Författare Ämne: Segel på nordiska båtar  (läst 170843 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #220 skrivet: mars 02, 2015, 19:38 »
Men då är det ju bara att ta fram alla dessa bilder och visa för forskarna så har du ju löst alltihop som forskarna inte lyckats med. Det kommer att bli en sensation i tidningar och tv..
Här har jag börjat tröttna på dina oförskämdheter. Det är bara att kolla datumen när inläggen är gjorda och gå tillbaka i tråden och kolla.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #221 skrivet: mars 02, 2015, 19:40 »
Bra ! Nu håller du dig till ämnet utan att vara grälsjuk. Ja, du kan ha rätt i att skrovformen kan indikera om det handlar om ett roddskepp.
Det har jag gjort också utom mot dig när du började bli oförskämd mot mig.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #222 skrivet: mars 02, 2015, 19:54 »
Lika bra att ta allt från början för du kommer ju ändå att skylla det på mig.

Hmmmm..........du brukar ju komma med intelligenta inlägg, men denna gång blir jag undrande Tror du verkligen att vi har hittat alla arkeologiska fynd som vi behöver för att få en rättvisande bild av hur våra förfäder levde och utvecklades ? Att hävda att man bara kan döma efter de fynd som vi redan har ger ju knappast en rättvisande bild. Det mesta i forntiden var gjort av förgängliga material som idag är förstört av tiden.

Hur kan du veta att segel inte användes i Norden före vikingatid ?
Hur kan du veta att Olmekerna inte använde hjul i sitt dagliga liv då hjul användes till leksaker ? Talar inte hjul på leksaker för att man använde hjul i fullskala ?
Här skriver du att mina inlägg är ointelligenta.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #223 skrivet: mars 02, 2015, 19:55 »
Allvarligt talat tycker jag inte att det är särskilt begåvat att stirra sig blind på de få arkeologiska  fynd vi har gällande båtar med segel.. Båtar och skepp var ju byggda av förgängligt material som förstörts av tiden ju äldre de blir. Det betyder ju att det bevismaterial som vissa kräver alltså är förstört av tiden idag. Vad återstår då ? Jo, vi har alla avbildningar på murar, krukor, ristningar m.m. som visar  hur skepp och segel såg ut åtminstone redan på bronsåldern. Räknas inte detta ? Det är ett stort och gediget material.

Väger man också in människans kreativitet, intelligens och slutledningsförmåga är det åtminstone för mig väldigt sannolikt att segel i någon form användes redan på stenåldern och absolut på bronsåldern.

 
Här är jag inte särskilt begåvad.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #224 skrivet: mars 02, 2015, 19:55 »
Men då är det ju bara att ta fram alla dessa bilder och visa för forskarna så har du ju löst alltihop som forskarna inte lyckats med. Det kommer att bli en sensation i tidningar och tv..
Nu har jag börjat tröttna på dina oförskämdheter.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #225 skrivet: mars 02, 2015, 19:57 »
Du tycks tro att du kan ta dig friheter och raljera på min bekostnad.

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..............................förstår du inte att forskarna redan har detta material. Jag rekommenderar att du sätter dig in i läget innan du svarar. Annars tappar du i respekt och de du vill imponera på struntar i dig.

Din inställning är sällsynt fantasilös och amatörmässig. Hur tror du forskningen skulle gå framåt om man inte vågade ställa nya hypoteser och åtminstone använda allt det material som finns tillgängligt.? Du tycks tro att endast nästan bortruttnade båtfynd existerar. Hur tror du att redan bortruttnade båtar såg ut ? De första någorlunda bevarade skeppen kommer från vikingatiden.

Studera allt tillgängligt material innan du uttalar dig !!!
Här är ditt inlägg om mitt raljerande. Det är bara att kolla datumen när inläggen är gjorda. Sen kan du skylla på mig hur mycket du vill, det får ju bara dig att framstå som .........

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #226 skrivet: mars 02, 2015, 20:14 »
Ja, kontrollera datum. Detta är min sista kommentar om detta. Läs forumets regler !

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #227 skrivet: mars 02, 2015, 20:17 »
Ja, kontrollera datum. Detta är min sista kommentar om detta.
Precis!!! Det är uppenbart vem som började med oförskämdheter och bröt mot forumets regler.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #228 skrivet: mars 02, 2015, 20:37 »
Visar denna hällristning ett stävsegel?

http://www.grenseavisen.com/wp-content/uploads/2012/01/rock_carvings_massleberg.jpg

Thomas

Möjligen.

Men långt tydligare ärr det att du här ser en köl - eller två.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #229 skrivet: mars 02, 2015, 20:40 »
Precis!!! Det är uppenbart vem som började med oförskämdheter och bröt mot forumets regler.

Efter att ha länkat till en rad intressanta uppgifter - bl.a. om 600-talets Kvalsunskeppet, med kölplank, mast och seglingsförmåga - fick jag ett iofs. något märkligt indikativ - redan på¨sidan 3. Vissa kan uppfatta din kommentar här som en något märklig digression.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6586.msg77246.html#msg77246

Sen eskalerade ordbruken - i en för Angantyr känd stil - där han som vanligt förbehåller sej tolkningsföreträde enligt skolbokens syn på vikingatiden och därmed friheten att patronisera envar som månne lägga in fakta som inte stämmer med dom etablerade bilder man hittar i NE.

Sen får du gärna få ihop dina egna versioner, det står dig fritt. Men de baseras inte på det arkeologiska materialet.

Det gör häller inte dina tolkningar - eftersom dom tolkar äldsta kända mastfot som bevis för Norges äldsta möjliga havsseglare - häller än (som jag anvisat) ett bevis för Norges äldst dokumenterade havsseglare. Dateringen av praktskeppet från Asarnas berg - Oseberg - anger alltså en minimumsålder, inte en maximumsålder.

Osebergskeppet bevisar alltså att järnålderns norrmän under 800-talet hade förmågan skapa världens främsta skarpseglare - vilket bevisar att dom genom hela järnåldern hade hft möjligheten forska på såväl arkitektur som hantverk, verktyg och materialer.

Skillnaden på dessa två tolkningar är ju som natt och dag.

Utan förmåga till självkritik är ens kritik av andra knappt trovärdig. Att du ej häller verkar ta dom uppgifter man länkar till på allvar styrker häller inte en diskussion vars ändamål skal vara att kartlägga dagens forskningsläge.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #230 skrivet: mars 02, 2015, 20:49 »
Efter att ha länkat till en rad intressanta uppgifter - bl.a. om 600-talets Kvalsunskeppet, med kölplank, mast och seglingsförmåga - fick jag ett iofs. något märkligt indikativ - redan på¨sidan 3. Vissa kan uppfatta din kommentar här som en något märklig digression.

Sen eskalerade ordbruken - i en för Angantyr känd stil.
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6586.msg77246.html#msg77246

Utan förmåga till självkritik är ens kritik av andra knappt trovärdig. Att du ej häller verkar ta dom uppgifter man länkar till på allvar styrker häller inte en diskussion vars ändamål skal vara att kartlägga dagens forskningsläge.
På vad sätt är detta inlägg opassande? Dessutom kan jag inte se att inlägget avviker från ämnet.

Jag hade även tagit med det på sidan du länkade till som stöder att Kvalsundskeppet inte hade mast. Du hade i tidigare inlägg tagit med endast det som stödde att Kvalsundskeppet hade mast i dina citat. Därför ville jag föra fram även denna sida av saken. jag känner inte till någon seriös forskare på ämnet som idag säger att Kvalsundsskeppet hade mast och segel (se tex Carl Thomas intressanta länkar om dagens forskningsläge).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #231 skrivet: mars 02, 2015, 21:40 »
Berörda, kan vi inte stryka personliga invändningar nu. Bara strunta i dom oavsett vem som började?


Tråden är bra och det vore synd att låta den dra åt fel håll.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #232 skrivet: mars 02, 2015, 21:51 »
Men då är det ju bara att ta fram alla dessa bilder och visa för forskarna så har du ju löst alltihop som forskarna inte lyckats med. Det kommer att bli en sensation i tidningar och tv..

Anganyr: Nu är jag trött på detta käbbel. Ovanstående raljerande uttalande från dig  som inledde det som du betraktar som en konflikt är en ren förolämpning mot mig Sådant finner jag mig inte i. Innan detta osedvanligt ogenomtänkta inlägg fanns ingen anledning att ifrågasätta någonting. Du får finna dig i att jag blir lite mindre diplomatisk efter ett sådant grovt påhopp.  Mer tänker jag inte orda om detta. Det har gått prestige i frågan för dig !

