Författare Ämne: Slavar  (läst 26104 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Slavar
« skrivet: februari 08, 2015, 14:16 »
Det sägs så ofta att vikingarnas slavhandel var omfattande. Men vad bygger det egentligen på. Vad har vi för källor och arkeologi som visar att så var fallet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Slavar
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2015, 14:30 »
Om jag minns rätt så har man hittat slavkedjor i Hedeby.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slavar
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2015, 14:35 »
Om jag minns rätt så har man hittat slavkedjor i Hedeby.


Jo jag har hört om dessa. Men hur många rör det sig om? Antyder de en omfattande handel? Och är de representativa för hela Skandinavien, eller för Hedeby?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Slavar
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2015, 14:39 »
Jag minns inte på rak arm hur många det var. Vad de representerar är nog en tolkningsfråga som allt annat. Vad jag vet så vet vi inte ens om de är skandinaviska från början. De kan ju lika väl komma från en annan del av världen där slavarna kom från. Jag kom tyvärr inte ihåg detaljerna om dessa slavkedjor.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Slavar
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2015, 14:46 »
Här är en länk som omtalar att Ansgar talar om en trälmarknad i Hedeby.
http://natmus.dk/museerne/trelleborg/udstillinger/traellene/


Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Slavar
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2015, 15:09 »
Intressant från länken ovan. En runsten som anses vara rest av en frigiven träl.
Citera
De fleste runesten er skrevet over formlen »Jeg, X, satte denne sten til minde om Y«. I den forbindelse er Hørningstenen spændende, fordi den ikke, som de fleste andre sten, er rejst af en stormand, men af en frigiven slave. Hørningstenen er faktisk den eneste sten i Danmark, der omtaler slaveri. Stenens inskription lyder sådan: Toke smed (dvs. håndværkeren) rejste stenen efter Troels Gudmunds søn, som gav ham guld og frelse (dvs. frihed). Toke har altså måske i kraft af sine evner som smed udmærket sig i en sådan grad, at han har opnået status af at være en fri mand. Håndværkere, runeristere og skjalde nød stor anseelse i vikingesamfundet, fordi de mestrede færdigheder, som ingen kunne gøre dem efter.
 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Slavar
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2015, 17:30 »
Att trälar funnits omtalas i landskapslagarna samt i Magnus Erikssons Landslag.

Sagorna skriver en hel om trälar - men sagorna är medeltida.

Ibn Fadan beskriver slavar hos Ruserna - men jag tvivlar starkt på att Ruserna var vikingar från Sverige, jag ser dem närmast som Ryssar.



Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Slavar
« Svar #8 skrivet: februari 08, 2015, 18:31 »
Det finns ett antal arabiska källor som talar om nordbor som slavsäljare, och det nämns även i de franska krönikorna, en biskop från Frankerriket som blev såld av Normanni till Nordafrika. Den franska boken "Les secrets des vikings" har många källanvisningar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slavar
« Svar #9 skrivet: februari 08, 2015, 20:09 »
Att trälar fanns är knappast konstigt eller förvånande. Och att en biskop tas till fånga är knappast konstigt heller.De arabiska källorna talar väl om ruser, alltså inte nödvändigtviis skandinaver.


Jag vill mena att om man ska säga att slavhandel var en betydande del av ekonomin ska man ha på fötterna. Det behövs mer än enstaka omnämnanden. Finns verkligen det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Slavar
« Svar #10 skrivet: februari 08, 2015, 20:32 »
De spanskarabiska källorna talar inte om ruser utan om nordbor

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Slavar
« Svar #11 skrivet: februari 08, 2015, 20:37 »
Det är nog ganska svårt att belägga slavar i det arkeologiska materialet. Det är orealistiskt att förvänta sig människor begravda med fotbojor eller liknande. Frågan blir vilka sorts spår trälar skulle kunna ha lämnat i materialet. Blev de begravda på sätt som vi idag kan känna igen? Det är väl tveksamt. Sov de i speciella byggnader eller i samma hus som sina ägare? Återigen, svårt att veta, och hur identifierar man ett hus där just slavar sovit?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Slavar
« Svar #12 skrivet: februari 08, 2015, 20:42 »
Att trälar funnits omtalas i landskapslagarna samt i Magnus Erikssons Landslag.

Sagorna skriver en hel om trälar - men sagorna är medeltida.


Thomas

Finns det i någon av dessa källor någon passus som beskriver eller benämner en träl - eventuellt hela träl-kastet - som "slavar"?!

Vad arabiska eller judiska slavhandlare måtte använda beträffande terminologi är sen en helt annan skiva. I deras kultur var slavräder och dito handel en näringsverksamhet - där råvaran (nyfångade slavar) gärna kom från områden norr om Kaukasus-bergen, Balkan och Alperna.

Priset var i princip bäst på högresta män och blonda kvinnor från N-Europa, typ skyter, sarmater, dacer, guter och galler - senare också germaner, friser och angler. Senare dök dom slav-rövande pirater även upp i Nordsjön norra vatten - för att fånga in dom norrmän som bodde på oskyddade öar i N-Atlanten.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Slavar
« Svar #13 skrivet: februari 08, 2015, 20:59 »
Yngwe- om du kan franska kan du läsa argumenten för vikingatida slavhandel i Superys bok, citat från tidigare tråd:
Citera
Fotevikens näste projekt blir att testa Joël Supérys tes om vikingarnas försäljning av slavar till araberna på 800-talet.
Supéry, Joël: Le secret des vikings, 2005.
Hans tes är att vikingarna ockuperade södra Frankerriket för att ha en bas för den lönsamma slavhandel till araberna.
Som källor hänvisar han till Alcuins brev från 799, Loup de Ferriéres korrespondens från 800-talet och ett antal samtida krönikor och annaler.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Slavar
« Svar #14 skrivet: februari 08, 2015, 21:12 »
Spännande. Hur stod sig Suprys fantasifulla tes i den test ni gjorde vid Foteviken?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Slavar
« Svar #15 skrivet: februari 08, 2015, 21:15 »
Tyvärr blev det ingen test, något kom ivägen och nu är jag pensionär.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slavar
« Svar #16 skrivet: februari 08, 2015, 22:28 »
Yngwe- om du kan franska kan du läsa argumenten för vikingatida slavhandel i Superys bok, citat från tidigare tråd:


Je ne parle pa francais.... det är min begränsning!


Franksa källor framställer väl överlag skandinaverna som fruktansvärda. Är deras uppgifter trovärdiga?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Slavar
« Svar #17 skrivet: februari 09, 2015, 09:08 »
Det har skrivits en rad faktafyllda svenska böcker om träldom och slaveri på senare år, där kan man få veta det mesta i ämnet. Framför allt framgår att träldomen i Norden nog var ganska begränsad, kanske vi helt enkelt inte hade en samhällsstruktur som gynnade slaveri.
Så det är inte i Norden vi främst finner spåren av vikingarnas slavhandel. De sålde slavarna på marknaderna på kontinenten men också på de brittiska öarna. Plus förstås den slavhandel som förekom i öster.
Det lönade sig bättre än att släpa hem dem. Men i sagor, lagtexter och andra dokument framgår ju att det fanns trälar även här.
Här i Skara finns dessutom två monument som minner om Skarastadgan som anses ha satt punkt för träldomen i Sverige.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Slavar
« Svar #18 skrivet: februari 09, 2015, 09:11 »
Jo, för den som eventuellt är intresserad så har Dick Harrison skrivit om slavarna i tre band. Thomas Lindquist och Janken Myrdal har skrivit om Trälar och Stefan Brink Vikingarnas slavar. Av dem jag läst är nog Brinks bok roligast och mest lättläst.
Alla dessa böcker är rätt nya och finns nog på biblioteken.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slavar
« Svar #19 skrivet: februari 09, 2015, 11:11 »
Nu har jag varken läst Brink eller Harrison, men väl ett antal recensioner.  Jag vet inte om nån egentligen ger svar på hur omfattande slavhandeln var. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"