Stakodder
Kul att du vågar sticka ut hakan och faktiskt ha idéer! Jag håller som du vet inte med dig om den Jylländska Beowulf. Tycker ändå det är oerhört kul med någon som faktiskt tagit del av den forskning som finns inom området och byggt vidare på denna.
Jag utgår från att du förstod att min text om "bokbål" var 100% ironi och inte riktad mot dig..
Sen är kopplingarna mellan Jylland och Älvsyssel/VG mycket spännande. Redan under romersk järnålder finns indikationer på mycket interaktion. Men det får vi ta en annan dag.
Har nog missat några inlägg. Det var Yngwes inlägg det handlade om. Oavsett...
Min grundtes (som jag inte diskuterar vidare nu):
1. Beowulf var född norrman. Om han är densamma som som Bodvar Bjarke, eller om Bjarke faktiskt är den Breoca (B(j)areoca?) som omnämns i Beowulf är osäkert. Bodvars far hette Björn eller Bjor, Breocas Beanstan (Björnsten?).
2. Beowulf har vid något tillfälle tagits omhand i Götaland.
3. Brottar ner en bärsärk i Heorot, och ungefär samtidigt slår ihjäl Grendel och hans mor på Falster/Möns klint. Två händelser blandas ihop till en.
4. Grendels sjö är i själva verket havet vid Möns klint, inkluderande grotta, mareld med tillhörande röd algblomning.
5. Medföljande till Frisland med Hygelac.
6. I dansk tjänst under Hrothgar/Hrolf Krake.
7. Dansk underkung i VG med ägor i Skåne (Järrestad?).
8. Slår ihjäl Ale på Vänerns is som hämnd för Hygelacs son.
9. Beowulfs egen son är den Hött/Hjalte som är samma som Bitterwulfs son Ditlev danske, som är den samme som herulerprinsen Datius som tar sig till Gepiderriket, men som dör i strid mot en drake, dvs byzantiska styrkor.
10. Beowulf dör i strid på Själland och är begraven på en höjd invid Roskildefjorden. Draken är Hjorwards styrkor.
Sådärja.....