Författare Ämne: Skånska fornlämningar/kulturmiljöer som bör få lyftas fram mer - förslag?  (läst 18705 gånger)

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
Ales stenar och Kiviksgraven i all ära, men det finns andra kulturhistoriska miljöer och fornlämningar, som kan vara minst lika intressanta. Det har flera gånger kommit till mig en tanke på om man kunde få lyfta fram sådana "okända kulturarv", så att även de blir allmänt kända och intresset för dessa ökar(och i nästa steg att öka bevarandefaktorn för dem). Nu planerar jag möjligheterna att genom kortare dokumentärer presentera sådana miljöer, därför hade jag gärna fått förslag på sådana. Om du skulle säga en sådan miljö i Skåne (eller tre stycken) vilka skulle de vara?
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Hej.
Noterade att du har gjort några inspelningar som finns på Youtube. Jag skall titta på dom.

Platser som jag tänker på är:
-Järnåldersboplatsen i Järrestad. Finns en bok om grävningarna där.
-Fulltoftaområdet(Fulltofta Naturcentrum) en bit ifrån Hörby. Där finns gravområden från Järnåldern
-Degerberga. http://www.sydsvenskarkeologi.se/undersokningar-degeberga-2013.htm
-Ravlunda:http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/har-lag-en-jarnaldersstad-med-tempel-och-gasthamn/
-Uppåkra är mindre känt än vad man tror.
-Gravfältet vid Simris med krigargravar
-Önsvala med ett stort långhus, gravfält med en rik kvinna som begravdes i vagnskorg krin år 1000 e.Kr. Här har även funnits ting och en avrättningsplats
-Lindholmen vid Svedala. En stor och betydande borg under 1300-talet.

Det är vad jag kommer på för tillfället.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Samtliga stengärdsgårdar i Skåne bör dokumenteras. Även ev uppgifter om borttagna dito bör ingå. Ur detta material bör sedan analytiskt en bild över det brukade lanskapets utseende analyseras fram. Notera att innan stengärdsgårdarnas tid, så är det sannolikt att de föregås av trägärdsgårdar.

Bör kunna ge en del överraskande upptäkter vad gäller bruk av marker, bebyggelser, gravläggningar, monumentala anläggningar. Gärdsgårdarna är också Skånes äldsta gränssystem.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
Drottning Margaretas vall/Borravallen vid Börringesjön är mitt tips. Tror man är lite osäker på åldern, men storleken på vallen är betydande.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vetgirig:

Citera
Notera att innan stengärdsgårdarnas tid, så är det sannolikt att de föregås av trägärdsgårdar

Har du en källa eller har du läst något, återigen, och glömt var det kommer ifrån? Har du funderat över din trovärdighet här?

Thomas I

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
Oj, det var många förslag Thomas, flera känner jag igen namnet på, ska titta närmare på dem.


Stengärden och deras kontext tror jag också är något som inte ofta får komma fram. De uppfattas ju ofta som ganska abstrakta och  kanske "tråkiga" i jämförelse med mer fantasieggande lämningar som tex Kiviksgraven, men behöver få synas de också.
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Svensk lagstiftning. Från 1750 åläggs alla bönder, socknar och härader att byta ut trägärdsgårdar mot dito av sten, mot hårda straff om det inte sker.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Vad gäller Börringesjön, skulle trakten passa väl som en central samlingsplats för den samlade Skånska armén ca år 1000. Ett "Skåne" som då bör varit ungefär SV halvan av dagens landskap. Även befästningarnas omfattning borde svara mot de trupper som minst 110 socknar torde ha ställt upp med, samt de ca 800 Skånekungen beräknades tillföra genom sin hird.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vetgirig. Det här är bara dina spekulationer om du inte har en källa:

Citera
Vad gäller Börringesjön, skulle trakten passa väl som en central samlingsplats för den samlade Skånska armén ca år 1000. Ett "Skåne" som då bör varit ungefär SV halvan av dagens landskap. Även befästningarnas omfattning borde svara mot de trupper som minst 110 socknar torde ha ställt upp med, samt de ca 800 Skånekungen beräknades tillföra genom sin hird

Nästa påstående:

Citera
Svensk lagstiftning. Från 1750 åläggs alla bönder, socknar och härader att byta ut trägärdsgårdar mot dito av sten, mot hårda straff om det inte sker

Det finns områden i Skåne som saknar tillgång till sten. Menar du att det skall ha  funnits stengärdsgårdar på Söderslätt? Ett annat problem är det skiftas mark från 1700-talet. Var får du allt ifrån.  Lagen om inhägnad stämmer nog men du tolkar den tvivelaktigt.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Citera
Det finns områden i Skåne som saknar tillgång till sten.
I min gamla hemtrakt, som ligger i övergången mellan "slätt" och skogsbygd, tog man kontinuerligt bort stengärdesgårdar under min uppväxt. Dessa gärdesgårdar lgger numera troligen till största delen begravda i de gamla gropar som blev efter man tagit kalkgödning (kommer inte ihåg begreppet). Tror att i princip har de bara blivit kvar där det finns kvar samma marknyttjanden, som man hade i de gamla allmänningarna (beten). Jag har väl inte påstått att alla ägor varit omgärdade av stengärdesgårdar. I o f s en intressant fråga hur man hägnade boskap när det var förbjudet med trägärden? Möjligen gjorde man som i England, nyttjade täta häckar, vilket jag dock inte minns från kvarblivna i min ungdom.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Citera
Vetgirig. Det här är bara dina spekulationer om du inte har en källa:
Javist! Men så god som annat. Det taktiska utgångsläget för en försvarare är härifrån gott. Platsen ligger i god närhet till sannolika uppehållsplatser för högättade ledare vid tiden.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688

Det finns områden i Skåne som saknar tillgång till sten. Menar du att det skall ha  funnits stengärdsgårdar på Söderslätt?


Sten har nog funnits från början, vilket gånggrifterna vittnar om. Studerar man gamla landskapmålningar, så finns det antydningar till stenrader i vissa motiv. Men knappast några reguljära stengärdsgårdar.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
I England hägnade man boskap med diken samt häckar på utsidorna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vetgirig:
Citera
Vad gäller Börringesjön, skulle trakten passa väl som en central samlingsplats för den samlade Skånska armén ca år 1000. Ett "Skåne" som då bör varit ungefär SV halvan av dagens landskap. Även befästningarnas omfattning borde svara mot de trupper som minst 110 socknar torde ha ställt upp med, samt de ca 800 Skånekungen beräknades tillföra genom sin hird.

Någon Skånsk armé kring år 1000 e.Kr.(antar jag att du menar) finns det inga bevis för! Att Börringesjön skulle vara en central samlingsplats före Lindholmen saknar också helt verklighetsförankring. Har du några som helt fakta för detta eller är det som vanligt?

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Citera
Någon Skånsk armé kring år 1000 e.Kr.(antar jag att du menar) finns det inga bevis för! Att Börringesjön skulle vara en central samlingsplats före Lindholmen saknar också helt verklighetsförankring. Har du några som helt fakta för detta eller är det som vanligt?
Det som föregår vad som övergår till att vara socknar är bevis för en militär organisation. 110 socknar ger en respektabel arme, om den för tiden är väl rustad, beväpnad, ledd och inte minst var välövad.

Att den blivande socknen sedan, förutom till militär organisation, passar till även andra funktionalitéter, typ administrativ ledning, uttag av avgifter resp skatt (i sent skede), kyrkoorganisation, förtar inte att det egna militära behovet var grunden. Varför var ledungsskeppets normalstorlek avpassat för 24 roddare, 1 skeppshövitsman (och 8 ytterliggare - andel av hirden), vilket motsvarade sockenstorleken? Mönstret känns igen även från Gotland, Folklanden (m fl), Helsingländerna.

Om du med bevis avser att det måste finnas tydliga texter i frågan, så är det inte mycket av historian som är bevisad före digerdöden.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vetgirig

Citera
Det som föregår vad som övergår till att vara socknar är bevis för en militär organisation. 110 socknar ger en respektabel arme, om den för tiden är väl rustad, beväpnad, ledd och inte minst var välövad

Det är inget som jag har läst om i någon forskning. Eget 'Hittepå' som vanligt? Annars får du ange en källa?

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Citera
Det är inget som jag har läst om i någon forskning. Eget 'Hittepå' som vanligt? Annars får du ange en källa?
Det beror säkert bara på vilket urval du gör på vad du läser (vad du väljer bort).

Betr SV Skåne, Gotland, delar av Mälarområdet, så finns det flera avhandlingar i ämnet. Må vara att de säkert är 20 år och bakåt numera. Gränser är i grunden våra äldsta fornlämningar. Men varför helt enkelt inte själv kolla i listor över socknarnas genomsnittliga antal byar vid tiden för de första skiftena. Du kommer att upptäcka att allt detta snurrar runt 25 (24+1) när man kommer längst bak i tid. Där ettan står för en uppdelad storgård på vars övergivna tomtning kyrkan i regel står. Någon gång i tiden så har många storgårdar styckats i 8-10 "normalbyar", liksom att en (ursprunglig) gård med tiden växer till by (ibland inte), d v s 2-flera hemman. Även om inte du känner igen företéelsen, så tror jag säkert flertalet övriga läsare känner igen den.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Om Skåneland hade en samlingsplats eller inte finns inga noteringar om. Det har jag inte påstått.

Vad jag föreslog var, att vallarna på udden i sjön skulle passa för att skydda en armé under beredskap. Det strategiska geografiska läget för en armé borde samtidigt vara god. Man kunde välja ett otal vägar för att avancera till kusten, där en landstigande angripare annars lätt skulle kunna utmanövrera försvarare med gruppering nära en strand.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vetgirig.

Nämn konkret arkeologisk eller historisk forskning som styrker dina påståenden.
-Titel
-Utgivare
-Författare
-År

Jag har långt ifrån heltäckande kunskaper om Skånes Arkeologi men jag har läst ganska mycket och aldrig stött på något som liknar dina påstående.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Det är tråkigt att Arkeologiforum numera ofta genast flummar ut i förhållande till vad ursprungsfrågan gällde. På den här tråden börjar man med att efterfråga skånska fornlämningar för filminslag och snabbt är man inne på sockenstrukturer, skånska arméer för tusen år sedan etc.

Tyvärr ”Forntidsdeckaren”, som ju startade denna tråd, känner jag att jag måste bemöta en del av dessa skriverier som leverera fria påståenden som om de vore faktabaserade. Man talar t.ex. om sydvästra Skåne och antal byar som före skiftena ingick i varje kyrksocken. Häpnadsväckande och fantasirikt kommer man fram till att ”allt detta snurrar runt 25” byar per socken. Låt mig då få presentera bystrukturen på Söderslätt som jag forskat kring och som finns redovisade i RAÄ:s serie Medeltidsstaden. Siffrorna efter sockenbyns namn anger hur många övriga byar som ingick i socknen:
 
Bunkeflo 3
Fosie 1
Glostorp 1
Husie 2
Hyllie 0
Lockarp 0
Oxie 1
Södra Sallerup 3
Tygelsjö 1
Västra Klagstorp 0
Västra Skrävlinge 2

Detta är fakta. Det skiljer avsevärt från de i snitt 25 byar/socken för området som man påstår finns redovisade i ej angivna skrifter.

Ett annat tvärsäkert påstående är t.ex. ”Varför var ledungsskeppets normalstorlek avpassat för 24 roddare, 1 skeppshövitsman (och 8 ytterligare - andel av hirden).” De inte initierade läsarna av Arkeologiforum tar givetvis detta påstående som en sanning. De källor som omtalar antalet personer på ett vikingatida krigsskepp talar emellertid alla samstämmigt om en att antal på 60-100. Den efter originalfyndet från 1000-talet (alltså den tid då ledungsflottan troligtvis uppstod i Danmark) rekonstruerade ”Havshingsten” i Roskilde har 30 par åror, alltså 60 roddare, nästan tre gånger så många som anges här på forumet.

En gång var Arkeologiforum en bra mötesplats där man diskuterade olika tolkningar utifrån det faktamaterial som finns. Numera finns alltför många inlägg där man diskuterar tolkningar utifrån egenskapade ”fakta”. Detta gör tyvärr att Arkeologiforum kan upplevas som en vilseledande digital informationskälla för de i ämnet inte initierade.