Författare Ämne: Vikingabröllop  (läst 12853 gånger)

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
Vikingabröllop
« skrivet: januari 11, 2015, 14:06 »
Hur såg utrustningen ut vid ett bröllop? Bar bruden en brudkrona? Jag vet att svärdet var ett viktigt insignium, och att tröskeln till det nya huset var symboliskt och viktigt. Men mer? Var finns källor om just bröllop?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingabröllop
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2015, 18:34 »
Citera
Hur såg utrustningen ut vid ett bröllop? Bar bruden en brudkrona? Jag vet att svärdet var ett viktigt insignium, och att tröskeln till det nya huset var symboliskt och viktigt. Men mer? Var finns källor om just bröllop?
Jag skulle inte vara tvärsäker om att svärd har med ett vikingatida bröllop att göra. Däremot är en urgammal sed att när släkterna applåderat de tu, så skall de gå in under samma tak, vilket senare omvandlas till medeltida "sängledning" (olika seder beroende på landskap/region).

Det fanns dessutom 2 typer av äktenskap.
Det ena innebär att en man resp kvinna inleder ett "samboskap", där kvinnan kallas frilla och mannen frilloman. Denna typ ingås alltså av tycke, men barnen har ingen rätt att ta arv. Parterna ordnade dock oftast detta genom att ge barnen gåvor innan de dog (mark var dock förbehållen de rätta arvtagarna).
Den andra innebär vad vi skulle se som arrangerade äktenskap, vilka ingicks främst mellan stormannasläkter (kungliga), men även långt ner i bondeleden. Syftet var förståssa att politiskt bekräfta allianser, men lika ofta att slå samman 2 släkters resurser i politisk och/eller ekonomisk maktkamp. Barn i dessa äktenskap kan ärva.

Observera att mannen och kvinnan gick in i äktenskap med var sin del i ett bo med vars stöd de skulle fostra de barn som väntades av dem. Dessa egendomar var parternas enskilda (i varje fall släktingarnas) deras liv ut. När en part dog, så skiftades den partens egendom i äktenskapet med andelar av hälften till barn och partnern fick halva. När så denne också dog delade barnen på dennes totala arv. I princip kunde ingen enskild individ ingå fullt äktenskap utan släkten, då de oftast inte ägde full tillgång till sitt blivande arv (kunde införa egendom i ett äktenskap) så länge mor och/eller far levde.

Barn av gröna ungdom hänför sig således till barn frilloäktenskap, vilka erkänts av fader eller moder (bägge), där den resursrikaste partnern (oftast mannen) stödjer andra parten ekonomiskt, d v s barnen. Gustav II Adolf hade ett sådant äktenskap och släkten såg till att sonen gick långt i svenska administrationen även om han inte kunde ärva tronen. Erik Segersäll, Olov Skötkonung, Anund Olofsson och samtida danska kungar hade sådana frilloäktenskap, där hustrurna omnämns som "konkubiner" av de tyska skribenterna (dock mest för att äktenskapen inte ingåtts inför Romersk Katolska kyrkans dignitärer).

Vad står det f ö i de äldsta lagarna om äktenskaps ingående? Detta borde sannolikt vara vad som gäller redan under vikingatid. Än idag vill jag minnas att begreppen konkubin resp frilla är nämnd i lagen. Likaså är den trolovning som på avstånd ingicks mellan släkter vilka företräder de blivande makarna kvar i lagen, dock har tillvägagångssättet ändrats till att gälla mellan de individer som avser ingå äktenskap. Trolovning var alltså ett avtal.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingabröllop
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2015, 19:10 »
Gunlaug Ormtungas saga (nerskeiven 1200-tal)
Citera
. De kom till gillet och för Illuge och hans söner anvisades plats i ena högsätet, för Torstein Egilssan och hans svärson Hravn och brudgummens följe i det andra högsätet mitt emot Illuges. Kvinnorna satt på tvärpallen med Helga den fagra närmast bruden, och hennes ögon vandrade ständigt till Gunnlaug

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Vikingabröllop
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2015, 09:08 »
tack båda!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2015, 09:54 »
Av rubriken framgår att du frågar om bröllop under vikingatid, och då är ju svaret att vi inget vet från Sverige i alla fall. Den syn på vigsel vi har bygger ju på kristendomen, men det dröjde rätt länge innan kyrkorna ställde krav på vigslar.
Så uppdelning i frillor och gifta, som Vetgirig kommer med, fanns säkert inte under vikingatiden. Även från början av medeltiden vet vi dessutom att kungasöner med andra kvinnor än drottningen kunde bli kungar. Att då ta för givet att de saknade arvsrätt verkar märkligt.
Jag gissar att det fanns någon form av fest när två vikingasläkter gick samman genom ett giftermål, men om det förekom någon verklig vigsel är nog oklart. Och det var nog närmast självklart att kungar och stormän kunde hålla sig med ett antal andra kvinnor samtidigt. Det framgår, vad jag minns, av några tidiga beskrivningar av de förskräckliga vildarna i norr.
Bruden bar ganska säkert inte krona. Vad jag vet är det en kristen symbol, och bruden hade bara rätt att bära krona om hon var oskuld. Svärd hade säkert inte heller något med vigseln att skaffa. Det viktiga med vigseln var barn - det skulle födas söner som kunde stärka de båda släkterna, och ganska säkert förekom hänsyftningar på det. Före kristendomen så hade förmodligen Frö och Fröja, som kärleksgudar, en viktig roll.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingabröllop
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2015, 15:17 »
Utländska källor har dock material om vikingabröllop. När jag forskade för Foteviken hade jag en tysk handbok som hade hittat rätt detaljerade beskrivningar av hedniska vikingabröllop av missionärer. Nu är jag pensionerad och har för tillfället inte tillgång till Foteviken s arkiv.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2015, 16:55 »
Det skulle vara roligt om du vid tillfälle kunde lägga ut det materialet, för vad jag vet finns inget om förkristna bröllop i historieböckerna. Knappast om bröllop över huvud taget.

En fundering bara: Det kan väl inte ha funnits någon motsvarighet till dagens samboskap, som det påstås i ett tidigare inlägg. En frilla var ju en andrahustru, d v s en kvinna som hölls vid sidan om. Bodde ett par tillsammans utan att vara gifta med varandra så räknades de säkert som gifta. Men det finns ju inga lagar bevarade i Sverige från tiden före kristnandet så vi vet ju egentligen inget.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingabröllop
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2015, 21:00 »
Citera
Det skulle vara roligt om du vid tillfälle kunde lägga ut det materialet, för vad jag vet finns inget om förkristna bröllop i historieböckerna. Knappast om bröllop över huvud taget.
Redan namnet, brud resp löp har med icke kristendom att göra. Löp bör vara något med en typ av ritual, som motsvarade vigsel.


Citera
En fundering bara: Det kan väl inte ha funnits någon motsvarighet till dagens samboskap, som det påstås i ett tidigare inlägg. En frilla var ju en andrahustru, d v s en kvinna som hölls vid sidan om. Bodde ett par tillsammans utan att vara gifta med varandra så räknades de säkert som gifta. Men det finns ju inga lagar bevarade i Sverige från tiden före kristnandet så vi vet ju egentligen inget.
Om en ung man och en ung kvinna kom sams, så kunde de flytta samma i något som motsvara samboskap idag. De ansågs dock som frilla och frilloman eftersom detta inte var något godkänt av resp släkt. Blev det barn, så var det självklart att bägge skulle bidra till dess försörjning och senare till barnets "karriär" så långt deras inflytande sträckte sig.
Men om släkten kom överens med en annan släkt om ett arrangerat äktenskap, så måste paret sära sig.

Den norska berättelsen om jarldottern Helena beskriver hur den unga Helena får en son och en dotter i ett frilloskap, vilket ingås av tycke, samt hur hon sedan som en del i maktspelet om kronan tvingas av släkten att som 20-årig gifta sig med en äldre man, vars släkt har krav på kronan, liksom hennes egen (en politisk allians bekräftas). Detta par får en son, vilken så småningom väljs till kung. Helena är rikare än fadern (troligen en granpojke i en stormannagård) till hennes 2 första barn, vilka dock uppfostras hos fadern, med stöd av Helena. Helena är under hennes formelle makes frånvaro i uppdrag som kungens jarl ofta regent, då kungen var skröplig, men också förtjust i Helena. Sonen skickas som 15-16 åring tillsammans med ett ungdomsfölje till lärosäten i Västeuropa och får en för tiden god utbildning. När han kommer tillbaks, så sker detta ungefär samtidigt som hans halvbror väljs till kung och Helena ser till att den äldre sonen blir den yngre sonens jarl och rådgivare. Under ett par år övervakar Helena att de bägge sönerna (och deras stödkrets) klarar opponenter om makten, men då har hon separerat från sin formelle make, vilken drar sig tillbaka till ett norskt "undantagsgods" i "Viken" (med sin frilla från ungdomen). Helena och maken hade då fört de bägge släkternas alliansprojekt i hamn. Sedan avreser hon med 143 andra personer (inkl släktens präst) mot Konstantinopel. Med på resan är bl a hennes frilloman och hennes dotter med make och barnbarn. Efter ett längre uppehåll i Kiev hos sin släkting fursten, så försvinner resenärerna ur historien 1140-44, bl a eftersom prästen (vilken nedtecknade berättelsen) skulle återvända till Norge. Han kom fram annars hade inte berättelsen blivit bevarad. Besöket lär vara bekräftat i en mening i en krönika för Kiev. Kanske man kan förstå att Helena var Grekisk Ortodox???

Detta beskriver något om frilloskap. Och det handlar inte om att ha flera hustrur/makar samtidigt. Jag läste redogörelsen i någon tidskrift för säkert 20 år sedan, men har inte hittat den senare.

Om jag minns rätt, så har smålandslagen i sin första version många ålderdomliga drag, som formellt i delar strider mot kristendomen, bl a deras giftobalk. Den som kan kanske bör kolla.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingabröllop
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2015, 22:45 »
Hans, någon gång skall jag ta kontakt med foteviken och gå igenom mitt fd arkiv. Om vi har tur finns sidan kopierad. Kan du tyska Hans, kan du också läsa boken.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #9 skrivet: januari 13, 2015, 10:04 »
Vetgirig

Jag tror att du har fel både när det gäller brud och frilla. Ordet brud finns redan i Gamla testamentet, alltså skrivet för cirkus 3000 år sedan. Så det är ingen hednisk uppfinning här i Norden.
Och frilla i äldre skrifter handlar helt klart om en fru vid sidan om. De tidiga lagarna dömde ju folk hårdare om de var gifta och begick hor. Var båda inblandade gifta på var sitt håll så kallades det dubbelt hor, och bestraffades mycket hårdare.
Att föräldrarna starkt kritiserade ungdomar som gifte sig mot föräldrarnas vilja betyder ju inte att de skälldes för frilla. I det fallen är det ju inte fråga om moral utan om pengar, föräldrarna ville ha ett gifte som var ekonomiskt bra för släkten.
Men lägger du fram några bevis så får jag förstås ge mig.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #10 skrivet: januari 13, 2015, 10:10 »
Vad jag kan se står det inte ett ord om vigsel eller giftermål i Smålandslagens kyrkobalk. Det enda som nämner gifta är en passus om hur man skall göra om en gift man eller gift kvinna vill gå i kloster.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #11 skrivet: januari 13, 2015, 10:46 »
Karlfredrik

Tack.
Min tyska är inte så bra , har glömt det mesta. Så en hel bok skulle ta en evighet, men har du något kortare utdrag så skall jag nog klara det.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingabröllop
« Svar #12 skrivet: januari 13, 2015, 13:02 »
Citera
Jag tror att du har fel både när det gäller brud och frilla. Ordet brud finns redan i Gamla testamentet, alltså skrivet för cirkus 3000 år sedan. Så det är ingen hednisk uppfinning här i Norden.
Deträcker med att begreppet utnyttjas in i vikingaid även i Norden.

Citera
Och frilla i äldre skrifter handlar helt klart om en fru vid sidan om. De tidiga lagarna dömde ju folk hårdare om de var gifta och begick hor. Var båda inblandade gifta på var sitt håll så kallades det dubbelt hor, och bestraffades mycket hårdare.
Att föräldrarna starkt kritiserade ungdomar som gifte sig mot föräldrarnas vilja betyder ju inte att de skälldes för frilla. I det fallen är det ju inte fråga om moral utan om pengar, föräldrarna ville ha ett gifte som var ekonomiskt bra för släkten.
Men lägger du fram några bevis så får jag förstås ge mig.
De tidiga Romerskt influerade medeltida lagarna är ju kristna och DÄR gäller det du skriver. Men nu handlar det om vad som gällde dessförinnan. Och notera att när en part i ett frilloäktenskap gifter sig, så bryter man sin frilloförbindelse. Föräldrar hade mycket lite inflytande på frilloförbindelser vilka ingås efter tycke och kanske över "klassgränser". Men släkten/klanen är altid starkast (lojalitét), så då bryts icke officiella äktenskap. Men den fattigare parten, oftast kvinnan, kan räkna med att ev barn efter ett frilloäktenskap blir försörjda genom den f d frillomannens försorg, samt att mannen ser till att barn får en lämplig "karriär" som vuxen.

Dessutom sker ingen formell ceremoni, typ vigsel, då en man och kvinna  bestämmer sig för att ingå i ett frilloförhållande. Möjligen utbyter de gåvor, för att visa omvärlden att de är ett par, men ingen formell ceremoni. Gåvan blir sedan med tiden omvandlad till trolovningsgåva, förlovningsringar resp ringväxling vid en vigsel.

Adam (och några andra Romersk Katolska skribenter) kallar kvinnan i sådana förhållanden för "konkubiner", men där handlar det huvudsakligen om 2 saker. Det ena är kyrkans krav på ensamrätt till "rätta" vigslar (frilloäktenskap ingicks ju utan formella ceremonier, som kyrkan kunde ta kontroll över) och det andra är att man inte erkände vigslar där inte bägge parter, oavsett om bägge eller en var konkurrerande kristen eller icke kristen, var Romersk Katoliker då äktenskapet ingås. Särskilt krav hade man för kungliga personer, som MÅSTE vigas av en biskop.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #13 skrivet: januari 14, 2015, 10:19 »
Nu gör du så där igen, Vetgirig. Påstår en massa saker som du inte kan veta något om.
Det är riktigt att våra bevarade lagar är nedskrivna av kristna, men de är de enda vi har. Vad som gällde dessförinnan är det ingen som vet idag. Mer än du!
Dessutom, är du verkligen säker på att katolska kyrkan ställde några krav på äktenskap i Norden på Adams tid? Vad gäller exempelvis kravet att präster inte får gifta så så kom det hit flera hundra år senare. Idag är äktenskapet ett sakrament i katolska kyrkan, men det dröjde länge innan formella krav ställdes på äktenskap. Är du verkligen säker på att sådant gällde i Norden på 1000-talet? I så fall, var läste du det?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingabröllop
« Svar #14 skrivet: januari 14, 2015, 18:13 »
Kontroll över äktenskapen var ett viktigt instrument för Romersk Katolska kyrkans införandeprocess. Särskilt tryckte man på att kungar och stormän MÅSTE ingå äktenskap via kyrklig välsignelse. Adam visar detta i konkubinmeningarna. Kyrkan lyckades till en början inte alltid, men så småningom fanns kontrollen där.

Samtidigt införde kyrkan sanktioner mot kvinnor, vilka födde barn utanför av kyrkan välsignade relationer, t ex frilloförhållanden, men så klart även av tillfälliga förbindelser. Före kristendomen var säkert inte sistnämnda oproblematiskt, men efter kristendomen blev samhällets förhållningssätt pådyvlat av kyrkan rabiat. Ändå klarade sig norden hyffsat jämfört med Västeuropa.

Kyrkans strävanden gav ju dessutom inkomster åt kyrkan, då vigslar förståss kostade. Likaså kostade det så småningom även för mödrar utanför äktenskap.

