Författare Ämne: Gudomens fotavtryck  (läst 3943 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gudomens fotavtryck
« skrivet: januari 09, 2015, 15:49 »
Jag undrar just nu varför jag inte kan hitta i Norden något sånt som "gudomens fotavtryck" på stenar eller stenhällar. I Västtyskland har jag sett några för länge sen. Där nere, i folksagor beskriver man dem som "djävulens fotavtryck" eller "Wilde Jägers fotavtryck". I Polen blev de adapterade genom folklig kristendom som kultplatser av Jungfrun och kapell är byggda bredvid eller över dem.

Det finns två skilda kategorier av "gudomens fotavtryck". Naturliga "avtryck" ser ut som svarta spår efter en skosula. De ser ut som inlägg från annorlunda svarta mineral på t ex en ljus sandstens yta. Sen har jag hittat några tillverkade av antika stenhuggare i Grekland. Två av de mest åtkomliga är uthuggna i fyrkantiga stenplattor som överdimensionella fotsulor med tydliga tår.

En sån fotsuleplatta ligger utanför fronten av Parthenon på Akropolis i Athens, så den kanske signalerar närvaro av Athena. Andå; nån sammanhang mellan plattan och situation av templet är här inte tydligt. En annan fotsuleplatta kan man hitta precis i mitten av Apollos tempel inom Asklepieion på Kos. I sista fall det är tydligt att templet var byggd i relation till plattan. Kanske efter persiska krig vetskapen om att märka "gudomens närvaro" med fotsuleplattor gick förlorad i Athens? Byggare av nya elitära Parthenon kanske flyttade bara plattan åt sidan. För folket att lämna beskedliga offer bredvid?

Har någon av Er någon vetskap om eventuella "gudomens fotavtryck" här i Norden?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2015, 18:58 »
Vi har massor av hällristningar av fotsulorna,med och utan tår, med och utan "klackstreck", samt med flera klackstreck.

Räcker dessa? :)

http://wadbring.com/historia/bilder7/foglum.jpg

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2015, 19:19 »
Oj då. Tack, Carl Thomas. Men det är inte "gudomens fotsulor", som skulle markera gudomens närvaro, tycker jag.
De ristningar ser ut mera som markering av människor, som hör till en familjehelgedom, eller hur? På det viset kunde en relation etableras, som förstärkte "livsgnistan" hos de människorna? Enklare sättet vore att göra skålgrop och ha stenflisor ständigt med sig t ex i en påse av transkin på snöret omkring halsen... Oups, det skulle kanske fungera i Irland men inte här? Jag ska leta i mitt arkiv för att visa fotona av objekt, som jag menade. Men ändå; fotsulor-ristningar finns i Sverige. Tack för tillrättaläggande.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2015, 21:58 »
Frågan är vad dessa fotsulor betyder här i Skandinavien? De tolkas som Gudarnas fotsulor av en del forskare - och de finns i stort sett över hela Skandinavien. Jag vill minnas även uppe i Alta i Nordnorge.

Bilden jag skickade tyder på att Gudarna samlades till cocktailparty då och då  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2015, 22:52 »
Sorry. Mitt photobucket-konto funkar inte som det ska. Och det där med gudarnas cocktail-party. Det skulle då gälla snarare några stycken av "genius/genii loci", om vi letade i övernaturliga världen. Men det finns aldrig så mycket av dem på en plats, som kommer ut från själva namnet? Om vi sen går neråt i andarnas hierarkin, då har vi hjälpandar. Men vem skulle de hjälpa? - Då är vi tillbaka vid en personlig relation mellan en grupp människor och den heliga platsen, som bakgrunden i symboliken. Var och en människa involverad i relationen ville märka
detta med en individuell par av fotsulor?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2015, 23:04 »
Jag läste någonstans att skeppsristningar är på plats nummer 1 - därefter kommer fotsuleristningar. Jag vet inte om det stämmer, men det tyder i alla fall på att det finns många av dem.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #7 skrivet: januari 09, 2015, 23:20 »


Sorry; det var länge sen jag har använt photobucket. Nu ger jag upp.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gudomens fotavtryck
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2015, 09:21 »
Att gudarna skulle bokstavligen lämna fotspår verkar orimligt. Vill de skapa kontakt med oss borde det finnas bättre sätt.
Så vi får nog nöja oss med de fotsulor som syns på hällarna, de är förmodligen ett mänskligt försök att skapa kontakt med gudarna.