Övrigt > Språkhistoria

Runskrift i dagbok från sent 1800-tal?

(1/3) > >>

tvetberg:
Hej!

Jag har stött på en dagbok som en gång tillhörde min morfars farfar. När jag sitter och bläddrar i den upttäcker jag att han skriver med tecken, något som jag tyder som runskrift, på vissa stycken. Han kan i vissa fall skriva på svenska för att i samma mening gå över i dessa tecken.

Spännande eller hur!?

Jag bifogar bilder på hur det ser ut och håller tummarna på att någon av er kan säga mig vad som står  :)

Tack på förhand!

Carl Thomas:
Som jag ser det är det ingen runskrift utförd med de runrader som är kända. Vissa tecken är helt klart runor, andra är det absolut inte.

Jag tror att din släkting hade skapat en helt egen "kod" som bara han själv kunde läsa.

Du bör kunna tyda denna kod om han skriver vanlig text - men med egna tecken. Hitta vanliga ord som: jag, att kan, vill, osv - då får du fram vissa tecken som du vet vilka de är. Därefter blir det hygligt enkelt - men det hela tar lite tid att genomföra -men det uppvägs av spänningen att läsa vad din förfader verkligen skrev.

Tänk även på att han skrev på en lite äldre Svenska....eller annat språk?

Thomas

tvetberg:
Intressant! Var det vanligt att man gjorde på det här sättet på den här tiden?

Jag hänger inte riktigt med i hur du menar med att man kanske kan lista ut vissa tecken. Jag bifogar en full sida med tecknen så ser du hur det hänger ihop med den övriga texten. Allt är på svenska och jag antar att den är tidsenlig runt slutet på 1800-talet.

Tack på förhand!

Carl Thomas:
Jag hinner inte hjälpa dig med detta tyvärr..

Femte tecknet i första raden med kod ser ut som en sjua - fast utan tvärslå, Detta tecken finns i ett ord med två bokstäver. Hur många ord med två bokstäver finns det - och vad brukar sista bokstaven i ett sådant ord vara, vokal eller konsonant? I raden av ord i texten finns detta tecken "7" på flera platser. Kan du lista ut vad detta tecken betyder så är det en bra början.

Du kan leta efter ord där det förekommer två lika tecken efter varandra. T.ex. ordet "att"  har två stycken t. Du kan sedan se i texten efter fler "t" och hur de är placerade i ordet.

Säg att 7 är ett a och att du hittat tecknet för t - då kan du kanske hitta ett ord som börjar, eller sliutar med ta eller at.

Taga, tagit, tall, tafatt, osv, su dår gissa lite - men fortsätt leta bokstäver. För varje bokstav du hittar ju lättare blir det att lösa koden.

Bokstaven s är om jag minns rätt vår vanligaste bokstav. Vilket tecken finns det flest av? Troligtvis är det tecknet ett s.

Läs lite på nätet om koder och chiffer, jag tror att det skulle hjälpa dig.

Jodå, chiffer och koder använda än idag. Jag satt under en tid ofta i förhandlingar. Jag visste att min motpart kunde läsa upp och ned, alltså, han kunde lösa mina anteckningar tvärs över bordet (det finns kurser för detta). Eftersom kag kan skriva runor lika bra som bokstäver gjorde jag mina anteckningar i runskrift. Det uppskattades inte :)

Lycka till!

Thomas

Hans Menzing:
För att ta rubriken på allvar så vet jag i alla fall en dagbok från 1800-talet som skrevs på runor. Det var en pojke från Sävare (om jag minns rätt) mellan Skara och Lidköping som skrev hela sin dagbok på vanliga runor. Detta gavs för något tiotal år sedan ut av Åke Carlsson i Siene, utanför Vårgårda, i en liten bok med översättning till vanlig svenska.
Om jag nu minns rätt. Jag hittar inte boken nu, men jag skrev om den i några sammanhang så den fanns.
Om det går att hitta Carlssons utgåva idag vet jag inte, upplagan var nog inte så stor.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion