Författare Ämne: Hur många läser arkeologi?  (läst 17867 gånger)

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Hur många läser arkeologi?
« Svar #20 skrivet: november 06, 2006, 13:55 »
Intressant jo, det verkar dock som om utgrävningsverksamheten ändå är mindre omfattande där än i Sverige trots likartad lagstiftning?

Enheten för "forskning och skydd" verkar ju bara ha ett 20-tal anställda inklusive projektanställda fältarkeologer, kan det verkligen stämma?  :shock:

En del museer verkar även ha viss arkeologisk verksamhet:
Citera
Utöver Museiverket deltar följande museer i arbetet inom fornminnesförvaltningen: Åbo landskapsmuseum, Birkalands landskapsmuseum, Österbottens museum, Päijät-Häme landskapsmuseum, landskapsmuseet i Nyslott, Kajanalands museum och Lapplands landskapsmuseum.

Utloggad nefertiti

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Hur många läser arkeologi?
« Svar #21 skrivet: april 19, 2007, 10:55 »
Arkeolog kurserna borde göras om, tycker att Gotland har gått i rätt riktning med ett utbildningsprogram. När jag läste Arkeologi i Lund på 90-talet hade man tagit bort grävmomentet på b-nivån för att det kostade för mkt. Man skulle utbilda forkade arkeologer var det svar vi fick när vi frågade varför. Det var i samma veva som Tahm reformationen och forskningen försvann mer eller mindre. Jag tror att man måste rationalisera att man bara tar in 10 studenter /år och universitet och att man har olika profilering.

Vad som fick mig att sätta morgonkaffet i vrångstrupen var ett reportage i sysdsvenskan om arkeologidagarna där man gick ut och sa att arkeolog var ett framtidsyrke och jobb var inte så svårt att få, omn man tog sig till Irland eller England( vilket stod långt in i texten...)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Hur många läser arkeologi?
« Svar #22 skrivet: april 22, 2007, 13:41 »
Diskussionen kring om vilka som säger att man ska sluta gräva är flyttad eftersom den avvek från ämnet:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1467.0.html

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
SV: Hur många läser arkeologi?
« Svar #23 skrivet: maj 07, 2007, 22:34 »
Nu är jag aksnke lite för trött för att skriva helt vettiga inlägg men eftersom jag och mina kursare under vårat CD år i Lund (vt-ht2006) ofta diskuterade kvaliten på utbildningen kontar antalet som läser etc är det en angelägen fråga, jag tycker att överintaget är ett stort problem, i alla fall på C och D nivå AB nivåerna borde i någon form kunna ha fler platser för att kunna läsas av alla intreserade som del i andra utbildningar etc.. men kasnke borde en skillnad mellan allmen intresses arkeologi/ arkeologi som del i annan utbildning och yrkesinriktad arkeolgiutbildning diskuteras?

Det som jag främst reagerade på under min utbildnignv var kvalitetsbristen eller rättare bristen på undervisningstid och krav, som till stor del  troligen beror på den ekonomsika situationen. Kurser där man ha max 2 föreläsningar a 2 h i veckan och löjligt låga krav på tentor och uppgifter samt en utbildning som inte är speciellt inriktad mot det man faktikst vill kunna arbeta med är långt ifrån min definition av vad heltidsstudier vid universitetet ska innebära. För att komma upp i en nivå motsvarande heltidsstudier är man som elev tvugen att själva läsa extra småkurser utöver sina 20p/termin och för att vara någont så när rustad för yrkeslivet krävs en hel del egna initsiativ utanför studiernas ramar för att kompleter den kompetens dessa inte ger och i många fall att man söker sig utomlands för att få arbetlivserfarenhet.

Med färre studenter på högre nivåer och kanske en satsning på yrkesinriktade arkeologiprogram på några universitet och över lag en mer realistiskt yrkesinriktad utbildning skulle det kanske finnas en möjlighet att införa en praktiktermin i arkeologiutbildningen där man får bekanta sig med en riktig arbetsplats och inte enbart någon konstruerad seminariegrävning. Och en sak som kan göras bättre utan större ansträngning är att informera studenter om vad som verkligen krävs för att få jobb. 

Att stort eget engagemang uppmuntras är självklart inte fel men om man lägger ner tid och pengar på en universitetsutbildning vill man inte behvöa själv lära sig 75% av vad man behöver för att ens komma i fåga för ett jobb, om man jämför med den utbildning jag läser nu, konservatorprogrammet på GU känns mina kurser i lund som 25% hastighets 10 poängare i jämförelse och då är inte studietempot överdrivet hårt här heller men det känns i alla fall som en heltidssysselsättning.

Sen måste jag ju tyvärr erkänna att färre studenter och mer pengar tyvär låter som en orimlig kombination på en humanistisk utbildning i dagsläget, en stor anledning till att den utbildning jag går nu är så pass välfinansierad är att den hamnat under  kategorierna naturvetenskap och praktisk hantverk snarare än humaniora vilket ger helt andra finansiella möjligheter...