Författare Ämne: Var låg Jomsborg?  (läst 5685 gånger)

Utloggad fileoscar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Var låg Jomsborg?
« skrivet: januari 09, 2015, 17:53 »
Under den gångna långhelgen har jag fördjupat mig i forskningen och teorierna kring existensen av Julin-Vineta-Jumne-Jomsborg. Och ju mer man borrar sig ner i den gåtan, desto mer förvirrat blir det. Uppenbarligen har några – kanske flertalet - gjort feltolkningar som i sin tur lett andra i fel banor. Den gängse uppfattningen numera är väl att nämnda fyra begrepp alla avser samma plats. Utan att direkt inta egen ställning verkar bland annat Dick Harrisson ansluta sig till den även om han också är inne på att allt kan vara saga och myt.

Personligen tror jag till att börja med inte på myt-teorin då det finns allt för många avtryck i skrifterna för att man ska avfärda dem så lätt. Jfr t ex skånska Trelleborg eller Silasthorp  vid dansk-tyska gränsen – dessa var  också myt-stämplade fram till att man hittade de dolda anläggningarna… Vidare är jag inne på att det handlar om minst två olika platser.

Om vi börjar med Julin så finns det enighet om att det är dagens Wollin i Pommern som bland annat Saxo beskriver. Inget kontroversiellt så långt.

När det däremot gäller Vineta (eller Wineta) så har jag svårare att se den omedelbara kopplingen dit. Åtminstone det gamla Vineta ska ha funnits på grannön Usedom. Det vittnar t.ex. den arabiske kringresanden Ibrahim ibn al-Tartushi (även kallad Abraham ben Jacob) från Cordoba om. Han verkar generellt vederhäftig då han även beskriver Hedeby samt är den allra förste som nämner Prag.

Sägnen säger att staden försvann i havet likt Atlantis. Eftersom vi inte har så många tsunamis i Östersjön och förändringar i havsnivå sker väldigt långsamt var det väl i så fall snarare fråga om översvämningar i floddeltat (där slaverna oftast byggde upp sina handelsplatser och fästningar) som förstörde staden alternativt viktiga delar av den. Tidpunkten för översköljningen är diffus. Att inte hela staden lagts under vatten är min egen teori som skulle förklara hur al-Tartushi kunde identifiera staden och samtidigt beteckna den som förlorad. Hans resa i området kan härledas till någon gång år 965-973. Vissa hävdar att stadens undergång skedde redan tidigt 800-tal och att många köpmän i staden efter katastrofen i stället flyttade till Björkö och Visby. Jfr: 
https://books.google.se/books?id=0LFBAAAAcAAJ&pg=PA39&lpg=PA39&dq=wineta+bok&source=bl&ots=o6xND_67Ks&sig=m5kl2iW0vALTFkItjJo3kAt9uYM&hl=sv&sa=X&ei=ziapVNyCL8j9ygOe6IHACw&ved=0CDwQ6AEwBg#v=onepage&q=wineta%20bok&f=false

Att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen är okontroversiellt. Den heta frågan gäller i stället den geografiska placeringen.

Petri Olai menar att fästningen ligger i grannskapet av Julin. Även om Julin skulle vara lika med Jumne så innebär det inte nödvändigtvis – som många forskare är inne på – att Jomsborg låg på ön Wollin. Den kunde lika bra vara placerad andra sidan floden Divenow – på Usedom. Min tro är förstås att det Jumne som Adam av Bremen berättar om inte ens är Julin/Wollin. Detta grundar jag inte enbart på att omfattande utgrävningar i Wollin och höjderna norr om inte gett ett dyft. Nej, kopplingen till Julin är minst sagt svag men den till Vineta (”Vinetta-Uinetta-Jumneta”) - som jag nyss placerat på Usedom – desto starkare.


Utloggad fileoscar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Var låg Jomsborg?
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2015, 17:56 »
Att Vineta inte är Julin stärks f.ö. av uppgiften att Vineta skulle vara väl så praktfull om än inte lika stor som Julin. Jfr:
https://books.google.se/books?id=OSIFAAAAYAAJ&pg=PA65&lpg=PA65&dq=wineta+bok&source=bl&ots=P1bugIwMeK&sig=pcT1j-vKexfTwmUt8pjfhnv4DF4&hl=sv&sa=X&ei=hiupVMzJKKHgyQOwiIHwDA&ved=0CDkQ6AEwBQ#v=onepage&q=wineta%20bok&f=false

För min del ter det sig t.o.m. inte helt osannolikt att Jomsborg byggdes på samma plats som danskarna redan kände till, d v s platsen för gamla Vineta! Den senare orten bör ju dessutom ha haft ett strategiskt läge ur flera aspekter. Kanske fanns som sagt höglänta delar av staden kvar; kanske fanns det till och med en sjöborg att återanvända och förbättra.

Att placeringen av Jumne föranleder diskussion är inte förvånande. Däremot finns knappast anledning att betvivla detaljerna i Adams beskrivning av staden. Detta då han var samtida med Jumnes korta storhetstid och att han lär ha fått de flesta uppgifterna direkt ur Sven Estridssons mun. Med det i åtanke är jag förvånad över att uppgiften om att man från Jumne ”har en kort roddfärd över till staden Dyraine, som ligger vid mynningen av floden Peanis” inte verkar vara tagen riktigt på allvar.

Vare sig vi pratar om Peenes mynning eller Oders dito så tror jag inte vi ska leta i utloppet längst ut i Östersjön. När Adam åtminstone talar om Oders mynning så handlar det om ”där den utfaller i de skytiska träsken”, vilket jag snarare hänför till floddeltat söder om öarna Usedom och Wollin än själva Östersjön.

Tolkar man det så är Jumnes placering given. Vi hamnar på Usedoms sydvästra hörn – i trakten av nuvarande staden Usedom. Då har vi inte bara roddbåtsavstånd till Peenemynningen, chansen till överblick på den såväl som Oders och Divenows utlopp i deltat fås på köpet.

Att mera precist placera Jomsborg är så klart omöjligt. Men jag vet var jag skulle börja leta, nämligen på de högsta höjderna där samtidigt vattendjupet tillåter en hamn för 300 fartyg. Gissningsvis skulle det bli i Vossberg där man funnit en myntskatt från 1000-talet med ca 6000 mynt – däribland något romerskt och ett präglat av Olav Tryggvason.

Tacksam för synpunkter!
 

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Var låg Jomsborg?
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2015, 18:20 »
En intressant frågeställning. Har du provat att vända dig till Muzeum Narodoew i Szczecin?

Utloggad fileoscar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Var låg Jomsborg?
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2015, 22:30 »
Nej, och tror inte det skulle vara lönt. Polska forskare vill av någon dunkel anledning placera allt i Wollin,  Polen. Precis som en del tyska forskare går mot strömmen och är inne på Tysklandsspåret. Med andra ord styr nationalistiskt önsketänkande mer än objektivitet. Mönstret känns igen från 1800-talets Sverige..

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var låg Jomsborg?
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2015, 23:10 »
Vineta lär du aldrig hitta.....




Kusten här är föränderlig, den består till stora delar av sandbankar och har med tiden påverkats av hav och floder. Wislas utlopp har flyttats flera gånger och säkerligen har strandlinjen ändrats med detta. Halva Kap Arkona är borta trots att det ligger på en klippa.....


Detta är förklaringen till att vi idag söker efter alla nämnda städer vi denna kust. Om det inte finns kontinuitet i landskapet kan det inte finnas det i städerna heller.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad fileoscar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Var låg Jomsborg?
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2015, 12:38 »
Haha, jag är inte dummare än att jag inser svårigheten med att hitta legendariska Vineta. Men det är kul att spekulera. Sedan är det ett steg till att verkligen tro sig/veta platsen - och ytterligare ett till att börja gräva. Ändå finns det tydligen personer som gått till steg 3 (utgrävningen) i Wollin.

Gåtans fokus för min del ligger dock inte på just Vineta. Den platsen hänger liksom med på köpet eftersom så många andra byggt ihop Vineta-Julin-Jumne-Jomsborg till ett paket på en och samma plats. Och om alla fyra hänger samman så måste man kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Såsom Vineta kontra Julin/Wollin.

Detta är en av mina huvudfrågor i resonemanget:

1) Vad kopplar gamla Vineta till Julin/Wollin?

Mitt svar: Absolut ingenting så vitt jag kan se.

Den andra huvudfrågan så här långt:

2) Varför finns det så lite skrivet om Adam av Bremens beskrivning av den lilla roddturen från Jomsborg till byn vid Peenes mynning?

Mitt svar: Man har tittat på den flodens utlopp längst upp i Östersjön - ovanför nuvarande Peene-strömmen - inte fått ihop det hela respektive utgått från att Adam yrade alternativt var felinformerad. Hade man kollat vid själva flodens utlopp i träsket/deltat strax öster om nuvarande Anklam så blir allt mycket klarare. Se:

https://www.google.se/maps/place/Anklam,+Tyskland/@53.8427858,13.724397,10z/data=!4m2!3m1!1s0x47abad9509984171:0x4251ae8ad84c940