Arkeologi > Medeltid (ca 1100-1520)

Källor sökes till "Uppsala Öd"

(1/27) > >>

Carl Thomas:
Jag söker källor till Uppsala Öd.

UÖ nämns i ÄVGL där 8 gods räknas upp som tillhörande UÖ. Ca: 1220

Ynglingasagan nämner UÖ. Ca 1220. (Snorre kände till UÖ och skrev om UÖ i YS.)

Helsingelagen  nämner att 5 gods tillhör UÖ. Ca 1340

 Vilka mer källor finns om UÖ?

Thomas

Carl Thomas:
Citat skrivet av Gorm:

"Husbyar är ett begrepp som diskuterats en hel del genom åren. På flera ställen har har jag läst att begreppet är förknippat med Uppsala öd. Men Uppsala öd och Husby kan bara förknippas med varandra på ett ställe mig veterligen, nämligen i ett diplom från 1345 (DS 3888). I detta diplom byter Magnus Eriksson bort tre Husby i Uppland och de tilbytta godsen "från och med nu och för evigt böra kallas och räknas såsom Uppsala öd". Detta kan tolkas som en lös direkt koppling men också som en indirekt, de bortbytta godsen behöver inte ha något med Uppsala öd att göra. "

1348 nämns UÖ i samband med ett Godsbyte.

Thomas

Carl Thomas:
Magnus Eriksons Landslag: 1350 talet

" Nu skall till konungariket i Sverige konung väljas, och det skall ej ärvas.
Nu skall till konungariket i Sverige konung väljas, och det skall ej ärvas, om de hava mist sin konung, på följande sätt: förut nämnda lagmän skola, envar från sin lagsaga, med samtycke av alla dem, som i lagsagan boende äro, taga tolv kloka och raska män och med dem på utsatt dag och i rätt tid komma till Mora ting för att välja konung. Första rösten skall lagmannen i Uppland hava och de som med honom äro utsedda, för att välja konung; därefter var och en lagman efter den andre: södermännens, östgötarnas, Tiohärads, västgötarnas, Närkes och västmännens. De skola döma honom till att bära krona och vara konung, till att råda över landen och styra riket, till att styrka lag och hålla frid. Då är han dömd till Uppsala öd.

Thomas

Vetgirig:
Enligt vad jag förstår, så finns inte annat än enstaka brottstycken kvar av Helsingelagen. Det som ofta kallas Helsingelagen är väl snarare en nedkopiering, möjligen delvis lokalanpassad variant, av Upplandslagen eftersom Helsingländerna av centralmakten i alla andra avseenden hänfördes till Uppland, t ex ingick i Uppsala Ärkestift, mm.

Carl Thomas:
Ja, jag tror att du har rätt i det. Jag skall undersöka det närmare senare. Tack för informationen!

Thomas

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion