Författare Ämne: Norsk tröst  (läst 3581 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Norsk tröst
« skrivet: januari 20, 2015, 09:46 »
I någon bok om Hellig Olaf läste jag att hans bror Harald Hårdråde skulle ha byggt en St Olofskyrka i Bysans under sin tid i väringagardet. Nu hittar jag inte uppgiften, är det någon som känner till detta?
Det är ju intressant att en kyrka uppkallad efter ett norskt helgon fanns i själva centrum för den ortodoxa tron.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Norsk tröst
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2015, 14:18 »
Det fanns en Sankt Olofskyrka i Novgorod (Holmgård) också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Olaf%27s_Church_in_Novgorod

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Norsk tröst
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2015, 09:32 »
Intressant.
Det visar sig att det fanns mängder av Olofskyrkor runt om i Europa, inte bara i Norden. Tydligen var han och norrmännen betydelsefall vid den här tiden.
Sedan tycker jag att det är spännande att ett katolskt helgon hedras i länder som i debatterna här anses stå i motsatsförhållande till katolikerna. Kyrkorna verkar ha anlagts vid tiden då det drar ihop till den stora brytningen mellan de två stora kyrkorna.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Norsk tröst
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2015, 12:11 »
Norge var fram till digerdöden den största och folkrikaste nordiska nationen. Befolkningen var t ex lika stor som Danmark resp Sverige/Finland tillsammans. Det ärv lätt att låta lura sig av att de norska härskarna ibland hämtades ur svensk eller dansk kungakrävande aristokrati. I Norge antog de ändå en norsk politik. Nu var detta Norge något helt annat än vad vi avser idag, d v s Norge, Island, Grönland, Vinland, Irland, Delar Skotland, Färöarna, Nordskotska öarna, Isle of Maan, Guernsey m fl. Inflytandet över Normandie var högt. Dessutom hade man kontroll över 2 städer i Nordafrika och minst en stad i Nordvästra Spanien.
Amatör! Skåning i Norrland!