Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 266170 gånger)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #580 skrivet: april 17, 2015, 06:08 »
history freak, nu frågar jag för tredje gången, vad är fel i artikeln?? Om du sågar hypotesen så bör du ha kunskap som bekräftar det, om inte så är är det nog du som behöver bli vuxen.. Du har även ett antal gånger påstått att Snorre skriver om återvändande Heruler, men inte visat var det står, tror du fortfarande det eller var det ett misstag?? Nu har du fått två konkreta frågor om det du skrivit i dina inlägg, har du fakta så belägg dina påståenden, om inte så vet jag vid vilken skärm trollet(tomten) sitter..

Ok, nu är snart forumet historia så jag får väl svara dig. Som vanligt läser du inte vad jag skriver utan hittar på nya lögner för att misskreditera mig inför forumet. Denna gång påstår du att jag har sagt att Bo Gräslund har fel i sin artikel.

Det är ren lögn och enbart ännu ett illasinnat påhitt från din sida.......som vanligt !!!!! 

Jag uttryckte mig på följande sätt: "Någon citerar professor Bo Gräslund. Det verkar som denne någon anser att professorer och arkeologer är av gudomlig status och måste ha rätt p.g.a. att de har studerat historia. Det är löjligt ! Min uppfattning är att dessa "halvgudar" också är människor med sina fel och brister. M.a.o. kan de också ha fel i sina hypoteser. Hur många gånger har dessa "halvgudar" i den historiska världen visat sig ha fel ?.......men ingen vågar säga emot förrän de är döda".

Denne någon var du. Som du ser har jag inte på något sätt kritiserat Bo Gräslund. Tvärt om respekterar jag honom mycket och det var det en mycket intressant och läsvärd artikel. Jag tror att han kan ha rätt.

Betr, hypotesen har jag redan svarat dig att jag argumenterar för hypotesen, nämligen att det sannolikt var så att Prokopios och Snorre talar om samma händelse d.v.s. ett hemvändande folk som troligen var Heruler. Därför nämner jag Heruler. Är det tillräckligt klart uttryckt ?

Som jag sagt dig många gånger. Läs för guds skull vad jag verkligen skriver innan du hittar på mer tokerier !

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #581 skrivet: april 17, 2015, 13:03 »
 
Citera
history freak, vad hände med din teori om återvändande heruler?? Och varför tror du inte att man vid 400-talets slut kunde bygga hus utan röta eller mögel??
Det är inte helt lätt att bygga hus med tillgängliga material utan att röta, mögel, insekter etc gjorde att huset måste ersättas. Antingen övergavs platsen några generationer (som vid "vandrande byar") eller bygdes ett nytt hus nära det gamla eller så sanerade man genom att bränna det gamla och bygga nytt över det gamla.

Vi talar om trä (röta, mögel, insekter t ex hästmyra), takmaterial (trä, vass, näver, spån, TORV), isoleringsmaterial (TORV). Husen ställdes ännu inte på syllstenar, vilket blir vanligare vid tidig medeltid.
   
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #582 skrivet: april 17, 2015, 14:42 »
Ja, dessa hus byggdes av förgängliga material och fukt var dess största fiende.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #583 skrivet: april 17, 2015, 18:27 »
Folkvandringstida guldhantverk är arkeologiskt belagt på Helgö. Bland annat har förarbeten till cloissoné-celler påträffats i hantverksområdet.

Helgö är en naturlig hantverksplats. På Gudme/Fyn har stora mängder hantverksmaterial tagits omhand. Jättene/Gudhem i VG har ett smedsfynd från förromersk järnålder (Jättene Rumpegården). Sen finns många andra indikationer på hantverk som slagg etc. Från byn finns även en guldskatt på 1,2 KG. (se Sahlström). Så vi har nog smeder med ambitioner redan från förromersk järnålder i Skandinavien.(och bronsåldern..)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #584 skrivet: april 18, 2015, 12:42 »
Ja, dessa hus byggdes av förgängliga material och fukt var dess största fiende.

Visst. Av den grund fick man gärna efterse sina boningar varje år - och företa väsentliga reparationer år om annat. När man hittar stolphus från 500-talet kan man i bland se att dom fått en eller fler nya stolpar under 700- eller 800-talet.

Förövrigt kan man ju märka sej att man i Norge kan hitta stolpbaserade stavkyrkor och knuttimrade härbren från 1100-talet - som fortfarande är i rimligt skick. I Telemarks inland kan man även härbärgera i ett gedigent boningshus från 1300-talet.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #585 skrivet: april 18, 2015, 15:45 »
Hur länge hus stod är nog svårt att svara på. Vi har rituella nedbränningar och utstädningar i Gml Uppsla. Vi har timmerhus som än står som är tidigt medeltida. Vi har olika sätt att behandla timmer med olika livslängd. Vad man förmodligen kan säga är att det som vanligt handlar om makt, resurser och intresse. Med rätt kombo så lär byggnader kunnat stå mkt länge. En av mina anfäders byggen, bastun, stod kvar i århundranden innan elden tog den för ett antal år sedan. En man som diktade efter att deltagit i Karl X:s krig.

Men om man betänker tid och timmer i förhållanden till tråden kan man möjligen lägga de monumentala stockradernas uppförande i Gmla Uppsala och Badelunda.
Erik

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #586 skrivet: april 18, 2015, 19:39 »
Kommentar till Leifs inlägg 574:
Citat " Vindkraften byggs primärt på höjder vilket innebär att man hamnar innanför kust och slättområdena.
Notabelt i vindkraftsammanhang är alla folkvandringstida dateringar på primärt fossil åker."

Öster om  den sydhalländska kustslätten sker övergången till det sydsvenska höglandet (lägre delen) och de beskrivna vindkraftslägena ligger uppe på denna högplatå eller dess utlöpare. Det kan därför vara intressant att se vad som anges om detta område på den småländska sidan ett antal kilometer bort. Se citat nedan.

Kanske ska fynden på vindkraftmark i Halland i detta sammanhang mer ses som en förlängning av det småländska kulturområdet än som tillhörigt slättbygden.

Citat från Martin Hansson, Smålands Museum :

"Men det finns mer handfasta bevis för den yngre bronsålderns och inte minst
den äldre järnålderns nyodling och röjning av åkermark. Den utan konkurrens vanligaste fornlämningen
i Kronobergs län, är de stora områden med fossil åkermark, röjningsrösen, som påträffas här
och var i länets skogar. Röjningsrösen är små, låga stenrösen, ofta 4–6 meter stora, som ligger med
jämna mellanrum i hundratal, ibland tusental, över flera hektar stora områden. Dessa områden ligger
oftast på krönet av höjder och drumlinbildningar och utsträckningen kan vara mycket stor. "

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #587 skrivet: april 18, 2015, 19:49 »
Jag syftar naturligtvis på hus byggda med den teknik som användes fram till medeltiden d.v.s. treskeppiga hus med stolpar i stenskodda hål utan nämnvärd grund. Med ordentlig stengrund kom man upp från markfukten och då fick husen bättre möjligheter att bevaras..

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #588 skrivet: april 19, 2015, 01:27 »
Citera
Jag syftar naturligtvis på hus byggda med den teknik som användes fram till medeltiden d.v.s. treskeppiga hus med stolpar i stenskodda hål utan nämnvärd grund. Med ordentlig stengrund kom man upp från markfukten och då fick husen bättre möjligheter att bevaras..
Den typen av hus var riktigt snillrikt byggda. Muren var delad i 2 halvor med en tunn luftspalt emellan. Ledde bort fukt, samt bidrog till isolering. Nu var det en kallmur lagd med torvtätning. Hade man inte tillgång till lämplig sten, så byggde man helt i torv enligt samma modell. Fortfarande var taket i trä och taktäckningen vass, halm, torv, lagd på träribbor. Fortfarande är det material som har begränsad livslängd (röta), och har känslighet för insekter och groende frön. Att riva en byggnad är nästan lika mödosamt som att bygga en ny. Snabbaste sättet att sanera och riva är ju att bränna huset man vill byta ut.

