Författare Ämne: En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera  (läst 19466 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #20 skrivet: november 28, 2005, 20:34 »
Citat från: "Selaön"
Varje år gör jag 150-200 fynd när jag hobbyletar med metalldetektor. Jag gör också en del fynd när jag hjälper till vid arkeologiska undersökningar. Vissa av mina hobbyfynd har lösts in av staten. Några gånger per år ställer jag ut mina fynd i olika sammanhang. Det kan bara på bibliotek, museum, kommunala lokaler, hembygdsgårdar osv. När det gäller de inlösta föremålen och fynden från de arkeologiska undersökningarna så har de ALDRIG ställts ut eller presenterats för allmänheten. De ligger i lådor i källare och hemma hos olika arkeologer.


Jag gissar att andelen samlare som regelbundet ställer ut sina föremål är ganska liten. Även om föremålen ligger i en låda i någon källare på ett museum så är det ju ändå registrerats och kan därmed användas inom forskning och kan begäras fram vid behov. Om det är så att vissa föremål ligger hemma hos arkeologer är det beklagligt, särskillt om de inte har blivit registrerade. Tragiskt att yrkesfolk inte har mer vett.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #21 skrivet: december 02, 2005, 13:50 »
Citat från: "Gorm"
Kulturminneslagens portalparagraf säger att kulturarvet tillhör alla. Detta borde innebära att vem som helst ska kunna få tillgång till detta genom att beställa fram föremål från ett museums samlingar. Detta är inte möjligt om dessa föremål befinner sig i privat ägo.

/Johan


Som redan sagt här, den största delen av alla artefakter hamnar i lådor i magasin i "tryggt vetenskapligt förvar", där ingen allmänhet troligtvis kommer få se dem heller.

Då är tex frågan om det är så mycket hemskare med privat ägda artefakter som faktiskt syns bland vederbörandes vänner och bekanta och inte bara samlar damm och kommer någon till glädje så att säga.

Jag tycker nog inte det är så hemskt med privat ögo när det gäller artefakter som det finns massor av. Det vore kanske att föredra att man hade en anmälningsplikt istället, så att fynden redovisas, men att man sen som privatperson får fortsätta behålla föremålet och lova att ställa det till vetenskapens förfogande vid behov.

Själv äger jag en mycket vacker skafthålsyxa i svart basalt. Min farfar hittade den för 60 år sen och jag fick den som arvegods. Det sista jag någonsin skulle kunna tänka mig göra är att lämna den ifrån mig av två skäl: affektionsvärdet och det faktum att den bara hamnar i en låda i ett magasin om jag lämnar in den.

Undersöka den varsamt skulle vem som helst få kunna göra däremot om de frågade mig.

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #22 skrivet: december 02, 2005, 13:52 »
"3e uppgiften" för forskningen uppfylls inte bättre av magasin än av privata samlingar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #23 skrivet: december 02, 2005, 14:31 »
Egentligen har jag inte så mycket emot själva ägandet (artefakter som t ex har gått i arv bör få fortsätta göra detta även om det skulle vara trevligt med något sorts register så att man vet vad som finns ute i stugorna), utan det är säljandet/köpandet som jag kan irritera mig på (att den aktuella träbiten ifråga nu är uppe i 26200 kr är nästan komiskt) samt att vissa föremål aldrig kommer vetenskapen till godo (men hur vanligt är det att såna föremål finns i privat ägo?). Anmälningsplikt (som redan finns men inte när det gäller enskilda lösfynd som inte är i guld, silver eller kopparlegering och som inte påträffas i anslutning till en fast fornlämning) kanske inte skulle vara helt fel, ja förutsatt att lagen efterföljs förståss.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #24 skrivet: december 02, 2005, 14:54 »
Vidare, bör man göra skillnad på artefakt och artefakt? Är det lika ok att äga en skafthålsyxa som ett mer eller mindre unikt svärdshjalt i guld?

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad regebro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #25 skrivet: december 03, 2005, 11:24 »
Citat från: "Gorm"
Hur ställer du dig till att föremål förs utomlands?
Jag har inga problem med dett. Kulturarvet tillhör ju alla, var det ju...

Citat från: "Gorm"
det är säljandet/köpandet som jag kan irritera mig på
Jag får återupprepa min tidigare grundfråga: Vad är problemet? Jag är liberal. Jag tycker inte man skall hindra folk att göra saker om det inte orsakar påtagliga faktiska proble, eller instifta lagar och regler, om det inte är så att detta faktiskt löser problem.

Jag kan inte se att det finns nåt som helst problem med att man köper och säljer (eller äger) antikviteter. Faktiskt.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #26 skrivet: december 03, 2005, 17:39 »
Det är exakt samma problem som gör att folk plundrar rovfågelbon - samlarna efterfrågar ägg och skrupulösa tjuvar skaffar fram dem.

Var får du in din liberalism i faktumet att efterfrågan förstör och utplundrar? I områden där folk är mindre bemedlade så kan plundring säkert fresta.
 
För att återgå till artefakter så är problemet att försäljning orsakar plundring - punkt. Jag har själv kamrater som i Ryssland fått grävningen plundrad under en lunchrast...

Nu verkar säkert försäljning av en träbit med känd historia vara ovidkommande och "en värdslig sak" för vissa, men det handlar om en stor marknad där man inte behöver speciellt god belysning för att se sambanden med norrländska kyrkstölder (tack gudar att åtminstonne en plundrande  :evil: -el åkt fast där) och misstänkta gropar nära fyndplatserna för gotländska silverskatter. Om man som jag själv arbetar med just gotländska silverartefakter så är plundring ett ytterst påtagligt hot - ett pip i fel metalldetektor och så är det adjös till ytterligare en ledtråd för forskningen.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #27 skrivet: december 03, 2005, 22:43 »
Jag håller med Nybjörn här, så länge artefakter köps och säljs kommer de att skaffas fram på mindre lagliga sätt. Med "alla" menas i detta fall på nationell nivå (åtminstone enligt KML).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #28 skrivet: december 04, 2005, 23:29 »
Auktionen är nu avslutad och priset slutade på 26300 SEK.  :shock:  :shock:  :shock:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #29 skrivet: december 05, 2005, 07:34 »
Dags att ta dykcert...  :wink:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #30 skrivet: december 05, 2005, 16:10 »
Svd skriver om slutpriset: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11204841.asp Kan träbiten komma från Riksvasan?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad LinaLj

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #31 skrivet: december 06, 2005, 10:52 »
Det gamla paret som ägde vårt torp innan vi köpte det hade hittat en stor slipad flintyxa i åkern som de använde som en sorts tidningshållare inne på toan. Yxan följde med husköpet och jag lämnade in den till det lokala museet. Detta till större delen för att jag inte såg någon större poäng med att ha en flintyxa som tidningshållare. Yxan var int regestrerad sedan tidigare och tack vare att mannen som fann den började bli till åren och minnet sviktade så vet man inte riktigt var eller hur yxan hittades.

Jag kanske inte är emot privatägda fornfynd om privatpersonen i fråga är insatt i vad det är och hur det ska behandlas. Det finns material som behöver speciella omständigheter för att inte förstöras till exempel. Men sedan så är det ju just den här biten med tillgång. Teoretisk sett så kan jag promenera in på Polstjärnan (gbg's museie lager) och begära att få se ett vist föremål och de kan inte neka mig. Detta fungerar inte hos en privat ägare, de har alla rätt i världen att smälla igen dörren i ansiktet på mig. För ett något överdrivet exempel kan tas vatikan staten (ingen privat sammlare jag vet men tänk principiellt). De har full kontroll öve sina arkiv och låter endas de personer de ansre värdiga få se på utvalda delar. Nåja som sagt lite överdrivet men nig förstår nog själva meningen.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #32 skrivet: december 08, 2005, 18:32 »
Mystiken tätnar: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=453704,00.html

Det var intressant med en diskussion om handel med föremål hur som helst. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #33 skrivet: december 09, 2005, 00:02 »
Jaha, då var cirkusen igång igen då - hurra för marknadskrafterna!

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=21902709

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #34 skrivet: december 09, 2005, 00:06 »
Eller varför inte lite trä från Riksvasan?

http://www.tradera.com/auction/aid_21940565

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #35 skrivet: december 09, 2005, 00:11 »
Eller kanske denna? Ska man skratta eller gråta??

http://www.tradera.com/auction/aid_21887648

Observera utropspriset (10 000 SEK)  :shock:
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #36 skrivet: december 09, 2005, 00:19 »
Lite OT men appropå Tradera så har de nu ett hänge av trä. Träet har tydligen "en ålder av 5205 år enligt kol 14". Och föremålet marknadsförs i rubriken med att föremålet är äldre än Vasa och i avslutningen med
Citera
Lyssna till historiens vingslag och medge att vi kan känna oss ganska unga och små inför sådana årtal. Lycka till med detta smycke av svartek om du nu lyckas bjuda tillräckligt högt, detta trä har överlevt många generationer och kommer att överleva ytterligare, om den vårdas rätt.


Intressant hur de lyckats få en sån exakt datering med C14... Ska bli intressant att se om det här fungerar och om de får upp ett högt pris. Utropet låg på 1:- och budgivningen är nu uppe i 100:-
För de av er som vill titta på budgivningen så finns den här http://www.tradera.com/auction/aid_21756745

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #37 skrivet: december 12, 2005, 09:19 »
Detta visar med all tydlighet vad som kan hända om människor gör stora pengar på fornfynd (även om den omtalade träbiten är en lite haltande jämnförelse); det får efterföljare som på samma sätt vill göra sig en hacka. Att då påstå att det inte finns några problem med handel med fornföremål är att blunda för hur verkligheten ser ut.

Förresten, vid vilken föremålsålder är det ok att börja handla med dessa (ju äldre desto finare???)? Är det kanske viktigt vart föremålet kommer ifrån (fast fornlämning t ex)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #38 skrivet: december 12, 2005, 21:43 »
Jösses! Man blir så trött!

Jag kommer ihåg en man, som kom in på museet och visade upp en sten och undrade vad det kunde vara för något. Han ville abolut inte säga var han hittat den eller tala om vad han hette eller bodde. Det enda jag kunde svara var att det verkade vara kalksten och om han hittat den på Falbygden så borde kalkstenen vara ca 450 miljoner år gammal. Mannen blev överlycklig och förkunnade att han skulle rama in den extremt gamla stenen och sätta upp den på väggen.

Hm, det slår mig att jag har en bit granodiorit liggande i köket. Om jag inte är helt ute och seglar borde den vara 1000 miljoner år gammal. Den är ungefär lika stor som den träbit från Wasa som denna tråd ursprungligen handlar om. Låt mig se: om man får 26.300 kr för en 400 år gammal träbit och om priset ökar proportionerligt med åldern så borde denna bit granidiorit vara värd 65 miljarder kronor. Är det någon som har lust att betala mig det, så är jag villig att sälja den ytterst exklusiva stenen. Jag kan garantera att det är fullständigt unik, ty ingen annan bit granodiorit har någonsin i världshistorien legat i mitt kök!  :D :lol:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
En bit av regalskeppet Vasa säljs på Tradera
« Svar #39 skrivet: december 12, 2005, 22:11 »
Jag köper den. Vad kostar frakten?