Övrigt > Kulturarvsfrågor

Skånska fornlämningar/kulturmiljöer som bör få lyftas fram mer - förslag?

(1/9) > >>

Forntidsdeckaren:
Ales stenar och Kiviksgraven i all ära, men det finns andra kulturhistoriska miljöer och fornlämningar, som kan vara minst lika intressanta. Det har flera gånger kommit till mig en tanke på om man kunde få lyfta fram sådana "okända kulturarv", så att även de blir allmänt kända och intresset för dessa ökar(och i nästa steg att öka bevarandefaktorn för dem). Nu planerar jag möjligheterna att genom kortare dokumentärer presentera sådana miljöer, därför hade jag gärna fått förslag på sådana. Om du skulle säga en sådan miljö i Skåne (eller tre stycken) vilka skulle de vara?

Frågvis Amatör:
Hej.
Noterade att du har gjort några inspelningar som finns på Youtube. Jag skall titta på dom.

Platser som jag tänker på är:
-Järnåldersboplatsen i Järrestad. Finns en bok om grävningarna där.
-Fulltoftaområdet(Fulltofta Naturcentrum) en bit ifrån Hörby. Där finns gravområden från Järnåldern
-Degerberga. http://www.sydsvenskarkeologi.se/undersokningar-degeberga-2013.htm
-Ravlunda:http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/har-lag-en-jarnaldersstad-med-tempel-och-gasthamn/
-Uppåkra är mindre känt än vad man tror.
-Gravfältet vid Simris med krigargravar
-Önsvala med ett stort långhus, gravfält med en rik kvinna som begravdes i vagnskorg krin år 1000 e.Kr. Här har även funnits ting och en avrättningsplats
-Lindholmen vid Svedala. En stor och betydande borg under 1300-talet.

Det är vad jag kommer på för tillfället.

Thomas I

Vetgirig:
Samtliga stengärdsgårdar i Skåne bör dokumenteras. Även ev uppgifter om borttagna dito bör ingå. Ur detta material bör sedan analytiskt en bild över det brukade lanskapets utseende analyseras fram. Notera att innan stengärdsgårdarnas tid, så är det sannolikt att de föregås av trägärdsgårdar.

Bör kunna ge en del överraskande upptäkter vad gäller bruk av marker, bebyggelser, gravläggningar, monumentala anläggningar. Gärdsgårdarna är också Skånes äldsta gränssystem.

stakodder:
Drottning Margaretas vall/Borravallen vid Börringesjön är mitt tips. Tror man är lite osäker på åldern, men storleken på vallen är betydande.

Frågvis Amatör:
Vetgirig:


--- Citera ---Notera att innan stengärdsgårdarnas tid, så är det sannolikt att de föregås av trägärdsgårdar
--- Slut citat ---

Har du en källa eller har du läst något, återigen, och glömt var det kommer ifrån? Har du funderat över din trovärdighet här?

Thomas I

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion