Övrigt > Religionshistoria

Julevangeliet

<< < (2/2)

Boreas:

--- Citat från: Karlfredrik skrivet januari 15, 2015, 22:40 ---Julevangeliet har framförts som skådespel under många århundraden och kan därför ha intresse som tradition.
Självklart kan ingen bevisa att Jesus föddes i Betlehem, många ateistiska forskare tror att det är en efterkonstruktion av evangelisterna för att få profetian att stämma.
I skådespelen kommer herdarna och de visa männen/kungarna samtidigt, enligt Matheusevangeliet i  bibeln kunde det ha gått två år.
I spelet får vi heller aldrig veta varför Josef inte gift sig med Maria före födelsen. Inte heller verkar Josef och Maria förvånade över att några herdar dyker upp mitt i natten.

--- Slut citat ---

Vad hände med persongallerian i Lombardernas julevangelium - som det illustrerades på den framskaffade länken från Lombardiet?

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6524.msg75478.html#msg75478

Karlfredrik:
Tyvärr, Boreas, fanns de inte med i de julspel jag sett i Sverige.
Det är i Jesaje spådom som felöversättningen kom in- tydligen trodde Lukas och Matheus, eller de som korrekturläst deras texter, att Jesajas skrivit att messias skulle födas av en jungfru.

Boreas:
Betyder det att ingen tolkat den procession som avbildas ikring Jesus - i kupolerna på dom arianska lombardernas kyrkor?

Beträffande Maria/Marian/Miriam/Marjatta så skal det väl klargöras att "jung-fru" i flera språk används som kvinnlig yrkestitel och kvinnliga dignitärer - parallellt med jung-kar. Inom dignitetens cirklar titulerades även drottningar som "stor-jungfru" - jmfr. Queen Virgin.

Marias kungliga anknytning tycks vara tydlig - såväl i den senare, romersk-katolska versionen som i den äldre, langobardiska versionen. Hennes 'jungfru-titel' kan mao. ha varit rejäl - intill hon blev havande och fick träda ut ur jungfruarnas led och plikter - för att bli moder och husfru. Med ett kungligt påbrå kan ju historien om (stor-)jungfru Marrias havandeskap få en realistisk ram - och förklara varför för hennes första och äldsta son kunde titulera sej som "från Godarna/Gudarna" - enligt dom gamla judiska, grekiska, romerska och nordiska traditioner vad gäller kunglig genealogi.

Enligt Moderkyrkans traditioner levde hon ut sitt liv bland kungligheter och lärde i Istanbul, där hon lär ha gravlagts. Takmålningen från Lombardiet lär bekräfta att detta varit en gängse uppfattning - utanför den romersk-katolska kulten - så sent som på 700-talet.

Karlfredrik:
Boreas, har du något litteraturhänvisning om detta? Det är intressant, men jag har inte sett någon litteratur om detta i Sverige.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion