Övrigt > Historia

Mankells bildning

(1/2) > >>

Hans Menzing:
I dagens GP skriver Henning Mankell en bra krönika - som så ofta. Denna gång om elever som själva bidrar till att bygga sin skola, men också om bristerna i svensk skoldebatt om det viktiga steget mellan kunskap och bildning.
Det existerar ingen kunskap utan kritiskt granskande av fakta. Just där tar människan steget från en kunskap som kanske inte ens är rätt till vad vi kan kalla bildning, skriver han.
Jag kom osökt att tänka på alla inlägg här där det triumferande slås fast att den och den skrev sig och så. Helt utan det kritiska tänkande som leder vidare till kunskap. Är vi ett offer för en felaktig skola, eller är det bara så enkelt att tro på Ordet vare sig det handlar om Tacitus eller Bibeln? Blir världen tryggare om vi inte granskar kritiskt utan använder ordet som andlig rullator?

Carl Thomas:
Är det inte en ganska stor förenkling att resonera så och slå fast att just kritiskt tänkande är det viktiga? Vart tar så innovativt tänkande vägen, nytänkande, alternativt tänkande, osv.

Jag har lärt mig av livet att alla behövs, innovatörer, byråkrater, snabbtänkare och trögtänkande. Det innebär rent praktiskt att byråkrater bromsar upp innovatörerna oxh tvärtom. Samhället balanseras och vi förs sakta framåt medan analytikerna stabiliserar oss.

Ett samhälle baserat enbart på kritiskt tänkande skulle inte fungera , inte heller ett samhälle baserat enbart på innovatörer. Det ör kombinationen av personligheter som för oss framåt i rätt takt.

Thomas

Hans Menzing:
Läste du Mankell ordentligt? Han skriver om steget från en kunskap som kanske inte ens är rätt...
Om du inte kritiskt granskar allt riskerar du att bygga hela tillvaron på missuppfattningar. I övrigt skriver Mankell även om dagens nätkunskaper. Det vimlar information på nätet, men vi behöver en lärares hjälp att diskutera och granska vilka uppgifter som kan vara korrekta. Att läraren nämndes berodde på att Mankell kritiserade skolan för att inte ge dagens elever stödet med kritisk granskning som förvandlar kunskap till bildning.

Yngwe:
Som påven sa, folk idag har vant sig vid att själva få bestämma vad som är sant. Och det gäller verkligen inte bara ungdomen, utan är väl etablerat i minst tre generationer. Folk blir helt förskräckta om någon säger till dom att dom har fel, men som tur är för dom kan de vända på ryggen och låta bli att konfronteras. Detta är ju förstås än enklare på nätet, och oerhört vanligt här på forumet. Det hela har nått den grad att det numera uppfattas som elakt att påpeka när någon har fel.


Det här är givetvis ett stort problem. Som du säger Hans så är kanske inte lärarens viktigaste roll att förmedla ren fakta, utan kanske istället den som ska konfrontera oss när vi har fel.  Men det lär inte ske....klarar man inte av att få bort mobiler från klassrummet så lär man knappast ha den respekt som krävs....



Hans Menzing:
Man kan ju se det positivt - det är av felen man lär sig. Det är så jag skaffar min lärdom.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion