Författare Ämne: Segel på nordiska båtar  (läst 170413 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #300 skrivet: mars 08, 2015, 19:59 »
Medeltida segel kunde också tillverkas av lin-råvara.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #301 skrivet: mars 08, 2015, 22:06 »
Boreas, nu är du faktiskt skyldig Vetgirig en ursäkt, du skrev att det bröts brons i Nordamerika och länkade till en artikel som handlar om koppar så det var väl en felskrivning från din sida, men ändå du som faktiskt skrev att det bröts brons. Sidan publicerarde du redan 2007, och fick svar från både arkeologer och en del andra som avfärdade, tydligt, dina teorier om export av koppar från Nordamerika till Europa under bronsåldern. Den som vill kan läsa alla inläggen i tråden. Har det framkommit nya uppgifter eftersom du väljer att publicera inlägget igen??, och vad har det hela att göra med när segel började användas i Norden?? Länka gärna några bilder på avteckningar från täldre järnålder, bronsålder eller stenålder, på båtar/fartyg med segel, de vi sett hittills finns det ju alternativa tolkningar till.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #302 skrivet: mars 09, 2015, 22:29 »
Sisst jag kollade fanns det tre moderatorer för detta forum. Dersa var inte bland dessa - varför jag undrar över dina ständiga inhopp och påhopp. Det värkar som om du har något personligt mot signaturen Boreas - eller tycker du Vetgirig har problem med att uttrycka sej och behöver deg som talesman?  ::)

Eftersom du själv inte bidrar med vare sej länkar, uppgifter eller annat blir det rätt pinsamt att bevittna hur du försöker leka moderator och tankepolis på samma gång. Så vitt mej bekant har ingen av forumets medlemmar bett om läshjälp - vare sej från dej eller andra.   

Än värre blir det när man beaktar hur du ständigt inriktar dina patroniserande "råd" och impertinenta frågor mot specifika medlemmar. I skenet av att "utöva kritik" har du även börjat förfalska källor och konstruera citat - varför du numer producerar kränkande beskyllningar byggt på rena osanningar.

I summa framstår det som syftet för dina ständiga inhopp inte är att avklara fakta och sakfrågor - men att trakassera medlemmar som främjar synpunkt du inte delar eller tankar och hypoteser du månne ogilla. 

Nu har du även föreslagit att härvarande medlemmar borde söka sej till andra fora. Då känner du väl till vilka fora som har tradition för att bedriva s.k. "folkupplysning" och s.k. "kritik" genom att fokusera på person häller än sak - och även bidra med oförskämdheter och spydig ironi häller än professionella fyndrapporter, avhandlingar och analyser. I betraktelse av dina senare inlägg kan det ju vara rimligt att anta att du kan följa dina egna råd.

Eftersom du redan - klart och tydligt - har bedömd denna signaturs bidrag som "trams" kan vi  givetvis utgå från att du i framtiden inte kommer spillra tid på dom fynd, fakta, hypoteser, synpunkter och yttringar som Boreas månne posta.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6586.msg77563.html#msg77563

« Senast ändrad: mars 09, 2015, 23:00 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #303 skrivet: mars 09, 2015, 22:32 »
Vilka fakta har du redovisat? Att de kan segla i medelhavet tidigt?

Enligt dig säger Ceasar att venderna hade segel, medan jag använder prokopius som säger att anglerna inte hade segel. Antingen kunde venderna segla och anglerna kunde inte segla. Eller så är en källa felaktig, frågan är då bara vilken. Din källa om venderna går alltså inte att använda som fakta för att seglet fanns i Norden när Ceasar skriver om venderna (inte nordborna).

Enligt källorna - inte mig - säger Caesar att venderna - " som navigerade över haven" - hade segel. Vi får även veta att deras segel var av skinn...

Venderna fanns givetvis i Norden också - från Vendsyssla och Älven till Vendland och "Vänejä" (Baltikum/Ryssland). Inte minst vid i Wolin och vid Vistulas utlopp, där dessa "vender" ("wendi"/"veneti"/"ouendai") lär ha haft huvudsäte för sin handel - bl.a. över Vindabona till Vendiska viken och Venedig.

Romerna var alltså väl bekant med venderna (veneti) -  som jämte goter och germaner - länge innan Caesars intåg i det gallo-germanska Europa.



http://de.wikipedia.org/wiki/Bernsteinstra%C3%9Fe
http://en.wikipedia.org/wiki/Vistula_Veneti
http://en.wikipedia.org/wiki/Wends

Vad Prokopius sen syftar till betr. den fiskebefolkning man kallar 'anglerna' - från Angeln, söder om Jylland - är sen en helt annan fråga. Du kan inte använda den ena för att amortera den andra - med mindre du vill fuska i facket. 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #304 skrivet: mars 09, 2015, 23:08 »
Boreas , det jag har hittat om Vender så levde de i det som numera kallas Tyskland och var ett slaviskt folk. Det finns en del källor som hävdar att det finns band, bla som exempel mellan giftemål mellan svenskar och vender, vilket säkert kan stämma, men finns det något som tyder på en vendisk invandring hit?? Finns det något som visar på att vendelnamnen verkligen har med Vender att göra??

Boreas, försöker inte leka moderator, försöker heller inte sänka någon person eller signatur, är fullständigt medveten om mina historiska och arkeologiska kunskaper, vilka är främst hämtade från bibliotek, tv-program och internet. För att lära mig mer så ifrågasätter jag det jag inte kan hitta i källor, eller inte se klart i ett länkat foto..

Vad det gäller din kritik mot Vetgirig, så har han valt att inte kommentera den, jag valde att göra det då det faktiskt du som påstod en sak som inte var sann!

Kanske vi i fortsättningen kan förklara varför vi påstår något, antingen genom ett resonemang och/eller genom källhänvisning?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #305 skrivet: mars 09, 2015, 23:16 »
De Veneti som JC säger segla återfinns i Bretagne, inte i Östersjön. Möjligen finns en gemensam keltisk rot i dessa folknamn, men seglingen ska likväl placeras på rätt ställe i geografin.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #306 skrivet: mars 10, 2015, 02:03 »
Veneti, som romerska källor anger finnas i Bretagne, har identifierats som kelter vilka utvandrat från denna region  till Brittiska Öarna INNAN romarna tog kontroll över Gallien, men som återvandrade efter att romarna tog kontroll över britonerna. Romarnas kontroll över Bretagne/Biskayakusterna, blev aldrig så stark att de kunde hindra Veneti sjöröveri, vilken var en riktigt svår plåga för romarna.
Citera
Venderna fanns givetvis i Norden också - från Vendsyssla och Älven till Vendland och "Vänejä" (Baltikum/Ryssland). Inte minst vid i Wolin och vid Vistulas utlopp, där dessa "vender" ("wendi"/"veneti"/"ouendai") lär ha haft huvudsäte för sin handel - bl.a. över Vindabona till Vendiska viken och Venedig.

Romerna var alltså väl bekant med venderna (veneti) -  som jämte goter och germaner - länge innan Caesars intåg i det gallo-germanska Europa.
Det fanns faktiskt i sen romersk tid nämnt befolkningar med namn enligt ordstammen ven-/-ven/-ven-, som anses bebott Östersjkusterna med inland. Samma ordstam anses även vara en omljudändring av "vandaler" (kan även vara tvärtom). Mycket tyder på att vandalklanens kärna hade sitt ursprung antingen runt Oder eller Wechel och alltså var i grunden slavisktalande. När "vender" dyker upp 900-1000, så identifieras de som ett samlingsnamn för alla befolkningar längs Östersjöns östra kuster från Ålandsförträngningen fram till Hedeby. Hedeby anläggs alltså som en gränshandelsstation både mot vender och mot saxare/franker. Namnet Finland är också omljudändrat ur vender (Wendland). Från Apulia och norrut kallades kusterna också för österlanden/östlanden, vilket fått en kvarleva i Estland.

Jag förstår inte kartan med "bärstensvägen". Den leden är en sjöled, som sedan drar in i Weichel resp Oder, för att sedan via floderna  bli en (gemensam) led genom Moravia, samt söderut. Uppköpare från romerska riket reste uppenbarligen till marknadsplatser för bernsten som var etablerade vid Oders resp Weichels mynningsområden.

Man kan lätt låta sig förledas att tro att de giftermål, som omtalas mellan den kungliga sveaätten och vendiska kungadöttrar, skulle enbart ha skett med Oderdalens kungliga. När man således inte via andra källor kan bekräfta ett vendiskt "prinsessnamn", så bör man vara öppen för att det rörde vender från Wendland, d v s österlanden. De danska giftermålen med vendiska kvinnor bör dock rört Oderdalens härskarsläkter enbart. De danska kungarna hade från mitten av 900-talet extremt starka intressen i Oderdalen och kungasöner levde långa tider i Jumne (troligen Jomsborg). Även om de i bland var förvisade, så hade de ändå ett kungligt uppdrag samtidigt.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #307 skrivet: mars 11, 2015, 00:28 »
Brandskogsskeppet är ett 4,2 meter långt skepp ristat på bronsåldern. Storleken gör skeppet mer detaljerat. Studera paddlarna som används. 

Jämför med de hällristningar jag hänvisat till tidigare där "seglet" mycket väl kan vara en paddel som hålls upp i luften.

Thomas

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/281724/images/2007/brandskogsskeppet_1184427994_9086792.jpeg

Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #308 skrivet: mars 11, 2015, 00:46 »
De Veneti som JC säger segla återfinns i Bretagne, inte i Östersjön. Möjligen finns en gemensam keltisk rot i dessa folknamn, men seglingen ska likväl placeras på rätt ställe i geografin.

Dom veneti JC mötte i Bretagne fanns också i Normandie, innan dom jagades därifrån också. Sist vi hör om Caesars veneti befinner dom sej på kusten av Belgien, i allians med Menapierna - Caesars svåraste motståndare och ursprung till legenderna som föregick "Asterix-serien".

Du kan alltså spåra dessa vender som sjöfarande handelsfolk - såväl som motståndskämpar - från Bretlands kuster till dom brettska öar och vidare upp efter kusten till Flamland, Valland och gränsen till Holland. Efter den tid lär dom ha flytt - i hop med dom menapier som överlevt - till Wales och Irland, där ett kreolspråk uppstår man i våra dagar kallar 'kaledonsk' eller 'keltiska', där ett substrratum av 'vendiska' visst fortfarande finns att spåra.

Först efter Caesars erövring av Belgien försvinner dessa vender ur romernas sagor. Därefter kan Caesar framtvinga ett våldsamt båtbyggande ("500 skepp") för att ta sina trupper över kanalen och erövra England.

Efter romertiden finns inga vender på dessa trakter. Men även dom lär ha fortsatt sin handel med Rhenmynningens stora handelsstad (Havdyrr, Dorstad) - från Vendsyssel och Limnfjorden. Anknytningen till Öxstersjöns vender är mao. inte speciellt långsökt.

Om rätt får vara riktigt rätt.  ;D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #309 skrivet: mars 11, 2015, 01:19 »
Brandskogsskeppet är ett 4,2 meter långt skepp ristat på bronsåldern. Storleken gör skeppet mer detaljerat. Studera paddlarna som används. 

Jämför med de hällristningar jag hänvisat till tidigare där "seglet" mycket väl kan vara en paddel som hålls upp i luften.

