Författare Ämne: Källor sökes till "Uppsala Öd"  (läst 48990 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #20 skrivet: december 21, 2014, 14:40 »
Tack Angantyr. Jodå, nu vill jag veta fakta om UÖ. Jag har alltid sett UÖ aom en fundamental del av vpr historia och jag har aldrig ens ifrågasatt UÖ - nu visar det sig ? att källäget är mycket skralt - och att det ser ut som om att något UÖ aldrig har funnits? UÖ verkar vara ett abstrakt begrepp.... Inget annat...

Just nu letar jag egter originalstavnkngen hos Snorre, HVGL, Östgötalagen och Hälsinhelagen. Står det verkligen Uppsala Öd i klartext...det kan ju vara bra att veta.

Orsaken till at jag skriver som jag gör i denna tråd (med länkar osv) är att jag beskriver delar av vad jag hittar och som ökar förståelsen av t.ex. Jordägande före och efter rikets enande.

Att ifrågasätta UÖ är naturligtvis vanskligt, jag tror att majoriteten anser att UÖ är fundamentalt i vår historia. Tyvärr verkar det som att det inte är fallet.

Sök på "Uppsala Öd" på Google och läs lite länkar där. Jag jar läst några hundra...  Jösses så fundamentalt UÖ är, massor av sidor påstår att deras egendom kommer från vikingatida UÖ :)

Då är det bra att ta med länkar så att de som är intresserade ser vilka fakta som finns...

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #21 skrivet: december 21, 2014, 19:53 »
YVGL text:

 §. 8. Va�. oc Ökol. Vartoptær. Gudhem. Lungho. Holæsio. Asar oc skalan�er. �er æru allir vpsala ö�er. �em ma aldrigh vetæ. �em atti. ee �en sami konunger ær ræ� lan�um.

Man skriver alltså:  "vpsala öder"

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #22 skrivet: december 21, 2014, 20:25 »
Intressant om UÖ, Uppsala Bo och Bosgårdar

http://www.sturefelt.net/Historia/Husabyar/jerk.html

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #23 skrivet: december 21, 2014, 20:44 »
Kopierat ur Hälsingelagen, Kunoungs Balkar XI

wald �ær sighiæ næy motæ. §.1. �æssur æru upsalæ ö�ær sunnastæ höghær.
hager i sunda�y. höghær a nor�stighi. næs ii silanger. {Norstigher i
syobot} [Nor�stigher i syoboo] raa�. kutuby. �æssæ byæ ma ængin wndæn
kronunna skiptæ. æller sæliæ. ok ænctæ �æt �ær till ligger. Konungx balker
lyctæs swa gu� lati os alla himærikis na�r faa amen

Man skriver alltså "Upsalae ödaer"

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #24 skrivet: december 21, 2014, 21:35 »
Ynglingasagan vers 12 på Norrönt språk,


12. Dauði Freys.

"Freyr tók þá ríki eptir Njörð; var hann kallaðr dróttinn yfir Svíum ok tók skattgjafir af þeim; hann var vinsæll ok ársæll sem faðir hans. Freyr reisti at Uppsölum hof mikit, ok setti þar höfuðstað sinn; lagði þar til allar skyldir sínar, lönd ok lausa aura; þá hófst Uppsala auðr, ok hefir haldizt æ síðan. Á hans dögum hófst Fróða friðr, þá var ok ár um öll lönd; kendu Svíar þat Frey. Var hann því meir dýrkaðr en önnur goðin, sem á hans dögum varð landsfólkit auðgara en fyrr af friðinum ok ári. Gerðr Gýmis dóttir hét kona hans; sonr þeirra hét Fjölnir. Freyr hét Yngvi öðru nafni; Yngva nafn var lengi síðan haft í hans ætt fyrir tignarnafn, ok Ynglingar váru síðan kallaðir hans ættmenn. Freyr tók sótt; en er at honum leið sóttin, leituðu menn sér ráðs, ok létu fá menn til hans koma, en bjoggu haug mikinn, ok létu dyrr á ok 3 glugga. En er Freyr var dauðr, báru þeir hann leyniliga í hauginn, ok sögðu Svíum at hann lifði, ok varðveittu hann þar 3 vetr. En skatt öllum heltu þeir í hauginn, í einn glugg gullinu, en í annan silfrinu, í hinn þriðja eirpenningum. Þá hélzt ár ok friðr."

Jag noterar att Uppsala skrivs " Uppsölum"  - medan UÖ skrivs:  " Uppsala auðr ".
(I vers 5 skrivs också "Uppsölum" om platsen).

Varför skiljer man på Uppsölum när det gäller platsen (skrivet på två olika platser) - och "Uppsala" när det gäller UÖ?

Är detta en modernisering av stavningen när det gäller UÖ? Eller, noterar man en skillnad mellan platsen Uppsölum - och Frejs "Uppsala auðr" (som skulle gå i arv till nästa Kung). Kan Uppsölum vara konkret och Uppsala auðr vara abstrakt?

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #25 skrivet: december 21, 2014, 21:40 »
Jag noterar att även Ynglingatal skriver "Upsölum" om Uppsala.

Ynglingatal skriver ingenting om UÖ.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #26 skrivet: december 21, 2014, 21:52 »
Länk till "Svenska folkets historia" sidan 25.

https://books.google.se/books?id=3kdBAAAAYAAJ&pg=PA25&lpg=PA25&dq=uppsala+audr&source=bl&ots=aCAZmselQU&sig=Uf9ulejhiO4eyDAx3jDavBa0IcM&hl=sv&sa=X&ei=fjCXVI3nA6j9ywON6ICoCw&ved=0CCsQ6AEwBQ#v=onepage&q=uppsala%20audr&f=false

Här har man översatt Uppsölum till Uppsala, det " hov" som Frej byggde har blivit till "det stora Templet" mm. Jag avskyr när man förvanskar uppgifter från en källa :(

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #27 skrivet: december 21, 2014, 22:10 »
Om Länsförfattningen i den Svenska Norden intill Gastaf den förstes tid
 AvJohan Jakob Nordström

Sidan 9 och 10, notera särskilt fotnoterna 7 och 8.

7 handlar om UÖ.

8 handlar om "skötning" - = överlåtelse av gods till annan. Kommer t.ex. Tillnamnet "Skötkonung" från att han tagit emot en skötning från sin företrädare?

Kan vi hitta ett samband mellan "skötning" och. "Vpsala öder"  mellan år 1000 och 1280 i VG?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #28 skrivet: december 21, 2014, 22:25 »
Lös mer om "skötning" här: (Uggleupplagan)

http://runeberg.org/nfce/0738.html

Skötning är alltså en gammal term för överlåtelse av jord. Hur långt bak i tiden kan vi spåra begreppet "skötning" ?


Jag kan inte låta bli att göra vissa kopplingar här, rätt eller fel...

De äldsta källorna vi har om UÖ är Snorre 1219, YVGL 1280 och Östgötalagen 1290. Alla dessa tre källorna är kopplade till Götaländerna.
Vi har begreppet "skötning" - som innebär överlåtelse av jord (principiellt samma betydelse som UÖ) och vi har Olof Skötkonung på 1000 talet. OS anses vara den första Kungen över både Götaländerna och Mälardalen... Fick han ta emot en "skötning" ?

Nästa källa om UÖ är från 1320 (Hälsingelagen).

Någon som vet mer om "skötning" ?

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #29 skrivet: december 21, 2014, 22:32 »
Mer om "skötning"

https://books.google.se/books?id=O9NAAAAAcAAJ&pg=PA656&lpg=PA656&dq=skötning&source=bl&ots=bQM2XF_qKj&sig=etUYc6uDcSTAdwMP8VroeCvteLo&hl=sv&sa=X&ei=cDeXVKvMOuP-ywPj-oKQCw&ved=0CFAQ6AEwEQ#v=onepage&q=skötning&f=false

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #30 skrivet: december 21, 2014, 22:39 »
Corpus iuris Sueo-Gotorum antiqui: Westgöta-lagen
 AvSweden

Sid 494

https://books.google.se/books?id=aZgyAAAAIAAJ&pg=PA494&lpg=PA494&dq=skötning&source=bl&ots=u_39WyhS3C&sig=Gqll2Ybanh16POaW_rqOpF0wpTk&hl=sv&sa=X&ei=cDeXVKvMOuP-ywPj-oKQCw&ved=0CH4Q6AEwIA#v=onepage&q=skötning&f=false

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #31 skrivet: december 21, 2014, 22:46 »
Från Bengans historiesidor:

"Laga fång av jord

Enligt Västgötalagen finns fem laga fång av jord - genom arv eller odaljord, hemgåva till son, hemföljd till dotter, genom köp och genom skötning.

De sista två reglerna är sent tillkomna och möjliggjorde dels handel med jord, dels att kungen kunde skänka bort jord, så som Olof Skötkonung gjorde med sitt Husaby till kyrkan. Handeln begränsades av huruvida arvingarna var med på att sälja bort jord eller inte. Den enskilde fick möjligheten att testamentera till kyrkan och kungen om man så önskade."

Tack Bengan!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #32 skrivet: december 21, 2014, 22:52 »
Ännu mer om skötning..

svenska Akademins ordbok 1976

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/1/254.html

De har sett kopplingen till Skötkonung. Inte bara jag alltså :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #33 skrivet: december 21, 2014, 23:03 »
Nu blir skötning ännu mer intressant...

Bidrag till den Svenska Samhälls-Författningens Historia: efter de ..., Volym 2
 AvJohan Jakob Nordström

Sid 655 - 657

https://books.google.se/books?id=O9NAAAAAcAAJ&pg=PA656&lpg=PA656&dq=skötning+jord&source=bl&ots=bQM2XF0sJi&sig=MhToF6-MV8g6Fqr77FdZoVD6MTY&hl=sv&sa=X&ei=_T-XVOnEOcqeywPnyICoDg&ved=0CDkQ6AEwDA#v=onepage&q=skötning%20jord&f=false

Kommentar:

Skötning som juridisk term användes tydligen endast i Götaländerna. (Det skulle då låsa  Olof Skötkonung till VG).

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #34 skrivet: december 21, 2014, 23:12 »
Länk från Skalman om Finska landskapslagar

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=4217

 Vet någon någonting om att "skötning" även fanns i Finland? Det blir ju intressant om begreppet skötning endast användes i VG. Varför anvöndes det då i Finland också?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #35 skrivet: december 21, 2014, 23:34 »
Nu börjar det likna något :) jösses... :)

Från Tacitus.nu angående Olof Skötkoung. Tredje  stycket, två första raderna:: 

"Sagan som troligen är från första halvan av 1100-talet, även om den skrevs ned först i slutet av 1200-talet, kopplar ihop namnet Skötkonung med det isländska ordet "skaut" som betyder kappflik".

Hela sidan här: http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/vikingatid/os-tillnamn.htm

Skaut betyder alltså kappflik - och där skulle jord läggas av den som gav en skötning - och sagan är troligen från 1100 talet enligt Tacitus.

Då har vi följande "kedja"

Olof skötkonung var den första Kungen som styrde över både VG och Mälardalen. 1000 talet.
Skjut betyder kappflik på 1100 talet... (Lite tveksamt med dateringen av sagan).
Skötning betyder juridiskt en gåva och att en bit jord läggs i kappfliken hos gåvans mottagare (VG lagen) 1200 talet)
Skötning är ett juridiskt begrepp som endast användes i VG .

Begreppet skötning finns inte i Mälardalen, det är unikt för VG - och låser alltså OS till VG - tydligen fick han en skötning i form av Mälardalen ? Eftersom han var den första gemensamma kungen över VG och Mälardalen....

Ja jösses...

Läs på länken även andra förklaringar till namnet Skötkonung... Jag tror mitt förslag ovan står sig ganska bra :)

Thomas



Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #36 skrivet: december 21, 2014, 23:47 »
Har ni avfört Bågenfeldts principiella anslag i senaste boken om "vaggan" ur diskussionen?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #37 skrivet: december 22, 2014, 00:16 »
Vetgirig, ingenting är avfört som rör källor om Uppsala Öd. Länka gärna till Bågenfeldt här om det han skriver handlar om UÖ, markinnehav eller sådant som berör överföring och försäljning av jord/mark.

Just nu samlar jag, förhoppingsvis vi, information om allt som rör UÖ. I ett senare skede kan vi diskutera det vi samlat ihop. Förhoppningsvis ger det oss en bra bild av vad UÖ verkligen var. Källor efterlyses alltså i nuläget.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #38 skrivet: december 22, 2014, 00:26 »
Detta är ingen källa i sig, utan en princip för vaggan. Många bitar saknas dock enligt min uppfattning.

https://www.dropbox.com/s/u9jezo6emysfu74/20%20Svea%20rikes%20vagga%20-%20N%C3%A4r%20Sverige%20blev%20till%2C%20en%20annorlunda%20teori.pdf?dl=0
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Källor sökes till "Uppsala Öd"
« Svar #39 skrivet: december 22, 2014, 00:30 »
Jag satt just och läste sidan 89 om Uppsala Öd. Ett annorlunda synsätt på UÖ - bra! Tack för länken!

Thomas
Historia är färskvara.