Arkeologi > Teori

Segel på nordiska båtar

(1/84) > >>

history freak:
Jag har alltid förundrat mig över att segel anses ha kommit i bruk tidigast under Vendeltid. Visserligen har man inte funnit belägg för segel i det arkeologiska materialet tidigare, men segel hade ju brukats i tusen år i Medelhavet vid Vendeltid. Handelskontakter med detta område har ju bevisligen funnits redan under romartiden, men förmodligen tidigare.  Rimligen har segel använts även i norden senast under romartiden.

Människan är ju ett uppfinningsrikt djur och redan på stenåldern förstod man säkert att en buske eller skinnbit på båten hjälpte till i medvind. Vi människor är ju både intelligenta och bekväma av oss någon form av segel fanns nog mycket tidigt.

Vad tror ni ?

Anganatyr:
Finns det inte en tråd som tar upp samma fråga? Jag har för mig att jag har läst den.

Yngwe:
Jodå. Tråden heter Med segel.

history freak:
Ok, det hade jag missat. Har läst den nu och det gläder mig att fler än jag väger in den mänskliga naturen och kreativiteten som en drivkraft att föra utvecklingen framåt. Personligen är jag övertygad om att vindkraften utnyttjades redan i tidig forntid. Man var inte mindre intelligenta då. Det är denna intelligens, kreativitet och drivkraft som har drivit mänskligheten till de fantastiska landvinningar som vi ser idag.

Hans Menzing:
Det räcker ju att sitta i en roddbåt när det blåser lite så inser man att det går lättare i medvind. Därifrån till att ordna något enkelt segel måste ha varit kort.
Dessutom seglade Caesar till England för drygt 2000 år sedan, och säkert seglade romare norrut senast vid samma tid. Så redan då måste nordborna ha sett segelskepp.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion