Nu heter det seg - i den samme Flatyebokens hovedstykke; "Hversu Noreg byggdist" - om brødrene Nor og Gor, som fra Finland reiste sydefter kysten, på leting efter sødsteren Goa. Deres felles opphav var den finske konge Fornjot.
Fornjot betyder 'forn-jotnen', dvs. 'gammel-jetten'. Dessuten er det en kenning ('heite') for Odin. Flateyboka tilbyder mao. ikke en alternativ forklaring på de nordiske folks ættegrener og kongehus, men heller et supplement og en konkretisering av Heimskringlas uklarheter.
Sammenligner man med Jordannes kommer det også der fram att opphavet till de nordiske folkegrupper - som dansker, svenker og goter - har et felles opphav med eller fra "Vinoviloth" eller "Fenni miltisimi".
Forøvrig ser man at Fornjots sønner får hver sin 'region', som 'riser' eller lensherrer - mens deres sønner får titelen jarler. Slik bredes altså en og samme æt utover det som skal bli "Norge" - som ett og samme folk. Av den grund heter dette avsnitt "Ættartavlur" - der temaet er nordmennenes (håleygenes, respektive raumernes) fellesskap og slektiskap - som to ættelinjer av samme rot (Fornjot).
Sammenligner man mytologien med moderne arkeolgi og genetikk kan man sogar tolke 'finner' som 'nordisk jægerstenalder' (hg F/U) hvorfra 'nordiske jordbrukerne' - kalt 'svensker' og 'dansker' (hg R/H) - er en (senere) sidegren. Ett lignende mønster kan man se mellom nordvest-Norge og syd-øst-Norge, i tråd med delingen av Norge mllom brødrene Nore og Gore.
I øst-norsk folklore var det "Dovre-gubben" - også kalt jotnene Svase og "Svase Finnekonge" - som var den initierende 'forn-jetten'; hvorfra den øst-norske ætten ble til.
Legenden er fortsatt levende og kjennes av de fleste norske barn, medens man i den voksne verden kan møte "Dovergubbens hall" som en restaurant i Oslo, såvel som et diktverk av Ibsen eller et opus av Grieg. Da den norske selvstendighetsærklæring og medfølgdene grunlov ble utformet år 1814 var mottoet til de norske patrioter og stormenn; "Evig og Tro - til Dovre falder". Ved senere anledninger, som under striden med den svenske riksdag 1903-1905 og under den tyske okkupasjon 1940-45, var det samme ordtaket igjen der som en ultimat lojalitetsed.
En av Titlestads bæste kolleger - religionshistoriker Gro Steinsland - har nætop gitt ut ett større verk om fenomenet "Dovre", der selv i dagens moderne Norge er en selvfølgelig del av landets geografiske og kulturelle identitet. Med boken "Dovre gjennom tusen år" viser professor Steinsland her hvordan begrepet, gestalten og "Dovre" og "Dovregubben" - som en jætte, konge og/eller forfar (Noa-figur) - går som en rød tråd gjennom hele norgeshistorien.
http://www.akademika.no/dovrefjell-i-tusen-aar/steinsland-gro/9788241910715http://www.nrk.no/ho/dovrefjell-som-nasjonalt-symbol-1.11721954Peak-view:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Nasjonalfjellet-Dovre---myte-og-symbol-6358144.html