Författare Ämne: Hur många läser arkeologi?  (läst 17786 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« skrivet: november 29, 2005, 10:21 »
Är det någon som vet om det finns några siffror på hur många som läser arkeologi i Sverige idag (upp till magisternivå) samt i hur stor omfattning antalet studenter ökat i förhållande till det totala antalet studenter (från 170 000 studenter år 1990 till 340 000 studenter 2004)? Jag har hört siffor som 1000 studenter men det skulle vara intressant att få veta mer exakt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #1 skrivet: november 29, 2005, 11:15 »
Jag kan delvis svara på min egen fråga. I Högskoleverkets utvärdering av arkeologiutbildningarna i Sverige från så finns det nedtecknat hur många som läser på respektive lärosäte 2002, jag vet dock inte med hur mycket andelen studenter har ökat fram till idag, jag vet att antalet studenter är fler i alla fall på SU.

Helårsstudenter som läser hela kurser 2002:

A-kurs: 232
B-kurs: 130
AB-kurs: 235
C-kurs: 148,5 (?)
D-kurs: 94,5 (?)
CD-kurs: 72
Totalt: 912 studenter

Doktorander: 218

Hur många av dessa vill arbeta som arkeolog i framtiden? Det blir många besvikna studenter.  :(

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Hur många läser arkeologi?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2005, 22:23 »
Jag hörde en mycket oroväckande siffra på TAG-konferensen i Lund i år, att det utexamineras ca 500 arkeologer per år, men att det nu finns 500 yrkesverksamma arkeologer i Sverige. Vet inte om det stämmer, men det förvånar mig inte om det gör det. Någon som vet?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Hur många läser arkeologi?
« Svar #3 skrivet: november 30, 2005, 09:05 »
Citat från: "trillian"
Jag hörde en mycket oroväckande siffra på TAG-konferensen i Lund i år, att det utexamineras ca 500 arkeologer per år, men att det nu finns 500 yrkesverksamma arkeologer i Sverige. Vet inte om det stämmer, men det förvånar mig inte om det gör det. Någon som vet?


Jag skall resonera lite kring detta så får vi se om det är sannolikt....

Kikar man på siffrorna Johan plockade fram ur Högskoleverkets utvärdering kan man konstatera att det är ca 320 studenter som potentiellt sett kan utexamieras varje år (C-, D-, & CD-kurser). Nu slutför inte alla de kurser dom de påbörjar. Min gissning är mao att 250-270 nya arkeologer utexamineras varje år. Det är väl den siffran som är av visst intresse, vad som är av större intresse är hur många av dessa som verkligen kan tänka sig att satsa på den osäkra bransch som arkeologi utgör.

Antalet yrkesverksamma arkeologer hänger helt på hur man räknar.... Skall man bara räkna arkeologer som på ett eller annat sätt är sysselsatta med exploateringsarkeologi så kan nog siffran 500 kanske stämma (vill minnas att jag sett siffror, åtminstone för UV, i riksdagens revisorers rapport - någon som orkar kolla?). Naturligtvis varierar det hela år från år beroende på hur mycket som byggs. Just nu är det lite skralt med arbetstillfällen. Räknar man däremot även in de som är anställda på universitet, länsstyrelser, skogsvårdsstyrelsen, RAÄ centralt, icke uppdragsfinansierade arkeologer på museer mfl så blir siffran betydligt högre. Det hänger som sagt helt på hur man räknar.... Men sannolikt landar man på runt 500 om man bara räknar de fasta "arkeolog" tjänsterna inom samtliga uppräknade områden.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #4 skrivet: november 30, 2005, 10:49 »
Jag har de senaste tre åren suttit med, i egenskap av "gammal" student, i smågrupper på Stockholms universitet och pratat med de nya studenterna och flertalet säger att de läser ämnet för att bli arkeologer. Senaste åren har dessutom i princip samtliga gått vidare från AB-nivå till CD-nivå på SU (vilket rör sig om mellan 50-80 personer). Problemet är ju att institutionen inte utbildar arkeologer utan undervisar i arkeologi. Om man, som Högskolan på Gotland, skulle starta upp ett arkeologprogram skulle man inte längre kunna använda detta argument men då får man stället problemet att alla examinerade har exakt samma utbildning vilket iofs skulle kunna innebära att arbetsgivarna vet vad de får.  :roll:

Själv förespråkar jag ett minskat intag (ja, jag vet att institutionen får mindre pengar då) vilket skulle öka antagningspoängen och möjligtvis på sikt öka ämnets (och yrkets) status. Ett ökat samarbete med yrkeslivet (t ex länsmuseum, SHM och Raä) och en rejäl undervisning i Kulturmiljövård (med bla KML) skulle ju inte heller vara fel om majoriteten läser ämnet för att de tror sig se en framtida karriär inom området.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Hur många läser arkeologi?
« Svar #5 skrivet: december 02, 2005, 08:57 »
Nja, jag håller nog inte med om att det utbildas för många arkeologer. Som jag ser det är problemet snarare att det finns på tok för få arkeologjobb och antikvariejobb i förhållande till det verkliga behovet. Min erfarenhet av museiarbete och nu senast från Skog och Historia pekar med stor övertydlighet åt det hållet. På museerna försvinner de flesta ärenden halvdana ner i någon osorterad arkivkapsel om de ens kommer så långt. Inom SoH så ser vi nu att vi i vissa socknar fyr- eller femdubblat antalet registrerade kulturlämningar i jämförelse med inventeringen runt 1984. Ja, det finns helt klart mycket arbete att göra.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Hur många läser arkeologi?
« Svar #6 skrivet: december 02, 2005, 09:33 »
Jag kan inte annat än att hålla med Gunnar. Enkla ansökningar som ska handläggas av Länsstyrelsens arkeologer tar ibland nästan ett år. Undersökning av lösfyndsplatser kan ta ännu längre innan det händer. Inlösenärenden kan visst ta hur lång tid som helst, eftersom inget av mina har lyckats komma till avslut. Museipersonal hinner knappt svara i telefonen. Men hur hittar man en lösning när vård/skola/omsorg tar en allt större del av statsfinanserna?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #7 skrivet: december 02, 2005, 15:10 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Nja, jag håller nog inte med om att det utbildas för många arkeologer. Som jag ser det är problemet snarare att det finns på tok för få arkeologjobb och antikvariejobb i förhållande till det verkliga behovet.


Intressant att vända på det hela men frågan är om det ens då skulle finnas jobb till de 150 personer som läser CD-kurs varje år (eller 500 som Trillian skrev)? Dessa jobb lär ju dessutom inte dyka upp inom en överskådlig framtid. Kanske kan man mötas på halva vägen, dvs färre studieplatser OCH ett ökat antal tjänster på t ex Länsstyrelsen??

En annan fråga som dyker upp är hur många fler studieplatser i arkeologi som regeringens vårbudget kommer att innebära.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Hur många läser arkeologi?
« Svar #8 skrivet: december 02, 2005, 22:14 »
Om makthavare, politiker och skattebetalare vore tillräckligt intresserade av ämnet så skulle det finnas lika många arkeolog- och antikvarie-tjänster som det faktiskt behövs för att dokumentera, bevara och förmedla vårt kulturarv på ett adekvat sätt. I så fall skulle nog alla de som utbildas kunna få jobb. Nu är tyvärr den trista sanningen att de flesta människor är ointresserade av arkeologi eller möjligen bara intresserade av luxuösa praktfynd. En vanlig inställning bland makthavarna är ju: "Jag skiter i om ni hittar några stenar i skogen!" eller "Museet? Nej, där har jag aldrig varit."  :roll:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Hur många läser arkeologi?
« Svar #9 skrivet: december 03, 2005, 00:23 »
Jag håller inte med dig Gunnar när du säger att de flesta människor inte är intresserade av arkeologi. Det är snarare tvärtom. Dvs om de får den rätta ingången till arkeologin. Detta får man definitivt inte på våra svenska museer generellt sett. Något så erbarmligt tråkigt som uppvisas på de flesta större museer när det gäller forntiden får man söka länge efter för att hitta något att jämföra med. Jag kan bara ta mitt närliggande museum Malmö museum. Mig veterligen la jag in det senaste utställda föremålet i en monter i Fornsalen 1993. Två år senare slutade jag. Sedan dess har man utfört grävningar för upp emot 1/4 miljard kronor i Malmöområdet! Inget av detta framtagna material finns till beskådande på Malmö museum. Det ligger i magasin. Men intresset är samtidigt enormt bland allmänheten för arkeologin. Vi ser det t.ex. på Fotevikens Museum, ett Living History Museum 20 km söder om Malmö.

Var har det gått snett? Vems är felet om inte allmänheten får ges möjligheter till att fånga och odla ett intresse inom ett område som är så viktigt att det finns en speciell lagstiftning omkring det? Varför ska detta endast vara ekonomiskt förbehållet en liten elitklick i samhället? Det är dags att radikalt tänka om - det är dags att ruska om riktigt ordentligt i musivärlden och i den byråkratiserade, statliga kulturorganisationen. Men förändringarna kommer inte att komma från de som redan sitter på fasta tjänstestolar - förändringarna måste komma underifrån, från de unga, hungriga arkeologerna.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Hur många läser arkeologi?
« Svar #10 skrivet: december 03, 2005, 00:23 »
Ett litet tillägg: De s.k. Living Historymuseerna växer upp i stort antal ute i Europa. Redan år 2000 hade man ca 300 stycken med 6-8 miljoner besökare per år. I Sverige finns inte ett enda som får vettiga statliga bidrag. Tänk så många arkeologer som skulle få arbete på att levandegöra historien på sådana museer om vi använder oss av Europamodellen.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Hur många läser arkeologi?
« Svar #11 skrivet: december 03, 2005, 14:15 »
Jag tror att det viktigt med en bred bas av studenter för att behålla en mångversifierad forskning, dvs för att kunna vaska fram bra forskning behövs en bredd. En sådan bredd kommer man inte kunna få fram med för få studenter på grundutbildningen.

Vidare tror jag inte på en arkeologiutbildning där alla stöps i mer eller mindre samma form, då tror jag mer på legitimering. Det som idag ofta efterfrågas på museer etc är personer med arkeologi samt en annan kvalifikation t ex ekonomi eller data mm. Vad som kommer behövas vid sidan av arkeologin kommer med andra ord att variera beroende på vilka kompetenser man har inom institutionen, museet eller arkeologi företaget, därav torde det vara bättre att studera som man gör idag, dvs man plockar ihop sin egen utbildning.

Inom arkeologi råder, likosom i de flesta små branscher, ett behov av att göra sig sedd för att få jobb, dvs bygga upp ett kontaktnät, detta är något som borde satsas mer på inom högskolan och universiteten. Man skulle kunna satsa på mentorer, på att få studenterna att rikta sin forskning mot befintliga projekt och att i högre grad arbeta mot tex museer för att finna samarbetsprojekt, inom vilka studenter kan göra sin uppsatser etc. Genom att arbeta på ett sådant sätt skulle man hjälpa studenterna att dels bli delaktiga i projekt och dels hjälpa dem att bygga upp ett personligt nätverk.

Men för att en sådan idé skall fungera behövs ett högre mått av samarbete mellan högskole- och universitetsinstitutioner, Länsmuseer mfl, RAÄ, Länstyrelser och andra institutioner och myndigheter som arbetar med kulturmiljövård.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Hur många läser arkeologi?
« Svar #12 skrivet: december 03, 2005, 20:44 »
Sven! Ursäkta min något klumpiga formulering. Om vi ändrar "de flesta människor är ointresserade" i mitt inlägg till "de flesta makthavare är ointresserade" så verkar det som vi är i stort sett överens.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #13 skrivet: december 03, 2005, 23:25 »
Gällande sammarbete med yrkeslivet så kan man på Umeå universitet läsa 80 poäng Kulturmiljöarkeologi där kursmomenten är framtagen i sammarbete med diverse länsmuseum och länsstyrelser. Finns det kanske någon på forumet som har erfarenhet av denna kurs och kan berätta mer?

Även om en bred bas är bra för forskningen så är frågan om det är bra för ämnets status att lärosäten tar in alla som söker (vilket är fallet på åtminstone SU)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Hur många läser arkeologi?
« Svar #14 skrivet: december 04, 2005, 13:23 »
På Lunds universitet förekommer mentorsverksamhet på arkeologiska inst.

Jag läser förhistorisk ark A-kursen och vi blev uppdelade i mentorsgrupper. Att vara med i en mentorsgrupp är helt frivilligt men jag har haft stor nytta av mentorsgruppen. Mentorerna är studenter som tidigare läst samma kurs och som har fått en viss mentorsutbildning.

Vi har också tilgång till LUHM där vi har artefaktstudier vilket är väldigt bra. Vi har också fått tillstånd av museiledning att plocka fram föremål om vi har mentorsmöte. Detta är något som borde finnas vid andra universitet eftersom det underlättar när man är ny student.

Vi har också haft en arkeolog från RAÄ UV syd här i Lund, Bo Knarrström vilket gjorde undervisningen något annorlunda. Istället för att ha mycket typologi om stenåldern var vi mer inriktade på teknospår och slitspårsanalys något som inte verkade vara så vanligt bland yrkesarkeologer.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #15 skrivet: december 04, 2005, 22:26 »
Dessa "mentorsgrupper" är i princip samma sak som vi har på Stockholms universtitet, dock utan "mentorsutbildning" men man blir ganska duktig på att svara på frågor efter att man suttit med i 3 år. :) På AFL (Arkeologiska forskningslaboratioriet) skriver man dessutom sina uppsatser inom befintliga forskningsprojekt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Paas

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Hur många läser arkeologi?
« Svar #16 skrivet: november 04, 2006, 22:46 »
Intressant tråd. Hade nog för mig att det i Sverige finns fler studeranden i arkeologi än vad vi har i Finland, men skillnaden tycks vara större än jag hade tänkt. I Finland är antagningen av nya studeranden begränsad till ganska små kvoter. O ändå verkar de som om det skulle vara dåligt med arbete åt nya utexaminerade arkeologer.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hur många läser arkeologi?
« Svar #17 skrivet: november 05, 2006, 11:49 »
Hur ser arbetsmarknaden ut i Finland? Vilka är det som gräver (t ex musser)? Hur är lagen utformad?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Paas

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Hur många läser arkeologi?
« Svar #18 skrivet: november 05, 2006, 21:29 »
Citat från: "Gorm"
Hur ser arbetsmarknaden ut i Finland? Vilka är det som gräver (t ex musser)? Hur är lagen utformad?

/Johan



Eftersom jag inte ännu ens studerar ämnet på universitet har jag lite bristande kunskap kring saken. Men enligt den uppfattning jag fått är situationen inte särskillt bra på arbetsmarknaden.  I Finland är det i första hand Museiverket som utför arkeologiska fältarbeten. Museiverket beviljar också undersökningstillstånd för universitet och museer. Är inte insatt i lagstiftningen.

Här finns lite information för intresserade: http://www.nba.fi/sv/arkeologi

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Hur många läser arkeologi?
« Svar #19 skrivet: november 06, 2006, 13:34 »
Intressant, om man följer länken här ovan kan man se att Finland på många sätt verkar ha en identisk lagstiftning som Sverige. Men det är klart, de vilar ju på samma grund förstås!

/Micke