Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 265992 gånger)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #600 skrivet: april 19, 2015, 16:48 »
Tanken är inte ny utan likheten har noterats av flera. Ett är att asgård ligger öster om en flod (fyrisån) i norr rinner samnan. Gravarna bildar toppar där odensboning ligger där han kan slå upp portarna för att skåda ut över världen (pltån med långhuset med dess stora portar), I mitten ligger Idavallen, slätten nedanför högarna avgränsade i syd och väst av stolpraderna där man även har eldat utanför stolparna (i syd låg surts boninigar). En källar skall rinna upp och vi har en mitt på fältet. Norr om Asgård låg Heimdalls boning, Breidablick, vi har intressnt nog Bredåker norr om GU, på andra sidan bron över samnan (Bifrost?).

Erik

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #601 skrivet: april 19, 2015, 16:56 »
Kom och tänka på att den geomagnetiska avskanningen av denna yta inte pekade på några större avvikelser men många små och spridda vilket väl borde stämma på en yta där menigheten samlats. Likaså har man hittat avvikande begravningar, människoben utan sedvanlig begravning på detta fält. En tolkning torde snarare peka på ben utan grav mer är av typen deponerat, ytterligare ett människoben har hittats vid utgrävningen för järnvägen, ett ben som låg slängd utan grav. Möjlig tolkning kan vara rester av offer.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #602 skrivet: april 19, 2015, 17:13 »
Tanken är inte ny utan likheten har noterats av flera. Ett är att asgård ligger öster om en flod (fyrisån) i norr rinner samnan. Gravarna bildar toppar där odensboning ligger där han kan slå upp portarna för att skåda ut över världen (pltån med långhuset med dess stora portar), I mitten ligger Idavallen, slätten nedanför högarna avgränsade i syd och väst av stolpraderna där man även har eldat utanför stolparna (i syd låg surts boninigar). En källar skall rinna upp och vi har en mitt på fältet. Norr om Asgård låg Heimdalls boning, Breidablick, vi har intressnt nog Bredåker norr om GU, på andra sidan bron över samnan (Bifrost?).


Vilken beskrivning av Asgård utgår du ifrån? Utifrån Grimnesmal så är ju Asgård snarast en hel värld, där de olika gudarnas landområden beskrivs, med tillhörande högsäten. 


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #603 skrivet: april 19, 2015, 17:20 »
Den topografiska beskrivning som finns av det jordiska asgård, snorre, och dessutom i symbolisk, mikrogestaltning av de väsentliga delarna. Mao ingen skalenlig avbildning av typ modelljärnväg. De beskrivningar vi har är dessutom få så om Snorres och 500talets svion var exakt lika är svårt att säga men utifrån det som vi vet så kan man se likheter, som i Danmark och nu även från Ukrainska källor vilket låter oerhört intressant. Skulle gärna höra mer. Att de riktigt stora och centrala religiösa platserna skulle att utgått från sin kosmologiska modell är väl inte så långsökt och att bli förvånad över. Kan det mer ha att göramed att vi talar om GU??
Erik

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #604 skrivet: april 19, 2015, 17:23 »
Citera
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asg%C3%A5rd

En enkel och snabb bild
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #605 skrivet: april 19, 2015, 17:36 »
Men en sån mikrogestaltning i fri form kan ju sägas antyda precis vad som helst.  Jönköping skulle kunna vara en avbild av himmelriket, för vi har ju en gammal port som skulle kunna vara pärleporten, dessutom förekommer såväl Jerusalem som Pärleporten i den muntliga traditionen...


Jag kan så här inte se att det finns några tydliga likheter. Det måste finnas några tydligare tecken än ett enda  någorlunda ljudlikt ortsnamn och ett gemensamt tretal.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #606 skrivet: april 19, 2015, 18:15 »
Nu var min avsikt i första hand att få in lite synpunkter från er andra till att börja med. .Kom ihåg att jag fick veta detta först  igår. Som jag skrev har jag inte haft tid att fråga ut min vän särskild mycket och jag bad att få återkomma när jag gjort det.

Men vad han berättade för mig var att ryska och Ukrainska historiker pratar om att det funnits minst tre Asgård i Ryssland och Ukraina och vad jag kan förstå räknades även Ungern Polen ,Tjeckien, Moldavien och Slovakien in i dettao område d.v.s som hade markområden som anpassats till en rådande uppfattning om asatrons Asgård, och att ett fjärde skulle kunna vara Gamla Uppsala.

Kom ihåg att det förekom mycket förbindelser mellan Skandinavien och Svartahavsområdet det första årtusendet. Det bör innebära en ganska gemensam kulturinflytande. Kom också ihåg min hypotes om hemvändare som kom från detta område. Vad vore då mer naturligt att hemvändarna byggde sitt eget Asgård på den plats som man slog sig ner på ?

Ola Kyhlberg ser båtgrvarna i Valsgäde som kungarnas gravar.........men säger också att kanske kroppen delades och en del hamnade i hög i Gamla Uppsala. Begravningsritualen skulle vara följande: Det började med en ceremoni i Templet där kroppsdelar och gravgåvor lades i båten. Därefter fördes båten genom processionsgatan till stranden. Båten färdades sedan de 2,5 km till Valsgärde där den drogs upp och lades i ett dike och täcktes över. Notera namnlikheten Valsgärde - Valaskjalf - Valhall.

Nu fick ni lite att fundera på. ;=)

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #607 skrivet: april 19, 2015, 18:36 »
Nu var min avsikt i första hand att få in lite synpunkter från er andra till att börja med. .Kom ihåg att jag fick veta detta först  igår. Som jag skrev har jag inte haft tid att fråga ut min vän särskild mycket och jag bad att få återkomma när jag gjort det.

Men vad han berättade för mig var att ryska och Ukrainska historiker pratar om att det funnits minst tre Asgård i Ryssland och Ukraina och vad jag kan förstå räknades även Ungern Polen ,Tjeckien, Moldavien och Slovakien in i dettao område d.v.s som hade markområden som anpassats till en rådande uppfattning om asatrons Asgård, och att ett fjärde skulle kunna vara Gamla Uppsala.

Kom ihåg att det förekom mycket förbindelser mellan Skandinavien och Svartahavsområdet det första årtusendet. Det bör innebära en ganska gemensam kulturinflytande. Kom också ihåg min hypotes om hemvändare som kom från detta område. Vad vore då mer naturligt att hemvändarna byggde sitt eget Asgård på den plats som man slog sig ner på ?

Ola Kyhlberg ser båtgrvarna i Valsgäde som kungarnas gravar.........men säger också att kanske kroppen delades och en del hamnade i hög i Gamla Uppsala. Begravningsritualen skulle vara följande: Det började med en ceremoni i Templet där kroppsdelar och gravgåvor lades i båten. Därefter fördes båten genom processionsgatan till stranden. Båten färdades sedan de 2,5 km till Valsgärde där den drogs upp och lades i ett dike och täcktes över. Notera namnlikheten Valsgärde - Valaskjalf - Valhall.

Nu fick ni lite att fundera på. ;=)

Inte bara Gamla Uppsala är nämnt i detta sammanhang, har läst likadant om Lejre m fl centralplatser. Det mytologiska landskapet. Det som vore nytt är ju om Ukraina och Ryssland kunde precisera var dessa platser var belägna, och hur de relaterar till just Asgård. Har det samband med Thor Heyerdahls jakt på Asgård, eller helt andra platser? Notera att Snorre nämner Sveigder som var österut i Ashem. Kanske rent påhitt, eller dunkla minnen från den tid då goterna sökte sig mot Svarta havet kring år 200.

