Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 266123 gånger)

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #80 skrivet: mars 06, 2015, 18:51 »
Dessa föremål måste ju i många fall gå att tidsbestämma.

Ja till 500-talet. De måste höra till herulerna, ser ingen annan möjlighet. Fyn, Skåne, Halland, Västergötland, Värmland, Norge. Ingen eril-inskrift i Svithiod.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #81 skrivet: mars 06, 2015, 18:58 »
På vilket grundlag är dateringen gjort?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #82 skrivet: mars 06, 2015, 19:01 »
Till viss del bör det beskrivna handla om propaganda. Odens anhängare bör haft vida kontakter vilket Gylfe inte säker hade. Alltså framställer sig de nya som vinnare. Som jag nämner, så anser jag inte att det är ett "folk" som anländer, utan 1-3 storgårdars resp något 10-tal normalgårdars invånare som anländer. De kan agera tufft och få alla regioners befolkningar emot sig. Eller så är det DE, som behöver samarbeta. Under alla förhållanden är det Gylfe som sitter inne med livsmedelsresurserna, så hans sida har de nyanländas liv som gisslan. Visst kan de nya ockupera mark med våld, men släpper den markens befolkning ifrån sig allt utan motåtgärder? Jag skulle vilja påstå att dels gör de motstånd med vapen och dels för de undan sina ägodelar (särskilt livsmedl) utom räckhåll för de nya. Den beredskapen är ren rutin vid den tiden, då allt var mycket våldsammare. Kanske inte alla ägodelar, men tillräckligt för att de nya skall få allvarliga problem efter några månader, sett mot att jag anser att den befintliga befolkningen är minst 10 ggr fler än de nyas numerär. Nästa skörd kunde dröja.
Hur det verkligen gick till vet ingen idag.

Kan inte hålla med dig. Ingen kung skulle självmant erbjuda en inkräktare att få vad han ville. Gylfe måste ha väl vetat  i förväg vad Herulerna kom med. Enligt Snorre kom de ju också manstarka och med stora rikedomar så de kunde säkert göra rätt för sig. Förmodligen visste Gylfe allt om den styrka som nalkades.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #83 skrivet: mars 06, 2015, 19:03 »
På vilket grundlag är dateringen gjort?

Har bara läst om dateringen i böcker. Kan inte ge dig bättre info.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #84 skrivet: mars 06, 2015, 19:05 »
Citera
Herulerna bosatte sig vid sidan av götarna, inte hos svearna enligt de romerska källorna. Åtminstone inte i början. Ingenting i källorna talar om hästar i anslutning till heruler, däremot om att de snabbfotade och lättklädda stred till FOTS. Hästarna vid Uppsala stämmer däremot vad som berättas om Adils i sagorna OCH om svearna i romerska källor.
Normalt för heruler är snarare att strida i disciplinerade förband i likhet med romarna gjorde.  Det är i varje fall så romerska stridskildringar beskriver, dock är dessa 400-talsskildringar. Dessförinnan så uppmärksammades herulerna inte särskilt ofta bland alla andra "germaner" när det fanns Goter, Geater, Vandaler etc på platsen.

Att tro att lättfotade, lättklädda (borde även innebära lättrustade) krigare skulle kunna segra i fältslag mot en disciplinerad motståndare så som 400-talsskildringarna säger är knappast troligt. Gallerna massakrerades ju just därför att de var lättklädda, snabbfotade och allt för lättrustade.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #85 skrivet: mars 06, 2015, 19:14 »
Citera
Kan inte hålla med dig. Ingen kung skulle självmant erbjuda en inkräktare att få vad han ville. Gylfe måste ha väl vetat  i förväg vad Herulerna kom med. Enligt Snorre kom de ju också manstarka och med stora rikedomar så de kunde säkert göra rätt för sig. Förmodligen visste Gylfe allt om den styrka som nalkades.
I keltisk anda så kan man vänta sig att allt var förberett, från vilka "mutor" Gylfe skulle mottaga till vilka platser de skulle erhålla i boplatser. Kanske Gylfe fick skicka "inspektörer", så att han inte blev bedragen. Avtalet om Odens underkastelse (som representant för hela sin grupp) inför Gylfe bör bekräftats med att en dotter till Oden giftes bort med en son till Gylfe, i varje fall om Odens grupp verkligen hade några påtagliga (respektingivande) resurser i rikedom resp gruppmedlemmar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #86 skrivet: mars 06, 2015, 19:15 »
Nja:

Herulerna bosatte sig vid sidan av götarna, inte hos svearna enligt de romerska källorna. Åtminstone inte i början. Ingenting i källorna talar om hästar i anslutning till heruler, däremot om att de snabbfotade och lättklädda stred till FOTS. Hästarna vid Uppsala stämmer däremot vad som berättas om Adils i sagorna OCH om svearna i romerska källor.

Några svear fanns inte på den tiden. Vad vi kan gissa oss till idag är att hela landet då bestod av ett folkslag kallat götar.

Jag har läst på flera håll att Herulerna var en beriden styrka. Naturligtvis kan de också ha stridit till fots. Hjälmarna som hittats är också romerska ryttarhjälmar. Det folk som kunde resa Uppsala högar med dess väldiga status var knappast några enkla fotsoldater.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #87 skrivet: mars 06, 2015, 19:18 »
Det kan ju vara så att basen till herul-namnet från början avsett ett geografiskt område i Skandinavien, men att namnet senare förknippats med med titeln jarl, kanske efter återinvandringen på 500-talet. Vi har Eruli tillsammans med Chaibones 286 någontans vid Rhen, där de i grund blir slagna av romarna. Chaibones nämns endast då, vare sig förr eller senare så kanske inte var så talrika. Kanske var Chaibones Hedmarksborna från Norge? Vidare spekulationer kan kanske leda fram till att herulernamnet på 200-talet avsåg invånare från Jæren, således  Jæriler eller liknande. Vi har ju Sygner, Tiler, Ryger, Horder, Firder från närliggande områden.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #88 skrivet: mars 06, 2015, 19:19 »
Föremål med eril-inskrift finns från ca 100 f kr och framåt. Bl a har föremål hittats i de danska offermossarna och minns att de krigarna verkar i huvuddel komma via svenska väst-/norska sydkusterna med inland. Just nu pågår arbetena med föremål från mossarnas senare undersökningar, så det kan dyka upp mer snart.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #89 skrivet: mars 06, 2015, 19:21 »
Några svear fanns inte på den tiden. Vad vi kan gissa oss till idag är att hela landet då bestod av ett folkslag kallat götar.

Jag har läst på flera håll att Herulerna var en beriden styrka. Naturligtvis kan de också ha stridit till fots. Hjälmarna som hittats är också romerska ryttarhjälmar. Det folk som kunde resa Uppsala högar med dess väldiga status var knappast några enkla fotsoldater.

Cirkelresonemang i såfall, eftersom du ANTAR att hjälmarna var heruliska. Svear är omnämnda av romarna.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #90 skrivet: mars 06, 2015, 19:22 »
Föremål med eril-inskrift finns från ca 100 f kr och framåt. Bl a har föremål hittats i de danska offermossarna och minns att de krigarna verkar i huvuddel komma via svenska väst-/norska sydkusterna med inland. Just nu pågår arbetena med föremål från mossarnas senare undersökningar, så det kan dyka upp mer snart.

Länk tack! Känner bara till yngre eril-inskrifter.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #91 skrivet: mars 06, 2015, 19:26 »
Nja!
Citera
Jag har läst på flera håll att Herulerna var en beriden styrka. Naturligtvis kan de också ha stridit till fots. Hjälmarna som hittats är också romerska ryttarhjälmar. Det folk som kunde resa Uppsala högar med dess väldiga status var knappast några enkla fotsoldater.
De berömda hjälmarna bör vara undantag. Hjälmarna är snarare att se som "befälstecken" för cefen för större förband. Beteckning för en härförare. En romersk härförare eller en befälhavare för avdelat förband eller en legion i en armé satt alla till häst. Ytterligare några i staben runt dylika satt till häst. Men det är bara befälhavare som behövde personliga befälstecken. "Örnen" var inget befälstecken utan en cymbol för romerska statens makt.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #92 skrivet: mars 06, 2015, 19:31 »
Cirkelresonemang i såfall, eftersom du ANTAR att hjälmarna var heruliska. Svear är omnämnda av romarna.

Ja, jag talar utifrån min hypotes om Herulerna och att det är deras hjälmar man har funnit.
Ja du, det förekommer nog en viss begreppsförvirring bland de antika författarna om så avlägna trakter. Man har ju också nämnt sveoner, men när ? Vissa har hävdat att sveoner var synonymt med svenskar d.v.s. alla svenskar..

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #93 skrivet: mars 06, 2015, 19:35 »
Ja, jag talar utifrån min hypotes om Herulerna och att det är deras hjälmar man har funnit.
Ja du, det förekommer nog en viss begreppsförvirring bland de antika författarna om så avlägna trakter. Man har ju också nämnt sveoner.

Tror inte många hävdar att svearna inte var kända av romarna på 500-talet. Varför skulle just svearna vara okända medan finnvedingar, romerikingar och finnar omnämns?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #94 skrivet: mars 06, 2015, 19:39 »
Presenterades minst en ny text alldeles nyligen i videnskab.dk?? vill jag minnas. Men länk.....
Brukar spara artiklar när jag stöter på så intressanta detaljer, men hitta igen hemsidor eller sparade artiklar är ett elände, så eg tjänar det inte till att spara.
Tyvärr!
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #95 skrivet: mars 06, 2015, 19:39 »
Kom på att något kanske nämns hos Arild Hauge!

Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #96 skrivet: mars 06, 2015, 19:41 »
Nja!De berömda hjälmarna bör vara undantag. Hjälmarna är snarare att se som "befälstecken" för cefen för större förband. Beteckning för en härförare. En romersk härförare eller en befälhavare för avdelat förband eller en legion i en armé satt alla till häst. Ytterligare några i staben runt dylika satt till häst. Men det är bara befälhavare som behövde personliga befälstecken. "Örnen" var inget befälstecken utan en cymbol för romerska statens makt.

Ja, jag känner väl till detta, men romarna hade ju också kavalleri. Men jag håller med dig om att sådana hjälmar endast satt på knoppen på höga befälhavare, vare sig de anförde infanteri eller kavalleri. Vi kan väl ändå vara överens om att sådana hjälmar indikerar personer med högsta status och att de återfanns i Uppsala/Vendel.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #97 skrivet: mars 06, 2015, 19:44 »
Tror inte många hävdar att svearna inte var kända av romarna på 500-talet. Varför skulle just svearna vara okända medan finnvedingar, romerikingar och finnar omnämns?

Talar vi 500-tal så kanske sveoner var gångbart.....som ett helhetsbegepp för alla svenskar. Vi vet ju inte säkert. Vi alla gissar.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #98 skrivet: mars 06, 2015, 19:48 »
Presenterades minst en ny text alldeles nyligen i videnskab.dk?? vill jag minnas. Men länk.....
Brukar spara artiklar när jag stöter på så intressanta detaljer, men hitta igen hemsidor eller sparade artiklar är ett elände, så eg tjänar det inte till att spara.
Tyvärr!

Dyker det upp eril-inskrifter före herulernas uppdykande på 200-talet kommer ju saken i ett annat läge för egen del.

Googlade fram detta:
http://www.nordic-life.org/nmh/Krause2.htm

bl a

74. Rosseland Stone (middle of the 5th century)

ek wagigaR irilaR agilamu(n)don

Således, om det stämmer, en eril-inskrift FÖRE herulernas återinvandring på 500-talet. Rosseland ligger i SV Norge.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #99 skrivet: mars 06, 2015, 20:04 »
Citera
Ja, jag känner väl till detta, men romarna hade ju också kavalleri. Men jag håller med dig om att sådana hjälmar endast satt på knoppen på höga befälhavare, vare sig de anförde infanteri eller kavalleri. Vi kan väl ändå vara överens om att sådana hjälmar indikerar personer med högsta status och att de återfanns i Uppsala/Vendel.
Det är vi.
Amatör! Skåning i Norrland!