Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 271284 gånger)

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #440 skrivet: mars 29, 2015, 09:45 »

En grav utan den döde, men rest som minne över honom, kallas "Kentograf"


Kenotaf.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kenotaf

Raknehögen, Nordens största gravhög, lär vara en sådan.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #441 skrivet: mars 29, 2015, 16:58 »
Jag har i tidigare inlägg, om inte i denna tråd, så i någon annan, menat att de nordiska 3 länderna fungerat som en enhet (indelad i 3 tredingar) i ett organiserat motstånd mot romerska aggressioner. Denna organisation i tredingar lyser igenom i hela sveriges gränssystem idag. Inom vissa delar av landet kan tredingssystemet väl dokumenteras, i andra delar så kan det spåras. Den ursprungliga organisationen, långt för 400-talet, har förståss utvecklats med tiden. Nya politiska förutsättningar, bl a söder om tredingen Norden utvecklas. De södra 2 tredingarna upplöses medan den norra tredingen består för att inom dess ram göra motstånd mot politisk och religiös aggression söderifrån.

Citera
Men hur valdes Sveakungen? Här skulle ju alla Land vara med att fatta beslut. Först var jag inne på att Landkungarna beslutade vem av dem som skulle väljas till Sveakung. Detta eftersom många Landkungar senare i livet blev valda till Sveakung. Men allt mer lutar jag numera mot att lagmännen valde Sveakung - kanske med förutsättningen att han var, eller hade varit, Landkung. Sveakungen kunde alltså också avsättas av tingen gemensamt - och ett Landting kunde besluta att de inte längre följde Sveakungen, kanske inte alls, kanske bara som blotkung - men de kunde inte vräka honom som Överbefälhavare. Så tänker jag just nu...
I den organisation jag ser, så är befälsordningen i den stående hemförlovade armén, ledungen, tillgodosedd. Detta är vad vi ser som "landkungar" alternativt jarlar i dokumenten. Alla dessa tillsättas av något ting och de måste svära inför tinget att de skall följa landets lag. En kung skall enligt min mening inte garantera det, för garantierna står tinget för och garanten är tingets företrädare lagmannen, med råd. Eftersom tingen hade jurisdiktion i tredingsindelad region, så fanns det underlagmän och en av dessa valdes till lagman för tredingen, medan de andra blev rådsmedlem (styrelse). Jämför med Gotland. Ett medel för ett land, som kände sig kränkt av överbefälhavaren, bör ha varit att förbjuda sin egen armédels här under sitt befäl att ansluta sig till den under kungen samlade armén.

Men kungen hade också en stående armédel, hirden, på ca 400 man. Dessa finansierades av Uppsala Öd OCH senare (från 650-750) successivt av de nya städer/handelsplatser som anläggs runt om i den treding som är blivande Sverige. Här garanterar däremot KUNGEN att handelslagstiftningen åtlyds, samtidigt som avgifter (för skydd) tas in i ersättning. Detta utförs med vad vi från 825-50 ser som garnisoner, vilket innebär att hirden då utökas till ca 800 man. ALLA land skall ställa upp med skepp. I undertredingen Vgl, så ställer man även rytteri till arméns förfogande vilket är en stor börda.

När alltså en kung (överbefälhavare) skall utses ur släkten med bördsrätt, så får den mest avlägsne undertredingen, nämnligen Mälarområdet göra sitt val först. Sedan reser den valde, om han accepterar, från treding till treding för att möta deras ting, samt svära att han skall följa DERAS lands lag, samt troligen satidigt mönstra den besökta tredingens del av armén. OSV! När man sedan når slutstationen, Götala ting, och svurit att följa deras lag och mönstart den delen av armén, så är kungen dömd till sitt ämbete.

Naturligtvis utvecklas och förändras processen runt kungavalet med tiden, men grunden bör vara nära vad jag beskriver. Idén är i grunden inte min, men jag har vidareutvecklat den en del. Metoden gynnar maktfördelningen. Kungen utses av en region, som känner ett visst hot från en annan region, men detta kompenseras av att kungen får en stående armédel, vilken den landsdel, som känns hotande finansierar (Uppsala Öd)
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #442 skrivet: mars 29, 2015, 17:22 »
Kenotaf.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kenotaf

Raknehögen, Nordens största gravhög, lär vara en sådan.

Nja, tror man hittat en brandgrav i botten.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #443 skrivet: mars 29, 2015, 17:30 »
Castor, tack för rättelsen :) Kenotaf skall det vara och ingenring annat.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #444 skrivet: mars 29, 2015, 18:13 »
Vetgirig,

Jag känner inte igen den bild du beskriver  - men jag skall fundera kring vad du skrivit.

Vi anses ju traditionellt ha haft en krigisk historia. Min bild är tvärtom, jag ser fred, samverkan, släktskap, osv. Naturligtvis förekommer även våld, mord, överfall och inre stridigheter - men det ser jag som undantag från regeln.

 Jag tror att det fanns en "krigarkultur" under mycket lång tid, nästan en sorts "religion" - men krigarna stred mycket sällan. Man tränade med vapen, man kunde hantera vapen - och sagorna man berättade handlade om krig och vapen.

Denna krigarkultur medförde att våra förfäder var fruktade - och det ganns en sorts "terrorbalans" som medförde lönga perioder av fred, krig skulle helt enkelt kosta an angripare för mycket.

Denna krigarkultur utmynnade senare i vikingatid...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #445 skrivet: mars 29, 2015, 18:40 »
HF,
ja, jag ser tingen som högst i "maktpyamiden" under den tid vi hade valkungar. Tingen kunde både välja och vräka kungar, högre makt än så fanns inte i samhället.

Jag tycker inte att min uppfattning är kontroversiell alls faktiskt. Den är en konsekvens av att tingen kunde både välja och vräka Kungar.  (Den som kan anställa dig, och sparka dig, är din chef, eller hur?)

Lagmannen, och tinget, såg till att Kungen skötte sitt jobb. Följde inte kungen lagen så vräkte de honom - eller slog ihjäl honom (Knaphöfvde), var årsväxten dålig offrade de honom (Domalde).

Thomas

Enligt din hypotes var det tinget som var uppdragsgivaren d.v.s. chefen. I rang stod alltså tinget högst. Hur rangordnar du sveakungen i förhållande till landskungarna d.v.s. de lokala kungarna ?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #446 skrivet: mars 29, 2015, 19:04 »
Hur vet man att här funnits "lokala kungar" - och hur förklarar man att dom blivit "kungar"? Hur växte dessa positioner och organisationer fram? Eller föll dom - ihop med kungatiteln - ner från himlen?

Utan att förklara hur "lokala kungar" uppstått finns här ju ingen logik i botten för dessa spekuleringar, baserad på kända, jordiska mått. I så fall har man inte ens ett teoretiskt grundlag för en rejäl och realistisk hypotes - men hänvisar debatten till rena tankelekar, där man får en möjlighet att vädra gamla käpphästar.

Därmed hamnade också denna diskussion långt utanför dom grindar och trav som trådens ämne försökte belysa.
« Senast ändrad: mars 29, 2015, 19:35 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #447 skrivet: mars 29, 2015, 19:26 »
HF, jag rangordnar dem inte alls. Sommkag ser dem hade de helt olika maktsfärer. Genom att ha detta hotade de inte varandras maktsfärer.

Den enda egentliga "kolisionspunkten" som kunde uppstå var om en Landkung bröt mot Landets lag eller mot Tngets beslut. Då hade Sveakungen ansvar att se till att Landkungen följde lagen.

I händelse av krig var Landkungen underställd Sveakungen - när det gällde kriget, behov av krigare, krigets ekonomi, osv.

Jag tror att man skall se tingen, landkungarna och Sveakungen som samarbetspartners - och jag tror att den synen är viktig. Att detta samarbete gnisslade tror jag förekom då och då.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #448 skrivet: mars 29, 2015, 19:40 »
Kenotaf.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kenotaf

Raknehögen, Nordens största gravhög, lär vara en sådan.

Enligt en spekulation från 1870, då man inte hittade någon gravkammare.

Enligt dom arkeologiska undersökningar man gjorde 1939-40 och senare under 1990-talet konkluderade Dagfinn Skre med att Raknehaugen varit en (enkel) brandgrav. Täckt med 70.000 timmerstockar.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #449 skrivet: mars 30, 2015, 11:04 »
Vad jag kan påminna mig är Raknehögen unik både till storlek och konstruktion. Finns det någon liknande hög överhuvudtaget ......någonstans ? Täckt med 70.000 timmerstockar ? Vem ligger i denna hög ? Varför en sådan enorm monumental hög ? Varför 70.000 timmerstockar ? Datering ?


Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #450 skrivet: mars 30, 2015, 12:06 »
Citera
Enligt din hypotes var det tinget som var uppdragsgivaren d.v.s. chefen. I rang stod alltså tinget högst. Hur rangordnar du sveakungen i förhållande till landskungarna d.v.s. de lokala kungarna ?
Gutarnas arméorganisation kan väl utgöra en modell för vad som gäller:
Alla arméer har befälsordningar, logiskt organiserade eller informellt. En logisk organisation utser befäl för olika nivåer i truppernas organisation. Den lägsta befälsgraden är vad som vid någon tidpunkt kallas skeppshövitsman, ibland styrman, men eg är det inte klarlagt benämningen för rollen. Nästa steg blir en region motsvarande hund, senare härad, vilket organiserar 5 st minstaenheter, vilket motsvarar en centuria år 100-200 (ungefär). Områdets ting utser en befälhavare för denna trupp och benämningen vet man inget säkert om. 3 st sådana hund/härad bildar en treding och de har ett gemensamt ting, som utser en tredingsbefälhavare. I den ideala världen, så bildar då 3 st tredingar ett land och dess gemensamma ting utser en truppbefälhavare, d v s en landkung. Eftersom idealet är osannolikt, så skedde sannolikt indelningen enligt principerna "uppifrån" för större land, medan små land kopplades till andra små land "nedifrån". Den ledare som utförde detta måste ha varit oerhört karismatisk (Ivar Vidfamne???)

Nu är det inte så enkelt. Vissa regioner som bidrar till armén med trupp på hund-/häradsnivån har uppenbarligen autonomi i likhet med ett (små-) land. I andra fall, så kan motsvarande gälla för ett område motsvarande treding. Knepet för de ursprungliga organisatörerna har sannolikt varit att överbrygga stolthet och prestige när det gällt att få land med olika stora befolkningar och traditionell makt att underordna sig varandra inom ett gemensamt försvars ram. Kanske inte kan förklara tanken förståligt.

En annan problemfaktor är att olika områden kan expandera befolkningen p g a geografiska faktorer typ landhöjning medan andra har mindre med möjlighter. Det innebär risk för slitningar där ett mindre ansett område med tiden och ökande befolkning får större makt inom alliansen än tidigare maktområden där det har varit stagnation.

Rent praktiskt kan man omsätta "Land" genom att studera kartan av idag. Gränser är bland de äldst fortfarande fungerande forlämningar vi har. Således är Gotland, Helsingländerna, Tiohäradsbygderna tydliga "land" där alla underkomponenter är lika tydliga. Likaså kan man ana att folklanden har varit 3 länder, dock saknas det i princip 5 hund/härader, som måste tas ur angränsande omgivning. Västmanland resp Närke motsvarar tredingsregioner och deras sockenutveckling skedde en gång med tredelningar (folklanden delade med tudelning). Det innebär att det sannolikt är ur Södermanland de 5 hunden skall hämtas, dock otydligt hur. Roden kan jag inte förklara, men skall kanske kopplas österut. Storvgl/Skara medeltida stift andas också ett land. Här kan man skönja 3 tydliga delar, dock råder befolkningsmässig obalans, så en närmare studium krävs för att hitta förklaring. Ögl har också en antydan till land i organisationen, om man räknar bort Vikbo(-landet). Kan området från Bråviken t o m Ö Blekinge bildat ett eget land (numera bortglömt)? Kan regionen runt Vätterns sydspets varit en treding åt något håll?

Även Ösel, ev tillsammans med NV Estland, skulle kunna vara ett "land". Roden nämnd, men Åland och SV Finland kan varit ett land.

Allt dynamiskt förståss. Hoppas detta blev förståligt.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #451 skrivet: mars 30, 2015, 12:45 »
Varför just tredelning?

Gutarnas taktik var att den tredjedel som utsattes för attack, skulle samlas och fördröja/uppehålla en avancerande angripare. Sedan skulle de övriga 2 marschera enligt uppgjorda alternativa planer så att de 2 först förenades och sedan skulle de förenade ansluta sig till den stridande tredjedelen. Därefter skulle angriparen anfallas och besegras.

Om man tittar på danernas krig mot kejserliga trupper är planen liknande. Tanken var att den södra stortredingen skulle samlas vid dannevirke och där uppehålla söderifrån kommande angripare. Den första stöten skulle tas av en stående trupp, hirden, vilken var förlagd till en eller ett par orter alldeles strax norr om vallen. I varje fall en ort är hittad och där har grävningar startat. Hirden skulle med sina liv svara för att de lättaste vägarna norrut, d v s sannolikt den enda porten skulle försvaras tills efterhand norrifrån kommande förstärkningar kunde ansluta.

Att samla alla 3 stortredingarnas trupper kunde sannolikt ta ett par månader, men teoretiskt borde truppen ankomma enligt teoretiskt schema:
Larma 3 dygn inom stortreding pluss 2 dygn till angränsande stortreding
Stortredingar samlas 5 dygn
Uppmarsch till (segling) 7 dygn.
Summa 15-17 dygn. Kan vara helt fel, men en bild av tidsförlopp.

Teoretiskt skulle en stortreding (10 land, kanske 12) kunna mobilicera 25000 man under ordnat befäl. Men det är teorin. Troligen kom förekommande rytteri långt i efterhand. Alla sändes inte i första vågen. En del av truppen åtgick för att föra fram livsmedel och hålla tillförseln kontinuerlig. I praktiken kunde antagligen högst hälften av den teoretiska truppen hållas vid en front. Hur många gånger skedde totalmobilicering? Antyds vid 2 tillfällen, men i bägge fallen sände överbefälhavaren hem trupperna norrifrån efter väntan och därefter kom anfallet. Då hann man inte återkalla de nordliga trupperna innan den södra stortredingen var besegrad.

Trelleborgarans roll? Ingen aning!

Larmsystemet var antagligen ett problem. Bud är ett sätt, men tar viss tid, beroende på hur långt de skulle resa. Vårdkasar är ett annat. Hur är det med Vårdkassystem i Danmark? Kanske kombinerades bud och vårdkasar i larmkedjan.

Kanske södra tredingen larmades med vårdkasar OCH bud. Beslutade överbefälhavaren att även de 2 övriga stortredingarna skulle kallas, så kanske det var praktiskt med ett bud till bestämd plats i NV tredingen där vårdkasar kunde tändas, och ett bud till en plats där vårdkasar för larm av den NÖ stortredningen kunde tändas.

Hittills har ju vårdkassystemen diskuterats under andra förutsättningar än ovan, och detta behöver inte vara fel. Bara att det kan finnas ytterligare förutsättningar som inte kommit fram, t ex vad jag anför ovan.

Sista tiden den beskrivna alliansen under ledning av en överbefälhavare fungerade är sannolikt under Erik Segersälls tid ca 990-93 och ev under hans efterträdare i befattningen. Sedan upplöstes alliansen i praktiken.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad jancro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 46
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #452 skrivet: mars 30, 2015, 14:09 »
Även i det vikingatida England tillämpades treding-systemet och finns kvar i namn såsom
East (th)Riding of Yorkshire.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #453 skrivet: mars 30, 2015, 14:13 »
Vad jag kan påminna mig är Raknehögen unik både till storlek och konstruktion. Finns det någon liknande hög överhuvudtaget ......någonstans ? Täckt med 70.000 timmerstockar ? Vem ligger i denna hög ? Varför en sådan enorm monumental hög ? Varför 70.000 timmerstockar ? Datering ?

Material från högen är C14-daterat till ~550 e.Kr. Raknehögen innehåller en grav alltså, det var nytt för mig.

Över huvud taget är sydöstra Norges arkeologiska lämningar från romersk järnålder, folkvandringstid och Merovingertid värda att titta närmare. Här är klassisk mark för Snorres kungasagor och här finns gott om spår av kontakter med germaner på kontinenten, kanske rentav heruler?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #454 skrivet: mars 30, 2015, 15:17 »
Citera
Även i det vikingatida England tillämpades treding-systemet och finns kvar i namn såsom
East (th)Riding of Yorkshire.
Förvånar mig inte. Dels, så hade ju England under Dark Ages faktiskt en överbefälhavare (Bretwalda), vilket ofta misstas för någon slags politisk överordnad roll.
Vad gäller Danelagen, så blir jag inte förvånad om någon kan visa att denna är tredelad. Tredelning innebär ju ett antal hierarkier av ting och kanske just en allians om gemensamt försvar mot yttre angripare. M a o danelagen handlar MINDRE om någon slags politisk erövring, än att en ledande grupp ur en minoritet förmår befolkningarna att samverka i enlighet med nordiska lagar och nordisk försvarsstrategi. D v s införandet av gemensamt försvar ÄR "Danish Law".

Inga dna verkar ju kunna påvisa större mängd invandrade nordbor trots allt. Spåren vi ser finns i marginalområden, som tas i bruk och möjligen i stormannaskiktet. I övrigt följde man "nordisk lag", vad gäller organisering.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #455 skrivet: mars 30, 2015, 17:18 »
Vetgirig, om jag minns rätt så är Västmanland en "avknoppning" av ett antal Hundare från Fjädundraland som innan avknoppningen hade, tror jag, 11 Hundare.

Det är längesedan jag läste om detta så kontrollera uppgiften. :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #456 skrivet: mars 30, 2015, 18:52 »
Citera
Vetgirig, om jag minns rätt så är Västmanland en "avknoppning" av ett antal Hundare från Fjädundraland som innan avknoppningen hade, tror jag, 11 Hundare.

Det är längesedan jag läste om detta så kontrollera uppgiften. :)

Thomas
Skall min teori hålla för folklanden behöver resp folkland som ursprung haft vardera 3 x 3 hund, d v s 9 hund. Detta skulle kunna stämma på Tiundaland, då jag misstänker att Tierp inte ingått ursprungligen. Saknas i så fall ett Hund i Attundaland. Vilket? Fjärdundaland saknar alltså 5 hund.
Västmanland har ursprungligen 3 hund, varav ett går till Närke när det blivande Dalarna istället tillförs. Sedan kan härledas en utökning m a av befolkningsökning, så att de 2 södra hunden delas i tre delar till 2 x 3 hund. Så småningom eller samtidigt delas även Dalarna i 3 hund (eller vad de kallade det), så att 9 hund erhålls, d v s ett "land " erhålls.

Notera att hela systemet bygger på i princip lika befolkningar. T ex Tiundaland exkl Tierp, bör alltså ha samma befolkningsstorlek som landet "Västmanland", vid tiden för att Västmanland uppstår.

Det är ju fråga om dynamik. Så om Västmanland avknoppas Fjärdundaland kan ju 5 hund tillförts från annat håll, dock att dessa måste angränsa till Fjärdundaland, t ex på andra sidan (söder om) Mälaren??

Jag vet att Rek (=land) tidigt delas i 2 hund, vilka senare kvarstår som härad. Det finns något annat liknande "små-" land i Södermanland som delas samtidigt tror jag, men minns inte vilket.

Problemet blir nu att förklara Närke.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #457 skrivet: mars 30, 2015, 19:09 »
Material från högen är C14-daterat till ~550 e.Kr. Raknehögen innehåller en grav alltså, det var nytt för mig.

Över huvud taget är sydöstra Norges arkeologiska lämningar från romersk järnålder, folkvandringstid och Merovingertid värda att titta närmare. Här är klassisk mark för Snorres kungasagor och här finns gott om spår av kontakter med germaner på kontinenten, kanske rentav heruler?

Som sagt, Raknehaugen är uppförd mitt under klimatkrisen under 540-talet, vilket kanske spelat roll.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #458 skrivet: mars 30, 2015, 19:25 »
Vilken klimatkris?

Om du räknar incidenten som inträder ikring 535-36 som en "klimatkris" så tar du fel.

Det inträder en mindre sänkning i medeltemp i sista hälft av 200-talet, från 13,7' C till 13,5' C - alltså 0,2' Celsius. Det räcker givetvis inte till att orsaka en klimat-kris.

Denna medeltemp räcker ända fram till mitten av 600-talet, då medeltempen tittar uppåt igen - vilket fortsätter ända fram till 1000-talet, då medeltemp ligger på 13,9' C. Från 1100-talet inträder dock en rejäl sänkning, som pr. 1550 når botten på 13,3' C.

Sen kan man ju undra hur du kan koppla klimatet till ett gravskick som pågått sen tidig romartid...   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #459 skrivet: mars 30, 2015, 19:34 »
Det finns andra möjliga påverkan, varav vulkanutbrott, skulle kunna ge något årtionde i klimatpåverkan. Vid tiden ,så lär det varit ett stort utbrott i SO Asien och ev ett på Island. Nu minns jag inte om man mätt för att se om ev nedfall har ursprung vid nämnda utbrottsplatser. Närliggande utbrottsplatser kan även förgifta stora områden, t ex som ett utbrott på Islande under andra halvan av 1700-talet gjorde med Västeuropa. Under ett 10-tal år var det en markant överdödlighet hos befolkningen i Västeuropa. Vindarna skonade dock Norden.
Islänningarna drabbades dock värst och befolkning och boskap mer än halverades. Både förgiftning och indirekt via svält.

Kanske också liknande hände ca 530? I Angeln har dock bebyggelserna flyttats vid denna tid till nya lägen, vilka täcks av nutida bebyggelse, så Elbeområdet är ingen bra indikator. Bebyggelse nedångar kan alltså ha annan orsak än utflyttning, övergivande etc.
Amatör! Skåning i Norrland!