Forumet har tyvärr svärtats ner av betydligt värre påhopp många gånger, t.ex ditt inlägg ovan, än mina svar som kritiserar din argumentation, inte dig som person.. Du verkar överkänslig och helt utan mental tröskel när du väljer dina ord.

Kom ihåg att respekt är något som man förtjänar. Man kan också förlora den på ett ögonblick.

Låt oss nu gå tillbaka till tråden som utvecklat sig till en av de bästa trådarna på forumet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #233 skrivet: mars 02, 2015, 21:54 »
Det var det här jag talade om i tidigare inlägg när jag skrev att det går oftast att se på skrovformen om det är ett roddskepp eller ett seglande skepp.


Det enda jag lärt mig är att det där med skrov och segel är oerhört komplicerade beräkningar, i mitt ex-jobb förenklade jag det genom att göra en skrovet till en halv tunna....




Menar du att Nydamskeppet inte skulle kunna segla? Är det den tydliga V-formen som gör det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #234 skrivet: mars 02, 2015, 22:00 »
Nydamskeppet  kunde nog segla. Med den utpräglade V-formen på skrovet fick man en viss köleffekt, men jag skulle inte sätta ett stor segel på det skeppet. Det var för rankt. Men ett litet triangelformat segel med spetsen uppåt skulle nog fungera som hjälpsegel vid medvind.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #235 skrivet: mars 02, 2015, 22:13 »
Ja kölefekt ifråga om riktingstabilitet får du. Men gör V-formen i sig den instabil?  Som sagt, jag minns hur jäkligt detta var att räkna på och törs inte säga vare sig det ena eller det andra.  Klart är ju att en båt av gokstadtyp ha en stor lateral yta som motverkar tippning. Det är de bordplankor som närmast vågrätt går ut från kölen. De hjlper inte för avdrift men motverkar tippnning.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #236 skrivet: mars 02, 2015, 22:18 »
Berörda, kan vi inte stryka personliga invändningar nu. Bara strunta i dom oavsett vem som började?


Tråden är bra och det vore synd att låta den dra åt fel håll.

Som du säkert läst har jag i flera inlägg försökt få stopp på Angantyr, men han lyssnar som vanligt inte. Hade han använt sin energi få ett positivt sätt hade han kunnat fokusera på det som vi diskuterar nämligen om vi hade segel i forntiden i Norden.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #237 skrivet: mars 02, 2015, 22:20 »
Berörda, kan vi inte stryka personliga invändningar nu. Bara strunta i dom oavsett vem som började?


Tråden är bra och det vore synd att låta den dra åt fel håll.

Instämmer. Fram t.o.m. sidan 6 fanns här en acceptabel progression. Sen tar invektiven och den "praktiska förnuften" över - om varann - vilket snabbt förde debatten från fakta om forntidens segel till tankar och tycken av personlig karaktär.

Man borde inte författa inlägg - repliker undantaget - utan att bidra med en tillhörande länk till dom fakta man vill bidra med i diskussionen. Har man inga fakta att komma med bör man tänka sej VÄL om innan man sätter något på tryck. I annat fall skuggar man till också detta ämne med personliga betraktelser och dito anakronismer - vilket gör det lätt för pampiga pedanter att trolla med billiga påhopp och syrliga glåpord.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #238 skrivet: mars 02, 2015, 22:22 »
Ja kölefekt ifråga om riktingstabilitet får du. Men gör V-formen i sig den instabil?  Som sagt, jag minns hur jäkligt detta var att räkna på och törs inte säga vare sig det ena eller det andra.  Klart är ju att en båt av gokstadtyp ha en stor lateral yta som motverkar tippning. Det är de bordplankor som närmast vågrätt går ut från kölen. De hjlper inte för avdrift men motverkar tippnning.

Nydamskeppet skepp var ju ett roddskepp som var långt och smalt. Då blir det rankt och står inte emot sidokrafter bra.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #239 skrivet: mars 02, 2015, 22:30 »
Citera
Nydamskeppet skepp var ju ett roddskepp som var långt och smalt. Då blir det rankt och står inte emot sidokrafter bra.
Kan det ha haft ett slags utliggare för att motverka rankhet? I varje fall om det förde segel också. Dessutom bör åror utlagda runt om fungera som något liknande utliggare, särskilt om besättningen är övad.
Amatör! Skåning i Norrland!