Vad gäller medeltida byggnader på stengrund, är det väsentliga inte att syllstockarna kom upp från direkt markkontakt, utan att konstuktionen innebar att man kom åt att lätt byta ut syllstockarna. Syllstockar byttes antagligen ofta.

Ett kuriosa är alltså att syllstockar ofta kan vara en medeltida byggnads yngsta del. T ex kan man inte lita på att en C14 ger rätt ålder på en kyrka om materialet som mäts tas från en syllstock. För byggnader man ville bevara länge, kan man vara säker på att syllstocken är den yngsta delen och att byggnaden sannolikt är äldre än så. De norrländska stenkyrkorna byggdes ofta runt en stående träkyrka. När stenkyrkan var klar, så revs träkyrkan, men syllstockarna lämnades i golvet hos stenkyrkan. Hur relevant blir då dateringen om den mäts på en syllstock? Det brukar också sägas att man återanvände träkyrkans tak och lade detta över stenkyrkan istället. Men detta passar eg inte, då man definitivt krävde ett högt tak med brant lutning (bl a snabb avrinning och att minimalt med snö fastnar). Emellertid passar alltså inte den gamla takstolen utan att den skarvas. Mäter man på takstolen, så måste alltså materialet tas över skarvlägena. Finns inga skarvar, så är sannolikt takstolen av "nytt" virke.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #589 skrivet: april 19, 2015, 01:55 »
history freak och Vetgirig, precis som Borras och Ättelägg skriver så är det svårt att veta hur länge ett hus kunde stå kvar. Nedgrävda stolpar kommer förr eller senare ruttna vid marknivån, men pratar vi om större byggnader som beboddes av människor med makt och rikedom så underhölls de naturligtvis och såg man tecken på röta så reparerades naturligtvis skadan. Nu vet jag inte hur mycket arkeologin kan säga om byggnadssättet under folkvandringstid, men rimligtvis så borde man förstått nyttan av att dika ut runt byggnaderna vilket avsevärt förlänger en nedgrävd stolpes livslängd. Skadeinsekter tror jag inte var något större problem under folkvandringstid, det problemet uppkom nog först när man började med eldstäder  där röken fördes ut via en skorsten. Visst hade man luftkonditionerade hus, det har man haft fram tills man började bygga täta hus i (relativ) modern tid. Min "poäng" är att jag inte tror på att människorna under folkvandringstid levde i hus med mögel och fukt..Stämmer Boreas uppgifter så finns det ju byggnader som brukats i 200-300 år, vilket de knappast skulle gjorts om de var utsatta för mögel, vilket rimligtvis inte var bättre då än nu..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #590 skrivet: april 19, 2015, 11:29 »
Naturligtvis begrep man att gräva dräneringsdiken runt husets väggar. Betr. de bärande stolparna kom fukten som orsakade röta från jorden runt stolparna. Då hjälper det inte att vara rik. Det är konstruktionen som har detta inbyggda problem. Någon tvekan om stolparnas konstsruktion kan den väl ändå inte finnas ?

De hus Boreas talar om var byggda på en hög stensockel.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #591 skrivet: april 19, 2015, 12:29 »
Var vid Anunds hög och Gamla Uppsala igår som båda anlades på 500-talet. I sanning imponeras man av dessa monumentala platser. Stegade upp platån för det stora långhuset vars väggar var markerat med pinnar.. Det var åtminstone 50 meter. Nedanför låg en annan platå på tvären som föreföll nästan lika stor.

