Om du visar mig en webbsida där det finns listor över allt som finns i svenska museers samlingar, så jag vet vad som finns att beställa fram, så kanske jag blir övertygad om att det argumentet är giltigt.

Är inte föremål i praktiken lika eller mer tillgängliga för allmänheten om dom är i privat ägo? Dom privata samlare som finns är ofta stolt över sina samlingar... Och museerna har redan nu mer saker än dom kan visa upp eller använda.
Och hur kan kulturarvet vara mer i folkets ägo än om det finns *hos* folket? Det finns en vanlig syn att staten, museer och liknande är folket. Dettycker jag inte stämmer speciellt bra alls. Jag ser hellre att prylar finns hemma hos folk än att dom samlar damm i museers källare, och jag tycker dom tillhör folket enbart om dom tillhör folk.
Så kort sagt, jag kan inte se nån anledning till att allt som är över X år gammalt måste befinna sig i museer. Det enda problemet med privat handel av antikviteter och formföremål är och förblir att efterfrågan för tillfället mestadels fylls av plundrare.