Författare Ämne: Segel på nordiska båtar  (läst 171029 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #240 skrivet: mars 02, 2015, 22:35 »
Nydamskeppet skepp var ju ett roddskepp som var långt och smalt. Då blir det rankt och står inte emot sidokrafter bra.


Skuldelev 5 är en snäcka som är 17 x 2,8 m, och hennes skrovform är enligt mig lika v-formad som nydamskeppet. Och det är ett segelfartyg.


Navis lusoria-skeppen från Mainz är ungefär 22 x ,80 m, alltså jämförbara med Nydam. Skrovformen är  ett tydligt u med  utflatad botten som inte ger någon större lateral yta. Kölen är bara 5 cm. Den typen seglade utan tvivel.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #241 skrivet: mars 02, 2015, 22:37 »
Kan det ha haft ett slags utliggare för att motverka rankhet? I varje fall om det förde segel också. Dessutom bör åror utlagda runt om fungera som något liknande utliggare, särskilt om besättningen är övad.


Visst hjälper en utriggare, men en sådan har aldrig hittats här. Och visst kan i teorin åror användas som läbord för att motverka såväl avdrift som tippning. Men i praktiken är det nog jäkligt svårt. Det behövs inte mycket för att effekten ska bli den omvända och åran stjälper allt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #242 skrivet: mars 02, 2015, 22:57 »
Jag hade även tagit med det på sidan du länkade till som stöder att Kvalsundskeppet inte hade mast. Du hade i tidigare inlägg tagit med endast det som stödde att Kvalsundskeppet hade mast i dina citat. Därför ville jag föra fram även denna sida av saken. jag känner inte till någon seriös forskare på ämnet som idag säger att Kvalsundsskeppet hade mast och segel (se tex Carl Thomas intressanta länkar om dagens forskningsläge).

Om du tycker en kortfattat artikel från 1999 kan representera dagens forskningsläge så är vi givetvis inte på samma blad. Beträffande Kvalsundskeppet så citerade jag faktisk dom fakta som finns - utan att ta med dom tolkningar du så gärna vill svälja osett - som färdigt tuggade argument. Vilka "seriösa forskare" är det egentligen du här refererar till?

Som framgår av fakta hittades en 5 meters lång stock inom skeppsvraket. Vad annat är det än en mast?
Sen refererade man till JO Löset hemsida, där alla åtkomliga fakta publicerats. Därmed borde fakta-grundlaget vara komplett och tolkningarna något trådens upplysta läsare kunde förmå att själv göra - utan förutfattande meningar. Det passade tydligen inte med dina motiver - varför man igen får efterlysa objektiviteten i - och motiven bakom .- dina inlägg i den här saken.   

Oseberg är alltså den äldsta kända mastfot i Norden. Sen finns en mastfot från Ösel daterad til ca. 750. Sen finns en fullt ut segelbar Kvalsundbåt med kölbord och mast - men saknande masttoft - från 690. Att folkvandirngstidens goter och vender sen beskrivs som båtbyggande och seglande gör inte saken enklare - ej häller att sistnämnde använder segel av skinn - redan på Caesars tid.

Att det på råga av allt finns bergristningar och keramik-krukor med gravyr - av skepp med segel, från bronsålder respektive yngre stenålder - ger ju tydlig indikationer på att seglet var känt; från Engelska kanalen till Lofoten, Bottenhavet och Vita havet.

Den gamla hypotesen är alltså motbevisad. Härefter går det inte påstå att skandinaverna "inte kände till segel och segelföring" - och inte kunde ta sej över Norska havet - innan slutet på 700-talet. Orsaken till, motiven bakom och nödvändigheten av dom berömda vikingatåg får alltså sökas på annat håll.   

I din värld anses altså Oseberg som ett bevis för Nordens äldsta möjliga havsseglare. Själv påpekar jag enbart det självklara;  Oseberg är Norges äldst dokumenterade havsseglare. Däremot berättar fynden - givetvis - ingen ting om hur gammal denna tradition varit.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #243 skrivet: mars 02, 2015, 22:58 »
Skeppet från Asberget vid Tunsborg i Vestra Folden bevisar alltså att järnålderns norrmän under 800-talet hade förmågan skapa världens främsta skarpseglare - vars tekniska och hydrodynamiska fullkomlighet bevisar att en nordisk sjöfartsindustri med lång, autonom tradition fanns - som senast år 850. Mätt mot Medelhavets fartyg var den nordiska klart överlegsen - så också med dom kunskaper som behövs för färder över öppet hav.  Att samma sak gäller inom metallurgi och smideskonst vet man ju. Redan under folkvandringstid och vendeltid har man ju fynd från den nordiska och gotiska vändkrets som visar det...

Praktskeppet från dom gamla härskarna över "Nordsjö-riket" bevisar väl även det sagorna berättar om dom norska sjökungarnas maritima traditioner för handel och vandel över Nordsjön och Norska havet. Förbindelserna mellan Norge, Shetland, Färöarna, Okenöarna, Hebriderna och Irland lär ju vara väsentlig äldre än vikingatiden.

Dom norska skeppens fullkomlighet bevisar alltså att här funnits en lång och högt framdriven kultur från äldre och yngre järnålder - vilken haft möjligheten forska på såväl älvbåtar som fjordbåtar och havsgående skepp - för att optimalisera deras arkitektur, jämte det hantverk, dom verktyg och de material som behövdes.  först till färingar och snäckor, sen till karvar och knarrar, slutligen till drakar och långskepp.

Som tidigare påpekat var det behovet för fartyg som drev fram dessa traditioner - vars rötter är mer än 10.000 år gamla. Sen var det tillgång på gran, tall och metall som gjorde det möjligt att bygga dom avancerade nordiska älvbåtarna, vars ålder vi inte riktigt vet. Logiken i utvecklingen kan dock ses, eftersom man steg för steg får ha byggt upp den hydrodynamiska insikt och tekniska kompetens som behövdes för att bygga större, strömstarka och hydrodynamiskt optimala älvbåtarna.

Det var, som sagt, denna kompetens och kunskap man under yngre järnålder kunde kombinera med Skandinaviens 10.000 år gamla kustkultur - där man redan byggde världens främsta havsgående fartyg - såväl med som utan segel. varför man under yngre järnålder kund utveckla dom tidiga havsseglare till skarpseglande snäckor, drakaskepp och långskepp unika för sin tid. På tråden om älvbåtar kan du även hitta drakaskeppets proto-typ, exemplificerad genom Norges äldsta, dokumenterade älvbåt - fraktfartyget "Laffaren", från den stora älven i Naum-dalen.

Caesar vittnesbörd beträffande vendernas färdigheter som seglare och navigatörer faller alltså in i det andra källor - och nuvarande arkeologi - kan berätta. Alltså får hans berättelse om vendernas seglande navigatörer tas på allvar.

Det är alltså din inskränkande synvinkel, bristande logik och felaktiga tolkning jag vänder meg mot - inget annat. Fakta i saken står som dom står. Sen står det dej givetvis fritt att tolka fynden som du vill - men det förutsätter att du i detta fall inte bygger på elementär logik.

Nu har engelska arkeologer som Farrell och Thorpe gjort upptäckter som visar till seglatser redan under bronsåldern (länk ovan). Det törs styrka den tolkning jag redan framfört - såväl om järnålderns nära förbindelser över Nordsjön som om de skandinaviska kungadömens förmåga att bidra till återuppbyggandet av dom brittiska samhällen efter Väst-Roms kollaps. Slutligen ger det hela en bakgrund som kan förklara den osedvanliga kraftutmätning och offervilja dom mobiliserade för att försvara dessa områden när det nya Rom ville återta imperiets gamla kolonier - och dessutom lägga såväl saxer som skandinaver "under Kristi ok". 