Min gode vän från Ukraina  (som bor och arbetar i Stockholm)) berättade om sina funderingar om att Uppsala kan ha anlagts som en avbildning av Asgård. Det sägs i hans land om att fler sådana platser har anlagts där. Forskare har redan tidigare uppmärksammat att Gamla Uppsala under Yngre järnåldern kan ha fungerat som en spegling av gudarnas boning, Asgård. Arkeologen Ola Kyhlberg ; professor emeritus vis Uppsala Universitet, har varit inne på samma linje. Ola  menar nämligen att både Gamla Uppsala och Valsgärde ingick i ett mytologiskt landskap., d.v.s. att man organiserat landskapet så det fick en funktion som mystisk arena. Intressant tanke ! I det sammanhanget passar processionsvägen väl in. Gamla Uppsala är verkligen fascinerande och vi får hoppas att två års ytterligare utgrävningar avslöjar mer.

Mycket nära kontakter har uppenbarligen funnits mellan Skandianavien och svartahavsområdet under denna tid och kanske långt tidigare. Jag var själv på besök i Sevastopol på Krim för några år sedan. Oerhört intressant stad ur historisk synvinkel. Där utspelades Krimkriget 1855, andra världskrigets största artillerislag och där finns Chersonesos, en grekisk handelsstad som anlades c:a 300 f.kr.. En enorm upplevelse att få se denna ganska välbevarade monumentala stad som mätte c:a 2 x 1 km, komplett med vattencisterner och amfiteater.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #592 skrivet: april 19, 2015, 12:55 »

De hus Boreas talar om var byggda på en hög stensockel.

Både ock. Här finns stavkyrkor med stenfundament och stavkyrkor byggt med stolpar. När gamla hov blev till kyrkor eller renoverades blev endera ombyggt, på så sätt att stolparna blev avkortade underbyggt med sten. 

Dock finns endera kvar, som Urnes stavkyrka från 1200-talet, vilken dom inkomna kallar "stolpkyrka".
http://www.stavkirke.info/wp-content/artikler/artikkel-roeldal.html

Genom att skötsel och restauration kan man alltså bevara större och/eller viktigare byggen över ett större antal sekel. 

http://no.wikipedia.org/wiki/Stolpekirke
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norges-eldste-trehus-6593429.html
http://www.vg.no/forbruker/reise/historie-og-arkeologi/dette-er-norges-eldste-kirke/a/10084899/

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #593 skrivet: april 19, 2015, 13:01 »
Ja, lade man sten under pelarna så hindrade man fukten att gå upp i stolparna.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #594 skrivet: april 19, 2015, 14:54 »
Var vid Anunds hög och Gamla Uppsala igår som båda anlades på 500-talet. I sanning imponeras man av dessa monumentala platser. Stegade upp platån för det stora långhuset vars väggar var markerat med pinnar.. Det var åtminstone 50 meter. Nedanför låg en annan platå på tvären som föreföll nästan lika stor.

Min gode vän från Ukraina  (som bor och arbetar i Stockholm)) berättade om sina funderingar om att Uppsala kan ha anlagts som en avbildning av Asgård. Det sägs i hans land om att fler sådana platser har anlagts där. Forskare har redan tidigare uppmärksammat att Gamla Uppsala under Yngre järnåldern kan ha fungerat som en spegling av gudarnas boning, Asgård. Arkeologen Ola Kyhlberg ; professor emeritus vis Uppsala Universitet, har varit inne på samma linje. Ola  menar nämligen att både Gamla Uppsala och Valsgärde ingick i ett mytologiskt landskap., d.v.s. att man organiserat landskapet så det fick en funktion som mystisk arena. Intressant tanke ! I det sammanhanget passar processionsvägen väl in. Gamla Uppsala är verkligen fascinerande och vi får hoppas att två års ytterligare utgrävningar avslöjar mer.

Mycket nära kontakter har uppenbarligen funnits mellan Skandianavien och svartahavsområdet under denna tid och kanske långt tidigare. Jag var själv på besök i Sevastopol på Krim för några år sedan. Oerhört intressant stad ur historisk synvinkel. Där utspelades Krimkriget 1855, andra världskrigets största artillerislag och där finns Chersonesos, en grekisk handelsstad som anlades c:a 300 f.kr.. En enorm upplevelse att få se denna ganska välbevarade monumentala stad som mätte c:a 2 x 1 km, komplett med vattencisterner och amfiteater.

Vad i Gamla Uppsala pekar på att det liknade Asgård till utseendet?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #595 skrivet: april 19, 2015, 15:04 »
Har jag sagt att jag tyckte Gamla Uppsala liknade Asgård ? Teorin säger att man omskapade landskapet i ett speciellt syfte.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #596 skrivet: april 19, 2015, 15:14 »
Har jag sagt att jag tyckte Gamla Uppsala liknade Asgård ?

Påstod jag att just du tyckte det? Det står ju i din text iaf.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #597 skrivet: april 19, 2015, 15:27 »
Begriper du inte att jag redogjort för en teori som framförts av andra för att få till stånd en diskussion ?

Jag är f-t trött på folk som läser in saker i mina texter som inte står där och använder för att kritisera mig.. Det är det sättet att argumentera som har blivit alltför vanligt förekommande och som har förstört forumet !

Se vad som hänt !
Vi har förlorat vårt forum !
Det bästa historiska forum son någonsin funnits !
Eller var det meningen kanske ?

 Man kan ju undra !

Hade man använt Skalmans modell att moderator måste godkänna inläggen innan de läggs ut på forumet så hade vi sluppit grälsjuka illlsainnade typer som släpper iväg enbart destruktiva anmärkningar. Då hade man varit tvungen att tänka lite innan man släppte iväg ett grälsjukt inlägg.

Ja, naturligtvis är jag förbannad över att forumet har blivit förstört och att vi nu går miste om den oersättliga kunskapsbanken !!!!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #598 skrivet: april 19, 2015, 16:31 »
Begriper du inte att jag redogjort för en teori som framförts av andra för att få till stånd en diskussion ?

Jag är f-t trött på folk som läser in saker i mina texter som inte står där och använder för att kritisera mig.. Det är det sättet att argumentera som har blivit alltför vanligt förekommande och som har förstört forumet !

Se vad som hänt !
Vi har förlorat vårt forum !
Det bästa historiska forum son någonsin funnits !
Eller var det meningen kanske ?

 Man kan ju undra !

Hade man använt Skalmans modell att moderator måste godkänna inläggen innan de läggs ut på forumet så hade vi sluppit grälsjuka illlsainnade typer som släpper iväg enbart destruktiva anmärkningar. Då hade man varit tvungen att tänka lite innan man släppte iväg ett grälsjukt inlägg.

Ja, naturligtvis är jag förbannad över att forumet har blivit förstört och att vi nu går miste om den oersättliga kunskapsbanken !!!!

Du tolkar mig fullständigt fel! Jag var ju intresserad av teorin Uppsala/Asgård i allmänhet och eftersom du nämnde den, undrade jag helt enkelt om du hade några synpunkter på teorin. Se det inte som kritik, utan som en vanlig fråga....
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #599 skrivet: april 19, 2015, 16:40 »
Nu framför ju HF en tanke, om än inte sin egen, att GU är likt Asgård. Det är givetvis rimligt att då fråga vad som är likt, som Starkodder gör.  I själva verket är det ju den första fråga man måste ställa sig, om man överhuvud taget ska kunna diskutera det. Om diskussion över huvud ska kunna föras om GU är lik Asgård så måste man veta vad det finns för grund i sett sådant påstående så man vet vad man har för gemensam utgångspunkt i diskussionen.


Det hör väl då till god ton att den som framför påståendet motiverar det och ger andra en möjlighet att fördjupa sig i saken. Enklast blir det ju om man återger såväl citat som källor.


Om inte detta kan göras så blir inlägget helt meningslöst och bara ytterligare ett i mängden av inlägg som omöjliggör en god diskussion. Ett inlägg som påstås redogöra, men in själva verket bara återger fragmentariska påståenden och som inte ger forumsmedlemarna någon som helst chans at tförhålla sig till det som sägs.


Frågan är alltså självklart. Vad är det i GU som liknar Asgård???
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"