Författare Ämne: Möjligt krucifix i brandgrav  (läst 6674 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Möjligt krucifix i brandgrav
« skrivet: november 30, 2005, 11:02 »
Krucifixet påträffades under en utgrävning vid Kvarnbacken i Vadstena. Gravinnehållet har nu daterats till 900-talet (daterat med C14 och mynt) och det gör graven mycket speciell. Den är ett mycket tidigt exempel på kristen tro i Sverige.


Bild: Östergötlands länsmuseum

Läs mer här. [Corren.se]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #1 skrivet: november 30, 2005, 14:58 »
Kristen influens i Östergötland 880-1020 är väl inte så exceptionellt. För det är väl egentligen inte fastslaget att detta är ett exempel på tro? Föremålet är däremot unikt.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #2 skrivet: november 30, 2005, 16:19 »
Eftersom föremålet knappast kan betraktas som ett praktföremål utan istället tillverkat i ett såpass enkelt material som ben/horn så borde chansen till att det är ett tecken på tro vara ganska stor. I annat fall kan man ju vända på steken; är torshammarringar i brandgravar ett tecken på tro eller på t ex tradition?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #3 skrivet: november 30, 2005, 17:12 »
Det är vanskligt att uttala sig om en persons tro utifrån gravgåvor (eller avsaknad av dessa). Vi vet ju inte ens om benföremålet är personligt eller en markering från efterlevande. Föremålet är så exotiskt att det inte kan uteslutas att det läggs i gravar av andra osaker och symbolik än personlig tro. Ett tecken på kristen influens är det utan tvekan.

När det gäller tidpunkten så har jag tidigare kikat på kristen influens i Småland. Trots att det finns en sort vedertagen uppfattning att Småland kristnades sent, så finns det genom gravskick indikationer på punktvis förekommande kristen influens kanske redan under 900-talet. Då är det väl inte så konstigt att den finns i Östergötland vid samma tidpunkt.

/Ulf

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #4 skrivet: november 30, 2005, 20:34 »
Även i Såntorp väster om Billingen i Västergötland har man funnit tidiga kristna gravar, den tidigaste från mitten av 900-talet och de yngsta från 1100-talet vilka hamnat ovanpå äldre, hedniska gravar, bl.a. tre individer som begravts på 600-700-talen.
De kristna gravarna var ett trettiotal, emellertid inga barngravar, vilket förbryllade.

Bengan

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #5 skrivet: december 01, 2005, 09:50 »
Lite off the topic:

Såntorp finns efter 35 års magasinering äntligen avrapporterat.
Inga Lundström & Claes Theliander. 2004. Såntorp... Gotarc serie C no 49

Avrapporteringen av ett annat intressant material kom från tryckeriet så sent som i går eftermiddags:
Tore Artelius & Anna Kristensson. 2005. En vikingatida gravplats i norra Småland. Jönköpings läns museum arkeologisk rapport 2005:38.
En artikel om gravfältet finns i Raä boken "Deala med döden". Har inte läst så noga men det verkar vara kontinuitet vendeltid-tidig medeltid. Enl Tore så belyser materialet kristnandet bra. Bland fynden finns bla ett par Sven Estridsenmynt (1040-50) samt en kringgärdande stenmur (fanns väl i Såntorp åxå vill jag minnas)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #6 skrivet: december 01, 2005, 10:45 »
De kristna gravarna i Såntorp är placerade i en av Västergötlands största domarringar (22 m i diameter) enligt den här bokrecensionen (en bit ner på sidan) av Inga Lundströms och Claes Thelianders bok Såntorp. Ett gravfält i Västergötland från förromersk järnålder till tidig medeltid.
Man har också funnit ett bysantinskt mynt från år 977, men om den låg bland de kristna gravarna vet jag inte, men är kanske troligt. Gravfältet användes fram emot 1100-talet. I granngården förefaller man ha varit hedningar lika länge.

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #7 skrivet: december 01, 2005, 15:02 »
Jag ljusade upp bilden av Vadstenafyndet så att det går att se vad den föreställer.
Bilden lade jag i mitt galleri. Klicka på den för originalstorlek.

Undran till Gorm eller annan kunnig: borde det inte gå att länka in den därifrån direkt in i tråden? Jag försökte med url-adressen, men det gick inte.


Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #8 skrivet: december 01, 2005, 16:01 »
Nej, det går inte att länka ifrån albumet av någon anledning. Du kan ju alltid länka den från din egen server.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #9 skrivet: december 01, 2005, 17:22 »
Märkligt - men jag kom på att det går att lägga den som en vanlig länk, dock!    :?

Krucifixet från Vadstena

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Möjligt krucifix i brandgrav
« Svar #10 skrivet: december 02, 2005, 15:23 »
Även om vi inte kan veta säkert så finns det ju ändå en chans att vi här har att göra med en kristen brandgrav vilket ställer oss inför ett intressant problem när det gäller spår efter övergången till kristendom i det arkeologiska materialet. Vad säger t ex att man inte använde krucifix i trä?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Såntorp
« Svar #11 skrivet: januari 01, 2006, 15:54 »
Citat från: "Bengan"
De kristna gravarna i Såntorp är placerade i en av Västergötlands största domarringar (22 m i diameter) enligt den här bokrecensionen (en bit ner på sidan) av Inga Lundströms och Claes Thelianders bok Såntorp. Ett gravfält i Västergötland från förromersk järnålder till tidig medeltid.
Man har också funnit ett bysantinskt mynt från år 977, men om den låg bland de kristna gravarna vet jag inte, men är kanske troligt. Gravfältet användes fram emot 1100-talet. I granngården förefaller man ha varit hedningar lika länge.

Bengan


Recensenten har fått en del bakom foten. De kristna skelettgravarna dateras 950-1050, cirka. I "granngården" upphörde de traditionella, förkristna gravarna att anläggas vid mitten av 900-talet (senast). Det är en C14 datering som spökar lite (1100-tal) men fynd och inre och yttre gravskick pekar snarare på 800-tal i det fallet. De tre återbegravda individerna är ett mysterium. Två C14-analyser pekar på 600-700-tal. Inga fynd förutom de hopblandade skeleten fanns i trippelgraven. Men hur de ligger stratigrafiskt i relation till de andra skelettgravarna är svårt att reda ut. I vilket fall har det varit beravda någon annanstans först och först när mjukdelarna försvunnit grävts er på platsen. Inom domarringen fanns även spår av statusgravar från senromersk jäå. Ja, det bysantinska myntet kommer från en av de kristna gravarna, A341.

Jag rekommenderar var och en som är intreserad, inte bara av tidigkristna gravar utan även förromerska/romerska flatmarksgravar att beställa den tjocka rapporten från institutionen för arkeologi vid Göteborgs universitet. tel 031-773 4614

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!