Enda liknelsen mellan Uppsala och Asgård var väl trädet, brunnen och båtbegravningen (Balder) men inte mycket mer. Vilken är den högsta punkten vid Gamla Uppsala egentligen, Tingshögen?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #608 skrivet: april 19, 2015, 18:39 »
Ola Kyhlberg ja. Suck...   personligen ger jag inget för hans tankar här. Har läst en del av detta och det mesta är ju ren fantasi, ett hopkok av möjliga tolkningar.  Nu står det ju fritt att jobba med sådana hypoteser, men det är knappast god forskning, vilket man kanske kan förvänta sig ska bedrivas vid våra universitet...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #609 skrivet: april 19, 2015, 19:21 »
Men Yngwe, nu är du där igen, sablar ner andras hypoteser. Hur kan du veta bättre än Ola Kyhlberg ? Han arbetar precis som jag. Samlar tålmodigt många pusselbitar och presenterar slutligen en hypotes som han är modig nog att presentera i bokform. Kom med egna idéer istället och tillför något till diskussionen. Du är så snar att racka ner på andra utan att ha mycket på fötterna ibland.

Ibland håller jag med dig, ibland säger jag emot. Det beror inte på att jag har någonting emot dig. Jag söker alltid den historiska sannolikheten. Men jag vågar tänka utanför den aktuella skolboken ibland. Gör du det ?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #610 skrivet: april 19, 2015, 20:04 »
Men Yngwe, nu är du där igen, sablar ner andras hypoteser. Hur kan du veta bättre än Ola Kyhlberg ? Han arbetar precis som jag. Samlar tålmodigt många pusselbitar och presenterar slutligen en hypotes som han är modig nog att presentera i bokform. Kom med egna idéer istället och tillför något till diskussionen. Du är så snar att racka ner på andra utan att ha mycket på fötterna ibland.

Ibland håller jag med dig, ibland säger jag emot. Det beror inte på att jag har någonting emot dig. Jag söker alltid den historiska sannolikheten. Men jag vågar tänka utanför den aktuella skolboken ibland. Gör du det ?


Ja, här arbetar han helt som du!  Han sätter upp en hypotes, och letar sen efter sådant som skulle kunna styrka det hela. Problemet är att det inte handlar om empiri då hans underlag i själva verket inte alls påvisar hans hypotes.  Det ä alltså precis som Birger Nerman.  Skulle det kunna vara Aun som ligger i högen?  Ja det skulle det. Vad säger Snorre om saken?  Bra, då säger vi att det är Aun. Då tar vi nästa hög, skulle det kunna vara Egil då mån tro...  perfekt!


På det stora hela finns ingen riktig faktabas som utgångspunkt  för vare sig Nerman eller Kyhlberg.  Dom utgår ifrån Snorre, som levde långt långt efter det hela utspelade sig och inte på något vis uppfyller de kriterier som god källkritik förutsätter. Det finns inget annat material som styrker det Kyhlberg påstår. Han har inget bevis för några kungar, allra minst i Uppsala högar, och sen tolkar han grimmor och spriraler helt fritt.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #611 skrivet: april 19, 2015, 20:40 »
 Har du inte förstått hur jag arbetar ? Min hypotes skapas av många pusselbitar, inte tvärtom

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #612 skrivet: april 19, 2015, 21:02 »
HF
Nu är du inne på gamla och kontroversiella saker. Carl Otto Fast skrev 1931, "Götaland, den forngermanska diktningens landskap, Eddan, Nibelungslid, Beowulf i geografisk belysning"

Under denna tid var det vetenskapligt att analysera sagor och landskap på detta sätt. Under de senaste 30 åren har denna typ av analyser ansetts helt ovetenskapliga.

Vi vet från Grekland, Egypten och andra platser att man utformade landskapet på vissa platser för att likna det gudomliga. Modern forskning ger denna tanke ett visst stöd för att så även kan ha varit fallet på olika platser i Skandinavien under förhistorien.

"The Gudhem/Gudme Phenomena" kom ut 2010. Här skriver ett antal namnkunniga forskare om "Gudhem-platser" (du får översätta tankarna till Uppsala som inte ingår)

Lydia Klos skriver: Gudhem in Västergötland was undeniable an area that was understood as special and sacred and therefore named Gudhem by the people. With our knowledge of all the remarkable finds and features we would probably do the same if we were searching for a Place, where the gods might be nearer than elsewhere"

Uppsala lär ha varit en annan "sakralt" viktig plats, precis som Uppåkra, Sorte Muld, Gudme m fl

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #613 skrivet: april 19, 2015, 23:06 »
Inte bara Gamla Uppsala är nämnt i detta sammanhang, har läst likadant om Lejre m fl centralplatser. Det mytologiska landskapet. Det som vore nytt är ju om Ukraina och Ryssland kunde precisera var dessa platser var belägna, och hur de relaterar till just Asgård. Har det samband med Thor Heyerdahls jakt på Asgård, eller helt andra platser? Notera att Snorre nämner Sveigder som var österut i Ashem. Kanske rent påhitt, eller dunkla minnen från den tid då goterna sökte sig mot Svarta havet kring år 200.

Enda liknelsen mellan Uppsala och Asgård var väl trädet, brunnen och båtbegravningen (Balder) men inte mycket mer. Vilken är den högsta punkten vid Gamla Uppsala egentligen, Tingshögen?

Berättelserna om dessa Asgårdsplatser är nedskrivna på K-runor och bevarade i gamla Sovjetunionen.

Stora monument och anpassning av mark till gudarnas ära finns ju runt hela världen. Varför skulle det inte kunna finnas där asatron var religionen ? Varför inte i Skandinavien ? Varför inte Lejre, Gudhem m.fl. centralplatser ? Varför inte i Skandinaviens största monumentala sakrala centrum i Gamla Uppsala ?

Det har inget att göra med Thor Heyerdahl vad jag vet. Någon som vet mer ?

Tingshögen är mindre och lägre än de tre kungshögarna som är ganska likvärdiga i höjd.


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #614 skrivet: april 19, 2015, 23:25 »
Enligt ursprungsmyterna delade ursprungsfamiljen (aserna) efter Fimnbulvintern m.m sej i tre, varifrån nya ätter blev till. Kärnfamiljen byggde Asgård (också kallad Godhem/Gudhem) medan avknoppningarna gjorde Vanhem respektive Manhem. 

Vanahem blev till Vanaland och Vendland, vilket låg i öster.
Manhem låg i väster - och blev till götar, svear och daner.
Asgård låg - enligt förordet till Ynglingasagan - "i österlandet", på gränsen mot Vanaland/Vendland.

Sen var det väl så att Oden gav sonen Yngve-Fröj, svearnas specifika förfader, landet där Sven och Svea växte upp - med Sigtuna som huvudgård och Uppsala(rna) som hovplats. Asgård lär ha varit modellen - på samma sätt som Asgårds seder, skick och lagar. Samma sak lär ha försiggått på Julland, där Dan och Dana/Dagmar lär ha utvecklat en egen konstitution.

Engelska wiki är som vanligt något mera utförlig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asgard

När Snorre skal beskriva breddgraden där Asgård ligger använder han älven Tana - också kallad Tanakvissl och Vanakvissl - som mätpunkt. Asgård lär ha legat på samma breddgrad.

Nu finns det tre olika älvar vid namnet Tana. Den ena rinner ut strax norr om Vita havet, i Tanafjorden. En mindre å kallas numer Vandaå och rinner ut vid Kronofjärden ("Mare Chronium") vid gamla Helsingfors. Dessa ligger på när samma breddgrad.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6179.msg66768.html#msg66768

Sist finns - fast då långt inne i det gamla Vanagård/Vanahem - älven Ob, som tidigare kallats 'Tanaus'.  Denna rinner ut  vid Asov, vilket endera tolkar som Ashov. Just öster om Asov ligger et gammalt huvudsäte för äldre tiders vender/ouaner/huner/hunugurer och bulgarer, vars i grekisk skrivstil kallas Phana-goria.

