Marty, vårt land är inte unikt, men det är inte heller vanligt. Vi är omgivna av vatten och vi bor mycket långt norrut med ett klimat som få sydlänningarna gillar, kanske räddade detta oss från Romarna? Vi var inte isolerade - men samtidgt var det inte enkelt att ta sig hit, man behövde båt för att ta sig hit. Vi hade en "vallgrav" runt om oss.
Som jag ser det har vi haft folkstyre under mycket lång tid. Folk är konservativa, de vill oftast inte ha förändringar eftersom de redan vet vad som fungerar
Tacitus beskrev att våra vapen hölls inlåsta och vaktades av en träl. Det tyder på ett organiserat samhälle redan år 98 e.Kr. Han beskriver samtidigt våra skepp - ingen tvivlar på att den informationen är rätt...
Vad kallades folket i Norge innan de blev Norrmän? Troligen Nordmän. I England alltså Northmen. Vi har alltså samma problem där som här. Ranrike, Viken, Älvsyssel hette det före Bohuslän. Elfgrimar kallades folket. Alver fanns i verkligheten - liksom Örgrytingar. Visst kan vi få ihop namnen Marty - men man var knappast olika folk. Man var samma folk, med samma historia, samma kultur, samma religion, osv - men man benämndes på samma sätt som vi benämns idag, jag är Jämtlänning, du är vöstragötalandare -för några år sedan var du Västgöte. Båda är vi Svenskar.
Vi ser mycket små skillnader i det arkeologiska materialet. Vi har levt och dött i samma kultur, talat samma språk, offrat och bett till samma Gudar. Någon annan slutsats kan vi knappast dra.
Mälardalen (Uppland) befolkades av jordbrukare och boskapsskötare för ca 3500 år sedan. Folket som bosatte sig där kom från landets äldre delar. Ingen skillnad i arkeologin syns. Vi var ett homogent folk.
När GU:så första gravar byggdes för 1500 år sedan var Ekornavallens äldsta garvar redan 3000 år gamla... Vårt land, och folk, har en ganska hög ålder. Folket som bosatte sig i Uppland kallade sig för Uppsvear (1296) vilket jag tror är logiskt. Uppsvear bör betyda "de övre Svearna". Det skiljde ut dem från de övriga Svearna.
Schweiz, Swabien, Sweber, Svenskar, mm ser jag som namn efter ett folk som flyttade norrut genom Europa för länge sedan. De bosatte sig längs vägen, några hamnade här, längst norrut och kallade sig kanske för - Sviar, kanske något annat på S ?
Thomas