I en av länkarna ovan tar man upp just det du beskriver, jag skall bifoga en annan länk som handlar om Mälardalen och Uppland - samt Helsingland.
Snorre besöker VG 1219 och skriver sedan Ynglingasagan där UÖ nämns i tid ca 100 e.Kr. Snorre borde ha lärt sig namnet UÖ vid sitt besök i VG - kanske...
YVGL skriver UÖ 1280.
Östgötalagen skriver Uppsala bo 1290.
Helsingelagen skriver UÖ ca 1320
Ett Diplom skriver UÖ 1345.
Magnus Erikssons Landslag skriver UÖ ca 1350.
Det verkar vara de källor som nämner UÖ..
Ingen av ovanstående källor hänvisar till att UÖ är gammal tradition eller har rötter bakåt i tiden.
Den bild jag har just nu (vilken kan ändra sig) är att UÖ är en helt och hållet medeltida namn, kanske till och med ett talesätt eller arbetsnamn på någonting som lite senare namngavs som Husabyar och ännu senare Kungsgårdar. UÖ verkar vara mer ett begrepp än ett namn på en organisaton.
Länkarna ovan om jordägande och om hur Kronan fick äganderätt till land, det som vi kallar Kronodomän eller Kronomark är intressanta - de ger en bild av ett skeende.
Hypotes:
Före riksenandet finns en historia där små "kungariken" slogs samman till allt större enheter. Till slut fanns två Riken. Dessa eiken enades till ett rike ca 1260 - därefter fanns enbart en Kung.
Ett helt nytt Rike måste nu bildas och Kungamakten konsolideras samt ges ekonomisk makt. De tidgare Landkungarna ägde mark inom sitt respektive Land. Dessa marker hade ackumulerats fram genom seklerna - och de förvaltades av Den regerande Kungen - han ägde inte marken personligen.
Denna mark från respektive Land överfördes nu till Rikets suveräna Kung - som då förvaltade denna mark enligt Odalsprincipen. Genom donationer, beslag, böter, arv, osv växte Kronans mark ytterligare med åren.
Från ca 1260 och framåt några decennier arbetade man fram hur Landens mark skulle övergå till att bli Kronans mark. Man skapade Landskap av de tidigare Landen, fastställde deras gränser samt skapade lagar för respektive landskap.
Under denna tid använde man UÖ som begrepp för det man ville uppnå. När arbetet var klart blev namnet Husabyar istället, senare ändrades Husabyar till Kungsgårdar.
Ett problem är då Snorre...fick han informationen om UÖ år 1219 vid sitt besök i VG?
Om UÖ användes i VG 1280 och UPpsala Bo i ÖG 1290 - så borde själva namnet ha sitt ursprung i Götaländerna? Detta ställer förståss till enorma problem eftersom alla ju VET att Uppsala Öd kommer från Gamla Uppsala i Uppland - det hörs ju redan på namnet
det är alltså somnat svära långa eder i kyrkan.
Kanske finns det äldre källor som jag inte har hittat - men jag tror faktiskt inte det.
UÖ - används idag som en förankring bakåt i tiden. Oftast till medeltiden, men vissa går tillbaka till ca år 0 med sina hänvisningar. Många går ned till år 1000. Fakta verkar alltså vara absolut tidigast 1219, 1280 och 1290.
Det intressanta är att koppla ihop denna hypotes med de länkar jag angivit ovan om jordägande,kyrkans markinnehavet och hur Odalmark förändrades när Riket bildades och framåt mot 1300 talet.
Thomas