Vill man hitta det gamla Asgård får man alltså kolla in två olika meridianer, varav den ena markeras av älven som utmynnar i Svartahavet medan den andra markeras av två älvar, varav den norrutgående mynnar ut vid Vita havet. Mitt där i mellan finns alltså Kronofjärden och det gamla mittpunkt för kulturutväxling och handel, mellan norra Asien och norra Europa, där det gamla Vendland/Venedae - aka Skytien/Sarmatien - möter det gamla NV Europa aka 'Germanien'.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg50485.html#msg50485

Enligt Homer, Herodot och Pindar var det just här dom mytomspunna hyperboreerna lär ha bott. Hos Ptolemy och Pytheas kalldes dom Phinnoi, enligt Jordanes Vinoviloth. Den senare beskriver även att det är från dessa 'Vinoviloth' såväl götar som svear och daner skulle ha härstammat. Förövrigt kan man märka sej att endera äldre texter och kartor från medeltidens N-Europa använder skrivformen "Vin-land" för "Fin-land"...

Här finns alltså ett påtagligt sammanfall mellan Aserna i Asgård - aka Godhem - och Vinoviloth/Phinnoi i Vinland/Phinland/Finninga - aka Hyperborea. Lägg sen till att man bland Svensk-Finlands hedniska ortnamnsflora också kan hitta Vinö, Torsö, Odensö och Odensholm, jämte 'Odens land' i den finska formen 'Odenmaa'.

 




 

 
« Senast ändrad: april 19, 2015, 23:58 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #615 skrivet: april 20, 2015, 00:01 »
Mellan forntid och vikingatid:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6153.msg65992.html#msg65992

Citera
And there are beyond these the Ostrogoths, Raumarici, Aeragnaricii, and the most gentle Finns, milder than all the inhabitants of Scandza. Like them are the Vinovilith also. The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature. However, the Dani...

http://people.ucalgary.ca/~vandersp/Courses/texts/jordgeti.html


http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3840.msg58242.html#msg58242

Phinland, Finland, Vinland:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,152.msg44240.html#msg44240
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #616 skrivet: april 20, 2015, 07:18 »
Kommentar till Leifs inlägg 574:
Citat " Vindkraften byggs primärt på höjder vilket innebär att man hamnar innanför kust och slättområdena.
Notabelt i vindkraftsammanhang är alla folkvandringstida dateringar på primärt fossil åker."

Öster om  den sydhalländska kustslätten sker övergången till det sydsvenska höglandet (lägre delen) och de beskrivna vindkraftslägena ligger uppe på denna högplatå eller dess utlöpare. Det kan därför vara intressant att se vad som anges om detta område på den småländska sidan ett antal kilometer bort. Se citat nedan.

Kanske ska fynden på vindkraftmark i Halland i detta sammanhang mer ses som en förlängning av det småländska kulturområdet än som tillhörigt slättbygden.

Citat från Martin Hansson, Smålands Museum :

"Men det finns mer handfasta bevis för den yngre bronsålderns och inte minst
den äldre järnålderns nyodling och röjning av åkermark. Den utan konkurrens vanligaste fornlämningen
i Kronobergs län, är de stora områden med fossil åkermark, röjningsrösen, som påträffas här
och var i länets skogar. Röjningsrösen är små, låga stenrösen, ofta 4–6 meter stora, som ligger med
jämna mellanrum i hundratal, ibland tusental, över flera hektar stora områden. Dessa områden ligger
oftast på krönet av höjder och drumlinbildningar och utsträckningen kan vara mycket stor. "

En sen kommentar men ändock en kommentar. När det som idag är höglänta skogsmarker i södra Sverige tas i seriöst anspråk (genom tex odling i så kallade röjningsråseområden) skiljer sig rätt mycket åt mellan olika områden. I Halland förefaller forlkvandringstid slå igenom. I Kronoberg skiljer det sig mellan östra och västra delen av ländet, minns inte riktigt dateringarna. I Jönköpings län verkar den storskaliga höglandsexpansionen och rösebyggandet ske under medeltid. I Södra västergörland under sen bronålder/äldre järnålder.

Nu när vi börjar få ihop större material att laborera med ser vi en högra grad av regionalitet. Just i Halland råkar denna förändring av landskapsutnyttjandet sammanfalla med det märkliga och undflyende sena 400-talet. Jag tror att det går att finna orsaker till detta men jag vet inte m jag kommer att få (betald) tid eller ork att rota i det.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #617 skrivet: april 20, 2015, 08:02 »
Yngwe du har svårt att ta det icke kvantitativa och det är svårt att exakt "bevisa" ngt mytologiskt, men en förstärkning, Asgård omges av en mur, Gmla Uppsala bildar en inhägnad med ås/gravar och stolprader. Från norr har vi en port in eller möjligen nö. idavallarna ligger i mitten, där har vi ytan innanför ås-stolpar. Sybolisk mur runt asgård mao. Vi har haft en källa mitt på fältet, mitt i det jordiska asgård. Vi har kungsplatån med sin mkt stora hallbyggnad med portalpå gaveln viket är en efterbild av Odins sal med silvertak, här skulle järnspiralerna passa om de var blanka. Utöver detta har vi även omgivningens geografi som jag redan har beskrivit.

Det blir med andra ord inte mer än en sakral/symbolisk skapelse och inte en skalenlig modell. Går detta att bevisa, tja man kan alltid svara med nej då allt kan vara en slump men å andra sidan handlar GU om religion, en religion där Asgård var deras gudars mytologiska tillhåll så att gudarnas ättlingar har strävat efter att konkretisera symboliskt på denna jord är som sagt inte speciellt långsökt.
Erik

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #618 skrivet: april 20, 2015, 08:09 »
HF
Du blir upprörd när du blir ifrågasatt. Ett tips är då att undvika formuleringar som "det största" etc om företeelser vi vet oerhört lite om. Uppsala kanske är vårt "största" sakrala område under en period (eller inte). Vad menar du med största? Är det området som täcktes? Eller är det antalet omnämnande i sagorna?

Vi verkar ha ett antal orter som var viktiga med avseende på maktutövning och kult spridda runt om i Skandinavien. Vissa är mer undersökta (som Gudme och Uppåkra). Före år 500 lär dessa orter ha varit mycket "större" än Uppsala (detta vet vi inte heller...)

Gudme är helt i en klass för sig med avseende på fynd etc under folkvandringstid. Möjligen utmanat av Uppåkra.
 




Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #619 skrivet: april 20, 2015, 10:25 »
Yngwe du har svårt att ta det icke kvantitativa och det är svårt att exakt "bevisa" ngt mytologiskt, men en förstärkning, Asgård omges av en mur, Gmla Uppsala bildar en inhägnad med ås/gravar och stolprader. Från norr har vi en port in eller möjligen nö. idavallarna ligger i mitten, där har vi ytan innanför ås-stolpar. Sybolisk mur runt asgård mao. Vi har haft en källa mitt på fältet, mitt i det jordiska asgård. Vi har kungsplatån med sin mkt stora hallbyggnad med portalpå gaveln viket är en efterbild av Odins sal med silvertak, här skulle järnspiralerna passa om de var blanka. Utöver detta har vi även omgivningens geografi som jag redan har beskrivit.

Det blir med andra ord inte mer än en sakral/symbolisk skapelse och inte en skalenlig modell. Går detta att bevisa, tja man kan alltid svara med nej då allt kan vara en slump men å andra sidan handlar GU om religion, en religion där Asgård var deras gudars mytologiska tillhåll så att gudarnas ättlingar har strävat efter att konkretisera symboliskt på denna jord är som sagt inte speciellt långsökt.


Som sagt, man kan leta fram "likheter" nästan var som helst eftersom det står en fritt att välja vilka likheter man ska leta efter.  Man kan knappast säga att att stolpar och åsar är en särskilt tydlig mur, järnspiraler är inte heller självklara i sin koppling till ett silvertak, och så vidare.  Rent krasst är det bara påhittade kopplingar som inte alls styrker något.  Visst kan man spekulera om sådana mytologiska förklaringar, men då har man ju lämnat altl material rejält långt bakom sig.  Att du gör det har jag inga som helst synpunkter på, men att en offentligt betald forskare ägnar sig åt sådana utsvävningar är enligt mig anmärkningsvärt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"