Detta med celibat och att präster inte fick gifta sig blev aldrig någon succé i Sverige. Påven (representanter) klagade ständigt på det svenska prästerskapets äktenskap. Kyrkan hade baktankar med införande av celibatet, då det ingick i ett program för att komma över äganderätten till s k donationer, samt sådana egendomar en präst kom att ärva. Kyrkan, menade man, var prästens familj, så när en präst med ärvd egendom dog, så var ju hans familj närmaste arvinge. Nu såg inte stormännen detta så i Sverige, men i andra delar av Västeuropa blev kyrkan rik med åren.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #15 skrivet: januari 15, 2015, 09:19 »
Än en gång Vetgirig.
Det du skriver stämmer rätt bra på katolska kyrkan längre fram i tiden. Frågan är om man verkligen höll så hårt på de reglerna redan på 1000-talet, och i ett så osäkert område som Norden? Du har en tidens att halka omkring mellan seklerna.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingabröllop
« Svar #16 skrivet: januari 15, 2015, 13:58 »
Citera
Än en gång Vetgirig.
Det du skriver stämmer rätt bra på katolska kyrkan längre fram i tiden. Frågan är om man verkligen höll så hårt på de reglerna redan på 1000-talet, och i ett så osäkert område som Norden? Du har en tidens att halka omkring mellan seklerna.
Nja!
Man måste inse att kristningen innebär en ständigt expanderande "fronlinje". Vissa företéelser händer strax bakom frontlinjen varje gång den tagit ett steg. Framför frontlinjen händer då motsvarande företéelser, som dessförinnan orsakade att frontlinjen tog sitt steg. O S V!   O S V!
Det som händer i Norden under Romersk Katolsk press/inflytande t ex under 1100-talet hände dessförinnan i de områden, som dessförinnan var utsatta, men nu är baser för kristningen i Norden. Det är därför redan på Adams tid denne som självklarhet kritiserar de politiskt bärande individerna i de regioner man avser att "kristna". Man angriper deras moral i egenskap av att den är lågt stående för att få "bildade" individer/grupper i de nyss "kristnade" områdena att avstå från att fortsätta 100-tals års tidigare normala umgängen med målbefolkningen. Samtidigt påverkar man målbefolkningarnas ledare att underordna sig den högre egna moralen, vilket självklart är Romersk katolsk kristendom (och ingen annan kristendom).  J m f konkubin-styckena i Gesta....
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingabröllop
« Svar #17 skrivet: januari 15, 2015, 21:35 »
Är det inte så att även om kyrkan ser äktenskapet som något heligt så är det ändå ingen kyrklig inrättning fram till slutet på 1100-talet?  Det finns alltså inga gemensamma kyrkliga ritualer eller liknande, och ett äktenskap behöver inte välsignas i någon kyrka för att vara giltigt och heligt i kyrkans ögon?


Om kyrkan hade sett äktenskapet som ett viktigt verktyg för sin mission hade man säkerligen gjort detta till ett sakrament som skall välsignas av kyrkan långt innan mötet i Verona år 1184? Man kan svårligen förklara det med folklig ovilja att bryta sina traditioner, då det helt saknades kyrkligt krav på särskilda ritualer. Det finns ju ingen konflikt mellan det gamla och det nya då kyrkans välsignelse av äktenskapet i all enkelhet kunde ges i samband med den vanliga mässan man besökte.


Eller har jag förstått det helt fel?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Vikingabröllop
« Svar #18 skrivet: januari 16, 2015, 08:33 »
Från England har jag läst att vid bröllop skulle det finnas mjöd som räckte en månad.Detta skulle vare en sed kommen från invandrande angler och saxare samt nordmän.Därav uttrycket honeymoon.Vi får väl anta att detta var en sed vid bröllop i norden vid denna tid.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingabröllop
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2015, 09:39 »
Nej Yngwe, du har helt rätt. Kraven på kyrkliga äktenskap kommer senare.
Jag kollade med en person som har bra koll på källorna, Per-Arne Ryderup, och fick en rad hänvisningar till bl a Adams skrifter som visar att Vetgirig som vanligt tolkat fakta på sitt eget sätt.
Så skriver Adam exempelvis om frillor i kungliga familjer, men inte fördömande utan bara som ett konstaterande. Kungarna hade flera kvinnor.
Men eftersom jag vet att Ryderup redan tidigare skrivit allt detta i svar till Vetgirig, som inte bryr sig, så är det ingen idé att upprepa det.