---

Skillnaden på din och min tolkning av Oseberg såväl som Nordens järnålder kan alltså uppfattas som skillnaden på natt och dag. Kan det komma av att skillnaden på våra kunskaper inom ämnet är lika graverande?
« Senast ändrad: mars 02, 2015, 23:29 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #244 skrivet: mars 02, 2015, 23:02 »

Skuldelev 5 är en snäcka som är 17 x 2,8 m, och hennes skrovform är enligt mig lika v-formad som nydamskeppet. Och det är ett segelfartyg.


Navis lusoria-skeppen från Mainz är ungefär 22 x ,80 m, alltså jämförbara med Nydam. Skrovformen är  ett tydligt u med  utflatad botten som inte ger någon större lateral yta. Kölen är bara 5 cm. Den typen seglade utan tvivel.

Vikingaskeppen svällde ju ut och blev ganska flatbottnade midskepps vilket gav en god stabilitet. Jag har ju varit i Roskilde på museet men jag kan inte komma ihåg att Skuldelev 5 avvek från de andra i skrovform, men jag kan minnas fel. Är snittet du visade på Nydamskeppet taget midskepps ?

Betr. Navis lusoria, som jag aldrig hört talas om, gav nog den flata botten ganska god stabilitet, men  med en köl på 5 cm blev nog avdriften avsevärd. Alltså en relativt god seglare i medvind, men mycket sämre i sid- och motvind. F.ö. blir jag förundrad över måtten. Var det verkligen möjligt att bygga så stora skepp med den tidens teknik. Kölen måste ju ha varit  65- 70 meter lång och varit skarvad på flera ställen. Vad är dateringen ?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #245 skrivet: mars 02, 2015, 23:12 »
Tack Boreas.  Dina två senaste inlägg är en fantastisk sammanfattning av det faktiska läget idag. Nu förstår nog många varför jag kritiserat Angantyrs förhållningssätt.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #246 skrivet: mars 02, 2015, 23:54 »
Själv tack för att du tagit ämnet en bit framåt. För den som vill ha ett närmare koll på fakta-grundlaget för dagens text finns en rad länkar och reflexioner på äldre trådar där ämnet lyfts:

Med segel:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4758.0.html

Ledung:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2830.msg20887.html#msg20887

Som klivit ur sagorna:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4076.msg32714.html#msg32714
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #247 skrivet: mars 03, 2015, 08:41 »
Vikingaskeppen svällde ju ut och blev ganska flatbottnade midskepps vilket gav en god stabilitet. Jag har ju varit i Roskilde på museet men jag kan inte komma ihåg att Skuldelev 5 avvek från de andra i skrovform, men jag kan minnas fel. Är snittet du visade på Nydamskeppet taget midskepps ?

Betr. Navis lusoria, som jag aldrig hört talas om, gav nog den flata botten ganska god stabilitet, men  med en köl på 5 cm blev nog avdriften avsevärd. Alltså en relativt god seglare i medvind, men mycket sämre i sid- och motvind. F.ö. blir jag förundrad över måtten. Var det verkligen möjligt att bygga så stora skepp med den tidens teknik. Kölen måste ju ha varit  65- 70 meter lång och varit skarvad på flera ställen. Vad är dateringen ?


Betr Navis-lusoria-båten så förr en siffra bort i måtten. Måtten ska vara 22 x 2,80 m. Den är alltså lika bred som Skuldelev 5, men något längre. Jämför gärna också med Nydams 23 x 3,20 m.


Snittet på Nydams skrovform ska inte ses som en exakt återgivning, det är bara en enkel avbildning.Likadant med Gokstad. Men bredderna är riktigt angivna, Gokstad är 60% bredare än Nydam. Skuldelev 5 däremot är smalare än Nydam.  Tyvärr har jag inte hittad några nogrannt redovisade snitt på vare sig Nydam eller Skuldelev 5, med en sådan hade man kunnat peka ut vad det är som skiljer på en båt som kan segla och en som inte kan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #248 skrivet: mars 03, 2015, 11:33 »
Citera
Den gamla hypotesen är alltså motbevisad. Härefter går det inte påstå att skandinaverna "inte kände till segel och segelföring" - och inte kunde ta sej över Norska havet - innan slutet på 700-talet. Orsaken till, motiven bakom och nödvändigheten av dom berömda vikingatåg får alltså sökas på annat håll.   
Bara DNA-undersökningar har ju visat att det varit återkommande förbindelser mellan befolkningarna väster Kattegatt upp till norra Norge och Englands östkuster, samt i synnerhet NÖ Skottland. Picterna pekas t ex ut att ha sitt ursprung åt NÖ av romarna. Detta borde dock ev inte avse annat än att ledarskiktet hade detta ursprung.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #249 skrivet: mars 03, 2015, 12:59 »
Det fantastiska genombrottet på DNA-forskningens område har redan inneburit många klargöranden om släktskap, kontakter mellan folk och folkvandringar. Svante Pääbo är ledande inom detta område.  Och denna utveckling är ännu bara i sin linda. Men som vanligt finns det bakåtsträvare som vägrar att godta vetenskapens senaste landvinningar och blint stirrar på befintliga arkeologiska fynd. Något annat existerar inte för dem. De finns också på detta forum.

Det är ju uppenbart att vidsträckta kontakter har funnits mellan folken ända sedan bronsåldern. Handeln har varit omfattande med kunskapsöverföring som följd. Vi kan se släktskap ända från Kaspiska havet i öst till Brittiska öarna i väst, medelhavsområdet i syd och norden i norr. I denna kunskapsöverföring finner vi även kunskaper om segling.

T.ex. Herulerna kom ju ursprungligen från Norden och blev legosoldater hos romarna sannolikt så långt tillbaka som vid Kr.f. De var också sjökrigare. Det förefaller nu som om det var vanligt att krigare från Norden redan för 2000 år sedan for ner till Romarriket och en period blev legosoldater. När de sedan återvände hade de kunskaper med sig om det utvecklade romarriket. bl.a. seglingskonsten. De hade också med sig väldigt många föremål från romarriket som vi återfinner vid arkeologiska utgrävningar. Naturligt kan också en del föremål ha varit handelsvaror men i så fall bevisar det ytterligare att handelskontakter funnits under oerhört lång tid.

När Herulerna återvände efter romarrikets sammanbrott under 400-talet återvandrade alltså ett stort stridsvant folk med den tiden yppersta kunskaper, även i seglingskonsten.. De flesta landade sannolkt i i Sverige. Hur kan ett sådant folk ha påverkat utvecklingen i vårt land ?  Notera de enorma guldfynden i Västergötland från denna tid och att Mälardalen tycks ha utvecklats till sjökrigarnas hemvist i vårt land. Detta är ett spännande område att forska vidare i för att kunna förklara det uppenbara uppsving vi kan skönja i slutet på 400-talet.
 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #250 skrivet: mars 03, 2015, 19:23 »
Nu är det 21 år sen Björn Myhre om Oseberg-skeppets upptäckt och uppkomsten av den mekanistiska åskådning som ledde till iden om "vikignarnas upptäckt" - av seglet och mastfoten - som orsak till "vikingatiden".

Kommunikationerna mellan Nordens arkeologiska och histotriska miljön tar tydligen sin tid.  ::)

Citera

Osebergskipet er fortsatt det eldste eksempelet vi har på et vikingskip med seil, fra år 820. Dette årstallet stemmer forbausende godt med den antatte dateringen av vikingtidas begynnelse omkring 800 og for den tidlige rikssamlingsprosessen som Harald Hårfagres forfedre skulle ha begynt, ifølge Snorre. Funnet av Osebergskipet kom til å støtte opp under tanken om Ynglingeættas bakgrunn i Vestfold og om seilskipets store betydning for rikssamlingen.

Evolusjonismetanken og troen på teknologisk og politisk framskritt sto sterkt ved århundreskiftet. Det var den gang fristende og se en sammenheng mellom skipets utvikling fra roskip til seilskip og de politiske endringene fra småkongedømmer i merovingertid (600-700 tallet) til begynnende rikssamling i vikingtid.

Nå kan det være grunn til å anta at vi har gått i en evolusjonistisk felle, godt hjulpet av vikingene og sagaskriverne, av arkeologenes tilfeldige oppdagelser av skip og båter, og på toppen av det hele av en nasjonal, ideologisk begeistring ved begynnelsen av dette århundret.


("Frá haug oc heiðni - Tidskrift för Rogalands arkeologiske forening", nr. 1-1994.)


http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/03-roskipet.htm

Myhre nämnde inte specifikt den social-darwinismen som bidragande orsak till iden om "evolutionen" som en linjär och mekanistisk process - vilket gjorde det möjligt skapa den missuppfattning många fortfarande sliter med, beträffande utvecklingen av mastfötter, segel och vikingatid - jämte småkungadömen och rikssamlingar.

Senare analytiker har dock insett att  Nordens tekniska - såväl som sociala och kulturella 'evolutioner' - inte kan förklaras med mekanistisk social-darwinism. Ut i från dom fynd man numer har är det dessutom elementär logik att dom gamla hypoteser - om primitiva vikingar, plötsliga segelbåtar och dylika riksenanden - vilar på falska premisser och 1900-talets felaktiga - läs 'primitiva' - uppfattningar om tiden i fråga.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #251 skrivet: mars 03, 2015, 20:35 »
Äldre bildsten från Gotland - med 12 skeppsmän och 7 kulor på hyttens tak. Hur gammal kan den vara?
http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/Bilder/Borre010.jpg
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #252 skrivet: mars 03, 2015, 21:37 »
Boreas dina länkar till diskussioner om vikingatid bevisar på intet sätt att norborna seglade innan vikingatiden, din bildsten från Gotland är spännande, när den kan ha ristats finns förmodligen registrerat i fornsök. Nu är jag medveten om vissa brister/felaktigheter men större fornfynd brukar vara ganska väl beskrivna, vad vi kan konstatera är att skeppen verkar vara drivna med åror iaf, inte en tillstymmelse till mast eller segel.. history freak, du har ett antal frågor som är ställda till dig i tråden, varför svarar du inte på dem??, vidare så påstår du att Herulerna förde hit seglingskonsten (enligt en annan tråd skapad av dig: i slutet av 400-talet). Tidigare påstog du att nordborna seglade redan under bronsåldern trots att det inte finns några fynd som styrker det, men nu verkar det somdu flyttat fram datumet minst tusen år.., hur ska du ha det, seglade Nordens befolkning under stenålderf, bronsålder eller började de segla i slutet av 400-talet?? Har tyvärr svårt att se en röd tråd i dina resonemang, men svarar du på frågorna du får så kanske det blir mer begripligt..

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #253 skrivet: mars 03, 2015, 22:11 »

Boreas berättar gärna om vikingar , tänker på Björn Järnsida-inlägget, och hävdar att det visar på att nordborna seglade under brons och stenålder..

Nu har signaturen dersa blivit intrigant också - och inte bara ignorant. Att bdriva personliga påhopp genom att konstruera falska citat - och lägga andra ord i munnen - ligger inte inom ramen för en civilt beteende, men bidrar enbart till att kasta dom pärlor som här serveras in i svinstian.   

Citera
Trams enligt mig.

Du lär tydligen inte ha uppfattat att skandinaverna år 850 hade utvecklat en flotta som - de facto - var alla andra marina styrkor fullkomligt överlägsen - tekniskt, materiellt och militärt. Sen lär du inte ens märkas med det faktum jag här påpekade - att en sådan marin och vapenteknisk överlägsenhet fick bygga på långa, industriella traditioner. 

Orsaken till din medvetna ignorans är tydligen att du inte vill höra om ett ända fakta eller argument som kan rubba vid din primitiva bild av Skandinaviens stigmatiserade järnålder. Man kan enbart undra på varför...

---
 
Nu har du deltagit på detta forum i snart sju år och ännu inte har bidragit med en ända vettig nyhet, uppgift eller länk - vare sej i denna diskussionen eller någon annan. Däremot har du tidvis varit duktig på att ställa mer eller mindre impertinenta frågor - som du i regeln fått t.d. utfyllande svar på. Tyvärr verkar det inte som detta positiva bemötande har bidragit till vare seg din sociala eller historiska bildning.

Man får alltså undra på vad din motivering är för dessa repeterande spydigheter - annat än att försura dom debatter som kan föra forskningen på vår forntid framåt. Här har du ett förklaringsproblem - och nu handlar det inte om dina bristande kunskaper bakom dina frågor, men om motivet bakom ditt regressiva beteende - där osakliga personbeskrivningar och invektivet "trams" är ditt enda bidrag.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #254 skrivet: mars 03, 2015, 23:53 »
Boreas dina länkar till diskussioner om vikingatid bevisar på intet sätt att norborna seglade innan vikingatiden, din bildsten från Gotland är spännande, när den kan ha ristats finns förmodligen registrerat i fornsök. Nu är jag medveten om vissa brister/felaktigheter men större fornfynd brukar vara ganska väl beskrivna, vad vi kan konstatera är att skeppen verkar vara drivna med åror iaf, inte en tillstymmelse till mast eller segel.. history freak, du har ett antal frågor som är ställda till dig i tråden, varför svarar du inte på dem??, vidare så påstår du att Herulerna förde hit seglingskonsten (enligt en annan tråd skapad av dig: i slutet av 400-talet). Tidigare påstog du att nordborna seglade redan under bronsåldern trots att det inte finns några fynd som styrker det, men nu verkar det somdu flyttat fram datumet minst tusen år.., hur ska du ha det, seglade Nordens befolkning under stenålderf, bronsålder eller började de segla i slutet av 400-talet?? Har tyvärr svårt att se en röd tråd i dina resonemang, men svarar du på frågorna du får så kanske det blir mer begripligt..


Hur kan du tolka det som att jag påstått att Herulerna förde hit seglingskonsten ? De förde förmodligen med sig ytterligare kunskaper om seglingskonsten, kanske kölen .Seglingskonsten var då känd sedan åtminstone 2000 år.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #255 skrivet: mars 04, 2015, 00:20 »
history freak så här skrev du i tråden om vad som hände vid 400-talets slut:" När de sedan återvände hade de kunskaper med sig om det utvecklade romarriket. bl.a. seglingskonsten."
Ytterligare kommentar onödig..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #256 skrivet: mars 04, 2015, 01:45 »
Har du inte förmåga att sätta in detta i det sammanhang jag tidigare redogjort för ? De flesta fattar nog att jag menade kompletterande kunskaper om seglingskonsten även om jag uttryckte mig lite otydligt. Du verkar vara av samma slag som Angantyr. Nu ids jag inte svara dig inte mer.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #257 skrivet: mars 04, 2015, 10:54 »
Om vi ska dra in herulerna har vi ju sen länge lämnat fakta och väl underbyggda resonemang långt bakom oss.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #258 skrivet: mars 04, 2015, 11:54 »
Ja, men vissa är mer grälsjuka än läskunniga.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #259 skrivet: mars 04, 2015, 14:32 »
Yngwe: Prokopios är en respekterad historiker och vi kan inte förkasta vad han skriver .Han är en viktig skriftlig källa. Herulerna är väl dokumenterade och anses ha varit c:a 10 % av den romerska armén.

Ynglingasagan är definitivt mer tveksam. Jag har väldigt svårt att se Oden som Herulernas ledare. Visserligen var det vanligt i forntiden med ledare som hade gudomlig status, men ändå....!