan suga åt sig vatten

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #630 skrivet: april 20, 2015, 20:37 »
Ingen vettig människa kan tro att Gamla Uppsala skulle ha varit förebilden av ett Asgårtd som kopierades på andra ställen.

Men anar man att centralplatser som Uppåkra, Tissö, Gudme och Uppsala kan ha utformats för att "likna" mytologiska platser så är man nog något spännande på spåren.

1. Hur kan man ha en vettig diskussion om man inte vet något om saken?

2. Vad är utgångspunkten för en myt, t. eks. en "mytologisk plats"?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #631 skrivet: april 20, 2015, 20:51 »

I alla texter jag känner till, så är Tanais ett namn på den flod, som vi idag kallar Don.


Hur många texter känner du till som beskriver Asgårds geografiska lokalitet?

Citera
Vad är den äldst kända benämningen för vad jag anser vara villspår?

VET han något om åldern på nordiska toponymer?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #632 skrivet: april 20, 2015, 22:36 »
Snarare är det väl så att mytologiska platser påminner om verkliga - min erfarenhet gäller kinesisk mytologi men skulle möjligen kunna vara fallet även i Norden.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #633 skrivet: april 20, 2015, 22:52 »
Nu finns det även ett sammanfall mellan dom forn-nordiska källornas Asgard ("i Österlandet") och dom grekiska sägnernas Hyperborea ("i det höga nord"). Det ger ju en ny och intressant vinkel på frågan, speciellt eftersom dom finska myterna - och deras centralplats och omnämnda kulturcentra - lär ha legat inom triangeln Gotland-Rigabukten-Tavastehus. Sen finns det persiska, indiska och kinesiska myter som också beskriver såväl "Asgård" som "aser" och "vaner" som högst jordiska och historiska varelser. 

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6594.msg79206.html#msg79206

Det betyder att samma legend har verserat genom långa tider - och i minst tre olika kulturer. Hypotesen att dom omnämnda aserna och deras Asgård skulle bygga på ren "övertro" är mao. allt annat än sannolik.   

Mer om Asgård:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2094.msg17759.html#msg17759

Mer om Nordens antika kulturform, s.k. "förfädradyrkan" eller "asatro":
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3559.0.html

Mer om forntidens folkkultur och folkminnen:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6138.msg64770.html#msg64770
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #634 skrivet: april 20, 2015, 22:53 »
Citera
Vetgirig, vad jag vet tar näver inte åt sig någon fuktighet från vatten, det är därför som näver alltid går att tända eld med, det brinner alltid, även när det är blött etersom det bara är blött på ytan.
Jodå! Nävern under träet kommer att ta upp fukt som följt stenens yta kapilärt upp till ytan mellan trä och sten. Om det skulle vara störtregn, så ändras inte funktionen. Där suger nävern upp fukten och när torr luft, gärna med sol, torkar ut de utstickande näverdelen, så flyttas fukten allt mer ut åt utkanterna för att sedan ge helt torr yta mellan sten och trä. Det är i alla fall den förklaring jag fått av en snickare när jag besökte Gene Fornby. Lärde mig lite av "fornsmeden" också. Bl a hur taket borde vara konstruerat och rökutsläppen (annars kunde en smed inte jobba), något arkeologerna inte ville ta till sig till hans förgrymmelse.

Det finns f ö några riktigt gamla stugor i Dalarna (medeltid), som har syllstenar på näver. I Gamlestaden, så ligger, har jag för mig, flera kyrkstallar och hus på näver. Om man har en (kall-/grund-) mur, så ser man till att nävern "krullar" sig över kanten på muren så att övre ytan på stenen får "tak".

Citera
Stenar har ingen kaipläreffekt. De är massiva och helt torra inuti. Stenar är antingen av sediment eller av lava, eller en kombinationnav båda.

Lös Sandsten kan suga åt sig vatten
Stenens yta ger kapilärkraft. Den är MÄTBAR, men syns inte alltid för ögat.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #635 skrivet: april 21, 2015, 01:28 »
Vetgirig. Är det typiskt för dig att använda "lokala experter" som dina säkra källor ? Du uttrycker dig alldeles för ofta i påstående form då du borde vara mer försiktig. Lär du dig aldrig av att du får nästan alla emot dig ? Kanske har de övriga rätt ? Men att du kan ha fel finns nog inte i din värld.

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #636 skrivet: april 21, 2015, 10:23 »
Jag gjorde ett inlägg om Asgårds belägenhet i tråden om Asarnas påstådda invandring, här. Passar väl bättre där än i den här tråden.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #637 skrivet: april 21, 2015, 16:14 »
Möjligen finns en artikel i Dalarnas Museum i frågan. Emellertid används näver än idag och är bättre än tjärpapp.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #638 skrivet: april 21, 2015, 20:26 »
Möjligen finns en artikel i Dalarnas Museum i frågan. Emellertid används näver än idag och är bättre än tjärpapp.

Jaha, är detta ännu en av dina säkra källor ? Betr.näver kontra tjärpapp så vet jag inte vad som är bäst. Jag kan nämligen erkänna att jag inte vet ibland.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #639 skrivet: april 22, 2015, 14:24 »
Nu har jag börjat få svar från min ukrainske vän. Först kommer platserna för de ryska Asgårdplatserna:

Min fråga: Var låg platserna för de tre Asgårdplatserna som fanns på gammalt Sovjetområde ?
1 Asgård  på berget Meru (Darien)
2 Asgård på floden Irij ( nu stadem Omsk)
3 Asgård i Sogdianen ( nu i Uzbekistan)

Möjligen kan detta på något sätt ha att göra med det mytiska landet Hyperborea, vilket jag alltid har betraktat som en myt. Ett land av honung med medelhavsklimat kan ju knappast ha legat vid Vita havet. Men då talar vi om modern tid. 

Vi gjorde undersökningar på både Anundshög och Gamla Uppsala. Bl.a tog vi kompassriktningen genom stävstenarna på de båda väldiga stenskeppen som ligger i linje. Med den kompassriktningen hamnar man i Gamla Uppsala. Hade Gamla Uppsala och Anunds högområdet någon religiös koppling ? Det är båda enorma gravanläggningar byggda vid samma tid.

Man måste ju också fråga sig om det fanns fler platser som kan ha anlagts efter en religiös mall i asatrodominerade områden ?