Thomas

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/281724/images/2007/brandskogsskeppet_1184427994_9086792.jpeg

Kan inte se något segel.  :).......men åror. Men här ser man ju tydligt en köl som böjts uppåt. Jag har många gånger tänkt att "faan de hade ju kölar redan på bronsåldern !"  Jag har aldrig trott på utriggare.

Ok, visst kan man tycka att vissa "segel" kan se ut som åror/paddlar, men de är i så fall i kolossalformat. Tror hellre att "seglet" är en elipsformad ram med skinnsegel, förmodligen ett hjälpsegel för medvind.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #310 skrivet: mars 11, 2015, 09:55 »
Kan inte se något segel.  :).......men åror. Men här ser man ju tydligt en köl som böjts uppåt. Jag har många gånger tänkt att "faan de hade ju kölar redan på bronsåldern !"  Jag har aldrig trott på utriggare.

Ok, visst kan man tycka att vissa "segel" kan se ut som åror/paddlar, men de är i så fall i kolossalformat. Tror hellre att "seglet" är en elipsformad ram med skinnsegel, förmodligen ett hjälpsegel för medvind.
Vad skulle vitsen vara med en köl som sticker ut framför fören???, och dessutom på en båt som paddlas fram??

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #311 skrivet: mars 11, 2015, 11:23 »
Dom veneti JC mötte i Bretagne fanns också i Normandie, innan dom jagades därifrån också. Sist vi hör om Caesars veneti befinner dom sej på kusten av Belgien, i allians med Menapierna - Caesars svåraste motståndare och ursprung till legenderna som föregick "Asterix-serien".

Du kan alltså spåra dessa vender som sjöfarande handelsfolk - såväl som motståndskämpar - från Bretlands kuster till dom brettska öar och vidare upp efter kusten till Flamland, Valland och gränsen till Holland. Efter den tid lär dom ha flytt - i hop med dom menapier som överlevt - till Wales och Irland, där ett kreolspråk uppstår man i våra dagar kallar 'kaledonsk' eller 'keltiska', där ett substrratum av 'vendiska' visst fortfarande finns att spåra.

Först efter Caesars erövring av Belgien försvinner dessa vender ur romernas sagor. Därefter kan Caesar framtvinga ett våldsamt båtbyggande ("500 skepp") för att ta sina trupper över kanalen och erövra England.

Efter romertiden finns inga vender på dessa trakter. Men även dom lär ha fortsatt sin handel med Rhenmynningens stora handelsstad (Havdyrr, Dorstad) - från Vendsyssel och Limnfjorden. Anknytningen till Öxstersjöns vender är mao. inte speciellt långsökt.

Om rätt får vara riktigt rätt.  ;D


En noggrannare redogörelse för JC's Veneti hjälper inte riktigt för att placera dom i Östersjön. Jag säger inte att det är långsökt att att göra en koppling dit, men den är inte heller självklar och kan knappast vara stark nog att placera Venetis segel i Östersjön.


Eftersom rätt bör vara riktigt rätt!!  ;D [size=78%] [/size]
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #312 skrivet: mars 11, 2015, 12:15 »
HF, Hjortspringsskeppet har samma uppstickande detalj - och det är flatbottnat....

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #313 skrivet: mars 11, 2015, 12:21 »

En noggrannare redogörelse för JC's Veneti hjälper inte riktigt för att placera dom i Östersjön. Jag säger inte att det är långsökt att att göra en koppling dit, men den är inte heller självklar och kan knappast vara stark nog att placera Venetis segel i Östersjön.


Nja - nu var det häller inte meningen. Vad jag påpekat var att dessa 'veneti' - som i alla andra samband hänger i hop med 'vender' - fanns som seglande handelsfolk på kusten mellan Bretagne och Nordsjön.

Samtidigt har vi dom nordiska källor som säkerställer att dom fanns vid Limfjorden, vid Älven och på dom danska öar. Efter Karl den Stores massaker av den saxiska adeln kommer dom även bebo östra delen av gamla 'Germanien' - alltså nuv. NÖ Tyskland, där man fortfarande hittar tyska 'Vendland'. Sen ser du av kartorna från Tacitus tid (länk ovan) att dessa "Venedae" finns som en undergrupp till "sarmaterna" (Tacitus) - över hela det område man fortfarande hittar "Vänejä" på dagens finska kartor. (Sen är Tacitus lite osäker hur vida fenni/finnarna - i detta område - tillhörde den sarmatiska eller germanska 'etnos').

Poängen är mao. att det fanns en bärnstensled till "Vendiska viken" - där venderna/vanerna anlände (via "Trans-syl-vanien"   :-\ ) med sin bärnsten, etc. Handelsvägen beskrivs ju även av Herodot - i berättelsen om "Hyperboreernas förstagröda" - vars slutpunkt är Delos. När Caesar beskriver 'venetianerna' i Bretagne som vender har han mao. kännedom till deras karakteristika från hemtrakterna i Venetiska viken.

Summa summarum kan man alltså följa Cunliffes historiska förbindelser mellan Östersjön och Medelhavet från äldre neolitikium och Cucuteni-culturen till Kristiansen och Jonssons "Bronze Age Society" - till järnålderns handelsnätverk mellan Östersjön och Medelhavet, intill - som Cunliffe skriver - "Romernas invasion i Nord-Europa".

Av den orsak kan vi alltså konkludera att det bland goter/germaner/kelter och vender/balter/finnar fanns såväl kännedom som faktiska spetsfärdigheter inom hantverkskonst, metallproduktion, båtbyggen, havsresor, navigation, kommunikation, kulturkunskap och handel. Dom segelbåtar och skepp som fanns i Medelhavet handelsstäder får av dessa orsaker vara känt även i Östersjön. Mitt poäng med vendernas segel av skinn - och överlägsna båtar och navigationsfärdigheter under Caesars tid - bevisar alltså att mast och segel på större, havsgående skepp var känt bland venderna vid Engelska kanalen och vid Nordsjöns södra hamnar. Därmed har det sannolikheten mot sej att kunskapen om segel skulle vara fullkomligt okänt för deras språk- och handelsbröder i Kattegatt och Östersjön. 

Tesen som fortfarande berättas för svenska skolbarn, att "Skandinaverna inte kände till mast och segel", har alltså ingen grund i verkligheten. Avsaknaden av konkreta, arkeologiska bevis kan man gärna förklara som en effekt av tidens tand, eventuellt en brist inom dagens arkeologi - men inte som en brist på kunskaper och kännedom inom dåtidens maritima kulturer. Fynden från dom senare decennier, där man också i Östersjön hittat allt äldre skepp med masttofter eller mastfiskar tyder givetvis på att det är vår egen kännedom till järnålderns Nordsjö-och Östersjö-seglare som (fortfarande) är bristfällig.   :D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #314 skrivet: mars 11, 2015, 12:42 »
Boreas, jag instämmer med dig i segelsaken och det är ju den som är intressant här.


Vender och veneti-resonemanget tycker jag som sagt inte är otänkbart, men löst och med en uppenbar risk att övertolka ljudlika begrepp.  Men det kan vi ta i en egen tråd om vender!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #315 skrivet: mars 11, 2015, 12:55 »
Utmärkt. Då kan vi kanske samsas om att fakta i saken tyder på att också skandinaverna kände till segelkonsten - under äldre såväl som yngre järnålder - men att vi fortfarande inte vet något, med säkerhet...

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4758.msg59530.html#msg59530
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4758.msg71200.html#msg71200
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #316 skrivet: mars 11, 2015, 15:23 »
När romarna erövrade Po-dalen (gick successivt), så flydde den befolkning, som levde i dalens östra delar och längs Adriatiska havets nordkuster. De som levde i mynningsområdet, som är/var mycket sumpigt, under namnet Veneti in i sumpmarkerna, vilket blev grundvalen för staden Venedig så småningom. De som levde i norr flydde in i Val Camonica (deras ledarklan nämns dock inte i några romerska dokument), som de sedan försvarade med stöd av trupper norrifrån ända tills romarna löste sitt problem genom att erövra trakterna av Wien.

Av det nämnda skall man inte utläsa att det fanns "Veneter" boende  i regionen, utan snarare okända klangrupper, vilka som erkända ledare håller samman dem. När romarna tar makten vägrar således ledarklanen acceptera situationen och flyr med ett antal trogna klaner in i de mest svårtillgängliga områdena, resp in i Val Camonica.

Men man ser i dokumenterade klannamn längs "bärnstensleden" ett samband med "ven-" namn. Veneti Po-dalen, Det finns en "ven-" klan i Wien resp Moraviaregionen nämnd. Längs Oder nämns Veneti, där sedan venetit byts mot vandal och senare återkommer ven-namn igen. Även Sverige/svear/svion etc kan härledas till en bakgrund i ett "ven-" namn.
Den som undrar, så kan jag inte peka ut var jag fick detta från, längre.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #317 skrivet: mars 11, 2015, 15:28 »
Boreas


Absolut. Den är ju helt enligt försiktighetsprincipen att låta saker berätta vad dom verkligen berättar och inte mer. Den ställer jag helt upp på.


Jag vill mena att mothypotesen, att seglingen infördes under vikingatid, inte klarar den principen. Den grundar sig snarare i viljan att förklara vikingatidens början med ett tekniskt framsteg som resulterade i att de av naturen vildsinta nordborna nådde nya områden.  Personligen tror jag snarast orsaken ska sökas i socio-ekonomisk-politiska rötter.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #318 skrivet: mars 11, 2015, 21:11 »
Boreas

Jag vill mena att mothypotesen, att seglingen infördes under vikingatid, inte klarar den principen. Den grundar sig snarare i viljan att förklara vikingatidens början med ett tekniskt framsteg som resulterade i att de av naturen vildsinta nordborna nådde nya områden.  Personligen tror jag snarast orsaken ska sökas i socio-ekonomisk-politiska rötter.

Jomenvisst.

Kan man inte förklara historiska händelser, tilldragelser och ändringar med såväl ekologiska som ekonomiska och socio-kulturella eller politiska faktorer har man en ytterst svag hypotes. Historiska ändringar som kan avläsas i typologi och mönster - jämte traderade minnen och/eller samtida skriftkällor - försiggår sgs. aldrig i ett vakuum, men har alltid en kulturell kontext, i såväl tid som rum.

Den gamla hypotesen om dom "vildsinta vikingarnas plötsliga upptäckt av mastfoten" strider ju med ettvart krav på kontextualitet - vilket utan vidare placerar sådana tankar i hyllan för 'skrivbordsteorier och udda spekulationer'.  Mej bekant växer ingenting på bar bakke, ej häller springer större, högtekniska innovationer ur udda miljön som står utan en längre, förutgående tradition av såväl baskunskaper som specialkunskaper - och en dito kompetens och kapabilitet...  ::)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Segel på nordiska båtar
« Svar #319 skrivet: mars 11, 2015, 21:41 »
Salme-skeppen seglade och de är från sen vendeltid. Så vikingatid hade inget direkt samband med seglingens uppkomst i Norden.

Och varför envisas araberna i Nordafrika att skriva om SEGLANDE plundrande nordbor från mitten av 500-talet. OK! Då handlade det om nordbor med ursprung från främst Brittiska Öarna och kusterna runt Nordsjön med Kattegatt (tror man). Men de seglade, eftersom araberna inte kunde bekämpa dem effektivt. Hade de rott, så hade de varit en lätt matsch för de seglande araberna.
Amatör! Skåning i Norrland!