Författare Ämne: Vikingahallen nära Vadstena  (läst 8174 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingahallen nära Vadstena
« skrivet: december 12, 2014, 17:34 »
I närheten av Vadstena har en store vikingahall hittats. Eftersom farfar var prost i Svanshals är detta nästgårds för mig, ändå har jag inte läst mycket om hedna (eller asa-) tidens Vadstenabygd. Kanske hade klostret och kyrkan i Vadstena några hedniska föregångare (dock ej som kloster)?
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/12/2014/viking-feasting-hall-identified-by-ground-penetrating-radar

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #1 skrivet: december 12, 2014, 17:53 »

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #2 skrivet: december 12, 2014, 18:48 »
Japp. Plats för byggnader på fler "gravhögar"? Tingshögen i Gamla Uppsala?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #3 skrivet: december 12, 2014, 21:15 »
I närheten av Vadstena har en store vikingahall hittats. Eftersom farfar var prost i Svanshals är detta nästgårds för mig, ändå har jag inte läst mycket om hedna (eller asa-) tidens Vadstenabygd. Kanske hade klostret och kyrkan i Vadstena några hedniska föregångare (dock ej som kloster)?
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/12/2014/viking-feasting-hall-identified-by-ground-penetrating-radar

Mycket glädjande att allt fler börjar se vårt arkeologiska material i ett längre perspektiv och beskriva dom kulturella 'likheter', 'samband' och 'kontinuiteter' man nu kan se i det genetiska och språkliga materialet.

Citera

“Parallels are known from several of the era’s elite sites, such as Fornsigtuna near Stockholm and Lejre near Roskilde. The closest similarities are however seen in a recently excavated feasting hall at Old Uppsala near Stockholm. Such close correspondences suggest intensive communication between the two sites”, says Martin Rundkvist of Umeå University.


Som det törs framgå av dom senare års många och klargörande upptäckter stod Nordens för-katolska kulturer och samhällen på en väsentligt högre kulturnivå än vad som ritades upp av den plutokratiska regim som under medeltiden härjade, erövrade och koloniserade såväl Italien som Spanien, Frankrike och Tyskland - och därnäst England, Danmark, Sverige, Norge, Finland och Amerika.

Att man under 1900-talet inte riktigt förmått behandla grundteserna i dessa källor objektivt och kritiskt får sen vara en påminnelse om hur lätt det är - även för arkeologer och historiker - att påverkas av 'etablerade uppfattningar', 'trender' och 'strömningar' i ens kulturella, politiska och professionella samtid.

Småningom kan det förmodligen bli möjligt att analysera dom for-nordiska källorna i ljus av ett växande referensmaterial, en större insikt och - inte minst - ett mer objektivt förhållningssätt...   :-\
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #4 skrivet: december 13, 2014, 00:07 »
I närheten av Vadstena har en store vikingahall hittats. Eftersom farfar var prost i Svanshals är detta nästgårds för mig, ändå har jag inte läst mycket om hedna (eller asa-) tidens Vadstenabygd. Kanske hade klostret och kyrkan i Vadstena några hedniska föregångare (dock ej som kloster)?
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/12/2014/viking-feasting-hall-identified-by-ground-penetrating-radar

Mycket möjligt - och även troligt. Under tidig medeltid - då den romersk-katolska kyrkan ännu var i en etableringsfas - var det en normal framgångsmetod att få kontroll med större centralorter och handelsorter, vartefter man kunde genomföra den kulturella erövringen/inkorporering av folket i övrigt - och deras samhällen - genom att 'integrera' deras traditionella samlingsplatser och centrala orter i den nya regimens infrastruktur.

Av den orsak fick alla gamla tempel, hov, kapell och kyrkor 'modifieras' för att utvecklas till att bli 'politiskt korrekta' - dvs. romersk-katolska - kultbygg (kyrkor). Under den första, försiktiga framstöten i norra Europa, ikring år 600, gav Påve Gregorius III sina missionärer följande vägledning:

Citera
the shrines of idols amongst that people should be destroyed as little as possible, but that the idols themselves that are inside them should be destroyed. Let blessed water be made and sprinkled in these shrines, let altars be constructed and relics placed there: since if the shrines are well built it is necessary that they should be converted from the worship of demons to the service of the true God, so that as long as that people do not see their very shrines being destroyed they may put out error from their hearts and in knowledge and adoration of the true God they may gather at their accustomed places more readily.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianised_sites
   

Ett senare exempel - efter Carlemagnes våldsamma erövringsvåg genom gammal dansk mark - visar hur den franko-romanska kyrkoadeln kunde överta gamla herrgårdar och kungasäten eftersom dom nordliga kungadömen erövrades. Efter att dom gamla, germanska adelsfamiljer bekämpats och/eller tvingats till lydnad kunde dom franco-romanska familjer som styrde katolska kyrkan ta över dom gamla härads- och herresäten - som 'fria biskopsdömen' - till ägo och arv "för all framtid".

http://de.wikipedia.org/wiki/Oldenburg_in_Holstein
http://en.wikipedia.org/wiki/Bishopric_of_L%C3%BCbeck 

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #5 skrivet: december 13, 2014, 00:51 »
Efter att den katolska regimen växt sej mäktig och nått monopolmakt i Väst-Europa - stod erövringen av "Den Nya Världen" för dörren. Våldsmaktens språk, från karolingernas dagar, är numer en etablerad del av den 'religiösa' regimens operandus modi - otvetydigt och explicit:

Citera

"We grant you [Kings of Spain and Portugal] by these present documents, with our Apostolic Authority, full and free permission to invade, search out, capture, and subjugate the Saracens and pagans and any other unbelievers and enemies of Christ wherever they may be, as well as their kingdoms, duchies, counties, principalities, and other property [...] and to reduce their persons into perpetual servitude


http://en.wikipedia.org/wiki/Dum_Diversas

Hade inte dom frankiska styrkor som erövrade saxerna - och sen angler, friser, daner och andra skandinaver - dom samma fullmakter?!

När denna regim sen framställer de 'för-kristna' skandinaver och indianer - i ett antal "samtida källskrifter" - är stigmatiseringen grundlig och den underliggande propaganda-faktorn mycket tydlig, för envar som törs se...   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #6 skrivet: december 14, 2014, 20:28 »

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #7 skrivet: december 15, 2014, 10:48 »
Rök ligger inte heller så långt därifrån.

Vad en sådan här hall kan indikera är väl heterarki och peer-polity interaction i Skandinavien under vikingatiden.

Västra Östergötland, närmast Vättern, kan ha varit politiskt fristående från resten av landskapet, liksom från Västergötland och Mälardalsregionen, samtidigt som ett visst utbyte alltid har skett mellan olika centra på kortare eller längre avstånd från varandra.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #8 skrivet: december 15, 2014, 13:45 »
Citera
Västra Östergötland, närmast Vättern, kan ha varit politiskt fristående från resten av landskapet, liksom från Västergötland och Mälardalsregionen, samtidigt som ett visst utbyte alltid har skett mellan olika centra på kortare eller längre avstånd från varandra.
Det är väl t o m sannolikt att N delen av landskapet utgjorde ett slags sammanhållet "land". En stark indikation är enligt min syn, att det finns ett antal "sammanhållande" kindnamn inom denna region.

En annan indikation är att Götavirke anläggs ca 830 i sin sista variant. Ett försvarsverk av typ romerska limes, bl a samma vallbyggnadsteknik. Byggd på kort tid, vallgravens jord lades i en sten-/träförstärkt vall, pallisad på vallen, utnyttjande av terrängen. Här måste man alltså fundera över vilka hot som fanns längre österut och kunde vara anledning till behovet av en försvarsvall.

Ser man på norra delen av landskapet, så framstår sydvästra delen (där Rök ligger) något "udda". Enligt min mening är detta ett eget "land", där politiken så småningom kopplar ihop detta land med kind-landen. Bör ha skett före 830 och det är väl runt denna tid, som Rökstenen tillkommer.

 
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #9 skrivet: december 15, 2014, 19:12 »
Det är väl t o m sannolikt att N delen av landskapet utgjorde ett slags sammanhållet "land". En stark indikation är enligt min syn, att det finns ett antal "sammanhållande" kindnamn inom denna region.

En annan indikation är att Götavirke anläggs ca 830 i sin sista variant. Ett försvarsverk av typ romerska limes, bl a samma vallbyggnadsteknik. Byggd på kort tid, vallgravens jord lades i en sten-/träförstärkt vall, pallisad på vallen, utnyttjande av terrängen. Här måste man alltså fundera över vilka hot som fanns längre österut och kunde vara anledning till behovet av en försvarsvall.

Ser man på norra delen av landskapet, så framstår sydvästra delen (där Rök ligger) något "udda". Enligt min mening är detta ett eget "land", där politiken så småningom kopplar ihop detta land med kind-landen. Bör ha skett före 830 och det är väl runt denna tid, som Rökstenen tillkommer.
Är det verkligen i norr vi hittar kindnamnen?


http://www.wadbring.com/historia/sidor/sve1200.htm#ostergotland

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #10 skrivet: december 15, 2014, 21:45 »
OK! De finns runt Motala ström, då. Jag räknade inte in de dåtida skogsområdena. Norra delen av centrala landskapet. Men det gör inte området runt Tåkern ned mot Ödeshög mindre "udda" i sammanhanget.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #11 skrivet: december 16, 2014, 18:05 »
Vad jag kan se så är det i söder och öster vi hittar :kindnamnen. Det var väl i Kinda den mäktige Walgöt härskade.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #12 skrivet: december 16, 2014, 18:34 »
Undrar vad för karta jag minns. Man får inte blanda ihop senare häradsindelningar med "Kinden". Det är ungefär som att peka ut härader som hundare (de är ju inte samma sak).
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #13 skrivet: december 16, 2014, 21:09 »
Kind betyder väl bara "släkte", "folk" eller "klan". Alltså mer ett namn på invånarna än på området de bebodde. Någon "kindindelning" som föregick häradsindelningen är inte känd. Ändelsen -ing(e), som ungefär är synonym med -kind, betecknar också folk. Häraderna, vilka är klart geografiskt avgränsade, har i regel uppkallats efter den ledande ätten (-kind eller -ing), den viktigast orten eller någon framträdande topografisk formation (berg, dal eller dylikt).

Askahögen, eller rättare sagt Askahallen, har tydligen varit centrum i det område som blev Aska härad.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #14 skrivet: december 16, 2014, 21:42 »
Kan dialektordet 'kinn'/'kind' - alltså "slag" - förklara något om Vadstenas betydelse som för-kristen kommunikations-, handels- ock kultur-ort?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #15 skrivet: december 16, 2014, 21:59 »

En annan indikation är att Götavirke anläggs ca 830 i sin sista variant. Ett försvarsverk av typ romerska limes, bl a samma vallbyggnadsteknik. Byggd på kort tid, vallgravens jord lades i en sten-/träförstärkt vall, pallisad på vallen, utnyttjande av terrängen. Här måste man alltså fundera över vilka hot som fanns längre österut och kunde vara anledning till behovet av en försvarsvall.


Götavirke kan väl knytas till vikingatidens början, ca. år 770, då det berömda kungamötet/stormötet vid Bråvalla skedde - och vikingatidens styrkor började mobiliseras av regenterna vid Nordsjön och Östersjön.

Anläggningen kallad "Götavirke" lär mao. vara en del av dom övningar som ledungsstyrkorna skulle lära seg anfalla och försvara. Redan under det första mötet är det kombinationen av individuella färdigheter, taktiska dispositioner och den samlade vapenmakts strategiska formation och arbetsplan som gäller.

När Sigurd Ring och hans söner utmärker sej som strateger ger det - som man vet - upphov till den professionalisering och gemensamma krigsledning som utvecklas under Ragnar Lodbrok - och hans söner med den vendiska Aslök och den götiska (norska) Tora av Borg (nuv. Sarpsborg), etc.  http://no.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Lodbrok 

Bråviken kan alltså anses vara ett naturligt mötespunkt för en samling av Östersjö- och Nordsjö-landens mobila militärstyrkor. Vallarna kan alltså ses som en (nödvändig) del av en exercersplats för dessa styrkor. Förövrigt vet man att den gamla samlingspunkten på Själland blev huvudsäte för den nya krigsledningen - där hertig Sigurds son, jarlen Ragnar, fick starta en ny ätt och - av den orsak - gifta sej med högadliga döttrar från aristokratierna i såväl Vendland som Skandinavien.
   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #16 skrivet: december 16, 2014, 22:07 »
Kindanamnen i ÖG är väl samlade mot småländska gränsen, och fortsätter på den sidan med folklandet Kinda. Det är knappast långsökt att anta att detta är de synliga resterna av ett sammanhållet folkland , kanske kallat just för Kinda.




Vadstena-området hör knappast ihop med detta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #17 skrivet: december 17, 2014, 13:11 »
Kinda är också ett av "Smålanden". Jag såg kartan enligt tidigare inlägg, men där ligger kinden periferiert, och kallas härader. Jag hade minnesbilden från någon annan karta att kinden, liksom i Vgl låg centralt i landskapets kärna. Dessa kind hade inget med härader att göra, då de namngavs innan sådant var "uppfunnet". Härad är enligt min mening något som organiseras av administrativa skäl runt 1250-1350. Ibland bibehåller det nya häradet en del av det gamla namnet på häradets ungefärliga motsvarighet.

Vikbolandet (och Tjust, Kinda) ingick t ex heller inte i det ursprungliga kärnlandet, vilket vi eg inte vet vad det kallades. Kanske även området runt Tåkern och sydväst-ut var självständigt land. De skogrikare områdena norr Motala Ström var dock inte folktomma. Likaså bör den stora slätten (idag) från Bråviken och åt nordväst in i skogarna, till största delen varit ett närmast obeboligt träsk (i modernare tider utdikat).

En annan intressant detalj är att det just väster om Götavirke (fram till slätterna tar över) börjar ett omfattande område med övergivna gårdsmarker, där bara crop-marks idag återstår i skogarna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #18 skrivet: december 17, 2014, 16:18 »
Min tanke är att Kind-häraderna bryts ur folklandet Kinda för att inordnas i det Östgötska landskapets nya administration med häradsindelning. Det som återstår av Kinda på Småländska sidan tillförs ju även det , i splittrad form, Östergötland några hundra år senare.




Ur detta kan man gissa att Östergötland är en skapelse som består av flera sammanslagna folkland eller delar av dessa! Personligen gissar jag att området vid Vättern varit knuten till den småländska Vätterbygden med Visingsö, men jag lär nog få problem att påvisa detta...  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikingahallen nära Vadstena
« Svar #19 skrivet: december 17, 2014, 18:47 »
Om man tittar på den karta som var länkad tidigare, så ser man att häraderna har en del anknuten (i princip) till farleden Motala Ström, samt att en del utgörs av en tillkommande "skogsdel". Min syn är att det äldsta Kind erhålls om man klipper bort resp "skogsdel". Dessutom kan Tjusts, Vikbolandets resp Tåkerbygdens härader klippas bort. Där bör kärnlanden ligga. Dessa kärnkind bör ses som klanstyrda land (egna ting), vilka ingår i allians för gemensamt försvar, och därmed ett gemensamt (all-) ting, minst kort före Götavirke anläggs, vilket är ca 830. Denna befolkning bör INTE i äldsta tider varit götar, men vad de var bland alla benämningar som är nedskrivna är för mig oklart.
Amatör! Skåning i Norrland!