Författare Ämne: Julevangeliet  (läst 6576 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Julevangeliet
« skrivet: januari 15, 2015, 22:40 »
Julevangeliet har framförts som skådespel under många århundraden och kan därför ha intresse som tradition.
Självklart kan ingen bevisa att Jesus föddes i Betlehem, många ateistiska forskare tror att det är en efterkonstruktion av evangelisterna för att få profetian att stämma.
I skådespelen kommer herdarna och de visa männen/kungarna samtidigt, enligt Matheusevangeliet i  bibeln kunde det ha gått två år.
I spelet får vi heller aldrig veta varför Josef inte gift sig med Maria före födelsen. Inte heller verkar Josef och Maria förvånade över att några herdar dyker upp mitt i natten.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Julevangeliet
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2015, 10:04 »
Att det är rörigt påstås bero på att man har försökt jämka ihop två helt olika gudsbilder. Det naturliga vore ju att Guds son föds av en vanlig kvinna med en vanlig man som far, då först blir han en övertygande människoson.
Men så finns det de som fasar för sex och kräver att inget sådant får vara inblandat. Och då blir det så konstigt som att Maria är jungfru även efter födseln. Ingen mänsklig man är inblandad.
På det här sättet blir allt orimligt. Man hade ju mycket stränga morallagar på den här tiden och om en kvinna som är trolovad skulle bli med barn utan att ha haft sex med fästmannen så hade hon förmodligen stenats. Och nog verkar det märkligt att ett par ungdomar som inte är gifta får göra en sådan här resa på egen hand när kvinnorna normalt var så påpassade och skyddade.
Så man skall nog inte fundera för mycket över julevangeliet för då försvinner glädjen över att ett barn är oss fött.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Julevangeliet
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2015, 15:50 »
Till saken hör att ordet "människoson" på grekiska också kan betyda ett vanligt "jag" för en vanlig människa, enligt koinéexpertisen. Det finns en liten chans för en felöversättning. Liksom det hos Jesajas spådom står "en ung kvinna skall föda en son", på grekiska felöversatts med partenos oskuld eller jungfru

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Julevangeliet
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2015, 09:46 »
Du har helt rätt, många problem beror säkert på felöversättningar och misstolkningar. Ord ändrar ständigt betydelse. För inte så många år sedan var grym ett mycket negativt ord, och jag blev mycket störd när ordet plötsligt dök upp i, för mig, helt fel sammanhang. Jag hade inte förstått att ordet plötsligt bytt betydelse.
Jag har också läst att hela resonemanget kring den heliga jungfrun kan bero på att man felöversatt, eller kanske snarare utgått från att en ung flicka måste vara oskuld även om hon väntar barn.
Tyvärr gör allt sådant att vi ofta glömmer att det i Bergspredikan exempelvis fick en massa kloka ord, väl värda att ta vara på.

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Julevangeliet
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2015, 15:16 »
Sedan är det väl själva kontexten i Lukas 1:34f och Matteus 1:18-20 som ligger till grund för tolkningen om jungfrufödsel, inte ett enskilt ord i texten. Vad gäller Jesus som Gud så är det också en sammantagen tolkning av evangelierna där man sett både till hur Jesus beter sig som hur han uttrycker sig. Det går naturligtvis att ifrågasätta både jungfrufödsel och inkarnation men det rör sig alltså i båda fallen om fullt rimliga tolkningar av texten.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Julevangeliet
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2015, 17:51 »
Julevangeliet har framförts som skådespel under många århundraden och kan därför ha intresse som tradition.
Självklart kan ingen bevisa att Jesus föddes i Betlehem, många ateistiska forskare tror att det är en efterkonstruktion av evangelisterna för att få profetian att stämma.
I skådespelen kommer herdarna och de visa männen/kungarna samtidigt, enligt Matheusevangeliet i  bibeln kunde det ha gått två år.
I spelet får vi heller aldrig veta varför Josef inte gift sig med Maria före födelsen. Inte heller verkar Josef och Maria förvånade över att några herdar dyker upp mitt i natten.

Vad hände med persongallerian i Lombardernas julevangelium - som det illustrerades på den framskaffade länken från Lombardiet?

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6524.msg75478.html#msg75478
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Julevangeliet
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2015, 20:08 »
Tyvärr, Boreas, fanns de inte med i de julspel jag sett i Sverige.
Det är i Jesaje spådom som felöversättningen kom in- tydligen trodde Lukas och Matheus, eller de som korrekturläst deras texter, att Jesajas skrivit att messias skulle födas av en jungfru.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Julevangeliet
« Svar #7 skrivet: januari 21, 2015, 20:41 »
Betyder det att ingen tolkat den procession som avbildas ikring Jesus - i kupolerna på dom arianska lombardernas kyrkor?

Beträffande Maria/Marian/Miriam/Marjatta så skal det väl klargöras att "jung-fru" i flera språk används som kvinnlig yrkestitel och kvinnliga dignitärer - parallellt med jung-kar. Inom dignitetens cirklar titulerades även drottningar som "stor-jungfru" - jmfr. Queen Virgin.

Marias kungliga anknytning tycks vara tydlig - såväl i den senare, romersk-katolska versionen som i den äldre, langobardiska versionen. Hennes 'jungfru-titel' kan mao. ha varit rejäl - intill hon blev havande och fick träda ut ur jungfruarnas led och plikter - för att bli moder och husfru. Med ett kungligt påbrå kan ju historien om (stor-)jungfru Marrias havandeskap få en realistisk ram - och förklara varför för hennes första och äldsta son kunde titulera sej som "från Godarna/Gudarna" - enligt dom gamla judiska, grekiska, romerska och nordiska traditioner vad gäller kunglig genealogi.

Enligt Moderkyrkans traditioner levde hon ut sitt liv bland kungligheter och lärde i Istanbul, där hon lär ha gravlagts. Takmålningen från Lombardiet lär bekräfta att detta varit en gängse uppfattning - utanför den romersk-katolska kulten - så sent som på 700-talet.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Julevangeliet
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2015, 21:17 »
Boreas, har du något litteraturhänvisning om detta? Det är intressant, men jag har inte sett någon litteratur om detta i Sverige.