Författare Ämne: Crowdfunding Sandby borg  (läst 10380 gånger)

Utloggad Ludvig P-D

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Crowdfunding Sandby borg
« skrivet: december 10, 2014, 16:44 »
Hej!

Kanske känner alla här till Sandby borg på Öland och fynden som gjorts där? Det är en helt makalös plats på många sätt. Föremålsfynden är oerhört exklusiva, men fynden av mänskliga kvarlevor tillsammans med det sätt på vilken platsen övergetts är det som gör det så unikt. Kropparna efter borgens ihjälslagna invånare ligger fortfarande kvar där de föll för drygt 1500 år sedan, på golven inne i husen. Hur många som dödats vet vi inte än men det kan vara hundratals. Kolla in www.sandbyborg.se för mer information, man kan även följa oss på Facebook.

Men det jag ville lyfta i denna tråden var främst att vi på Museiarkeologi Sydost nu testar ett helt nytt sätt att finansiera arkeologisk forskning, vore intressant att höra vad folk tycker om det. Under december månad kör vi en crowdfundingkampanj på den amerikanska sajten Kickstarter, där man kan skänka pengar och få en belöning som tack. Ju mer man skänker, desto finare belöning får man. Adressen till projektet är https://www.kickstarter.com/projects/sandbyborg/unveiling-the-sandby-borg-massacre. Vi har satt som mål att få ihop 400 000 kr innan nyår, och efter knappt två veckor är vi nu uppe i ungefär 100 000 kr. Möjligheterna finns där, helt klart. Intressant att se är att många givare kommer från andra länder, inte minst USA där en enskild person faktiskt skänkt 50 000 kr.

Viktigt att notera är också att "allt eller inget" är vad som gäller. Når vi inte målet så får alla tillbaks sina pengar och projektet blir inte av. Tacksam för all hjälp att sprida detta, men ser även gärna en diskussion kring om detta är en framkomlig väg för arkeologiska forskningsprojekt eller ej. Vad tycker ni?

/Ludvig Papmehl-Dufay, Museiarkeologi Sydost (en del av Kalmar läns museum)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #1 skrivet: december 10, 2014, 21:44 »
Utmärkt initiativ.

Med nuvarande statsbudgeter finns det knappt något alternativ till crowd-funding och sponsning - om forskningen skal få lov fortgå på nuvarande nivå.

Sandbyborg är ju en unik sajt - inte bara i Sverige men i hela Östersjöområdet. Vi får hoppas att det fortfarande finns förmögna medborgare som är medvetna om den historiska forskningens betydelse - och som känner ett visst ansvar för att utveckla och styrka vår historiska kunskapsbas och dito identitet. 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #2 skrivet: december 10, 2014, 23:42 »
Instämmer.  Har svårt för gnäll om bristande medel, när det är så enkelt att bara be om pengar.   ;D


Jag skickar 250 spänn och antar att medlemmarna här får det att framstå som futtigt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #3 skrivet: december 11, 2014, 08:41 »
Det är väl en schysst insats!


Risken med sådana här engagemang är väl kanske att fel personer börjar att ta dem för givna.
Det får ju inte bli så att det leder till sänkta anslag men är det rätt projekt man satsar på tror jag det kan
bli tvärt om ett ökat intresse och i förlängningen höjda anslag generellt.

Utloggad ClaraCornelia

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #4 skrivet: december 11, 2014, 10:08 »
Jag tycker att det är ett mycket bra initiativ, det är hög tid att även svensk arkeologi integrerar nya möjligheter till finansiering och forskning.

Utöver de finansiella möjligheterna som crowdfunding ger så betonar och förstärker det något som är ytterst viktigt inom arkeologisk verksamhet - att återkoppla och integrera allmänheten i det arkeologiska arbetet och de arkeologiska resultaten. Tråkigt nog är allt för många arkeologiska projekt, framförallt inom uppdragsarkeologin, alltför otillgängliga för allmänheten att följa. Crowdfunding ger oss en unik möjlighet att fånga allmänhetens intresse och engagemang redan i de arkeologiska projektens startgropar istället för att hänvisa enbart till en arkeolgisk rapport eller utställning som ligger flera år fram i tiden. Med tanke på det nya lagändringen där tillgängliggörande av arkeologin påbjuds ligger Sandby borgs crowdfundingsprojekt helt i linje med nya förmedlingsdiskurser.

Bra jobbat! Nu håller vi tummarna för att det ska gå i hamn.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #5 skrivet: december 11, 2014, 12:01 »
saknar något vitalt för tråden i de två senaste inläggen  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #6 skrivet: december 11, 2014, 12:47 »
Nja, jag har salat några hundralappar jag med ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #7 skrivet: december 11, 2014, 13:08 »
Gott!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #8 skrivet: december 12, 2014, 19:43 »
Jag har också skänkt en slant.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #9 skrivet: december 13, 2014, 22:54 »
Lite svag respons här ändå med så många som lägger timtal i veckan på detta forum, och där vissa alldeles extra säger sig vurma för vår kultur...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #10 skrivet: december 14, 2014, 10:23 »
Lite svag respons här ändå med så många som lägger timtal i veckan på detta forum, och där vissa alldeles extra säger sig vurma för vår kultur...
Kan kanske bero på att det är december och snart jul? Jag har själv ont om både tid och pengar i denna månad.

Utloggad Små-land

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #11 skrivet: december 15, 2014, 10:39 »
Staten säger sig värna nya jobb, nya ideer.
Det är tycker jag självklart att detta projekt om det sköts rätt, kan leda till ökad turism och därmed ökade statsinkomster även på lång sikt, många länder skulle vara överlyckliga över ett sånt här fynd.
Tror själv att vi får lite mer vettig kunskap nu om norden under folkvandringstiden.
Ps:Tänker sätta in 500:-

Utloggad Ludvig P-D

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #12 skrivet: december 17, 2014, 12:39 »
Tack för alla glada tillrop! Vi fortsätter kämpa med att sprida detta, som det verkar även här så är ju många väldigt positiva till idén så det handlar kanske till stor del om att ge folk kännedom om att möjligheten att stötta oss finns. Vi klättrar stadigt uppåt men det är en bra bit kvar. Årets julklapp, ge bort en sponsring av Sandby borg! ;)

Självklart får inte detta bli "istället för" (nog ingen större risk ändå), men det kan mycket väl bli ett "dessutom" hoppas och tror jag. Parallellt med detta jobbar vi med en rad olika ansökningar, alltifrån småfonder till EU-pengar. Men statliga pengar är väl inte så enkelt och självklart som det låter är jag rädd.


Utloggad Sune Syk

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #13 skrivet: december 28, 2014, 21:33 »
@Ludvig

Var inne och kollade på Kickstarter precis. Tyvärr ser det nog rätt mörkt ut att få ihop 400 000 kr innan det nya året.

Finns det någon chans att förlänga projektet på Kickstarter?

Ni har ju trots allt samlat ihop en ansenlig mängd pengar ...

/ss

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #14 skrivet: december 29, 2014, 13:30 »
Har också donerat några hundralappar, lite mer än jag hade tänkt från början för att få rätt present...  ;)

Nu är det uppe i nästan 244 000 kr, så det känns inte helt omöjligt att de kommer upp i 400 000 kr t o m i  övermorgon (31/12). Fortsätt donera!

Utloggad Ludvig P-D

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #15 skrivet: december 30, 2014, 23:24 »
@ Sune Syk: Kolla igen. Tyvärr finns det ingen möjlighet att förlänga projektet, Kickstarter har sina regler. Men jag tror inte nödvändigtvis att en längre period skulle vara bättre. Uppenbarligen vaknar folk i elfte timmen. Jag känner mig just i detta nu väldigt hoppfull om att detta kommer att lyckas, nu med 24 timmar kvar är vi 38 000 från målet. Sprid och skänk! Det här kan bli en nyårsraket värd namnet! Gott nytt år!

Utloggad Sune Syk

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #16 skrivet: december 31, 2014, 19:28 »
@ Sune Syk: Kolla igen. Tyvärr finns det ingen möjlighet att förlänga projektet, Kickstarter har sina regler. Men jag tror inte nödvändigtvis att en längre period skulle vara bättre. Uppenbarligen vaknar folk i elfte timmen. Jag känner mig just i detta nu väldigt hoppfull om att detta kommer att lyckas, nu med 24 timmar kvar är vi 38 000 från målet. Sprid och skänk! Det här kan bli en nyårsraket värd namnet! Gott nytt år!

Ludvig!!

Det lyckades!!  :)

Ett stort grattis till en väl genomförd kampanj. Det har varit mycket spännande att följa utvecklingen på Kickstarter de senaste veckorna. Den här insamlingen var viktig. Jag har länge väntat på en kampanj av det här slaget. Och utgången av den här kan som sagt vara viktig inför framtiden. Går det att finansiera det här projektet på Sandby Borg genom crowdfunding - går det att även att finansiera liknande projekt.

Det finns en lång rad platser runt om landet som jag skulle vilja gräva ut ...

Det hade varit intressant att veta hur mycket av de insamlade pengarna som kom från finansiärer utomlands. Hursomhelst, det blir en tripp till Öland och sanbyborg i sommar. Det ska bli mycket intressant att följa utgrävningarna.

/ss

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #17 skrivet: december 31, 2014, 21:14 »
Ludvig!!

Det lyckades!!  :)

Ett stort grattis till en väl genomförd kampanj. Det har varit mycket spännande att följa utvecklingen på Kickstarter de senaste veckorna. Den här insamlingen var viktig. Jag har länge väntat på en kampanj av det här slaget. Och utgången av den här kan som sagt vara viktig inför framtiden. Går det att finansiera det här projektet på Sandby Borg genom crowdfunding - går det att även att finansiera liknande projekt.

Det finns en lång rad platser runt om landet som jag skulle vilja gräva ut ...

/ss

Precis. Att man här lyckades har dubbel betydelse. Nu VET man att det går crowdfunda arkeologiska projekt i Skandinavien - också.

Mycket glädjande och en riktig uppmuntring inför det nya året!  8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #18 skrivet: januari 01, 2015, 09:58 »
Gratulera till en väl genomförd insamling! Och Gott nytt år!

Utloggad Ludvig P-D

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Crowdfunding Sandby borg
« Svar #19 skrivet: januari 03, 2015, 21:06 »
Tack alla! Ja baske mig, det gick. Känns helt fantastiskt. Snacka om extra krydda på nyårsaftons kväll... :)

Det här ställer ju en del saker i nytt ljus, på lite olika sätt. Spännande att se om det får några ekon. För vår del i Sandby borgsprojektet betyder det här väldigt mycket. Dels ekonomiskt, men inte minst också publikt. Nu kan man ju verkligen tala om delaktighet. Trehundratjugoen personer, från hela världen!! Som aktivt och på ett direkt avgörande sätt varit med och gjort en undersökning av hus 40 möjlig. Det är häftigt, och fanimej unikt. Nu planerar vi för ytterligare en fältsäsong, med en lite annorlunda och väldigt tydligt publik inriktning än tidigare. Ska bli väldigt spännande och roligt. Häng med oss på hemsidan och Facebook. Och har ni vägarna förbi Öland så kika förbi!

God fortsättning!

/Ludde P-D