Författare Ämne: Var låg Agnefit ?  (läst 7964 gånger)

Utloggad Lars Otto

  • Medlem
  • Antal inlägg: 39
Var låg Agnefit ?
« skrivet: januari 19, 2015, 10:18 »
Ett viktigt faktum för bestämning av platsen är att Kung Agnes hög, och därmed med stor sannolikhet också Agnefit, ligger vid farleden Stocksund-(Rösjön-)Norrviken-Edssjön-Skarven nära dragstället Edsberg. Detta måste anses vara en trolig och naturlig rastplats för Agne på väg till Uppsala ”öster om Tören (Törnskogen) och väster om Stocksund”. Ortnamnsregistret kopplar Agnefit till Solna/Stocksund. Olof den Helige har uppenbart på 1000-talet använt detta ”utlopp från Skarven” via Agnefit/Igelbäcken till Frösundaleden förbi Kungsholmen (”Konungssund”?). Näset vid Rinkeby ligger i dag på ca 10 m höjd. Före år 1250 bör ön vid Stocksund (Norrmalm) ha kallats Stockholmen medan dåvarande namnet för Stadsholmen enligt Peringskiöld (Holmia Illustrata) var Fiskareholmen (vilken troligen förväxlats med Fiskareholmen i Edsviken).

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2015, 11:08 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agne_Skjalfarbonde

När jag tittar på kartan, då blir jag övertygad att rutten, längs vilken kung Agne seglade bäck hem från Finland
var följande : Trälhavet - Resaröström -Överbyfjärde - Skåvsjöholmsundet - Säbyvik - Säbyträsk - Kyrkfjärden (vid Rydboholm) - Stora Värtan. Det enda betänkliga ställe är Säbyträsk. Frågan är om det var seglingsbar på den tiden? Skjalf och hennes bror väntade kanske till sista natten innan Agnes hemkomst till Sollentuna - se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sollentuna_kommun  - innan de avrättade honom. Då hände det med säkerhet på någon obebodd ö längs rutten. I min karta (Gröna Kartan 10I NO Stockholm) har jag två möjligheter : Svavelsön eller Kalvholmen. Andra var för små eller för stora?
 

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2015, 12:56 »
Vid Vänern.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2015, 18:09 »
Stämmer uppgiften från nätet, att den s k Agnehögen är daterad till 400-talet?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2015, 19:30 »
Jag kan inte hitta några belägg för en datering av "Agnes hög" (Sollentuna 28:1 i fornminnesregistret). Enligt Sollentuna kommun har högen aldrig undersökts arkeologiskt, gravfältet restaurerades dock 1928 under ledning av Sigurd Curman. En närliggande hög undersöktes dock 1905, och i den påträffades spelpjäser, en glasbägare och beslag till en praktsköld, enligt Sollentuna kommun daterade till 600-talet.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2015, 19:59 »
Tror att uppgiften ursprungligen kommer från Ohlmarks. Oxenstierna nämns.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2015, 20:20 »
Oavsett var den kommer ifrån så förefaller den inkorrekt, då jag inte kan hitta några tecken på att gravfältet undersökts. Som sagt så har just detta gravfält skötts om som en fornlämning sedan 20-talet, och det borde inte vara svårt att hitta referenser till någon forskningsundersökning.

Ett gravfält i närheten (Raä 47) har som sagt delundersökts i samband med att järnvägen byggdes, och de undersökta gravarna har daterats till vendeltid-vikingatid. Kanske är det denna undersökning som har förväxlats med storhögen? Dock förefaller inte heller dessa gravar kunna placeras i 400-talet.

Min misstanke är att det är berättelsen om kung Agne som daterats till 400-talet i äldre historieskrivning, inte någon av dessa gravhögar.

I området borde dessutom en stormannagrav från 400-talet vara en kammargrav, inte en storhög.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2015, 20:24 »
Tack för svaret. Får se om jag har tid att kolla upp vem denne Oxenstierna var för en.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2015, 14:03 »
Citera
Näset vid Rinkeby ligger i dag på ca 10 m höjd. Före år 1250 bör ön vid Stocksund (Norrmalm) ha kallats Stockholmen medan dåvarande namnet för Stadsholmen enligt Peringskiöld (Holmia Illustrata) var Fiskareholmen (vilken troligen förväxlats med Fiskareholmen i Edsviken).
När man diskuterar "Agnefit", så bör man även läsa Börje Sandéns utredningar publ på UFORSK hemsida. Då hamnar man, vad jag minns, snarare i trakterna av stäket vid övergången mellan dåvarande insjön Lagen (nuv Lagundasjön) resp havsviken (kanske borde betecknas "fjord") "Mälaren". Kan Lagundasjön, betecknas som sjö, så kunde den vara det även under Agnes tid.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2015, 14:35 »
Platsen Agnefit är problematisk då två helt orelaterade händelser sägs ha ägt rum där med cirka 600 års mellanrum. Snorre nämner platsen både i Ynglingasagan (Agne blir hängd i en guldhalskrage på en plats som därefter får namnet Agnefit) och i Olav den heliges saga (Olav gräver en kanal genom Agnefit). Historia Norvegiæ nämner också platsen i samband med Agnes hängning, men så vitt jag vet inte i Olav den heliges levnadsbeskrivning. I någon avskrift står det att Agnefit = Stockholm. Jag vill minnas att Johannes Magnus också säger att Agne hängdes på den plats där Stockholm nu ligger.

Fit lär betyda sank strandäng.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #10 skrivet: januari 20, 2015, 18:49 »
Obs! Stockholm, Stocksund resp Stäket är alla syftande på försvars- resp farledsförbättrande pålningar. På 600-talet (som nämns), så behövdes dylika åtgärder sannolikt inte så "långt ut" som Tälje eller Stockholm/Fiskarholmen. Stäket däremot....
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #11 skrivet: januari 20, 2015, 18:53 »
Citera
Fit lär betyda sank strandäng.
Där stämmer f ö enbart leden väster om Stäksundet in i bilden. Övriga alternativ uppvisar inte mycket av sank strandäng.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #12 skrivet: januari 20, 2015, 19:02 »
Agne heter förresten Ingo i Johannes Magnus' version. Enligt Johannes Magnus var Ingo gift med en dansk (inte finsk) kvinna som hängde honom i ett träd på den plats där Stockholm nu ligger. Men något "Ingofit" har man väl aldrig hört talas om.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #13 skrivet: januari 21, 2015, 13:38 »
Då kanske, efter avrättingen av kung Agne, - Skjalv med hennes bror och finska fångar rymde  till Danmark? Skulle hon stanna där, då senare blev hon en "dansk" kvinna? Hennes namn själv låter mera danskt än finskt?

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Var låg Agnefit ?
« Svar #14 skrivet: januari 21, 2015, 14:50 »
Finsk ska nog tolkas som skridfinne.