Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 266117 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #380 skrivet: mars 21, 2015, 01:16 »
En annan sak, som måste kollas dock. Jag har för mig att de äldst kända kammargravarna inom helsingländerna (främst Ångermanland) är äldre än de äldsta motsvarighterna längre söderut. Alltså som hittills känt. Den saken kan ändras till annat när fler gravar blir grävda.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #381 skrivet: mars 21, 2015, 01:20 »
De bägge Tröndelagen och helsingländerna är i mycket spegelbilder av varandras kulturer och har kontakter som utväxlas via deras respektive områden.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #382 skrivet: mars 21, 2015, 01:31 »
Som jag uppfattar det, så lämnar Helsingländerna mer spår av kontakter i Mälardalens material än tvärtom (inte särskilt omfattande i någon riktning dock). Sörländska spår inom Helsingländerna har snarare ursprung generellt från Östersjöregionen än specifikt Mälarområdet. Däremot är inom helsingländerna spåren av kontakter med ursprung i Norge länge av dominerande slag. På en höft sker ett skifte av dominans mot Östersjöområdet typ 900-1000.

Bronsåldern och tidigare är en annan femma dock!

Sedan kan något hunnit hända sedan jag noterade detta.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #383 skrivet: mars 21, 2015, 01:32 »
Nå, fortfarande intressant, är högom högarna kammargravar? Är de tidigare norska också kammargravar?
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #384 skrivet: mars 21, 2015, 13:32 »
Såg nyligen en artikel om en kammargrav, som upptäcktes någonstans inom Tröndelagen. Så de finns. Hittar den dock inte igen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #385 skrivet: mars 21, 2015, 14:44 »
Nå, fortfarande intressant, är högom högarna kammargravar? Är de tidigare norska också kammargravar?

Det finns ett antal kammargravar från folkvandringstid i Tröndelag också, givetvis. Bland skepps-, brand- och rundgravar.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #386 skrivet: mars 23, 2015, 22:50 »
Nja tänker nog mera på om högarna (storhögar) täcker kammargravar. Detta är väl inte likt Mälardalen och Vendeltidens storhögar då de är anlagda över en likbränning.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #387 skrivet: mars 23, 2015, 23:45 »
Fullerögraven var ju en kammargrav i hög! Den är väl daterad till sent 300-tal, tidigt 400-tal.


Alla ingredienser till soppan finns alltså, sen blandas den olika i olika tider.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #388 skrivet: mars 23, 2015, 23:46 »
Högommannen verkar vara en skellettgrav, där mannen låg på en björnfäll klädd i sina dyrbaraste kläder med sköld, svärd mm runt sig. Om det var i en kammare vet jag inte, men den typen av gravläggning brukar ske i kammare.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #389 skrivet: mars 24, 2015, 00:05 »
Nja, Fullerögraven låg snarare under ett jordblandat röse, ca 11 m i diameter och 1,2 m hög. Ganska typiskt för kammargravar från yngre romersk järnålder/folkvandringstid. Fullerögraven är daterad till 300-talet (det romerska guldmyntet är en aureus myntad mellan 286 och 305 e.Kr. Även den romerska fingerringen är från 200-tal eller 300-tal, medan andra föremål talar för 300-talets andra hälft. Så sammanlagt efter 350 e.Kr).

Japp, den rikaste graven i Högom är en kammargrav. Anlagd runt år 500, så sen folkvandringstid.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #390 skrivet: mars 24, 2015, 00:12 »
Lite mer detaljer om Högommannens grav som var en kammargrav byggd av stockar, med dubbla lager stockar till tak sommtätats med flera lager näver. Halvhöga ned på denna sida beskrivs två av högomhögarna.

http://blogg.vk.se/ylvastankar/2012/03/17/aristokratiska-miljoer-i-norra-norden-under-aldre-jarnalder/

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #391 skrivet: mars 24, 2015, 00:28 »
Oden (*Wodanaz) har nämnts ihop med herulerna. Men kan vi verkligen vara säkra på att (W)Oden ingick i den heruliska gudavärlden? Belägg för namnet hittar vi i nordvästra Germanien. Goterna hade sin Gaut (Gapt). Denne har tagits upp i den nordiska mytologin, där han har sammansmält med Oden. Något liknande tycks ha hänt i den langobardiska mytologin där vi hittar guden Godan. Angelsaxarna verkar däremot ha behandlat Woden och Gaut (=Geat) som två separata entiteter.

(W)Oden tycks ha ökat i betydelse under folkvandringstiden. Tidigare hade han en mer undanskymd roll som germanernas motsvarighet till Hermes/Merkurius. Tyr och Tor kan vara olika delvis överlappande aspekter av den stora indoeuropeiska himmelsguden Dyaus/Zeus/Jupiter. Hos germanerna verkar förfadersgudarna ha haft en särställning. I nordväst var det Ing (tillnamnet Frej betyder egentligen "Herren") och i öster var det Gaut. Det mesta tyder på att Ing (Frej) bara fanns i nordväst, medan Gaut spreds från de östra till de västra och norra delarna av Germanien, där han på olika sätt kopplades ihop med en befintlig (W)Oden.

Tyr, Oden, Tor och Frej/Freja återfinns som bekant bland de nordvästgermanska namnen på veckodagarna. Namnen på dagarna kan antas ha införts på 200-talet e.Kr. i västra Germanien. Goterna använde andra namn på sina veckodagar.

Tyr och Ing har fått runor uppkallade efter sig, vilket indikerar att dessa två var de främsta gudarna i västra Germanien. Runorna har troligen uppfunnits i västra Germanien, varför vi inte har någon "Gaut-runa", men inte heller *Wodanaz har fått någon runa uppkallad efter sig (w-runan heter ju wunjo/wynn). (W)Odens upphöjelse till den främste bland gudarna bör alltså ha skett efter det att runornas namn etablerades. Dock anses ju Oden vara runornas skapare.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #392 skrivet: mars 24, 2015, 09:27 »
Nja, Fullerögraven låg snarare under ett jordblandat röse, ca 11 m i diameter och 1,2 m hög. Ganska typiskt för kammargravar från yngre romersk järnålder/folkvandringstid. Fullerögraven är daterad till 300-talet (det romerska guldmyntet är en aureus myntad mellan 286 och 305 e.Kr. Även den romerska fingerringen är från 200-tal eller 300-tal, medan andra föremål talar för 300-talets andra hälft. Så sammanlagt efter 350 e.Kr).

Japp, den rikaste graven i Högom är en kammargrav. Anlagd runt år 500, så sen folkvandringstid.


Röse/Hög, definitionsfråga där det trots allt handlar om samma visuella effekt i landskapet. Fullerögraven benämns också återkommande som just gravhög. Hellmans snitt-ritning visar också tydlig högprofil.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #393 skrivet: mars 24, 2015, 20:03 »
En sammanfattande slutsats av mitt förra inlägg är att det är någon oheruliskt över Oden och Yngve-Frej, därför har jag svårt att tro på en koppling mellan Ynglingasagan och herulernas invandring. Oden och Frej kom nog närmast från västgermanskt håll. I vilket fall som helst lär Oden och Frej (om än inte som levande människor) ha kommit till Norden långt innan herulerna kom hit.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #394 skrivet: mars 24, 2015, 20:20 »
Snorre kallar ju Herulernas ledare Oden, men jag har aldrig trott att den var guden Oden. Namnet var nog ett värdighetstecken synonymt med den Högste världslige ledaren.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #395 skrivet: mars 24, 2015, 20:21 »

Röse/Hög, definitionsfråga där det trots allt handlar om samma visuella effekt i landskapet. Fullerögraven benämns också återkommande som just gravhög. Hellmans snitt-ritning visar också tydlig högprofil.

Kanske det, men för oss arkeologer är det en mycket stor skillnad. En hög har en jordmantel, ofta men inte alltid över ett kärnröse. Ett röse har stenfyllning upp till toppen, med varierande mängd jord mellan stenarna. Klassiska bronsåldersrösen har nästan ingen jord alls, medan den romerska järnålderns gravrösen/stensättningar är mer jordinblandade. Kammargraven i Högom är en kammargrav under en hög, kammargraven i Fullerö är en kammargrav under en stensättning.

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #396 skrivet: mars 24, 2015, 20:48 »
Snorre kallar ju Herulernas ledare Oden, men jag har aldrig trott att den var guden Oden. Namnet var nog ett värdighetstecken synonymt med den Högste världslige ledaren.
Var i Snorres texter kan jag hitta detta om herulerna?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #397 skrivet: mars 24, 2015, 21:18 »
Det kan du inte. Snorre nämner inga Heruler.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #398 skrivet: mars 24, 2015, 21:51 »
Sorry, jag menade hemvändare.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #399 skrivet: mars 24, 2015, 22:11 »
Kanske det, men för oss arkeologer är det en mycket stor skillnad. En hög har en jordmantel, ofta men inte alltid över ett kärnröse. Ett röse har stenfyllning upp till toppen, med varierande mängd jord mellan stenarna. Klassiska bronsåldersrösen har nästan ingen jord alls, medan den romerska järnålderns gravrösen/stensättningar är mer jordinblandade. Kammargraven i Högom är en kammargrav under en hög, kammargraven i Fullerö är en kammargrav under en stensättning.


Som jag sa, en definitionsfråga för arkeologer. Jag är högst osäker om folkvandringstidens folk såg samma skarpa linjer däremellan. Även idag kallas det för en gravhög i flera publikationer, och till och med RAA har noterat den som (hög?) Så varför göra en poäng av det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"